MuscleMeat

schema of zelf trainen

Bezoekers in dit topic

joris1998

Novice
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m65
Massa
60kg
Vetpercentage
12%
Beste sporters,


Normaliter train ik altijd met een push pull training. Echter ben ik benieuwd wat bij jullie het meeste resultaat biedt:

neem bijvoorbeeld de push dag:
- je kan trainen aan de hand van een strak schema, waarbij je na iedere training bijvoorbeeld overal een kilo steeds hoger zit om de juiste overload te creëren. Echter zijn dit dan wel steeds dezelfde oefeningen, in dezelfde volgorde...... + soms zou je er een rep meer uit kunnen halen, maar die maak je dan niet ( aangezien je dan 10 x 60kilo bankdrukken hebt)

- of er is een mogelijkheid om steeds gevarieerd te trainen, iedere training andere oefeningen. zo kan je ook iedere set tot de verzuring en stop je niet na een aantal herhalingen. echter is het hierbij haast onmogelijk om een goede overload training bij te houden.....

Graag hoor ik naar jullie mening, en hoe jullie zelf trainen.


Met vriendelijke groet,
 
echter is het hierbij haast onmogelijk om een goede overload training bij te houden.....

Graag hoor ik naar jullie mening, en hoe jullie zelf trainen.


Met vriendelijke groet,

Eigenlijk geef je zelf het antwoord min of meer al.
Structurele overload is noodzakelijk -vooral op langere termijn - om echt significante vooruitgang te boeken.

Als je net begint met trainen maakt het amper uit wat je doet progressie boek je toch wel.
Het kan zelfs mij nog verbazen waar mensen mee weg komen en toch resultaat zien.
Daarbij merk ik wel op dat ze eigenlijk geen succes hebben door, maar ondanks hun methoden.

Ben je echter wat verder (intermediate/advanced) dan dient er een bepaalde consistentie in je schema/methode te zitten, anders blijf je ter plaatse trappelen zogezegd.
Het advies is om in grote lijnen dezelfde basisoefeningen te blijven doen en te varieren in het "progressie model".
Dat kan een model zijn op basis van weerstand verhogen (intensiteit), sets verhogen (volume) varieren in aantal reps per set, frequentie waarmee je de spiergroepen traint en de tijdsduur waarin je ze traint. (densiteit, meer doen in minder tijd)

Uiteraard zijn er allerlei combinatie mogelijkheden, maar overdrijf het niet.
Te veel variatie en/of variëren om het variëren werkt in mijn ervaring meestal averechts, progressie stagneert op den duur.
Mijn trainingsmotto is altijd geweest: "Doe hetzelfde, maar steeds net een beetje anders"
 
Eigenlijk geef je zelf het antwoord min of meer al.
Structurele overload is noodzakelijk -vooral op langere termijn - om echt significante vooruitgang te boeken.

Als je net begint met trainen maakt het amper uit wat je doet progressie boek je toch wel.
Het kan zelfs mij nog verbazen waar mensen mee weg komen en toch resultaat zien.
Daarbij merk ik wel op dat ze eigenlijk geen succes hebben door, maar ondanks hun methoden.

Ben je echter wat verder (intermediate/advanced) dan dient er een bepaalde consistentie in je schema/methode te zitten, anders blijf je ter plaatse trappelen zogezegd.
Het advies is om in grote lijnen dezelfde basisoefeningen te blijven doen en te varieren in het "progressie model".
Dat kan een model zijn op basis van weerstand verhogen (intensiteit), sets verhogen (volume) varieren in aantal reps per set, frequentie waarmee je de spiergroepen traint en de tijdsduur waarin je ze traint. (densiteit, meer doen in minder tijd)

Uiteraard zijn er allerlei combinatie mogelijkheden, maar overdrijf het niet.
Te veel variatie en/of variëren om het variëren werkt in mijn ervaring meestal averechts, progressie stagneert op den duur.
Mijn trainingsmotto is altijd geweest: "Doe hetzelfde, maar steeds net een beetje anders"

bedankt voor u duidelijke antwoord!!!

Misschien dat u ook antwoord weet op het volgende:
- aangezien ik me aan de tip van u ga houden, en het trainingsschema ga volgen. ben ik benieuwd wat u/ of misschien andere doen.
doet u eerst met bijv compoundoefeningen de grote spieren, en daarna de kleinere? als voorbeeld genomen eerst chestpress fly enz. en daarna pas de triceps?? of gooit u alles door elkaar??? dus eerst een chestpress, vervolgt door een tricep oefening en daarna eventueel weer de fly?

tevens maak ik gebruik van een push/ pull schema....
 
Voor iedere vorm qua volgorde die je noemt valt natuurlijk wel iets te zeggen, echter conventionele wijsheid dicteert:

- Doe (na een voldoende warmup) eerst de zware compound oefeningen, zoals squats, deadlift, pullups, rows OH press etc.
Dit zijn de oefeningen die veel spiergroepen te gelijk inschakelen en het meest van je vergen, (energetisch en neurologisch gezien) maar doorgaans ook het grootste allround training-effect opleveren.

- Doe daarna de lichtere isolatie-oefeningen, zoals flys, curls, raises.

- Doe oefeningen die -min of meer- dezelfde spieren trainen bij/na elkaar.

Mijn advies naar jou toe is om dit ook in de eerste instantie gewoon te doen.


Soms kan een iets andere aanpak nodig zijn.
De andere kant van het verhaal kan bijvoorbeeld zijn, dat je op den duur merkt dat je weinig progressie boekt op bepaalde onderdelen of spiergroepen.
Een mooi voorbeeld zijn de kuiten. Dit zijn vaak "ondergeschoven kindjes" die pas helemaal aan het einde van een training.nog wat aandacht krijgen.

In zo'n geval kan het helemaal geen kwaad om bijvoorbeeld een paar kuitoefeningen aan het begin van een training te doen.
Dus Calf raises, voordat je gaat squatten of deadliften bijvoorbeeld.
 
Voor iedere vorm qua volgorde die je noemt valt natuurlijk wel iets te zeggen, echter conventionele wijsheid dicteert:

- Doe (na een voldoende warmup) eerst de zware compound oefeningen, zoals squats, deadlift, pullups, rows OH press etc.
Dit zijn de oefeningen die veel spiergroepen te gelijk inschakelen en het meest van je vergen, (energetisch en neurologisch gezien) maar doorgaans ook het grootste allround training-effect opleveren.

- Doe daarna de lichtere isolatie-oefeningen, zoals flys, curls, raises.

- Doe oefeningen die -min of meer- dezelfde spieren trainen bij/na elkaar.

Mijn advies naar jou toe is om dit ook in de eerste instantie gewoon te doen.


Soms kan een iets andere aanpak nodig zijn.
De andere kant van het verhaal kan bijvoorbeeld zijn, dat je op den duur merkt dat je weinig progressie boekt op bepaalde onderdelen of spiergroepen.
Een mooi voorbeeld zijn de kuiten. Dit zijn vaak "ondergeschoven kindjes" die pas helemaal aan het einde van een training.nog wat aandacht krijgen.

In zo'n geval kan het helemaal geen kwaad om bijvoorbeeld een paar kuitoefeningen aan het begin van een training te doen.
Dus Calf raises, voordat je gaat squatten of deadliften bijvoorbeeld.

nogmaals super bedankt voor u antwoord!!!
 
Back
Naar boven