Selecteer hier of je gepersonaliseerde (Opt-in) of niet-gepersonaliseerde (Opt-out) advertenties wilt zien.

Opt-in   Opt-out

Meer info

schema te vaak veranderen

Discussie in 'Trainingsschema's en Programma's' gestart door kleinekevin, 14 jun 2006.

Tags:

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. kleinekevin

kleinekevin Cool Novice Topic Starter

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    is het erg als je je schema te vaak veranderd?
    ik train nu zo:

rug + biceps
    borst + triceps
    benen
    rug+ buik
    borst+schouders

is het erg als ik het binnen de 4 weken elke keer terug omgooi???
    in de fitnesszaal zeiden ze dat het zeker geen kwaad kan, dat het zelfs goed is omdat je spieren geen gewenning kunnen krijgen ;)

2. Luukie23

Luukie23 Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Is zeker niet slecht, weer alleen niet precies wat voor een termijn er voor staat. Ikzelf werk met 8 weken schema's, wat misschien net ietsje te lang is. De verveling slaat dan op het einde toe. Maar afwisseling is zeker goed, niet alleen in je oeeningen, maar ook in aantal sets en reps

3. wazzup

wazzup Gargantuan Beast Erelid

Leuk Bevonden:
    1.452
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m89
    ja.

"binnen de 4 weken" als standaard te nemen lijkt me wat snel. "als progressie stopt" is een beter uitgangspunt. Trouwens je hoeft niet je "schema' te wijzigen, oefeningen, rep-ranges, volume, kan ook. (plus deloads uiteraard)

4. kleinekevin

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    met mijn schema veranderen bedoel ik: herhalingen in setjes veranderen
    zoveel weken massa
    een paar weken uithoudingsvermogen
    een weekje kracht
    ik wissel ook altijd af met oefeningen, zodat men trainingen niet te saai en te lang worden
    het is misschien goed dat ik om de 6-8 weken men schema verander

5. Luukie23

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Afwisseling is the key to succes. Je lichaam heeft om de zoveel tijd gewoon nieuwe prikkels nodig

6. M@rsel

M@rsel Huge Freak

Leuk Bevonden:
    11
    Geslacht:
    Man
    Elke training is bij mij anders

7. kleinekevin

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    dat zeiden ze in de fitnesszaal ook
    mmaar wat is de ideale tijd om je schema te veranderen???
    6-8 weken of wanneer je voelt dat je spieren aan het wennen zijn aan het schema?

8. Luukie23

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Ik weet niet of je aan je spieren voelt of ze aan het wennen zijn. Ik voel het aan mezelf, als ik verveeld raak door de oefeningen. Hou gewoon 6 tot 8 weken aan, dan is het prima.

9. Big-T

Big-T Administrator Admin Founder - R.I.P.

Leuk Bevonden:
    3.219
    Geslacht:
    Man
    Het is een mythe dat je om de zoveel tijd je schema moet veranderen. Dat is helemaal niet nodig, massa en/of compound oefeningen blijven massa oefeningen, en hoe vaker en langer je ze doet, hoe beter je er in wordt. Isolatie oefeningen kan je veranderen om de zoveel tijd, maar ook dat is niet essentieel. De dagen waarop je een bepaalde groep of groepen doet moet je ook niet veranderen, je kan heel je leven borst op maandag doen en toch blijven groeien. Het is wel mogelijk dat je groepen hebt die achterlopen, die liever vooraan in de week zet omdat je dan vaak een rustig weekend hebt gehad en uitgerust bent om harder te trainen. Wat wel variabel kan zijn is:

1. de manier waarop je een beweging uitvoerd (houding handen, stand benen, de rom,..)
    2. het aantal sets
    3. het aantal reps

Ik gebruik het simpel principe van progressief opbouwen van reps, gewicht, maar ook kwaliteit van uitvoering.

Kortgezegd kanje dus idd je schema te vaak veranderen, en het is onzin dat je je spieren moet 'shockken' of laten 'schrikken'. Een spier groeit bij een load die er toe aanzet dat de spier zichzelf middels hypertrofie gaat versterken. Die load kan je perfect bekomen door telkens dezelfde oefeningen te doen.

10. 2Ripped4U

2Ripped4U Advanced Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    6
    Geslacht:
    Man
    Elke training is bij mij anders maar de compound oefeningen komen elke keer weer terug.

11. mass_builder

mass_builder Ripped Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    precies!

12. Grotesuriman

Grotesuriman Huge Freak Elite Member

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Je hebt altijd je basisoefeningen die je traint.ik wissel zelf om de maand maar ik heb maar drie schema en daar train ik alweer wat jaartjes op en dat bevalt prima

13. Lauw

Lauw Huge Freak

Leuk Bevonden:
    9
    Geslacht:
    Man
    Wel als je iedere week andere oefeningen doet. Niet als je iedere week een andere set-rep schema doet met dezelfde oefeningen.

Dat is puur mijn persoonlijke ervaring... Ik durf niet te zeggen of dat voor anderen ook geldt.

14. Ano_1978_15

Ano_1978_15 Ripped Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    5
    Geslacht:
    Man
    Je kunt beter 5 a 6 weken een schema nemen.

Mijn ervaring per 4 weken veranderen...

Je hebt al een 1 a 2 weken nodig om te 'gokken' naar je verhouding gewicht reps. Je moet eventueel nog bekend raken met nieuwe oefeningen etc...

en het wordt zo 'verwarrend ' zo snel al weer veranderen vind ik.

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud te personaliseren, uw ervaring aan te passen en om u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie