AndroidHealthClinic

schema te vaak veranderen

Bezoekers in dit topic

kleinekevin

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
25 mei 2006
Berichten
74
Waardering
0
is het erg als je je schema te vaak veranderd?
ik train nu zo:

rug + biceps
borst + triceps
benen
rug+ buik
borst+schouders

is het erg als ik het binnen de 4 weken elke keer terug omgooi???
in de fitnesszaal zeiden ze dat het zeker geen kwaad kan, dat het zelfs goed is omdat je spieren geen gewenning kunnen krijgen ;)
 
kleinekevin zei:
is het erg als je je schema te vaak veranderd?
ik train nu zo:

rug + biceps
borst + triceps
benen
rug+ buik
borst+schouders

is het erg als ik het binnen de 4 weken elke keer terug omgooi???
in de fitnesszaal zeiden ze dat het zeker geen kwaad kan, dat het zelfs goed is omdat je spieren geen gewenning kunnen krijgen ;)

Is zeker niet slecht, weer alleen niet precies wat voor een termijn er voor staat. Ikzelf werk met 8 weken schema's, wat misschien net ietsje te lang is. De verveling slaat dan op het einde toe. Maar afwisseling is zeker goed, niet alleen in je oeeningen, maar ook in aantal sets en reps
 
kleinekevin zei:
is het erg als je je schema te vaak veranderd?

ja.

is het erg als ik het binnen de 4 weken elke keer terug omgooi???
in de fitnesszaal zeiden ze dat het zeker geen kwaad kan, dat het zelfs goed is omdat je spieren geen gewenning kunnen krijgen ;)

"binnen de 4 weken" als standaard te nemen lijkt me wat snel. "als progressie stopt" is een beter uitgangspunt. Trouwens je hoeft niet je "schema' te wijzigen, oefeningen, rep-ranges, volume, kan ook. (plus deloads uiteraard)
 
met mijn schema veranderen bedoel ik: herhalingen in setjes veranderen
zoveel weken massa
een paar weken uithoudingsvermogen
een weekje kracht
ik wissel ook altijd af met oefeningen, zodat men trainingen niet te saai en te lang worden
het is misschien goed dat ik om de 6-8 weken men schema verander
 
kleinekevin zei:
met mijn schema veranderen bedoel ik: herhalingen in setjes veranderen
zoveel weken massa
een paar weken uithoudingsvermogen
een weekje kracht
ik wissel ook altijd af met oefeningen, zodat men trainingen niet te saai en te lang worden
het is misschien goed dat ik om de 6-8 weken men schema verander

Afwisseling is the key to succes. Je lichaam heeft om de zoveel tijd gewoon nieuwe prikkels nodig
 
Elke training is bij mij anders
 
dat zeiden ze in de fitnesszaal ook
mmaar wat is de ideale tijd om je schema te veranderen???
6-8 weken of wanneer je voelt dat je spieren aan het wennen zijn aan het schema?
 
kleinekevin zei:
dat zeiden ze in de fitnesszaal ook
mmaar wat is de ideale tijd om je schema te veranderen???
6-8 weken of wanneer je voelt dat je spieren aan het wennen zijn aan het schema?

Ik weet niet of je aan je spieren voelt of ze aan het wennen zijn. Ik voel het aan mezelf, als ik verveeld raak door de oefeningen. Hou gewoon 6 tot 8 weken aan, dan is het prima.
 
Het is een mythe dat je om de zoveel tijd je schema moet veranderen. Dat is helemaal niet nodig, massa en/of compound oefeningen blijven massa oefeningen, en hoe vaker en langer je ze doet, hoe beter je er in wordt. Isolatie oefeningen kan je veranderen om de zoveel tijd, maar ook dat is niet essentieel. De dagen waarop je een bepaalde groep of groepen doet moet je ook niet veranderen, je kan heel je leven borst op maandag doen en toch blijven groeien. Het is wel mogelijk dat je groepen hebt die achterlopen, die liever vooraan in de week zet omdat je dan vaak een rustig weekend hebt gehad en uitgerust bent om harder te trainen. Wat wel variabel kan zijn is:

1. de manier waarop je een beweging uitvoerd (houding handen, stand benen, de rom,..)
2. het aantal sets
3. het aantal reps

Ik gebruik het simpel principe van progressief opbouwen van reps, gewicht, maar ook kwaliteit van uitvoering.

Kortgezegd kanje dus idd je schema te vaak veranderen, en het is onzin dat je je spieren moet 'shockken' of laten 'schrikken'. Een spier groeit bij een load die er toe aanzet dat de spier zichzelf middels hypertrofie gaat versterken. Die load kan je perfect bekomen door telkens dezelfde oefeningen te doen.
 
Elke training is bij mij anders maar de compound oefeningen komen elke keer weer terug.
 
Je hebt altijd je basisoefeningen die je traint.ik wissel zelf om de maand maar ik heb maar drie schema en daar train ik alweer wat jaartjes op en dat bevalt prima
 
kleinekevin zei:
is het erg als je je schema te vaak veranderd?
Wel als je iedere week andere oefeningen doet. Niet als je iedere week een andere set-rep schema doet met dezelfde oefeningen.

Dat is puur mijn persoonlijke ervaring... Ik durf niet te zeggen of dat voor anderen ook geldt.
 
Je kunt beter 5 a 6 weken een schema nemen.

Mijn ervaring per 4 weken veranderen...

Je hebt al een 1 a 2 weken nodig om te 'gokken' naar je verhouding gewicht reps. Je moet eventueel nog bekend raken met nieuwe oefeningen etc...

en het wordt zo 'verwarrend ' zo snel al weer veranderen vind ik.
 
Back
Naar boven