XXL Nutrition

schema veranderen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

King

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
155
Waardering
0
guys,


bij het veranderen van een schema, hoort daar ook dan het veranderen van het aantal reps en de sets bij?
als je nu vier oef doet voor bv je rug en je gebruikt vier sets (12; 10; 8; 6 reps) , en je zegt van kijk, ik ga men schema even veranderen, is het dan even effectief dat je dezelfde vier oefeningen gebruikt, maar dan bv vijf sets van 8 reps? of zou je beter bij hetzelfde aantal herhalingen blijven en gewoon andere oefeningen nemen?


wat denken jullie?

alvast bedankt!
 
Een verandering van je schema kan van alles zijn. Van een verandering in reps en sets tot aan het verkorten van je rustperiode en het omwisselen van de combinatie van spiergroepen.

Je kan dus alle kanten op. Het is in zoverre effectief dat je altijd een sleur doorbreekt en je lichaam dus laat schrikken wat weer kan leiden tot groei. Daarnaast is het geestelijk ook een oppepper, omdat je dus totaal iets anders doet wat je niet gewend bent.

Het komt erop neer dat je gewoon moet experimenteren.

Succes ermee en geniet van de spierpijn.
 
niet naar de herhalingen kijken, gewoon op gevoel.. en ongeveer tussen de 6 en 13 reps blijven
 
Altijd progressief trainen meer herhalingen maken en dan bijvoorbeeld trainingsgewicht toevoegen wil je specifiek in die oefeningen(lichaamsdelen) echt sterker/beter worden zul je het programma wel even een aantal weken(3tot10) moeten doen. Wanneer je echter het maximale uit je training wil halen zul je vooruitgang kunnen gaan plannen door per week een de belasting met kleine hoeveelheden op te voeren. Dit kun je doen door een goed trainingschema te volgen die je richtlijnen geeft m.b.t. de sub-maximale gewichten die je gebruikt(bijv. 60/70% van je 1RM) en het aantal herhalingen. Maar als richtlijn kun je ook gebruiken om eerst van 8 herhalingen max met een gewicht naar 12 herhalingen te werken en vervolgens het gewicht met 5 a 10 procent te verzwaren zodat je weer max 8 herhalingen haalt. Plan wel af en toe een rust weekje in of doe na elke 3 weken zware tarining 1 week lichte training bijv. (50%max/12herh.)

Na drie maanden dezelfde training vinden geen hypertrofische veranderingen meer plaats(schmidtleicher´92) dus dan zou ik zeker 1 x in de drie maanden een compleet ander schema volgen.

succes ermee
 
Ik ga dadelijk als ik weer ga bulken ( hoop binnen 2 tot 4 weken) ongeveer om de vijf weken van oefeningen wissellen en sets/reps...

En om de 2,5/3 maanden van complete dagindelingen...
 
Back
Naar boven