Fitness Seller

Schema voor 16-jarige

Bezoekers in dit topic

Meneerhaan

Novice
Lid geworden
7 okt 2013
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m72
Massa
55kg
Hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk heel mijn leven naar mijn mening redelijk dun geweest. Ik heb tot mijn 14de op atletiek gezeten (op amateur niveau). Sinds een jaar of twee zit ik bij een sportschool. Het eerste jaar was gewoon met het "jongeren clubje" via een begeleider fitness lessen gevolgd, maar sinds ongeveer anderhalf naar doe ik voor mijzelf krachttraining. Op die sportschool werd het (op 15-jarige leeftijd) goedgekeurd, met natuurlijk wel een oogje in het zijl. Ik heb een aantal krachttraining-schema's gehad, en nu ik sinds koet bij een andere sportschool zit, heb ik een ander schema. Nu vraag ik mij af of dit schema eigenlijk wel effectief is. Ik heb eigenlijk altijd een veel zwaarder en met meer "reps" schema gevolgd, het was officieel ook bedoeld voor volwassenen. Het schema dat ik dus nu volg ziet er veel minder intensief uit. Nu is mijn vraag of dit schema voor mij inderdaad nut heeft.

Ik heb het redelijk druk met school, maar ik ga toch wel 3x per week naar de sportschool (en volg dit schema).

Zoals ik zei ben ik altijd redelijk mager geweest, en probeer met deze krachttraining wat gespierder en "breder" te worden. Ik probeer ook goed te eten. Dus alle reacties/tips/veranderingen over mijn training en zelfs mijn eetstijl zijn heel erg welkom.

Gewicht:55 kilo
Lengte: 1,71
Leeftijd: 16

Schema: (ik moet het uittypen want er zijn problemen met bijlage)

1: warming up (10min fietsen of tredmill)

2: opdrukken 3x 12 herhalingen

3: breed optrekken 3x 12 herhalingen (30 kilo contragewicht)

4: willekeurige beenoefening (meestal squit) 3x 12 herhalingen

5: staande flys 3x 12 herhalingen (5 kilo)

6: lat machine trekken 3x 12 herhalingen (35 kilo)

7: willekeurige beenoefening 3x 12 herhalingen

8: dumbell heffen naar voren (schouders) 3x 6 herhalingen (8 kilo)

9: dumbell heffen zijkant (schouders) 3x 6 herhalingen (8 kilo)

(8 & 9 wissel ik dan af, dus eerst 6 reps naar voren, dan 6 naar zijkant).

10: preacher curl 3x 12 herhalingen (20 kilo)

11: neerdrukken (triceps) 3x 12 herhalingen (15 kilo)

12: 4x 25 herhalingen sit-ups

13 een willekeurige rugoefening 3x 12 herhalingen


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, zo niet vraag maar raak!

Alvast bedankt.
 
Wat is je doel? Kracht, massa, "atletisch"?
 
Zijn toch zat oefeningen zou ik zeggen, maar betere fb-schema's bestaan er ook wel. Heb je hiervoor met split getraind?
 
Wat is je doel? Kracht, massa, "atletisch"?

Wat is precies het verschil tussen massa en kracht?

Eigenlijk probeer ik vooral een gespierder lichaam te krijgen, dus ik neem aan dat dit de "atletische" is.

Nog bedankt voor je reactie!

---------- Post toegevoegd 8 October 2013 om 11:55 ----------

Zijn toch zat oefeningen zou ik zeggen, maar betere fb-schema's bestaan er ook wel. Heb je hiervoor met split getraind?

Sorry, maar ik heb eigenlijk geen idee wat split is, dus ik neem aan van niet.

En bedankt voor de link.
 
Massa = Erg simpel uitgedrukt: Gewicht, in spier
Kracht = Hoe explosief je bent, hoeveel je kan tillen/drukken/?
Atletisch = Laag vet%, niet mager maar goede verhoudingen.

Split = Spiergroepen verdelen over dagen; Maandag Borst+Triceps, Dinsdag Rug+Biceps, Woensdag rust, Donderdag benen, etc. Hier kan je ook erg veel mee variëren, als je maar niet vergeet je rust te pakken.

Ik zie dat je vrij weinig weegt, je hoeft dus niet perfect te eten. Eet veel, eet vaak. Kan het gezond veel? Doe dat dan. Maar als je maar 100gram kip weg kan eten, of een big mac (Zo uit mijn hoofd 500kcal) dan is dat voor jou helemaal niet slecht. Er zullen nu sowieso mensen komen die hier mij op aanspreken, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat voor mij een van de beste zetten is geweest om aan te komen. Gewend raken aan veel en vaak eten, omdat ik dat gewoon niet gewend was.
 
Massa = Erg simpel uitgedrukt: Gewicht, in spier
Kracht = Hoe explosief je bent, hoeveel je kan tillen/drukken/?
Atletisch = Laag vet%, niet mager maar goede verhoudingen.

Split = Spiergroepen verdelen over dagen; Maandag Borst+Triceps, Dinsdag Rug+Biceps, Woensdag rust, Donderdag benen, etc. Hier kan je ook erg veel mee variëren, als je maar niet vergeet je rust te pakken.

Ik zie dat je vrij weinig weegt, je hoeft dus niet perfect te eten. Eet veel, eet vaak. Kan het gezond veel? Doe dat dan. Maar als je maar 100gram kip weg kan eten, of een big mac (Zo uit mijn hoofd 500kcal) dan is dat voor jou helemaal niet slecht. Er zullen nu sowieso mensen komen die hier mij op aanspreken, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat voor mij een van de beste zetten is geweest om aan te komen. Gewend raken aan veel en vaak eten, omdat ik dat gewoon niet gewend was.

Echt heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben erachter, nadat ik je bericht las, dat ik toch mij toch wil richten op massa. En op mijn oude sportschool dee ik inderdaad een splitschema, ik wist niet dat het zo heette. Ik dee dan op maandag nummer 1 met borst rug en schouders, en dan op woensdag nummer 2 waar ik biceps, triceps en benen trainde. Omdat ik hiermee natuurlijk minder spiergroepen deed, dee ik per spiergroep veel meer oefeningen per spiergroep en was ik dus langer bezig per groep. Nu vraag ik mij eigenlijk ook af wanneer ik dus me wil richten op massa, dat ik met zon splitschema eigenlijk niet te veel train, omdat ik dan natuurlijk veel meer doe per, daar ga ik weet met dat woord, spiergroep.

Dus ik ga voor massa, maar kan ik mijn schema dan beter aanpassen met minder reps per oefening maar met meer gewicht, of juist andersom? En is het verstandig om met zon splitschema weer te gaan beginnen? Zo ja, train ik dan echt niet een spiergroep teveel, waardoor het effect dus eigenlijk niet goed is? Want zulke dingen hoorde ik wel eens, helemaal voor 15/16 jarige, dat je beter gewoon niet veel meer dan 1 onderdeel per spiergroep per training kan doen, omdat je anders te hard train.

Ik hoop dat mn berichtje een beetje te volgen is, heb het namelijk even snel moeten typen, maar ik denk dat het wel goed komt.

Alvast bedankt.
 
Nee ik snap je totaal, ik heb namelijk ook lang geworsteld met dit probleem, en ik leer nog steeds.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/hst-vs-stronglift-350687/#post8056789

Dit is een topic die ik vandaag begonnen ben. De 2 schema's raad ik jou ook aan, omdat je net als ik nog in een erg vroeg stadium bent in de wereld van het bodybuilden.

Houd ook even in je achterhoofd;

Ik ben geen prof, ik vertel jou alleen wat ik gehoord en gelezen heb. Ik vertel ook alleen wat ik denk begrepen te hebben, en dat hoeft niet altijd goed te zijn.

In ieder geval fijn dat ik kan helpen, als je andere vragen hebt, dan zal ik ze proberen te beantwoorden :)
 
Wat is precies het verschil tussen massa en kracht?

Eigenlijk probeer ik vooral een gespierder lichaam te krijgen, dus ik neem aan dat dit de "atletische" is.

Nog bedankt voor je reactie!

---------- Post toegevoegd 8 October 2013 om 11:55 ----------



Sorry, maar ik heb eigenlijk geen idee wat split is, dus ik neem aan van niet.

En bedankt voor de link.

welke link
 
Die in je handtekening, slimmerd
 
Back
Naar boven