AndroidHealthClinic

Schema voor beginner?? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

patrick25

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
12 feb 2003
Berichten
12
Waardering
0
Wie kan mij helpen met het maken van een schema? Ik ben een beginner, en ik ga binnenkort met krachttraining beginnen. Nu heb ik van een kennis het volgende schema gekregen:

Maandag: Borst Rug Armen Biceps Buik
Dinsdag: Benen Schouders Triceps Buik
Woensdag vrij
Donderdag: Borst-schuin Rug Armen Biceps Buik
Vrijdag: Benen Schouders Triceps Buik

Van vinden jullie van dit schema?? :dunno: Hoeveel oefeningen moet ik per spiergroep doen, en hoeveel herhalingen? Ik heb dus helemaal geen ervaring en ik ben bang dat ik spieren ga overbelasten als ik zelf dingen ga uitproberen. Daarom wil ik jullie advies.

Ik heb al eerder een poging gedaan om krachttraining te gaan doen, maar deze mislukte omdat ik last kreeg van blessures.

owja, effe mijn stats: 25 jaar 184cm lang 67 Kg

Mijn doel: Groter worden!!

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Patrick
 
Je bent een beginner dus je moet nog wennen aan het ijzer :D
Maar persoonlijk als je nu al een echt schema wil vind ik dat je rug en borst neit bij elkaar moet doen. Zijn 2 grote spiergroepen en pak je je spiergroep nooit optimaal.

Maandag: Borst Rug "Armen + Biceps"<-- ??? Buik
Dinsdag: Benen Schouders Triceps Buik
Woensdag vrij
Donderdag: Borst-schuin Rug Armen Biceps Buik
Vrijdag: Benen Schouders Triceps Buik


Ik zou als ik jou was het volgende doen.

Ma: Borst, Biceps + Triceps
Di: Rug, Schouders
Wo: Rust
Do: Benen, Biceps
Vr: Schouders, Rug, Triceps

Maar je kan het zo ingewikkeld maken als je wil.
Waarschijnlijk krijg je zo nog meer schema's te zien.

Maar goed eerst maar even peer weken rustig aan en wennen en mag je best wel wat keer spiergroepen pakken, maar zou geen grote spiergroepen bij elkaar doen: Rug, Borst, Benen.
 
Hoeveel herhalingen?

Bedankt voor je antwoord. nog een vraag, hoeveel herhalingen moet ik per oefening doen??
 
toen ik begon heb ik lang dit schema aangehouden:

Ma:borst+triceps
Di:rug+biceps
Wo:benen+schouders
Do:borst+triceps
Vrij:rug+biceps

maar ik denk wel dat het tot overtraining heeft geleid.
ik zou daarom alles vanaf het begin maar gelijk 1x in de week trainen. als je alles hard traint heb je je handen er al vol aan, lijkt me.
maar er staan meer topics hier over oa fullbody training, etc.
als ik jou was zou ik veel lezen en dan beslissen wat je voor jou het beste lijkt.

good luck :thumbs:
 
je kan
1. 10-8-8-6
2. 8-8-8-8
3. 10-8-6-6
4. 8-8-6-4
5. 8-6-4-2

Watchulike!
 
1. 10-8-8-6
2. 8-8-8-8
3. 10-8-6-6
4. 8-8-6-4
5. 8-6-4-2

???????????

Ik ben dus echt beginner, dus dit zegt me niet veel......:-) Kun je dit uitleggen? Verder zie ik in de schema`s die jullie me adviseren de buikspieren niet staan......??
 
Originally posted by patrick25
1. 10-8-8-6
2. 8-8-8-8
3. 10-8-6-6
4. 8-8-6-4
5. 8-6-4-2

???????????

Ik ben dus echt beginner, dus dit zegt me niet veel......:-) Kun je dit uitleggen? Verder zie ik in de schema`s die jullie me adviseren de buikspieren niet staan......??

Buii gewoon zelf bepalen wanneer gewoon aan ut eind van je training en ongeveer 2x in de week is voldoende.

en die 8-8-6-4 is dus:
1e set : 8 herhalingen
2e set : 8 herhalingen
3e set : 6 herhalingen
4e set : 4 herhalingen

Gettit? :D
 
Ik snap het niet helemaal........

Ik snap het niet helemaal, dus ik moet:

Borst: 4 sets - 10-8-8-6
Biceps + Triceps: 4 sets - 8-8-8-8
Rug: 4 sets - 10-8-6-6
Schouders: 4 sets - 8-8-6-4
Benen: 4 sets - 8-6-4-2

Klopt dit??

En hoe zit het met m`n buik, die moet ik 2x per week doen, hoeveel sets, hoeveel herhalingen?

Hoeveel tijd moet er tussen de sets zitten ?
 
Ik denk dat hij bedoelt dat je per spiergroep kan kiezen... het zijn dus varianten. Je moet kiezen waar je het lekkerste gevoel bij hebt of wat het beste voor je werkt (kom je alleen met ervaring achter).

8-6-4-2 zou ik niet doen als beginner (ik ben nog maar paar maanden bezig) de laatste set is hier te zwaar.... dat denk ik tenminste :)
 
Dus ik moet per spiergroep 1 oefening kiezen, en daarbij het aantal sets wat voor mij het beste voelt?

En de buik op Dinsdag en Vrijdag??
 
Originally posted by CrocoDillon
Ik denk dat hij bedoelt dat je per spiergroep kan kiezen... het zijn dus varianten. Je moet kiezen waar je het lekkerste gevoel bij hebt of wat het beste voor je werkt (kom je alleen met ervaring achter).

8-6-4-2 zou ik niet doen als beginner (ik ben nog maar paar maanden bezig) de laatste set is hier te zwaar.... dat denk ik tenminste :)

YOU GOT IT!! :D

ik zou als ik jou was gewoon even je spiere goed laten wennen dus gewoon 10-8-8-6 of 15-12-10-8 (piramide)

en nee je meot kijken welke herhalingen je prettig lijkt en dit toepassing bij elke spiergroep. Alleen buik wat meer herhalingen (reps) en benen zou ik ook doen. Maar je moet het even aanvoelen wat je prettig vind.
 
Ok, ik denk dat ik het begin te begrijpen. 1 oefening per spiergroep kiezen, daar het aantal herhalingen op toepassen wat voor mij prettig is, en bij benen en buik wat meer herhalingen. Bijvoorbeeld 15-12-10-8???
 
Originally posted by patrick25
Ok, ik denk dat ik het begin te begrijpen. 1 oefening per spiergroep kiezen, daar het aantal herhalingen op toepassen wat voor mij prettig is, en bij benen en buik wat meer herhalingen. Bijvoorbeeld 15-12-10-8???

nee 4 oefeningen van 4 setjes per spiergroep
 
Originally posted by Elmar


nee 4 oefeningen van 4 setjes per spiergroep

Sticky voorbeeld split

Hier wordt het meest 3 oefeningen van 3 setjes gebruikt... anders zou je overtrainen (volgens de sticky). ik hou me daar maar aan, maar ik heb het id dat ik nog over heb soms :D
 
Wat is het verschil met full-Body trainen, en met een schema werken?

Is het volgende schema goed?

3 oefeningen per spiergroep, van 3 setjes

Ma: Borst, Biceps + Triceps
Di: Rug, Schouders , Buik
Wo: Rust
Do: Benen, Biceps, Buik
Vr: Schouders, Rug, Triceps

Of moet ik Full-Body gaan doen (wat dat ook mag zijn.....???)

Hoe haal ik de beste resultaten als beginner?? ( ik weet, is een lastige vraag)

Hoe zie het trouwens met mijn voeding?? Ik heb van die kennis dus ook een schema gehad, waarbij ik "leer"eten. Met dit schema leer ik in 6 weken meer eten, maar wat moet ik daarna doen?

Kan iemand me verder helpen??
 
Als je nog maar pas gaat beginnen waarom dan de eerste 2-3 maanden geen fullbody schema om aan het ijzer te wennen?? Als je echt pas begint zou ik het aantal reps ook simpel houden. 3X10 of zo en er vooral op letten dat de uitvoering correct is, dat is als je begint belangrijker dan snel vooruit gaan met je gewichten...

beginschema:
-------------------------
Bench press: 3X10
lying laterals: 3X10
barbell curl: 3X10
lying triceps press: 3X10
bent over rowing: 3X10
Standig laterals: 3X10
wrist curl: 3X10
squat: 3X10
wrist curl: 3X10
standing calves: 3X10
crunches: 3X25

Je leert zo een hoop basisoefeningen en zult door dit schema 3X per week te doen niet overtraind raken (1 oef per spiergroep)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Originally posted by Elmar

Ik zou als ik jou was het volgende doen.

Ma: Borst, Biceps + Triceps
Di: Rug, Schouders
Wo: Rust
Do: Benen, Biceps
Vr: Schouders, Rug, Triceps

Wat is dit voor raar schema? :)
 
Laatst bewerkt:
Beginner: herhalingen 15-20, om blessures te voorkomen, techniek onder de knie te krijgen(het lijkt allemaal zo makkelijk) en om het "gevoel" in je spieren te leren kennen.
Oefeningen: liefst alleen samengesteld, dus oefeningen waarbij je meerdere spieren tegelijk traint. Geen isolatieoefeningen(zoals wrist curl of flyes).
Een Fullbody workout is perfect voor beginners.
-Legpress of squat(beter, alleen technisch moeilijker)
-hamstring curl(is wel een isolatie-oefening)
-Lat pulldown
-seated row
-chest press(machine)
-shoulder press
-crunches

Elke oefening 2-3 setjes.
 
Back
Naar boven