AndroidHealthClinic

Schema voor beginner?? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

en die 8-8-6-4 is dus:
1e set : 8 herhalingen
2e set : 8 herhalingen
3e set : 6 herhalingen
4e set : 4 herhalingen

Wat is dit voor onzin Elmar? Dit is een beginner, wat jij nu adviseert is voor een getrainde bodybuilder!

Luister naar maniac en doe de eerste maanden 15-20herhalingen! doe ook de eerste maanden nog geen losse gewichten, laat je lichaam wennen en gebruik apperaten. Probeer wel progressie te boeken, zodat je na een paar maanden sterk genoeg bent voor het losse spul!

Suc6!
 
Ik denk zelf ook dat ik beter af ben met toestellen in het begin. IS dit trainings schema goed?

Ma: Borst, Biceps + Triceps
Di: Rug, Schouders , Buik
Wo: Rust
Do: Benen, Biceps, Buik
Vr: Schouders, Rug, Triceps

En hoeveel toestellen moet ik pakken voor elke spiergroep, en hoeveel sets??
 
Begin niet met apparaten !!!!! maar gewoon met losse gewichten !

Als je met app. begint leert je lichaam niet vanaf het begin aan de stabilisators te gebruiken, waardoor er een groot aantal spieren een achterstand oploopt !!! Als je dan na verloop van tijd op losse gewichten overgaat zijn de "hoofdspieren" te sterk tov de stabilisators wat blessures oplevert!

Gewoon vanaf de eerste dag basisoefeningen doen, dus squaten, deadlift, bankrukken enz. (maar wel met aangepast gewicht en reps).
 
Originally posted by patrick25
Ik denk zelf ook dat ik beter af ben met toestellen in het begin. IS dit trainings schema goed?

Ma: Borst, Biceps + Triceps
Di: Rug, Schouders , Buik
Wo: Rust
Do: Benen, Biceps, Buik
Vr: Schouders, Rug, Triceps

En hoeveel toestellen moet ik pakken voor elke spiergroep, en hoeveel sets??
Toestellen??? Zeker niet, een combinatie zou beter zijn.
Je moet de basis leggers van in begin aanleren dus juist wel de losse gewichten integreren in je schema.

Wat goed werk is de belangrijkste oef voor elke groep in een lage intensiteit uitvoeren.
Hierdoor leer je de oefening aan en komt groei nog op de tweede plaats.
Groeien doe je zoiezo al gemakkelijk in begin en hoge intensiteit en lage reps zijn dan nog nergens voor nodig.

Persoonlijk zou ik zeggen doe een fatsoenlijk schema met voldoende rust van 3 tot4 dagen bijv.
Dag1: borst + triceps
Dag2: rug + biceps
Dag3: rust
Dag4: Quads+ hams
Dag5: Schouders + kuiten + abs
Dag6+7: rust


Leer de basis oefeningen het eerst aan, later de machines.
Dus onder begeleiding doe je:

Squats
(Stiff legged) deadlifts
Chins
Rows met stang of dumbbell
Barbell curls
Lying tricep extentions
Dumbbell presses
Crunches
Military presses

Eens je deze basis goed door hebt benje al een heel eind.
Machines heb je bijv nodig wanneer je wil isoleren of afwisselen.
Bijv.

Sled squats
Power press
Pulldown
Pushdown
Calf raises op sled machine.
Rear delts
enz...


Houd de reps tussen de 10 en de 20, leer zuiver te bewegen, later komt dat gewicht wel en zal je kunnen dalen in reps.
Zorg dat je altijd klaar bent binnen het uur, als je niet klaar bent stop je toch.
Forceer niets, en gebruik altijd een spotter voor oefeningen die je niet alleen kan uitvoeren of nog moet aanleren.
 
Dus ik moet voor elke spiergroep 1 oefening kiezen die voor die bepaalde spiergroep het belangrijkste is? bijvoorbeeld 3 x 15 herhalingen? Of kan ik ook meerdere oefeingen pakken voor 1 spiergroep?

Waarom staan de buikspieren niet in het schema?
 
Buikspieren zijn abs (op dag5)

Je mag 2 oefeningen doen voor elke spiergroep

Bijv. benen = squat/deadlift

Borst = dumbbell presses/power presses

Persoonlijk zou ik zeggen 4 sets per oefening en tussen de 10-15 reps voor bovenlichaam en 15-20 onderlichaam.
De intensiteit van de training moet verzwaren naarmate je leert, dit moet geleidelijk aan gaan dus niet zo zwaar mogelijk gaan na eenpaar weken maar opbouwen over een periode van 3 a 4 maanden.
 
Ik ben ook net begonnen.
Ik weet niet wat jullie van dit schema vinden?

Dag 1 Borst, Biceps en buik.
Dag 2 Rug, tricep en buik.
Dag 3 Benen, schouders en buik.

Elke spiergroep 4 oefeningen met 4 sets van 10 reps.

Ik heb het niet op vaste dagen, soms train ik 4 x in de week en soms 5 x.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik het aantal herh. boven de 15 houden, gewoon om het gevoel te krijgen in je spieren.

En waarom niet eerst met apparaten beginnen en langzaam oefeningen met losse gewichten integreren in je training.
Dan kan je de stabilisatorspieren ook weer rustig optrekken zonder veel kans op blessures te hebben.
 
Back
Naar boven