XXL Nutrition

Schijf van 5 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

shark89

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
6 aug 2012
Berichten
4.311
Waardering
1.058
Nieuwe update vandaag.
http://mobiel.voedingscentrum.nl/nl...n-/wat-staat-niet-in-de-schijf-van-vijf-.aspx

Hier een lijst wat zij afraden, komt er op neer dat alles wat verzadigd vet of suiker bevat ongezond is.
Ldl cholesterol is een risico voor hart en vaatziekten, zeggen ze nog steeds

1. Dranken

Alcohol kunnen we beter laten staan. In de richtlijnen van 2006 stond de aanbeveling dat vrouwen zich moeten beperken tot een glas per dag en mannen tot twee glazen per dag omdat matig alcoholgebruik ook goed voor zou zijn. Maar omdat je al snel te veel alcohol drinkt is het beter om het wijntje of biertje te laten staan.

Koffie mag nog wel, maar de manier waarop het is bereid is belangrijk: vervang ongefilterde koffie voor gefilterde koffie. Het filter kan namelijk cholesterol verhogende stoffen in koffie wegnemen. Maar het is beter om te kiezen voor thee. Een nieuwe bevinding is dat drie koppen thee per dag het risico op een beroerte verlaagt. Drink vooral zo weinig mogelijk suikerhoudende dranken als vruchtensap, energiedrank, gezoete zuiveldrank of frisdrank. Deze dranken verhogen het risico op diabetes.

2. Groente en fruit

Nederlanders eten gemiddeld zo’n 125 gram groente en 90 gram (mannen) tot 120 gram (vrouwen) fruit per dag. Dat kan meer. “De richtlijnen zijn nog steeds 200 gram groente en 200 gram fruit, maar daar houden veel mensen zich nog niet aan,” zegt Schoten. 400 gram groente en fruit leidt tot een verlaging van de bloeddruk en zorgen voor een lager risico op diabetes en darm- en longkanker.

3. Brood

Eet elke dag drie volkorenboterhammen of 90 gram andere volkorenproducten. Het eten van volkorenproducten verlaagt het risico op coronaire hartziekten en het eten van voedingsvezels zorgt voor een verlaging van het risico op een beroerte. Belangrijk is om geraffineerde graanproducten door ongeraffineerde graanproducten te vervangen. Kies dus niet voor wit brood, witte pasta of koekjes, maar voor volkorenbrood, zilvervliesrijst of volkorenpasta. Ontbijten met havermout kunnen we blijven doen. Het cholesterolgehalte daalt bij 30 tot 60 gram haver per dag.

4. Vlees

Vorige week waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor de risico’s op kanker bij een consumptie van rood en bewerkt vlees. Bij die conclusie sluit de Gezondheidsraad zich aan. Sterker: vlees van runderen, varkens, geiten, schapen en paarden verhoogt niet alleen het risico op kanker, maar ook op diabetes en een beroerte.

5.Zuivel

“Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt”, adviseert de gezondheidsraad. De consumptie van zuivel hangt samen met een lager risico op darmkanker en een lager risico op diabetes. Mannen krijgen gemiddeld 390 gram zuivel binnen (twee bekers) en vrouwen 325 gram. Er is geen aanleiding om dat te veranderen.

6.Peulvruchten en noten

Sojabonen, bonen, linzen, kikkererwten of spliterwten. Begin er maar aan, want het zorgt voor een verlaging van het LDL-cholesterol, wat een risicofactor is voor hartziekten. Het is belangrijk om dit wekelijks te eten. Doperwten en sperziebonen tellen niet mee, want die vallen onder groente.

Ook noten hoeven we niet te laten liggen. Walnoten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten, pistachenoten en ook pinda’s verlagen het risico op hartziekten. De helft van de Nederlanders eet ze niet, maar 15 gram - ongezouten - noten per dag zijn gezond. Dat is ongeveer een handje vol.

7.Vet

We hoeven niet per se minder vet te gaan eten, maar wel ander vet. Boter en harde vetten kunnen we laten staan. Gebruik daarvoor in de plaats olie en vloeibare bak- en braadvetten. Dat is beter voor je hart.

Wat vinden jullie?
 
Wat hebben zij voor baby handjes als 15g een handje vol noten is, snel aan de HGH ermee!!!11 Verder zit ik met alles wel boven de aangeraden hoeveelheid:o, maar dan eet ik ook meer het dubbele vergeleken met een gemiddeld persoon.

Verder ben ik het niet helemaal eens met wat je zegt, ze raden wel melk aan = verzadigd vet, wel weinig dan. En kokosolie boven alles<3.
 
die hele rage tegen verzadigd vet is enorme onzin
 
Waarom houden overheidsinstanties er aan vast? Cholesterolverlagende medicijnen zijn het meest voorgeschreven van allemaal, geld zal ook wel meespelen
 
Waarom houden overheidsinstanties er aan vast? Cholesterolverlagende medicijnen zijn het meest voorgeschreven van allemaal, geld zal ook wel meespelen
Omdat het er in gaat als koek bij mensen, is commercieel aantrekkelijk en daardoor makkelijk uit te buiten. Denk maar aan dingen zoals het 'ik kies bewust logo', waarbij ondernemers een flink bedrag moeten betalen om het keurmerk op een product te plakken.
Ik hoorde gisteren dat er ook gewaarschuwd werd voor mensen die zelf gingen verzinnen wat ze gingen eten. Tjah.
 
Omdat het er in gaat als koek bij mensen, is commercieel aantrekkelijk en daardoor makkelijk uit te buiten. Denk maar aan dingen zoals het 'ik kies bewust logo', waarbij ondernemers een flink bedrag moeten betalen om het keurmerk op een product te plakken.
Ik hoorde gisteren dat er ook gewaarschuwd werd voor mensen die zelf gingen verzinnen wat ze gingen eten. Tjah.
Op voedingscentrum staat ook over mensen die ongezonder eten ondat zij niet volgens de schijf van 5 eten.
Wel treurig dat je zo mensen onwetend en dom houdt.
En bang blijft maken voor suiker en vet, staat ook bijna overal achter, geen gezonde keuze vanwege suiker..
 
Is geraffineerde suiker wel een gezonde keuze dan?
 
Is geraffineerde suiker wel een gezonde keuze dan?
Het is ook niet ongezond om 6 gram suiker te nemen. Alsof je gelijk insulineresistentie ontwikkeld.
Mensen bang maken voor suiker en vet is goed..
 
Wat een onzin, alles waar verzadigd vet of suiker in zit wordt gelijk afgeraden. Lekker zo'n plakje plastic 30+ kaas op je brood, hmmm :barf: En owee als je er roomboter op durft te smeren, dan val je gelijk dood neer.
 
die adviezen klinken als een gezond ontbijtje
 
die hele rage tegen verzadigd vet is enorme onzin


Zelf dacht ik altijd dat verzadigd vet cholesterol liet stijgen maar door te sporten maak je dat ongedaan.

Correct me if i'm wrong.

Ben er zelf trouwens niet echt mee bezig hoeveel verzadigd vet ik eet hoor. Suikers vermijd ik wel als de pest :)
 
het voedingscentrum :roflol:
 
Op voedingscentrum staat ook over mensen die ongezonder eten ondat zij niet volgens de schijf van 5 eten.
Wel treurig dat je zo mensen onwetend en dom houdt.
En bang blijft maken voor suiker en vet, staat ook bijna overal achter, geen gezonde keuze vanwege suiker..

Het is heel lastig om een duidelijk en goed verhaal over voeding aan de gemiddelde persoon uit te leggen. Word een beetje lacherig gedaan over Voedingscentrum, ik zou zeggen probeer zelf eens voorlichting te geven over bewust en goed eten dat is zo makkelijk nog niet. In grote lijnen is de "nieuwe" schijf van 5 uitstekend imo. Is niet gemaakt voor bb'ers, ik ga er ook niet op af met mn 10 eieren per dag,1 kg/liter zuivel per dag, 100 gr. noten etc. maar voor de gemiddelde persoon is het meeste advies van het voedingscentrum goed.
 
Ik weet niet of dat zo is, als ik mensen om mij heen hoor die de ballen verstand er van hebben die roepen al dat vet ongezond is en suiker nog erger. En als die mensen vervolgens hier komen en beginnen met trainen dan krijg je tot in de eeuwigheid topics over voeding, vet, suiker en dat het toch anders zit dan er gezegd werd.
 
Ik weet niet of dat zo is, als ik mensen om mij heen hoor die de ballen verstand er van hebben die roepen al dat vet ongezond is en suiker nog erger. En als die mensen vervolgens hier komen en beginnen met trainen dan krijg je tot in de eeuwigheid topics over voeding, vet, suiker en dat het toch anders zit dan er gezegd werd.

Dat ligt dan aan die mensen en niet aan het advies van het voedingscentrum. Het ligt wat genuanceerder dan op de site van het voedingscentrum waar jij naar linkt staat, maar op zich klopt het meeste wel. Structureel suikerhoudende producten eten is inderdaad gelinkt aan diabetes om maar een voorbeeld te noemen. Ik vind ze wel erg "hard" tegen verzadigd vet, want dat ligt genuanceerder, maar ik begrijp het wel. Je zou imo het beste kunnen zeggen dat voor vetinname geldt dat het grootste deel onverzadigd moet zijn, maar dat verzadigde vetten ook van belang zijn en niet "op nul" hoeven. Maar de meeste mensen krijgen toch genoeg verzadigd vet binnen en al gauw teveel verzadigd (in verhouding tot onverzadigd), dus ik kan dat ook plaatsten. Er zit echt wel een gedachte achter.

als mensen gaan bb'en, dan kan advies van het voedingscentrum wat verwarrend zijn idd, maar daar ligt de verantwoordelijkheid bij de bb'er en niet bij het voedingscentrum. Die adviezen zijn immers gemaakt voor de gemiddelde Nederlander en niet voor een bb'er. Als jij vaak triathlons loopt, dan ga je toch ook niet af op 3 boterhammen per dag, maar dan eet je bij wijze van spreken een heel brood per dag. Als je toch gewoon 3 boterhammen per dag eet en je niet verdiept in het belang van carbs, dan kun je moeilijk het voedingscentrum verwijten. Intensief sporten geeft andere behoeften.

Vind het grappig dat mensen zo lacherig doen over voedingscentrum. Schijf van 5 bijvoorbeeld wordt samengesteld door wetenschappers, hoogleraren etc. (die in de Gezondheidsraad zitten). Uiteindelijk ga ik liever af op een wetenschappelijk onderbouwd verhaal dan wat adviezen op een (anoniem) forum van bb'ers. Niks ten nadele van de community, maar er zit een heleboel mening/gevoel bij en vaak weinig feitelijks.
 
Laatst bewerkt:
suikerhoudende producten? Wat is suiker? En in wat ze aanraden op de schijf van 5 zit toch ook suiker?

er staat ook een hele boel onzin op het voedingscentrum.

Zo'n filmpje als dit is bijvoorbeeld totaal niet informatief en zou zeggen dat er zelfs foute info in word verspreid. Waarom zou creatine bijvoorbeeld niet waardevol of nuttig zijn? En daarnaast weggegooid geld? Vlees producten zijn duurder dan whey eiwitten, dus als je het over geld weggooien hebt. En als je het dan hebt over wetenschappelijk onderzoek, weet nog dat het voedingscentrum 1.2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht aanhield terwijl uit meerdere onderzoeken blijkt dat 1.8 gram nodig is.
 
Dat ligt dan aan die mensen en niet aan het advies van het voedingscentrum. Het ligt wat genuanceerder dan op de site van het voedingscentrum waar jij naar linkt staat, maar op zich klopt het meeste wel. Structureel suikerhoudende producten eten is inderdaad gelinkt aan diabetes om maar een voorbeeld te noemen. Ik vind ze wel erg "hard" tegen verzadigd vet, want dat ligt genuanceerder, maar ik begrijp het wel. Je zou imo het beste kunnen zeggen dat voor vetinname geldt dat het grootste deel onverzadigd moet zijn, maar dat verzadigde vetten ook van belang zijn en niet "op nul" hoeven. Maar de meeste mensen krijgen toch genoeg verzadigd vet binnen en al gauw teveel verzadigd (in verhouding tot onverzadigd), dus ik kan dat ook plaatsten. Er zit echt wel een gedachte achter.

als mensen gaan bb'en, dan kan advies van het voedingscentrum wat verwarrend zijn idd, maar daar ligt de verantwoordelijkheid bij de bb'er en niet bij het voedingscentrum. Die adviezen zijn immers gemaakt voor de gemiddelde Nederlander en niet voor een bb'er. Als jij vaak triathlons loopt, dan ga je toch ook niet af op 3 boterhammen per dag, maar dan eet je bij wijze van spreken een heel brood per dag. Als je toch gewoon 3 boterhammen per dag eet en je niet verdiept in het belang van carbs, dan kun je moeilijk het voedingscentrum verwijten. Intensief sporten geeft andere behoeften.

Vind het grappig dat mensen zo lacherig doen over voedingscentrum. Schijf van 5 bijvoorbeeld wordt samengesteld door wetenschappers, hoogleraren etc. (die in de Gezondheidsraad zitten). Uiteindelijk ga ik liever af op een wetenschappelijk onderbouwd verhaal dan wat adviezen op een (anoniem) forum van bb'ers. Niks ten nadele van de community, maar er zit een heleboel mening/gevoel bij en vaak weinig feitelijks.

Ik snap dat er een verschil is tussen een bber en een niet sportend persoon.
Toch zijn er ook studies die aantonen dat een hoog cholesterol niet een verhoogd risico is op hart en vaatziekte.
Ik ga ook liever op wetenschap af dan onderbuik, maar hoe het op de site staat geschreven is gewoon tenenkrommend.

Bewerkt vlees.
"Er is een verband tussen het eten van bewerkt vlees en een hoger risico op beroerte, diabetes type 2 en darmkanker.

Oké bewerkt vlees is dus niet verantwoord.
Als alternatief staat er.
"(Gesneden of gemalen) vlees en gevogelte dat voor de verkoop niet is bewerkt en waar geen toevoegingen aan zijn gedaan. Zoals kip, biefstuk en varkenshaas."

De toevoegingen zijn dus de oorzaker van darmkanker en diabetes type 2?
Welke toevoegingen?, wat je hiervan krijgt is dus het e nummers is slecht verhaal.
Zet er dan ook een link bij naar een lijst met de e nummers die een risico zijn.
Of is e260- azijnzuur of e948 zuurstof en e941 stikstof ook slecht?

Slagroom bevat veel vet en suiker.
Volgens de Warenwet moet er minimaal 30% vet in zitten. Suiker alleen bij gezoete room.
Als jij gewoon slagroom koopt zit er amper suiker in plus min 2.8g

In koffie uit cafetières en kookkoffie zit veel cafestol. Deze stof verhoogt het LDL-cholesterol. Dat vergroot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte.

in de Journal of American Medical Association (Krumholz et al.: “Lack of Association Between Cholesterol and Coronary Heart Disease Mortality and Morbidity and All-Cause Mortality in Persons Older Than 70 Years”) liet zien dat een hoog LDL cholesterolgehalte geen risicofactor is voor hart- en vaatziekten bij mensen ouder dan 70 jaar.

Als cholesterol zo slecht was dan zou je toch geen studies hebben die het tegen spreken. Of zit de farmaceutische industrie er toch wel achter.
 
Ik weet het niet, ik vind nogmaals die schijf van 5 op zich prima voor de meeste mensen.
 
Het hele punt is dat ze het zo algemeen mogelijk willen houden voor de 'meute' die er niet zo mee bezig zijn als dat wij dat zijn, maar wel gezond willen leven. Willen en dat ook echt doen is dan nog een tweede punt..

imo best een aardige lap informatie, maar ben het niet overal mee eens (of doe het gewoon anders).
 
Back
Naar boven