XXL Nutrition

Schouder/arm pijnlijk bij krachttraining

Bezoekers in dit topic

aas1965

Novice
Lid sinds
13 aug 2022
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
160kg
Vetpercentage
27%
Sinds enige maanden train ik (man, 57 jaar) voor het eerst met een personal trainer, 2x per week HIIT training van 30 minuten. Ik heb nog nooit eerder echt aan krachttraining gedaan maar heb het roer nu radicaal omgegooid op meerdere terreinen.
Ik heb fors overgewicht en mag een jaar lang PT betalen vanuit mijn vitaliteitsbudget van mijn werkgever. Dat gaat op zich lekker, maar mijn linker arm doet vervelend.
In 2014, alweer 8 jaar geleden, heb ik bij een val mijn linker schouderkommetje gebroken. Dat is in een lastige operatie hersteld. Er zitten nog steeds twee titanium schroeven in de schouderkop en om er bij te komen moesten de chirurgen de spier die van mijn borst naar mijn schouder loopt, volledig doorsnijden en weer aan elkaar hechten daarna. Is allemaal goed hersteld, maar de arm hield wel wat beperkingen, zoals het niet zo goed kunnen maken van een zijwaartse beweging en niet hoog kunnen reiken met die arm, hoewel dat
in de loop van de jaren zeker wel verbeterd is.
Bij de HIIT training heb ik er echter met enige regelmaat best last van. Niet van de schouder zelf, maar gek genoeg van de biceps in mijn bovenarm. Die doet snel pijn en heeft duidelijk minder kracht dan mijn rechter arm waar ik al veel meer spierkracht heb opgebouwd.
De pijn lijkt op kramp en loopt van net onder mijn schouder tot halverwege mijn bovenarm en soms met uitstraling naar mijn onderarm en hand.
Zodra ik stop met trainen is het ook snel voorbij en heb ik er verder geen last van daarna. Ook als ik in de ochtend wakker wordt voel ik die pijn regelmatig.

Volgens de PT zal het minder worden naarmate ik blijf trainen. Ik laat me er ook zéker niet door weerhouden, maar helemaal lekker zit het me niet. Zou ik er gewoon mee door kunnen gaan of moet ik er toch mee oppassen en mee langs de huisarts/fysiotherapeut?
Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Sinds enige maanden train ik (man, 57 jaar) voor het eerst met een personal trainer, 2x per week HIIT training van 30 minuten. Ik heb nog nooit eerder echt aan krachttraining gedaan maar heb het roer nu radicaal omgegooid op meerdere terreinen.
Ik heb fors overgewicht en mag een jaar lang PT betalen vanuit mijn vitaliteitsbudget van mijn werkgever. Dat gaat op zich lekker, maar mijn linker arm doet vervelend.
In 2014, alweer 8 jaar geleden, heb ik bij een val mijn linker schouderkommetje gebroken. Dat is in een lastige operatie hersteld. Er zitten nog steeds twee titanium schroeven in de schouderkop en om er bij te komen moesten de chirurgen de spier die van mijn borst naar mijn schouder loopt, volledig doorsnijden en weer aan elkaar hechten daarna. Is allemaal goed hersteld, maar de arm hield wel wat beperkingen, zoals het niet zo goed kunnen maken van een zijwaartse beweging en niet hoog kunnen reiken met die arm, hoewel dat
in de loop van de jaren zeker wel verbeterd is.
Bij de HIIT training heb ik er echter met enige regelmaat best last van. Niet van de schouder zelf, maar gek genoeg van de biceps in mijn bovenarm. Die doet snel pijn en heeft duidelijk minder kracht dan mijn rechter arm waar ik al veel meer spierkracht heb opgebouwd.
De pijn lijkt op kramp en loopt van net onder mijn schouder tot halverwege mijn bovenarm en soms met uitstraling naar mijn onderarm en hand.
Zodra ik stop met trainen is het ook snel voorbij en heb ik er verder geen last van daarna. Ook als ik in de ochtend wakker wordt voel ik die pijn regelmatig.

Volgens de PT zal het minder worden naarmate ik blijf trainen. Ik laat me er ook zéker niet door weerhouden, maar helemaal lekker zit het me niet. Zou ik er gewoon mee door kunnen gaan of moet ik er toch mee oppassen en mee langs de huisarts/fysiotherapeut?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een man van 57j die dit vraagt, en hiervoor zich lid maakt hier ?
Neem aan dat je dit ook met je PT hebt besproken, en bij klachten ga je naar je huisarts. Misschien maar eens rustig gaan trainen ipv HITT, en wat om de blessuren heen trainen. Zou sowieso op dieet gaan om af te vallen en shitload aan cardio gaan doen. Daar heb je geen last van. evt fietsen naar je werk zonder trapondersteuning. 160Kg en 1.89kg is veul te zwaar, en weet 100% zeker dat je vetpercentage ook veel hoger is dan 28%. als dit echt je huidige stats zijn zou ik maar eens dikke 70kg af gaan vallen. Dit gaat niet 1-2-3 natuurlijk, maar je hebt hulp(neem aan dat deze goed is)
 
Een man van 57j die dit vraagt, en hiervoor zich lid maakt hier ?
Neem aan dat je dit ook met je PT hebt besproken, en bij klachten ga je naar je huisarts. Misschien maar eens rustig gaan trainen ipv HITT, en wat om de blessuren heen trainen. Zou sowieso op dieet gaan om af te vallen en shitload aan cardio gaan doen. Daar heb je geen last van. evt fietsen naar je werk zonder trapondersteuning. 160Kg en 1.89kg is veul te zwaar, en weet 100% zeker dat je vetpercentage ook veel hoger is dan 28%. als dit echt je huidige stats zijn zou ik maar eens dikke 70kg af gaan vallen. Dit gaat niet 1-2-3 natuurlijk, maar je hebt hulp(neem aan dat deze goed is)
Laat ik daar nu druk mee bezig zijn? Inmiddels 7 kg afgevallen sinds in in juni begonnen ben. Natuurlijk ben ik veuls te zwaar, dat weet ik zelf heel goed, vandaar ook dat ik er die 70kg af wil hebben! Ik wil me daarom ook niet laten weerhouden door die schouder. Voor mij is deze wereld van trainen enz nieuw, dus niet zó vreemd dat ik er lid voor geworden ben toch?
BMI is 45,2, Vetpercentage geeft echt 27,4% aan, viceraal vet is 25. Lichaamsvochtpercentage 53,1%.
 
Klinkt als de pezen van de biceps die aan de schouder hechten, lijkt me een dingetje voor een fysio om naar te kijken +de details van je operatie en te beoordelen of het kan beteren.

Blijft het elke sessie hetzelfde of heb je al verbetering gemerkt? Bij welke oefeningen speelt het op?
 
Klinkt als de pezen van de biceps die aan de schouder hechten, lijkt me een dingetje voor een fysio om naar te kijken +de details van je operatie en te beoordelen of het kan beteren.

Blijft het elke sessie hetzelfde of heb je al verbetering gemerkt? Bij welke oefeningen speelt het op?
Het wisselt nogal eens, de ene keer is het echt hinderlijk pijnlijk, de andere keer een stuk minder. Het ligt er ook aan welke oefening ik doe. Als ik de lat pully doe (zo'n brede stang die ik met beide armen naar mijn borst moet trekken van bovenaf) dan is het erg merkbaar. Met dumbbells echter, merk ik er weer heel weinig van, evenals met de squattbanden. Het wordt ook minder naarmate de training vordert merk ik.
 
Klinkt als zenuwbeknelling, arts of fysio... hier blijft het toch maar raden.
En wat een onzin dat hitt. Wat denk je zelluf.... dat je een afgetrainde 50 bent met een ijzeren conditie ?
Hitt, daar ben je niet klaar voor en als je er over een paar jaar klaar voor bent dan ben je te oud. Vraag die pt om een full body programma, daarbij kun je rekening houden met wat wel of niet goed voelt en dat kun je twee en misschien over een tijdje drie keer in de week doen en de rest is voeding.
160 kg .... hoe dan ? Was je in een coma ? Is je vrouw een feeder ?
 
Back
Naar boven