Fitness Seller

schouder subluxatie (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Krypton1997

Novice
Lid geworden
24 jun 2020
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m65
Massa
61kg
Vetpercentage
15%
Dag iedereen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar nu toch eens een profiel aangemaakt omdat ik zelf een vraag heb. Ik train nu reeds 2 jaar waarvan 1 jaar serieus. Bodybuilden zou ik het (nog) niet noemen, maar ik volg wel strikt mijn trainings - en eetschema's. Gisteren was ik weer naar de fitness om te trainen en is er iets in mijn rechterschouder fout gelopen. Tijdens de dumbbell press, hoorde ik plots een soort van krakend geluid en (nadat ik uiteraard meteen stopte met trainen) 3sec later, toen ik mijn schouder probeerde te bewegen, leek het of mijn schouder een klik maakte en alles terug op zijn plaats kwam te zitten. Uiteraard meteen de training gestopt en naar huis gegaan voor ijs erop te leggen, ondanks dat ik niet echt heel veel pijn had. Deze ochtend ben ik naar de huisarts geweest en de diagnose is "schouder subluxatie". Ze deed er eigenlijk vrij rustig en normaal over, ze zei dat ik mijn arm een paar dagen/weken moest laten rusten en dan nadien rustig opbouwen terug. Nu heb ik wat dingen gegoogled en vind ik het toch niet zo normaal. Blijkbaar is er een grote kans dat het weer gebeurt en dat het alsmaar erger wordt. En nu heb ik toch wel wat schrik gekregen omdat ik waarschijnlijk de komende weken niet meer zal kunnen trainen en omdat ik absoluut niet wil dat het weer gebeurd. Ik vind het ook maar vreemd dat mijn huisarts mij gewoon naar huis stuurt met "genoeg rusten en dan komt het wel goed". Ik vraag mij dus af:

Wat zijn jullie ervaringen met schouder subluxaties? Wat kan ik zelf doen om het herstel te bevorderen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit niet meer gebeurd? Welke oefeningen kan ik beter vermijden? Dumbbell press zal ik de komende maanden zeker niet meer doen, maar kan ik bijvoorbeeld wel nog een machine shoulder press doen of een military press in een smith machine? Welke andere oefeningen moet ik ten koste vermijden?

Verder vroeg ik mij ook af of er een brace bestaat voor je schouder voor tijdens het trainen? Ik zie veel sporters met braces voor hun knie en pols etc. maar nog nooit iemand gezien die dat heeft voor de schouder.
 
Zeker geen brace gaan dragen, dat verslapt de boel juist. Ik heb mijn schouder een keer of vier uit de kom gehad en het is nu mijn sterkste spiergroep dus geef de hoop niet op ;).

Veel stabilisatieoefeningen doen en juist heel voorzichtig met dumbells werken zodat je schouder moet stabiliseren. Daarnaast veel exo/endo rotaties doen om je rotator cuff aan te sterken. Je moet zoveel mogelijk spiermassa gaan opbouwen in je schouder want je banden zijn fucked. Dingen als snatches, jerks e.d zou ik dan weer niet meer doen omdat de schouder dan heel moeilijk kan stabiliseren.
 
Zeker geen brace gaan dragen, dat verslapt de boel juist. Ik heb mijn schouder een keer of vier uit de kom gehad en het is nu mijn sterkste spiergroep dus geef de hoop niet op ;).

Veel stabilisatieoefeningen doen en juist heel voorzichtig met dumbells werken zodat je schouder moet stabiliseren. Daarnaast veel exo/endo rotaties doen om je rotator cuff aan te sterken. Je moet zoveel mogelijk spiermassa gaan opbouwen in je schouder want je banden zijn fucked. Dingen als snatches, jerks e.d zou ik dan weer niet meer doen omdat de schouder dan heel moeilijk kan stabiliseren.
even wat nuancering toebrengen :)

Mitella eventueel wel dragen maar als het even gaat niet langer dan een week, langer dan dit is namelijk niet bewezen effectief. Verder even een fysiotherapeut zoeken om de schouder op te trainen en dan komt het goed! Het spierkorset moet inderdaad de instabiliteit op gaan vangen!
 
Laatst bewerkt:
even wat nuancering toebrengen :)

Brace eventueel wel dragen maar als het even gaat niet langer dan een week, langer dan dit is namelijk niet bewezen effectief. Verder even een fysiotherapeut zoeken om de schouder op te trainen en dan komt het goed! Het spierkorset moet inderdaad de instabiliteit op gaan vangen!

Hij zegt voor tijdens het trainen, dan moet je sowieso geen brace dragen. Mijn beste herstel is geweest toen ik gelijk de mitella er af gooide en begon met heel voorzichtig bewegen. Uiteraard moet je wel enorm oppassen en zal dit ook per persoon verschillen.
 
Hij zegt voor tijdens het trainen, dan moet je sowieso geen brace dragen. Mijn beste herstel is geweest toen ik gelijk de mitella er af gooide en begon met heel voorzichtig bewegen. Uiteraard moet je wel enorm oppassen en zal dit ook per persoon verschillen.
inderdaad niet helemaal goed gelezen en dacht zelf aan een mitella. De braces die er zijn voor de schouder zijn in principe bijna onbetaalbaar wanneer je een goede wil (moet vaak op maat worden gemaakt), vrij onpraktisch en de echte steun die je ervan ondervind is niet bepaalt groot. Dit komt omdat de schouder een gewricht is wat op zichzelf vrij instabiel is en erg bewegelijk en zijn stabiliteit hoofdzakelijk krijgt door de vele spieren om het gewricht, het is vrijwel onmogelijk om een brace te maken die goed ondersteunt en beweging mogelijk maakt in vrijwel alle assen.
 
Zeker geen brace gaan dragen, dat verslapt de boel juist. Ik heb mijn schouder een keer of vier uit de kom gehad en het is nu mijn sterkste spiergroep dus geef de hoop niet op ;).

Veel stabilisatieoefeningen doen en juist heel voorzichtig met dumbells werken zodat je schouder moet stabiliseren. Daarnaast veel exo/endo rotaties doen om je rotator cuff aan te sterken. Je moet zoveel mogelijk spiermassa gaan opbouwen in je schouder want je banden zijn fucked. Dingen als snatches, jerks e.d zou ik dan weer niet meer doen omdat de schouder dan heel moeilijk kan stabiliseren.

En heb je dan nooit een operatie gehad zodat het niet meer gebeurd? Ik hoop dat ik met rotator cuff oefeningen terug wat vertrouwen kan krijgen in mijn schouder...
 
En heb je dan nooit een operatie gehad zodat het niet meer gebeurd? Ik hoop dat ik met rotator cuff oefeningen terug wat vertrouwen kan krijgen in mijn schouder...
Nope maar ben wel buffer dan gemiddeld(huehue zeg ik gewoon).
 
Apart. Heb mijn schouder een stuk of 8x uit de kom gehad. De eerste twee keren ging ik bijna om vd pijn, laat staan dat ik kon trainen. Sinds ik train is het overigens niet meer voorgekomen.
 
Back
Naar boven