XXL Nutrition

Schouder uit de kom - eindelijk geopereerd (bankart repair & remplissage) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Yinna, goed om jouw progressie te lezen. Ik ben vooral benieuwd naar de lange termijn van je herstel. Ben je immobieler in de schouder geworden of is de bewegingsbaan weer 100%?
Respect voor geduld dat je opbrengt, de enige sleutel tot succes na zo een operatie!

Zelf krijg ik de kriebels bij het lezen van je eerste berichten, omdat ik zelf dit ook een aantal maal heb meegemaakt. Een vervelender gevoel heb ik nog nooit ervaren.
Mijn schouder heb ik nooit laten opereren en gelukkig gebeurd het maar eens in de zoveel jaren (altijd door een bizarre of domme situatie).
Het voordeel dat ik tot nu toe heb gehad is dat ik op het gebied van krachtsport nauwelijks beperkingen heb en alleen ongecontroleerde situaties moet vermijden.

Inmiddels 2022, heb ik nog steeds die instabiele schouder. Heb er wel mee geleerd te leven maar baal dat ik bijvoorbeeld geen pull-ups kan kan of andere oefeningen waarbij ik kracht moet zetten met mn arm overstrekt. Ik blijf jouw updates graag volgen, het zet mij toch weer aan het denken/twijfelen om zo'n operatie weer eens te overwegen.
Kun je geen pull-ups doen vanwege een beperking in de beweging of omdat je voelt dat de schouder instabiel is bij het uithangen?
Zelf heb ik dat langzaam moeten opbouwen en iedere pull up juist volledig uithangen en gecontroleerd uitvoeren.
Nu gaat dat zonder moeite en doe hem ook verzwaard. Misschien helpt dat je enigzins.

Zolang je de beperkingen weg kan halen en er verder zonder moeite mee kan leven dan zou ik niet snel overwegen om een operatie uit te laten voeren.
Totdat het weer echt fout gaat en de maat vol is ;)
 
Kun je geen pull-ups doen vanwege een beperking in de beweging of omdat je voelt dat de schouder instabiel is bij het uithangen?
Zelf heb ik dat langzaam moeten opbouwen en iedere pull up juist volledig uithangen en gecontroleerd uitvoeren.
Nu gaat dat zonder moeite en doe hem ook verzwaard. Misschien helpt dat je enigzins.

Zolang je de beperkingen weg kan halen en er verder zonder moeite mee kan leven dan zou ik niet snel overwegen om een operatie uit te laten voeren.
Totdat het weer echt fout gaat en de maat vol is ;)

Hi Diesel, Ik kan wel uithangen (dead hang) maar als ik vanaf daar kracht zet om omhoog te komen voel ik dat mn schouder instabiel wordt. Ik kan wel een paar chin-ups maken als ik vanaf boven begin en dan niet helemaal uithang en dan weer optrek naar boven. Ik oefen op dit moment met reversed chinup bovenaan beginnen en dan uithangen en dan proberen om weer gecontroleerd een klein stukje omhoog te komen. Jouw bericht geeft mij hoop dat het ooit moet gaan lukken :-)
 
Thanks! Lolalala & Diesel1000

Ik zal weer even een update geven. Ik zit momenteel op 7 maanden na de operatie en moet zeggen dat mijn schouder al best wel goed voelt. In het dagelijks leven 0,0 last meer. Ik merk nog steeds veel progressie in ROM. Mijn kracht komt ook steeds wat meer terug. Ik pak zeker nog niet dezelfde gewichten als een jaar geleden, maar stapje voor stapje kom ik dichterbij. Pull ups durf ik ook nog niet, maar ik ben wel begonnen met pull ups met wat gewicht mee en hangen om mijn schouder en spieren weer te laten wennen, en zo op te bouwen naar pull ups. Ik denk/hoop dat ik over 3-6 maanden weer normale pull ups kan doen. Ik kan ook weer makkelijk een uur padellen zonder dat ik last heb, met mijn geopereerde arm. Waar ik een maand geleden nog geen push up kon, kan ik er nu al zo’n 20. De gewichten in de sportschool zijn afgelopen maand ook zeker 30-40% omhoog gegaan. Binnen een paar maanden zit ik zeker weer op mijn oude niveau.

De revalidatie van schouderoperaties duren inderdaad lang en moet je zeker niet onderschatten. Wel is het zo dat na 6 weken de ergste periode er op zit en je heel rustig weer kan beginnen met bewegen. Het is een afweging die je moet maken. Je zult veel van je gains verliezen, maar als je de juiste instelling hebt en je revalidatie serieus neemt kun je 9-12 maanden na je operatie wel weer op je oude niveau zitten. De progressie die je echter na zo’n operatie maakt, geeft je positieve energie en moed.

Ik ben blij dat ik de operatie gedaan heb. Ik heb nooit meer het gevoel dat mijn schouder uit de kom kan schieten. Het is nu meer dat ik de flexibiliteit weer volledig terug moet krijgen, wat erg goed gaat. Qua ROM zit ik nu denk ik op zo’n 95-97%. Ik kan alle bewegingen weer maken. Het enige waar ik nog een heel klein verschil merk is als ik mijn arm omhoog til. Mijn rechterarm gaat een paar graden verder dan mijn linkerarm, maar dit zie je alleen als ik beide armen omhoog hou en je van de zijkant kijkt. Dit wordt 7 maanden na de operatie nog steeds wekelijks beter. Ook de belastbaarheid moet ik nog verder opbouwen. Ik kan nu ongeveer 3 keer per week trainen, zonder dat ik last krijg. Ik hoop dat ik over een paar maanden weer elke dag kan trainen zonder de schouder te overbelasten. Het is een lang traject met veel ups- en downs, maar in grote lijnen alleen maar ups. Ik ben blij dat ik mij geen zorgen meer hoef te maken om mijn schouder. Ik had de operatie eigenlijk 5 jaar geleden al moeten doen, maar ik twijfelde destijds ook heel erg. Ik ben blij dat ik het uiteindelijk toch gedaan heb. De laatste keer dat mijn schouder uit de kom ging en ik 45 minuten heb moeten wachten op een ambulance, was voor mij inderdaad de druppel. Ik had destijds het idee dat mijn schouder stabiel genoeg was om te trainen. Ik had geen beperkingen in ROM, geen pijn en maakte goede gains. Toch ging het een keer mis met een barbell shoulder press en klikte mijn schouder er onverwachts zo uit. Wat een pijnlijke ervaring was dat. Ik was er klaar mee. Het eerste dat ik riep was dat ik het zou laten opereren. Zo gezegd, zo gedaan :). Het is voor mij nog te vroeg om te zeggen of mijn schouder echt weer zoals nieuw is, maar ik verwacht zeker dat dit over 3-6 maanden zeker wel het geval is. Ik maak namelijk nog steeds goede progressie in mijn revalidatie.
 
Goed om jouw progressie te lezen en vooral dat je ROM bijna volledig terug is!
45 Minuten valt wat mij betreft nog mee, bij mij is het standaard nog veel langer geweest omdat ze de schouder nooit terug op zijn plek kregen zonder narcose.

Succes verder met het herstel
 
Inmiddels zit ik 1,5 jaar na mijn operatie. Mijn schouder is in principe weer helemaal goed! Ik zou zeggen 98 a 99 procent. ROM is zo goed als helemaal normaal en alle pijn is helemaal weg. Ik kan alles weer met mijn schouder. Mijn schouder voelt echt weer stabiel aan! Soms merk ik met zware push oefeningen dat ik op 95% train in plaats van 100% omdat ik geen risico wil nemen en voel dat dat de max is van mijn schouder, maar dit is natuurlijk helemaal geen probleem! Ik kan alsnog redelijk zwaar trainen en opbouwen. Verder kan ik weer gemakkelijk alle sporten doen zonder problemen.

Ik ben blij dat ik de operatie gedaan heb. Ik heb weer een goede en stabiele schouder. Ik raad iedereen met een instabiele schouder de operatie aan. Neem erna je rust en neem de revalidatie serieus, maak je geen zorgen en dan komt het helemaal goed!
 
Ha Yinna,

Ik zit in het zelfde schuitje als jij... Wat grappig om een forum te vinden die hier over gaat en niet uit 19Noah (oud) komt.
Mijn eerste keer was in 2015, door een scooter ongeluk raakte mijn schouder uit de kom... helaas zijn hier na meerdere luxactie voorgekomen.
Ik trainde toen nog niet en ging onderuit met paintball, klak weer een keer uit de kom... 3e keer met de monkey bar in een speeltuintje. Ik dacht wel even te kunnen slingeren...
Ongeveer een jaartje daarna verliefd geworden op het trainen. Na 1.7 jaar trainen helaas voor het eerst weer in de ellende. Na een goede upperdag lekker na knuffelen met mijn vriendin in de auto in een onmogelijke positie. TAK! In een tikte die te ver door... Dus nu in een zware depressie met de angst dat me chest nooit meer getraind kan worden... Afijn het herstel gaat wel heel snel ivm. de eerste keer bijv. En het ging zo goed, kon alles veilig, ook bijvoorbeeld pullups.
Maar toch weer die stomme pech. Nu zeiden ze in het ziekenhuis al van je moet maar eens gesprek gaan voeren met de arts.

Tis inmiddels dag 2 na het ongeluk, over een week weer naar de poli.

Moest ook eigenlijk gaan rusten want was veelte moe de laatste tijd... Als of er iemand een handje meehelpt daar boven in de lucht.

Het was fijn je verhaal te kunnen lezen.

En jij bent er zo te lezen wel positief over!

Zijn er dingen die je nu wel kan doen, maar voor de operatie niet bijvoorbeeld?

Groet,

OIH
 
Back
Naar boven