XXL Nutrition

Schouderbladen bij rows (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Tabakstiaan

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
10 jan 2009
Berichten
3.362
Waardering
539
Beste bb-ers,

Als jullie rows doen (en mijn part pullups of achterkant schouder werk), houden jullie dan jullie schouderbladen op hun plaats, of laten jullie deze meebewegen tijdens de roei beweging?

Wat is beter en waarom?

bvd
 
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies waarom ik het doe, maar ik druk altijd bij pull oefeningen mijn schouderbladen bij elkaar, zo krijg ik meer effect, zo voel ik ze beter.

abbo.
 
Snap niet precies wat je bedoelt maar met pull oefeningen houd ik altijd een contractie op het einde van de rom, denk dat de schouderbladen meetrekken... let ik nooit op :p
 
Gewoon doen wat natuurlijk aanvoelt lijkt mij.
 
Cable row: schouderbladen uit elkaar bij negatieve beweging, bij contractie alles laten knijpen
BOR: schouderblade tegen elkaar, vind het anders ongemakkelijk
 
volgens mij train je je traps ook als je je schouderbladen naar elkaar toe trekt en als je ze laat staan niet (of misschien minder)
correct me if i'm wrong;)
 
Hehe nog even voor de duidelijkheid dan.

Ik knijp sowieso altijd de schouderbladen bij elkaar aan het einde van de concentrische beweging, en houd dit ook altijd een halve seconde vast. Maar nu vroeg ik mij af of het nut heeft om de samengeknepen toestand van de schouderbladen vol te houden tijdens de oefening, dus dat puur alleen de armen bewegen. Of zouden de traps minder baat hebben bij isometrische contractie?

Bedankt voor de reacties tot dusver.
 
Startpunt: Schouders zijn samen met armen opgerekt naar voren
Concentrische beweging: Schouders eerst naar achteren, ellebogen volgen daarna. (dit wel in 1 vloeiende beweging)

Eccentrisch is omgekeerde volgorde.
 
Beste bb-ers,

Als jullie rows doen (en mijn part pullups of achterkant schouder werk), houden jullie dan jullie schouderbladen op hun plaats, of laten jullie deze meebewegen tijdens de roei beweging?

Wat is beter en waarom?

bvd

Ik weet niet precies wat je onder 'beter' verstaat, maar vanuit theoretisch perspectief is het logisch om een repetitie te starten met de schouderbladen naar voren, deze als eerste naar achter/onder te bewegen en vervolgens de armen laten volgen. Reden daarvoor zijn oa: het vergroot de ROM / ook het naar achter/onder bewegen van de schouderbladen is een functie van de latissimus / je gebruikt zo een bij elkaar horende groep spieren die 'gewend' zijn om samen te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Door je schouderbladen tegen elkaar aan te drukken knijp je volgens mij wat meer in de spieren midden op je rug. Voor de binnendikte van je rug zeg maar. Als je tijdens de oefening je lats volledig aanspant en daarop concentreert heb je dat minder (althans is mijn ervaring).

Correct me if i'm wrong though. :p
 
Als je je schouderbladen niet meebeweegt voel je automatisch dat je biceps onderarmen veel meer werk moeten doen,ik zeg aanspannen
 
Beste bb-ers,

Als jullie rows doen (en mijn part pullups of achterkant schouder werk), houden jullie dan jullie schouderbladen op hun plaats, of laten jullie deze meebewegen tijdens de roei beweging?

Wat is beter en waarom?

bvd

Als je je schouderbladen de gehele tijd naar elkaar getrokken houd belast je de spieren die hier voor zorgen isometrisch en isometrisch is niet echt de meest productieve belasting om te groeien.

Maw als je wilt dat deze spieren groeien kan je het best naar elkaar/van elkaar doen.
 
Bij achterkant schouders oefeningen wordt wel aangeraden om niet je schouderbladen naar elkaar te trekken omdat je anders het accent verlegt op de rug ipv achterkant schouders. Correct me if i'm wrong.
 
Bedankt voor de reacties mensen. Gewoon meebewegen is het beste dus.
 
Bij achterkant schouders oefeningen wordt wel aangeraden om niet je schouderbladen naar elkaar te trekken omdat je anders het accent verlegt op de rug ipv achterkant schouders. Correct me if i'm wrong.

Je ziet idd weleens mensen de achterkant schouder denken te trainen zonder dat je echt beweging thv de arm/schouder ziet. Enige waarneembare beweging is dan het naar elkaar trekken van de schouderbladen.

Of het beter is de rug "stil te houden"? Doe de manier die het prettigst aanvoelt maar wel nog steeds het accent op de schouder houd.
 
Ik let nooit op de schouderbladen, ik zorg dat ik de volledige rom heb.. van onder tot boven of in dit geval voor naar achteren..

EN dat houdt in uitrekken en samentrekken..
Is volgens mij ook wel logisch.. als je de schouderbladen bij elkaar houdt dan rek je de spieren niet genoeg op in mijn visie.... Meegaan met de beweging zou ik zeggen en full Rom doen..
 
is gewoon een kwestie of je je traps mee wil trainen of niet
 
Niet alleen dat.. De spieren in het midden van de rug rekken ook uit, en trekken ook beter samen..
 
Niet alleen dat.. De spieren in het midden van de rug rekken ook uit, en trekken ook beter samen..

En hoe heten die spieren dan smartass?
 
En hoe heten die spieren dan smartass?

Ja dat weet ik ook wel, maar je hebt ook de Rhomboid nog..
En je lats lopen ook door tot midden, waarvan een gedeelte iets hoger..
 
Back
Naar boven