XXL Nutrition

Schouderbladen naar elkaar toe knijpen?

Bezoekers in dit topic

Tigris

Cool Novice
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
144
Waardering
10
Lengte
1m80
Massa
89kg
Vetpercentage
12%
Wanneer ik de lat pulldown uitvoer, lukt het mij met de eerste setjes om de schouderbladen echt naar elkaar toe te knijpen zodat je echt voelt dat je ze tegen elkaar aandrukt. Naarmate ik meer gewicht gebruik lukt het mij nog steeds om vanuit gestrekte positie de stang in een keurige beweging naar de borst te trekken. Ook voel ik, zeker in de teruggaande beweging, mijn lats echt branden. Maar het lukt me echter niet meer om de schouderbladen naar elkaar toe te trekken.

Wat is echter ideaal voor maximale spiergroei?
- Minder gewicht en dan echt de spieren kunnen knijpen waarbij je de schouderbladen tegen elkaar aan kan drukken?
- Of meer gewicht waarbij de beweging alsnog goed uitgevoerd kan worden, zonder de mogelijkheid tot het knijpen in de spieren?

Eigenlijk geldt deze vraag voor heel veel oefeningen. Zo ervaar ik dit ook bij alle roei-varianten. Afgezien van de schouderbladen, lukt het mij ook bij triceps en biceps met een hoger gewicht niet meer om echt te knijpen met de spier; is de set daarmee minder effectief voor spiergroei?
 
Wat mij betreft

"meer gewicht waarbij de beweging alsnog goed uitgevoerd kan worden"
 
Wat mij betreft

"meer gewicht waarbij de beweging alsnog goed uitgevoerd kan worden"

Dan heb ik eigenlijk meteen een tegenvraag.
Zou je wanneer mogelijk wel altijd de schouderbladen zoveel mogelijk naar elkaar toetrekken? Of is dit op een of andere manier ineffectief kijkende naar de extra energie die het kost en de marginale opbrengst.

Zou je daarnaast bij biceps en triceps ook voor meer gewicht gaan in plaats van voor maximale contractie? Bij een tricep pushdown kan ik namelijk ook met (pak hem beet) 60% van het maximale gewicht veel harder knijpen onderaan de beweging dan met het hogere gewicht waarbij ik de tricep alsnog onder spanning houd. Is de spiercontractie met een hoger gewicht dan minder of is dit schijn?
 
Eigenlijk zeg je:
Ik kan de eerste 2 sets een oefening op een goede manier uitvoeren.
De 3e set is te zwaar daardoor lukt een goede uitvoering niet meer.
Wat denk je zelf als je het zo leest?
 
Houd je je schouderbladen de hele set bij elkaar of doe je ze opnieuw bij elkaar elke rep?
 
Eigenlijk zeg je:
Ik kan de eerste 2 sets een oefening op een goede manier uitvoeren.
De 3e set is te zwaar daardoor lukt een goede uitvoering niet meer.
Wat denk je zelf als je het zo leest?

Waarschijnlijk ligt dat aan jouw leeskwaliteiten, maar ik zeg dat niet. Ik vraag juist wat een goede manier van uitvoeren is. Is dat de manier waarbij de schouderbladen maximaal naar elkaar toegetrokken kunnen worden of is dat de manier waarbij je meer gewicht pakt en de beweging ALSNOG keurig kan uitvoeren, echter zonder het maximaal naar elkaar toeknijpen van de schouderbladen.

Daarnaast is de vraag gericht op maximale spiergroei en niet zozeer op de schoonheid van uitvoering. Ik heb vernomen, en ook kijkende naar veel pro's, dat cheaten ervoor zorgt dat je meer gewicht kan pakken, daardoor de spier harder aanpakt en daardoor meer spiergroei kan hebben, terwijl dit in strijd is met de uitvoering volgens het boekje.
 
Houd je je schouderbladen de hele set bij elkaar of doe je ze opnieuw bij elkaar elke rep?

Telkens opnieuw. Ik strek me telkens maximaal uit alvorens ik de bar weer naar mijn borst trek
 
Ok.

Ik probeer alle oefeningen die ik doe zo gecontroleerd en perfect mogelijk uit te voeren.
Door dit te oefenen kun je steeds zwaarder. Af en toe cheaten, prima. Maar maar hier geen gewoonte van.

Iets met MMC, Skatermarvin :D
 
In beginsel probeer ik dat ook; maar wat is de perfecte uitvoering mbt spiergroei? Dat is nou eigenlijk de vraag. Is dat wel of niet de schouderbladen zoveel mogelijk tegen elkaar aanknijpen. Een begenadigd lid zegt in #2 namelijk van niet.
 
Dan heb ik eigenlijk meteen een tegenvraag.
Zou je wanneer mogelijk wel altijd de schouderbladen zoveel mogelijk naar elkaar toetrekken? Of is dit op een of andere manier ineffectief kijkende naar de extra energie die het kost en de marginale opbrengst.

Zou je daarnaast bij biceps en triceps ook voor meer gewicht gaan in plaats van voor maximale contractie? Bij een tricep pushdown kan ik namelijk ook met (pak hem beet) 60% van het maximale gewicht veel harder knijpen onderaan de beweging dan met het hogere gewicht waarbij ik de tricep alsnog onder spanning houd. Is de spiercontractie met een hoger gewicht dan minder of is dit schijn?

Even een tegentegenvraag, wat is je doel bij de pull down? Lats of middenrug?

Voor je lats is het eigenlijk niet belangŕijk of je nu wel of niet je schouderbladen naar elkaar toe beweegt, dit is nl een functie van oa. de rhomboids en midden trapezius.

Als je dus een oefening voor deze spieren doe is het naar elkaar trekken wel belangrijk.

Vorm volgt dus functie en zo moet je iedere oefening benaderen.

Wat die maximale contractie betreft , er is een verschil tussen MROM (maximale ROM en dus maximale contractie) en OROM (optimale rom) en die kan soms verschillen. Imo is OROM vaak korter dan MROM omdat 95% van de ROM belasten met een bepaald gewicht belastender en dus effectiever is dan 100% van de ROM belasten met een lager gewicht.
 
Telkens opnieuw. Ik strek me telkens maximaal uit alvorens ik de bar weer naar mijn borst trek

schouderbladen steeds weer bij elkaar doen traint meer rhomboids dan lats volgens mij. moet je dus zelf even kijken of je die erin wilt houden of dat je ze al met andere oefeningen traint. Als je ze al met andere oefeningen traint zou ik je schouderbladen gewoon het hele setje bij elkaar houden.
 
Even een tegenvraag, wat is je doel bij de pull down? Lats of middenrug?

Voor je lats is het eigenlijk niet belangŕijk of je nu wel of niet je schouderbladen naar elkaar toe beweegt, dit is nl een functie van oa. de rhomboids en midden trapezius.

Als je dus een oefening voor deze spieren doe is het naar elkaar trekken wel belangrijk.

Vorm volgt dus functie en zo moet je iedere oefening benaderen.

Wat die maximale contractie betreft , er is een verschil tussen MROM (maximale ROM en dus maximale contractie) en OROM (optimale rom) en die kan soms verschillen. Imo is OROM vaak korter dan MROM omdat 95% van de ROM belasten met een bepaald gewicht belastender en dus effectiever is dan 100% van de ROM belasten met een lager gewicht.

schouderbladen steeds weer bij elkaar doen traint meer rhomboids dan lats volgens mij. moet je dus zelf even kijken of je die erin wilt houden of dat je ze al met andere oefeningen traint. Als je ze al met andere oefeningen traint zou ik je schouderbladen gewoon het hele setje bij elkaar houden.

Bedankt. Het is voornamelijk bedoelt voor lats, maar fijn om te weten op welke wijze ik het accent kan verleggen naar het midden van de rug.
 
Bedankt. Het is voornamelijk bedoelt voor lats, maar fijn om te weten op welke wijze ik het accent kan verleggen naar het midden van de rug.

Je moet dan wel een oefening kiezen waarbij de belasting tegen de beweging gaat zoals rows.
 
Schouders naar elkaar toe (retractie) vraagt contractie van de romboïden en lage/midden trapezium spieren. Deze spieren hebben minder sterke spiervezels dan bijvoorbeeld de latissimus dorsi. Vandaar ook je ervaring dat je met veel gewicht het eerste deel van de pull down kunt uitvoeren maar dat volledige retractie niet meer realiseerbaar is.

Bij krachtsporters is er vaak veel aandacht voor de grote zichtbare spieren en dus krijgen de 'lats' over het algemeen meer aandacht. Tevens vinden sporters het ook vaak fijn om met zware gewichten te trainen (ego boost). Het trainen van retractie als counter balans aan het vele press werk is cruciaal voor het gezond houden van je schouder gordel.

Kortom voor beide is er plaats maar vergeet niet ook voldoende volume te besteden aan de retractie.
 
Schouders naar elkaar toe (retractie) vraagt contractie van de romboïden en lage/midden trapezium spieren. Deze spieren hebben minder sterke spiervezels dan bijvoorbeeld de latissimus dorsi. Vandaar ook je ervaring dat je met veel gewicht het eerste deel van de pull down kunt uitvoeren maar dat volledige retractie niet meer realiseerbaar is.

Bij krachtsporters is er vaak veel aandacht voor de grote zichtbare spieren en dus krijgen de 'lats' over het algemeen meer aandacht. Tevens vinden sporters het ook vaak fijn om met zware gewichten te trainen (ego boost). Het trainen van retractie als counter balans aan het vele press werk is cruciaal voor het gezond houden van je schouder gordel.

Kortom voor beide is er plaats maar vergeet niet ook voldoende volume te besteden aan de retractie.

Tnx voor je reactie. Ik doe de pulldown voornamelijk voor de lats en zal gezien de reacties hier niet al te veel aandacht meer besteden aan een volledige retractie wanneer het te zwaar wordt, het accent wordt immers verplaatst naar een andere spier in dat geval.
De contractie van de romboïden en trapezius krijgt denk ik voldoende aandacht bij de row varianten.
 
Back
Naar boven