AndroidHealthClinic

schouderblessure 2+ maanden (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Powerpinguin1

Novice
Lid geworden
13 nov 2015
Berichten
14
Waardering
1
Ik heb sinds eind september/ begin oktober last van mijn linkerschouder.

In die tijd volgde ik candito’s 6 week strenght program. Hier doe je de groote 3 2x per week. Toen ik in week 3/4 last begon te krijgen ben ik gestopt met alle assistance oefeningen voor borst en schouders. Wat ik wel deed was bankdrukken, rug, armen, achterkant schouder. Tijdens het bankdrukken had ik nagenoeg geen pijn. Pas als ik na het bankdrukken andere schouder/borstoefening deed ging het pijn doen. Ik dacht ik maak het schema af en daarna laat ik me schouder wat rusten en dan zal het wel over zijn.

Dus nadat ik klaar was met het schema heb ik 2 weken licht getraint 50% van de gewichten die ik normaal zou doen. Dit hielp niet veel en heb toen 1,5 week volledig rust gegeven aan me bovenlichaam en 1 week rust voor me benen. Dit werkte juist averechts en me klachten verdubbelde! Ik had voor de week rust geen last met normale taken (alleen met trainen zegmaar). Na de week rust doet liggen/leunen op me schouder pijn. En bij normale taken zoals een jas/rugzak aantrekken voel ik ook pijn aan me schouder.

Zodoende heb ik een afspraak gemaakt bij de fysio om zo duidelijkheid te krijgen wat er nu aan de hand is. Mijn fysio constateerde dat ik last heb van mijn biceppees. Als ze erop drukte is het erg gevoelig. Mijn klachten zijn ook pijn aan de voorkant/zijkant van de schouder en waar de pees het gewricht ingaat. Ook tijdens het doen van een sideraise( tot boven de 90* zonder gewicht) op de manier waar je met je ellenboog leid knakt me schouder als je bij de 90* komt. Zodra ik deze beweging doe met de binnenkant van mijn hand naar boven knakt het niet. Mijn fysio zegt dat dit komt doordat de pees dan de ruimte krijgt om te bewegen en anders de pees geen ruimte krijgt en als het ware wegschiet. Dit is best gevoelig.

Mijn fysio adviseerde om toch weer te gaan trainen maar dan aangepast en licht. Voor bovenlichaam doe ik nu bankdrukken maar niet helemaal tot me borst, side raise met 2kg en met me duimen naar boven. Lichte bicepcurls(5 kg), lichte tricep extensions, een cable row en lichte reardelt raises (2 kg).

Voor benen focus ik me nu op sumo en conv deadliften (nog niet heel zwaar). Squaten gaat niet i.v.m. met de positie van me schouder. Ik doe nu vooral split squats met lichte dumbells, calfraises en lunges. Ik heb een homegym dus heb geen toegang tot veel apparaten.

Ook heb oefeningen gekregen van de fysio:

- Side raises met een thera band met een externe rotatie. Dus ik begin in een neutrale positie en terwijl ik de beweging voor ik een externe rotatie uit. De eindpositie is nog onder de 90* graden en dan is de binnenkant van mijn hand dus naar boven. (deze doe ik van beneden naar boven en ook andersom. Dus dan zit de band hoog.)

- Een frontraise met een interne rotatie. (Ook van beide kanten op: weerstand van boven en beneden)

- Schouderblad retractie en protractie.

Deze oefeningen moet ik doen voordat ik ga trainen( 4x ) per week. En later in het traject vaker doen.

Inmiddels heb ik morgen mijn 5de fysio afspraak. En ben sinds 2 weken ook ingetapet( voor de verbetering van de positie van mijn schouder en stabiliteit). Na 5 weken fysio en al 9 weken klachten is er nog niet veel verbetering. Ik heb nog steeds de zelfde klachten. Nou denk ik zelf dat de pees mogelijk ontstoken is. Ik heb aan mijn fysio gevraagd of het dik aanvoelt maar dit was niet goed te zeggen? Mijn ouders zeggen dat als het ontstoken is volledig rust moet nemen anders raakt het chronisch ontstoken. Ik weet nu ook niet meer wat ik moet doen en geloven. Afgaan op me gevoel of vertrouwen op mijn fysio. Naar de huisarts gaan en vragen om een echo? (Mijn huisarts is geen fan van echo’s)

Zijn er hier mensen die in de zelfde situatie zitten/ zaten en misschien wat advies kunnen geven?

Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde het zo volledig mogelijk neerzetten.
 
Ik ben bijna 18 jaar, en train voor bijna 2 jaar nu( ben begonnen toen ik 16 was). Ben van 54 kg naar 67 kg gebulkt en toen gecut van 67 kg naar 61,5 kg. en inmiddels woog ik weer 67 kg op een nagenoeg zelfde vetpercetage als op 61,5 kg.
lifts waren: 107,5 kg squat, 70 kg bench, 140 kg deadlift.
 
Het ene schouderprobleem is het andere niet en de ene mens is de andere niet.

Ik heb ook schouderlast gehad.Bursitis L en R en een labrumscheur.

Na een jaar dokters,kiné,zalf,infiltraties,NSAID geen verbetering.Operatie ondergaan en dan een paar maand revalideren Met kiné.

Voor de labrumscheur heb ik kinéoefeningen gevolgd en deze hebben geholpen.
Ik ben wel bij een kinésisitenpraktijk geweest waar ze voor 80% sportletsels behandelen.
 
Wat waren jouw klachten voor de labrumscheur? En was dit over een paar weken ontstaan of plotseling? Mijn klachten zijn namelijk over een periode van meerdere weken ontstaan en denk daarom niet dat er een scheur ergens zit.

Ik doe trouwens al sinds dat ik begon met trainen interne en externe rotatie als opwarming voor elke training.
 
Wat waren jouw klachten voor de labrumscheur? En was dit over een paar weken ontstaan of plotseling? Mijn klachten zijn namelijk over een periode van meerdere weken ontstaan en denk daarom niet dat er een scheur ergens zit.

Ik doe trouwens al sinds dat ik begon met trainen interne en externe rotatie als opwarming voor elke training.

De pijn was er plots.Ben niet gevallen ofzo,dus zal wel door te trainen komen.Mss dat de scheur wel over en langere periode onstaan is maar dat weet ik niet.
Opstaan en plots was die pijn er.

Scheur hebben ze dan gezien door een scan met contrast.

Ik doe redelijk wat oefeningen.En deze doe ik 3 keer de week apart,niet als opwarming.
Ben 1 keer gestopt met die oefeningen omdat de last wag was.Maar de pijn is terug gekomen.
Vandaar dat ik ze nu 3 keer de week blijf doen.

Ik zou een goede fysio zoeken,mss best eentje die ervaring heeft met sportblessures.
 
Ik ben net terug van de fysio. Omdat er nog geen verbetering in zit gaan we een aantal dingen veranderen. Ik moet alle bovenlichaamsoefeningen laten vallen( geen bankdrukken, bicepcurls etc.). Ik heb meerdere oefeningen gekregen voor schouderblad stabilisatie die ik moet doen. De andere oefeningen met de side/ frontraise incombinatie met de rotatie vervallen ook.

Deadlifts kan ik liever ook even niet doen en mag voorderest benen wel trainen maar niet met gewichten in mijn handen zoals met deadliften het geval is. Helaas train ik thuis en kan dus niet veel meer doen dan.

Ook was ik de laatste keer gemasseerd en nu ook weer. Dit gaan we de komende 2 weken 2x per week ook weer doen. Daarna aan kijken hoe het dan gaat.

Ik hoop nu wel dat er wat verbetering in komt want hier wordt je niet bepaald vrolijk van:cool::rolleyes:
 
Wat voor diagnose heeft de fysiotherapeut bij je gesteld?
Wat doet de fysiotherapeut precies bij je, Je zegt masseren maar wat dan en waarom?
Waar heb je precies pijn?
Bij welke activiteiten heb je last?
Welke oefeningen moet je nu doen van de fysiotherapeut?

Zoveel vragen, want na het lezen van je topic kan ik er alleen maar schouder en misschien bicepspees uithalen en dat is veel te vaag om er een mening over te geven.
 
Wat voor diagnose heeft de fysiotherapeut bij je gesteld?
Mijn fysio zegt dat de pees die aan de voorkant zit(biceppees) geïrriteerd is. Toen ik vandaag vroeg of het dan ontstoken is zij ze dat dit goed zou kunnen. Maar een echte diagnose heb ik niet gekregen. Ook zodra ik mijn arm optil naar de zijkant knakt de boel heel erg zodra ik op de 90* graden kom. Mijn fysio zegt dat dit komt omdat de pees dan wegschiet. Zodra ik dezelfde beweging met me handpalm naar boven doe is de knak zo goed als verdwenen. Dit komt omdat dan de pees ruimte krijgt???? Het knakken is wat gevoelig.
Wat doet de fysiotherapeut precies bij je, Je zegt masseren maar wat dan en waarom?
Ze masseert de hele schouder(voorkant/zijkant). ook de traps, nek en tussen het schouderblad. Ik neem aan om het losser te maken.
Waar heb je precies pijn?
Ik heb last aan de bovenkant van de pees die aan de voorkant van de schouder loopt. Zeg maar waar de pees het gewricht in gaat. De pijn straalt wat uit naar de bovenkant en de zijkant van de schouder.
Bij welke activiteiten heb je last?
Momenteel liggen,leunen en dagelijkse activiteiten( een jas aantrekken, achter de pc typen). Voordat ik een week rust had genomen alleen tijdens het trainen. Vooral bij borst/schouder werk. Maar ook sommige rug oefeningen(pull-ups) en squats.
Welke oefeningen moet je nu doen van de fysiotherapeut?
Schouderbladstabilisatieoefeningen.
- in push-up (op de knieën) houding protractie en retractie van de schouderbladspieren.
- Cable rows (licht en me armen zo dicht mogelijk bij me lichaam houden).
- op de zij liggen en me arm voor me lichaam houden. In deze positie me schouderbladspieren aanspannen.
-Liggen op de buik en me rug aanspannen met focussen om me schouderbladen bij elkaar te trekken.
-Een soort dip maar dan me spieren op me rug aanspannen. (beetje lastig uitleggen)


Ik kan kijken of ik wat foto's kan plaatsen.

Vandaag bij de fysio is er een filmpje gemaakt en daarop is te zien dat me linkerschouder(pijnlijke schouder) bij het omhoog heffen van mijn arm eerder omhoog komt. Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn zegt mijn fysio.

Morgen ga ik de huisarts bellen om te kijken wat hij ervan zegt.
Ook ben ik aan het overwegen om naar een sportmedisch centrum te gaan om een betere diagnose te laten stellen.

 
Hoop "zou kunnen zijn". Een diagnose is dus nog niet gesteld. Prima dat die pees geirriteerd is, maar waarom dan? Is altijd een onbalans of mechanisch probleem, WAARDOOR structuren gaan irriteren.
Massage doet werkelijk geen reet voor je herstel trouwens, kan je net zo goed alleen die oefeningen doen.

Waar zit je in de buurt?
 
Op het filmje was te zien dat mijn schouderblad niet goed meebeweegt. Dit heeft er ongetwijfeld aan bij gedragen. Ook heb ik een kleine s in me rug. Hierdoor is rechts veel meer ontwikkeld dan links. Ik probeer hierdoor veel met dumbells te werken en te focussen op links evenveel kracht te geven als rechts. Hetzelfdegeld voor barbell oefeningen.

Ik woom in de buurt van spijkenisse. Ik zit in Rotterdam op school.
 
Op het filmje was te zien dat mijn schouderblad niet goed meebeweegt. Dit heeft er ongetwijfeld aan bij gedragen. Ook heb ik een kleine s in me rug. Hierdoor is rechts veel meer ontwikkeld dan links. Ik probeer hierdoor veel met dumbells te werken en te focussen op links evenveel kracht te geven als rechts. Hetzelfdegeld voor barbell oefeningen.

Ik woom in de buurt van spijkenisse. Ik zit in Rotterdam op school.
Mijn praktijk zit in Dordrecht, mijn patiënt ervaringen zijn op het forum te vinden. :thumbup:
 
Ik heb dinsdag een afspraak bij de dokter. Ben benieuwd wat hij ervan gaat zeggen.

DieNase Ik heb je een pb gestuurd.
 
Klinkt eigenlijk vooral als supraspinatus pees.
 
Vandaag bij de huisarts geweest. Hij denkt ook dat het de supraspinatus pees is. Hij was het ook eens met wat we nu bij de fysio doen; rust en schouderblad stabiliteit trainen.

Ik heb nu voor 10 dagen ontstekingsremmers en moet over 3 weken terug komen.

Na een week voledige rust voelt me schouder wel al wat minder pijnlijk en kan er weer een beetje normaal op liggen. Dus dit is wel een kleine vooruitgang.

Nu maar even aankijken hoe dit gaat verlopen.
 
Hopelijk ben je er snel vanaf.

Ookal ben je van die last af ik zou dan toch je kiné oefeningen 2 a 3 x de week blijven doen.
 
Hoop het ook inderdaad. Al zal het nog wel een aantal weken duren, want van deze klachten ben je niet zomaar van af.

Die oefeningen blijf ik zeker doen!
 
Hoop het ook inderdaad. Al zal het nog wel een aantal weken duren, want van deze klachten ben je niet zomaar van af.

Die oefeningen blijf ik zeker doen!

Bij mij was het maanden vooraleer de last weg was.
 
Even een update:

Inmiddels 3x bij DieNase geweest en volgende week wordt de 4de keer. Mijn beweging van me schouder is al een stuk verbeterd!
Er zat/zit het een en ander vast (infraspinatus) waardoor me schouderblad niet goed meebeweegt. Hierdoor zijn de pezen in me schouder gaan irriteren. Met behulp van dienase en een aantal oefeningen gaat het nu een stuk beter! De pijn is nog niet weg maar er komt een licht aan het einde van de tunnel. Na 3 maanden niet veel kunnen doen kunnen we hopelijk over een tijdje weer fatsoenlijk trainen en weer progressie gaan maken.
 
Goed bezig! :thumbup:
 
Back
Naar boven