MuscleMeat

Schouderblessure (voorzijde) na pull ups

Bezoekers in dit topic

Mitch19

Cool Novice
Lid geworden
2 jan 2019
Berichten
58
Waardering
18
Lengte
1m92
Massa
95kg
Vetpercentage
14%
Zaterdag jl. heb ik getraind met pull ups wide grip. Aangezien mij de gehele pull up zonder hulp nog niet lukt, heb ik hierbij een elastiek band en een opstapbankje gebruikt om zo een deel van mijn lichaamsgewicht op te heffen. Op deze manier ging het prima en kon ik de pull up in zijn geheel uitvoeren. (ik kwam ik met mijn kin boven de stang)
Zondagochtend voelde ik echter een licht stekende pijn in de voorzijde van mijn rechter schouder welke uitstraalt naar mijn onderarm. Na 2 dagen rust dacht ik dat het wel weer ging en ben gister weer gaan trainen. De schouder zoveel mogelijk ontlast maar toch even de arnold press gedaan. Dat ging boven verwachting goed. (zelfs met 20kg dumbells) Vanochtend werd ik echter wakker met een hevig stekende pijn in mijn schouder en het lukt ook bijna niet om met de rechter arm hoog te reiken, want dat geeft dezelfde stekende pijn. Wat zou dit kunnen zijn? En wat adviseren jullie? Doortrainen met 50/75% van het max gewicht of de schouder verplicht rust gunnen (hoeveel dagen?) en meer de focus leggen op mijn beenspieren en core.

Ik heb vandaag al extra kwark met whey poeder gepakt om vooral veel eiwitten binnen te krijgen zodat het herstel hopelijk spoedig verloopt.
Ik hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven.

Gr. Mitch
 
Als ik jou was zou ik eens bij de fysio langsgaan (of als je in België woont naar de huisarts om doorverwezen te worden naar de kinesist). En ondertussen inderdaad even enkel lowerbody pakken.
 
Gewoon overbelast, weekje rust en de beweging die pijn triggert voorlopig even vermijden. Andere schouderoefeningen hoef je er niet voor te laten
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb vanochtend voor de zekerheid toch maar even een bezoek aan de fysio gebracht. Hij gaf aan dat de pezen in mijn schouder inderdaad overbelast en geïrriteerd zijn. Hij heeft me nu wat rek en strekoefeningen gegeven en geadviseerd om een weekje geen pull ups en geen overhead press oefeningen te doen. Daarentegen gaf hij aan dat ik wel side raises mag doen met de handpalmen naar binnen gericht en uiteraard niet te zwaar.

De overbelasting is waarschijnlijk ontstaan doordat ik de pull up te hoog doorgetrokken heb. Doordat ik een elastiek gebruikte was dat nu mogelijk maar omdat ik die range of motion nooit heb getraind heeft dat de boel overbelast.
Volgende keer dus minder hoog optrekken en langzaam steeds iets hoger opbouwen met minder reps. (omdat het zo goed ging deed ik nu 5x12 reps)
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb vanochtend voor de zekerheid toch maar even een bezoek aan de fysio gebracht. Hij gaf aan dat de pezen in mijn schouder inderdaad overbelast en geïrriteerd zijn. Hij heeft me nu wat rek en strekoefeningen gegeven en geadviseerd om een weekje geen pull ups en geen overhead press oefeningen te doen. Daarentegen gaf hij aan dat ik wel side raises mag doen met de handpalmen naar binnen gericht en uiteraard niet te zwaar.

De overbelasting is waarschijnlijk ontstaan doordat ik de pull up te hoog doorgetrokken heb. Doordat ik een elastiek gebruikte was dat nu mogelijk maar omdat ik die range of motion nooit heb getraind heeft dat de boel overbelast.
Volgende keer dus minder hoog optrekken en langzaam steeds iets hoger opbouwen met minder reps. (omdat het zo goed ging deed ik nu 5x12 reps)
Je moet je ook altijd afvragen of een extreme range of motion nodig of nuttig is.
 
Aangezien anderen bij mij in de sportschool deze range of motion al lang en zonder problemen volledig trainen, was ik mij van geen kwaad bewust dat dit voor blessures zou kunnen zorgen. Het ging immers ook heel lekker en vrij makkelijk door die elastieken band.
 
Laatst bewerkt:
Zoek ook even rotator cuff oefeningen op. Probeer even of je die goed kan, of dat je nog aan zwakke plekken moet werken (na deze rust fase!).
 
We zijn inmiddels een half jaar verder en mijn schouderblessure is nog steeds niet volledig genezen. Ben tevens nog onder behandeling van de fysio, maar blijkt dat schouderblessures zeer hardnekkig kunnen zijn. Bench Press, shoulder press en div pull oefeningen zijn nog steeds niet mogelijk, omdat deze erg pijnlijk zijn. Wel enorm balen, want had in de maanden daarvoor qua kilo's aardig wat progressie geboekt.
 
Hoi Mitch. Niet helemaal gerelateerd, maar ik ben ongebeer 2.5 jaar geleden geblesseerd geraakt aan m'n schouder (achterkant) en heb 2 jaar niet kunnen benchen, OHPen, etc. Gedacht dat ik dit ook niet meer ging kunnen ,maar ondertussen train ik de bench etc. Weer volledig. Peesblessures kunnen dus erg lang duren, maar je komt er echt wel weer!
 
Bob and brad op youtube opzoeken en wa stretches doen...heb al een hele tijd (jaar of 2) last van impigmentaties en met die stretchen van die twee lijkt de pijn weg te ebben.

ook goed je pecs, lats, en biceps stretchen en desnoods door je meisje goed laten losmasseren

succes, soms komt de "oplossing" uit een kleine hoek of kleine variaties.
 
Hoi Mitch. Niet helemaal gerelateerd, maar ik ben ongebeer 2.5 jaar geleden geblesseerd geraakt aan m'n schouder (achterkant) en heb 2 jaar niet kunnen benchen, OHPen, etc. Gedacht dat ik dit ook niet meer ging kunnen ,maar ondertussen train ik de bench etc. Weer volledig. Peesblessures kunnen dus erg lang duren, maar je komt er echt wel weer!
Bedankt voor je positieve bericht Niels! Ik hoop echter dat ik over enkele maanden mbv de fysio grotendeels genezen zal zijn van mijn blessure.
 
Bob and brad op youtube opzoeken en wa stretches doen...heb al een hele tijd (jaar of 2) last van impigmentaties en met die stretchen van die twee lijkt de pijn weg te ebben.

ook goed je pecs, lats, en biceps stretchen en desnoods door je meisje goed laten losmasseren

succes, soms komt de "oplossing" uit een kleine hoek of kleine variaties.
Bedankt voor je reactie en succeswensen David! Ik ga met jou advies aan de slag en hoop dat dit bijdraagt aan een spoedige genezing van mijn blessure. Ik houdt jullie op de hoogte.
 
Soms is niet helemaal duidelijk wat het probleem is, maar kan het wel gewoon over gaan. Ik heb 9 maanden een aantal oefeningen gedaan, de eerste 3 maanden van alles geprobeerd ook met fysio maar pijn bleef. Ook echo en mri gehad waar niks op te zien was. Was echt zeker van een labrum scheurtje of in die richting.

Daarna gewoon 100% gestopt met oefeningen die pijn deden en 6 maanden later maar weer eens een poging gewaagd en alle pijn was weg. Sommige bewegingen voelen nog apart aan, want ik verwacht een pijnscheut en stel me er helemaal op in, maar die blijft uit. Na 9 maanden last zit het er zo ingebakken dat je bij bepaalde bewegingen gewoon die pijn verwacht, maar het kan dus zo maar genezen en wegblijven.

Wat kan helpen is juist veel met je armen te doen wat geen pijn/last geeft. Ik heb in die 6 maanden heel veel met de arm gewerkt, geschilderd en verhuisd wat geen pijn gaf, maar wel heel veel mee bewogen.
Ik vermoed dat dit juist heeft geholpen met herstel.
 
Back
Naar boven