AndroidHealthClinic

Schouders (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

michel85

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
18 jan 2003
Berichten
43
Waardering
0
Blijven volgens mij egt achter bij mij, vandaar dat ik m'n schouderschema de deur uit pleur en hulp vraag voor een nieuwe :)

Tips? Oefeningen, hoeveel sets voor m'n schouders en kan het kwaad om alle 3 de koppen op 1 dag te trainen?

TnQjoew alvast ;)
 
Ik doe ze alle 3 op 1 dag, 5 Setjes military press, en 7 setjes lateral, en die ene row waar je je achterkant van je schouders mee traint, ben de naam vergeten. Dat doe ik 4 setjes.
 
Oefeningen:

-Arnold press: pak je de hele schouderpartij mee:

1. in elke hand een schijf (dumbbell kan ook)
2. bovenarmen op shouder hoogte, elleboog 90 gradn, onderarmen wijzen omhoog. handpalmen naar voren.
3. armen omhoog bewegen
4. boven aangekomen, armen naar elkaar toe draaien en handplamen naar je toe.
5. armen naar beneden, voor je gezicht lans (handplamen blijfen naar je toe) tot nek hoogte.
6. armen draai je weer naar buiten en handpalmen naar voren.
7. ga weer naar stap 2

-cable lateral raise: voor bovenkant en achterkant schouder
voor definitie: veel herhalingen
voor massa minder herhalingen

-shoulder press met dumbbells: (bovenkant schouders)

-front raise: voorkant schouders

-upright row: schouders, biceps en monnikskapspier)

-death lift: oa. je schouders

-rverse flye met dumbbells / rear deltoid op toestel: achterkant schouders
 
@scighera:

Ik zie zelf het nut van die arnold press niet echt in. Tenminste dat draaien van je handen niet. Volgens mij heeft het totaal geen toegevoegde waarde.

En upright rowing :finger: Die moet je echt niet doen, ontzettend blessuregevoelig voor de rotator cuff spieren.

Deadlift belast je je schouders overigens niet direct mee, maar is natuurlijk gewoon een geweldige overall massa oefening :D die toch echt wel in je schema moet zitten.


Verder zou ik me met schouders concentreren op zware dumbbell presses en militrairy presses. Daarna nog side-raises o.i.d. Front raise kan ook nog. Maar pas op dat je de voorste kop niet gaat overtrainen.

En dan idd nog oefeningen voor de achterste kop, dus reverse flyes op pec deck machine of bent-over lateral raise.

Maar ik zou het zo simpel mogelijk houden.

Dus bv:
Militairy press 3 sets.
Side raises 3 sets.
front raises/dumbbell press 3sets.

bo lateral raise 3 sets.
en evt nog een oefening voor achterste kop dan.

Zoiets iig, je moet natuurlijk zelf uitvinden wat voor jou het beste werkt.

En zoiezo zou ik de trapezius bij rug trainen...
 
je handen draaien mee met de arm, dus je draait je polsen en onderarmen niet om z'n eigen as,
 
Ja dan zie ik nog het nut er niet van in.

In ieder geval niet het voordeel tov van bv dumbbell press.
 
Originally posted by matthieu
En upright rowing :finger: Die moet je echt niet doen, ontzettend blessuregevoelig voor de rotator cuff spieren.

En zoiezo zou ik de trapezius bij rug trainen...

Upright rowing, m'n favoriete oefening sinds ik begon met trainen.

Wordt ook veel gebruikt met dumbbells en dan naar voren in een cirkel weer naar beneden bewegen.
Die pakt dus traps (p.asc), laterale kop schouders en voorste kop schouders.

Verder: upright rowing met een bredere greep op een E-Z bar, wat meer voor de laterale kop wordt gebruikt, is ook populair.

En ik train traps al vanaf het begin bij mijn schouders.

Dusalsdus: persoonsgebonden.
 
Het probleem bij schouders is dat je ze al veel belast, zowel bij benchen als DL en nog een heel aantal ondersteunende oefeningen.

Ik zou dus vooral niet té veel doen voor schouders afzonderlijk, 1 keer per week (soms een week overslaan kan ook geen kwaad) 9-15 worksets is meer dan genoeg.
Hangt een beetje van persoon tot persoon af, maar als iets niet groeit en je het toch degenlijk traint kan je beter minder dan meer proberen...
 
Originally posted by matthieu
@scighera:

En upright rowing :finger: Die moet je echt niet doen, ontzettend blessuregevoelig voor de rotator cuff spieren.



Kheb me door 3XL laten vertellen dat de upright row een prima oefening is, mits goed uitgevoerd.
Even kort uitgelegd komt het erop neer dat je met je ellebogen niet boven je schouder uit mag komen als je het gewicht richting je kin trekt. Je onderarmen liggen dus horizontaal als je het gewicht op de hoogste stand hebt, en niet met je ellebogen shuin omhoog ter hoogte van je oren. Zolang je dat maar onthoudt is de upright row een prima oefening.
 
Originally posted by Scighera
Oefeningen:

-Arnold press: pak je de hele schouderpartij mee:

1. in elke hand een schijf (dumbbell kan ook)
2. bovenarmen op shouder hoogte, elleboog 90 gradn, onderarmen wijzen omhoog. handpalmen naar voren.
3. armen omhoog bewegen
4. boven aangekomen, armen naar elkaar toe draaien en handplamen naar je toe.
5. armen naar beneden, voor je gezicht lans (handplamen blijfen naar je toe) tot nek hoogte.
6. armen draai je weer naar buiten en handpalmen naar voren.
7. ga weer naar stap 2

-cable lateral raise: voor bovenkant en achterkant schouder
voor definitie: veel herhalingen (B)wat een onzin!!!!!!!!!!!!!!!! definitie krijg je niet door veel herhalingen maar door op een lager lichaamsvet te komen door middel van een goed dieet en cardio.(B)

voor massa minder herhalingen

-shoulder press met dumbbells: (bovenkant schouders)

-front raise: voorkant schouders

-upright row: schouders, biceps en monnikskapspier)

-death lift: oa. je schouders

-rverse flye met dumbbells / rear deltoid op toestel: achterkant schouders
 
Originally posted by Jefro


Je onderarmen liggen dus horizontaal als je het gewicht op de hoogste stand hebt, en niet met je ellebogen shuin omhoog ter hoogte van je oren. Zolang je dat maar onthoudt is de upright row een prima oefening.

Klopt, als je je ellebogen tot aan je oren trekt dan komt je rotator-cuff in de knel te zitten en dat kan inderdaad tot blessures leiden. Zolang je niet voorbij de horizontaal gaat valt het wel mee. De rotator-cuff is wel gevoelig voor repeterende bewegingen. De hoeveelheid sets die Vinny doet lijken me daarom wat aan de hoge kant en absoluut niet noodzakelijk om de schouders optimaal te ontwikkelen! Er zijn zelfs vrouwen die veel breien peesontstekingen krijgen aan de rotator-cuff!!
 
Originally posted by Jefro


Kheb me door 3XL laten vertellen dat de upright row een prima oefening is, mits goed uitgevoerd.
Even kort uitgelegd komt het erop neer dat je met je ellebogen niet boven je schouder uit mag komen als je het gewicht richting je kin trekt. Je onderarmen liggen dus horizontaal als je het gewicht op de hoogste stand hebt, en niet met je ellebogen shuin omhoog ter hoogte van je oren. Zolang je dat maar onthoudt is de upright row een prima oefening.

@jefro: Klopt idd wel, maar hoeveel mensen zouden hem goed uitvoeren. Ik geloof niet dat ik hem goed zou uitvoeren.

@bos: Met dumbbells vind ik hem zelf wel goed te doen.

En het blijft idd persoonsgebonden. Maar ik zou hem veel mensen juist afraden omdat het grootste deel van de mensen wel de kans heeft om er een blessure mee op te lopen.
 
wat ik nu doe

1. dumbbell drukken 10-8-8-6
2. dumbbell laterals 10-8-8
3. shrughs 15-12-10
4. reverse flye 10-8-8
 
Originally posted by matthieu
Ja dan zie ik nog het nut er niet van in.

In ieder geval niet het voordeel tov van bv dumbbell press.

idd.

en is nog blessuregevoelig ook. Draaien onder inspanning ..... tja.
 
Originally posted by Jefro


Kheb me door 3XL laten vertellen dat de upright row een prima oefening is, mits goed uitgevoerd.

maar is toch ook wel per persoon verschillend. Ik krijg namelijk echt steken in me schouderkoppen van deze oefening (en voer hem goed uit), vandaar dat ik hem nu skip.
 
Gaat zitten op een bankje rechtop en bankje helemaal plat. en ga met dumbbells net als een vogel vliegen. met gestrekte armen. En als je niet meer kan, dumbbells neeleggen en zonder dumbbells je je eigen kracht dezelfde oefening doen. Maar wel gelijk erachter aan. Ik heb nog nooit zo goed me schouders gevoelt. wel beetje auw!

[Abeelding niet meer beschikbaar]
deze maar dan zittend op het bankje, staand kan trouwens ook wel. maar zittend vind ik lekkerder
 
Originally posted by KaLe


maar is toch ook wel per persoon verschillend. Ik krijg namelijk echt steken in me schouderkoppen van deze oefening (en voer hem goed uit), vandaar dat ik hem nu skip.

Natuurlijk is het per persoon verschillend, elk lichaam is anders, maar we hebben het gewoon over de correcte uitvoering van deze oefening. Als die dan alsnog niet goed aanvoelt moet je gewoon een alternatief zoeken. :)
 
Uitstekende oefening Elmar, ik doe hem altijd (staand) gevolgd door zware shrugs en afgewerkt met dumbbell presses - en wees maar zeker dat mn schouders dan in brand staan!
 
Ik heb helemaal geen tijd om mn schouders nog is helemaal erbij te trainen, ik train de voorkant na borst, de achterkant na rug en zijkant op een aparte dag samen met biceps en triceps. Kan iemand even een schemaatje laten zien waarin een volledige schouder workout in verwerkt zit?
 
Originally posted by Reinier
Ik heb helemaal geen tijd om mn schouders nog is helemaal erbij te trainen, ik train de voorkant na borst, de achterkant na rug en zijkant op een aparte dag samen met biceps en triceps. Kan iemand even een schemaatje laten zien waarin een volledige schouder workout in verwerkt zit?


ma : borst biceps triceps

wo : benen

vrijdag rug + schouders


om maar eens een voorbeeldje te noemen..
 
Back
Naar boven