XXL Nutrition

Schoulderpress, met vaste stang of dumbbells?

Users who are viewing this thread

KoekieMonster

Huge Freak
+10 jaar member
Lid geworden
17 apr 2007
Lengte
1m84
Hallo

Als ik schoulderpress doe, wat kan ik dan beter pakken.. De vaste halterstang of de losse dumbbells?

Ik doe deze oefening meestal met losse dumbbells en in staande positie iets door me benen gebogen (zittend vermijd ik liever ivm druk op de onderrug wat gevaarlijk is/schijnt te zijn).

IJSer

Freaky Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
26 jun 2006
Zittend druk op je onderrug ??? Die kon ik nog niet. Je moet zelf weten welke je doet beter doe je ze allebei om de zoveel tijd.

Barbellman

Irrational retard
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
1 sep 2007
Hallo

Als ik schoulderpress doe, wat kan ik dan beter pakken.. De vaste halterstang of de losse dumbbells?

Ik doe deze oefening meestal met losse dumbbells en in staande positie iets door me benen gebogen (zittend vermijd ik liever ivm druk op de onderrug wat gevaarlijk is/schijnt te zijn).

hmm staand geeft juist meer druk op de onderrug, je moet je rug ook niet overdreven krom trekken als je zit.

The Rock

Monstrous Giant
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
26 mei 2004
Lengte
1m94
Massa
118kg
Zittend geeft inderdaad erg veel druk op je onderrug. Ik zelf wissel ze af, staand met barbell, en zittend met dumbbells.

Terror Hennep

Freaky Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
31 mei 2007
Zittend geeft inderdaad erg veel druk op je onderrug. Ik zelf wissel ze af, staand met barbell, en zittend met dumbbells.

jep, ik wissel ze ook zo af, maar dan wel schema om schema, dus zeg maar 8 weken DB-press, 8 weken MP!

porterhouse

Colossal Veteran
+10 jaar member
Lid geworden
24 jun 2007
Lengte
1m74
Massa
101kg
Vetpercentage
10%
Afwisselen :)

iverson

Cool Novice
+10 jaar member
Lid geworden
29 jan 2007
zoals steeds: doe beide oefeningen soms. Andere oefening is andere soort belasting = andere prikkel en variatie is zeer belangrijk. Probeer goed je bekken te naar achter te kantelen zodat je rug niet te hol getrokken word.

SHUTTERSPEED

Enormous Athlete
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
13 jun 2005
ik vind ze los persoonlijk beter aanvoelen.
daarnaast doe ik ze vaak zittend. als je een btje sterke rug hebt maakt die druk bij shoulder presses niet uit imo. ik heb er tenminste nog nooit last van gehad.

3XL

Senior Moderator
Super Mod
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
en staand niet???

Als je staat vormen je benen een soort van schokdempers wat minder belastend is voor de wervelkolom.

Je moet alleen niet idioot ver naar achter buigen om er en soort van staande incline press van te maken.

Riccohw

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
20 jun 2007
ik vind ze los persoonlijk beter aanvoelen.
daarnaast doe ik ze vaak zittend. als je een btje sterke rug hebt maakt die druk bij shoulder presses niet uit imo. ik heb er tenminste nog nooit last van gehad.
Yup. Gewoon lekker knallen terwijl je zit.
Ik kan me ook beter concentreren als ik t zittend doe.
gewoon goed drukken met je schouders, dan hoef je niet al te ver te buigen met je onderrug.:D

Barbellman

Irrational retard
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
1 sep 2007
Een stuk minder dan zittend in ieder geval.

hmm heb t geresearched en je hebt gelijkt, geinig ik dacht t tegenovergestelde zoals ik t altijd geleerd heb en ook heb ik zelf meer last van me rug als ik sta, kan mischien wel komen omdat ik zitten de bank niet helemaal rechtop heb.

3XL

Senior Moderator
Super Mod
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
Of omdat je staand te ver naar achter leunt om op die manier gewicht te kunnen pakken.

schavuit

Monstrous Giant
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
24 mrt 2007
schoulderpress? :roflol:

Barbellman

Irrational retard
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
1 sep 2007
Of omdat je staand te ver naar achter leunt om op die manier gewicht te kunnen pakken.

lijkt me heel sterk, doe al me oefeningen zeer gecontroleerd.
waar ik aan zat te denken is: heb zelf een lichtelijke scoliose in me rug, mischien dat dat het verschil maakt met stabiliseren aangezien zitten gewoon makkelijker stabiel te houden is.

baka boko

Freaky Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 apr 2007
Afwisselen, en dan meestal staand (met barbell zowiezo).

The Maximizer

Cool Novice
+15 jaar member
Lid geworden
9 aug 2003
Hallo

Ik zou dumbbells doen zittend, barbell kan ook wel (zittend) maar dan liefst voor je ipv in je nek...

"zittend vermijd ik liever ivm druk op de onderrug wat gevaarlijk is/schijnt te zijn"

Daar heb ik nog nooit van gehoord... Als je zittend bekijkt zit je nog met je bovenkant rug tegen een bankje, waardoor het bankje voorkomt dat je achteraf gaat hellen onder invloed van de zwartekracht op je gewichten...

Maw staat minder spanning op je onderrug omdat het bankje tegen je rug helpt te rug te stabiliseren.... Mits je het bankje niet helemaal 90 graden hebt...

Ga je dit staand doen doet je onderrug dienst om te voorkomen dat je achter zou vallen... Ik voel me onderrug iig meer staand....

Dat is mijn opinie...

Suc6 ermee

enne..." Losse DUmbells " zijn er ook vaste dan? Gewoon dumbbells...

3XL

Senior Moderator
Super Mod
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
Daar heb ik nog nooit van gehoord... Als je zittend bekijkt zit je nog met je bovenkant rug tegen een bankje, waardoor het bankje voorkomt dat je achteraf gaat hellen onder invloed van de zwartekracht op je gewichten...

Maw staat minder spanning op je onderrug omdat het bankje tegen je rug helpt te rug te stabiliseren.... Mits je het bankje niet helemaal 90 graden hebt...

Ga je dit staand doen doet je onderrug dienst om te voorkomen dat je achter zou vallen... Ik voel me onderrug iig meer staand....

Probleem bij zitten zit'm ook niet in eventueel achterover helen, maar dat door de belasting alle tussenwervelschijven in elkaar gedrukt worden en dat veel mensen hun onderrug tegen de bank gaan duwen om extra kracht te kunnen zetten

Bij staand heb je dat probleem niet

Naar boven