AndroidHealthClinic

Scott Herman: Barbell bench press is overrated?!

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

imnewhere

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
8.859
Waardering
9.194
Lengte
1m80
Massa
69kg
Als 1 van de 1,6 miljoen volgers van fitness youtuber Scott Herman kwam ik in een filmpje dat hij vandaag heeft gepost een bewering tegen die ik nogal dubieus vind. Namelijk dat de (barbell) bench press overrated is voor spiergroei en je beter de dumbbell bench press kunt doen. Zijn argumenten:
1. Grotere ROM (mee eens)
2. Meer instabiliteit (niet geheel mee eens)

Hij stelt zelfs: "The more instability you can introduce into an exercise, the better. This is because your body has to recruite more muscle fibers...". Als je deze redenering letterlijk neemt waarom dan niet gaan squatten op een bosu ball?

Ik ben benieuwd wat de kenners hiervan vinden? Is het niet ook zo, dat je met de barbell bench press een hogere spierspanning hebt omdat je simpelweg zwaarder kunt gaan dan met dumbbells?

 
Als 1 van de 1,6 miljoen volgers van fitness youtuber Scott Herman kwam ik in een filmpje dat hij vandaag heeft gepost een bewering tegen die ik nogal dubieus vind. Namelijk dat de (barbell) bench press overrated is voor spiergroei en je beter de dumbbell bench press kunt doen. Zijn argumenten:
1. Grotere ROM (mee eens)
2. Meer instabiliteit (niet geheel mee eens)

Hij stelt zelfs: "The more instability you can introduce into an exercise, the better. This is because your body has to recruite more muscle fibers...". Als je deze redenering letterlijk neemt waarom dan niet gaan squatten op een bosu ball?

Ik ben benieuwd wat de kenners hiervan vinden? Is het niet ook zo, dat je met de barbell bench press een hogere spierspanning hebt omdat je simpelweg zwaarder kunt gaan dan met dumbbells?


Ach het moet ook een beetje leuk klinken, zodat mensen er op klikken.
Wat niet inhoud dat benchpress noodzakelijk of heilig is ofzo.
 
Wat niet inhoud dat benchpress noodzakelijk of heilig is ofzo.
Natuurlijk. Geen enkele oefening is een 'must' of heilig. Maar ben je het inhoudelijk met hem eens?
 
Natuurlijk. Geen enkele oefening is een 'must' of heilig. Maar ben je het inhoudelijk met hem eens?

Dat je met dumbells stabilisatie spiertjes gebruikt zit wel wat in, bovendien helpt het om symmetrie te bewerkstelligen.
Maar met een barbell kan je weer meer gewicht drukken wat ook weer positief is.
Ik zou het gewoon allebei doen, onder de streep zal het niet zoveel uitmaken, ook de emg's tonen niet gigantisch veel verschil.
 
Dat je met dumbells stabilisatie spiertjes gebruikt zit wel wat in, bovendien helpt het om symmetrie te bewerkstelligen.
Maar met een barbell kan je weer meer gewicht drukken wat ook weer positief is.
Ik zou het gewoon allebei doen, onder de streep zal het niet zoveel uitmaken, ook de emg's tonen niet gigantisch veel verschil.
Eens. Dus zijn conclusie dat de dumbbell versie superieur is (voor muscle gainzzz), is zwaar overdreven.
 
Ik zeg Scott Herman is overrated


Cliffs:
Chest size en one rep max op de bench hangen met elkaar samen. Verder is aangetoond dat trainees die enkel bankdrukken prima ontwikkeling hadden van pecs.

Ik mag zelf ook totaal niet klagen over mn chest. Ik doe vrijwel alleen bankdrukken omdat ik thuis train en beperkt ben tot die oefening.

Er is maar 1 rede om niet te bankdrukken, dat is pijntjes. Veel ervaren pijn ondanks goeie techniek. Focus in dat geval op wat je wel kan.
 
Laatst bewerkt:
Man, zelfs ik heb nog meer vvm in mijn pecs dan die drol. En ik doe nooit iets anders voor borst dan benchen.
 
Basically:

Barbell bench press: meer gewicht dus meer beterder

Dumbbell bench press: meer peakcontractie en meer stabiliserende kracht nodig dus soms ook meer beterder

Persoonlijk vind ik dumbbell flyes de beste pec builder, barbell bench press is natuurlijk een prima chest bouwer maar toch ook voor een groot deel triceps/schouder en een beetje lats die het werk doen.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Cliffs:
1. Chest size en one rep max op de bench hangen met elkaar samen.
2. Verder is aangetoond dat trainees die enkel bankdrukken prima ontwikkeling hadden van pecs.
Leuk en aardig, maar beide zeggen niets over de de effectiviteit van de BB bench t.o.v. de DB bench.
 
Chest size en one rep max op de bench hangen met elkaar samen.

Hmmmh dat betwijfel ik toch Rob, mijn 1Rm heeft altijd laag gelegen en toch is mijn chest groter als gasten die bij wijze van een 1Rm van 20 a 25 kg meer hebben.

Ik heb in mijn twintiger / dertiger jaren veel met Bodyweight getraind, daar had ik al enigszins Vvm aan over gehouden (misschien dat dat wat invloed heeft).
Iig denk ik dat Chest size en one rep max niet samen hangen.
 
Leuk en aardig, maar beide zeggen niets over de de effectiviteit van de BB bench t.o.v. de DB bench.

Mr S. Herman zei dat bb benchpress overrated is en db press superieur is. In het filmpje wordt wetenschappelijk onderbouwt dat bb benchpress een zeer effectieve chest oefening is. De effectiviteit van beide is persoonsgebonden, maar 1 is niet superieur aan de ander.

Hmmmh dat betwijfel ik toch Rob, mijn 1Rm heeft altijd laag gelegen en toch is mijn chest groter als gasten die bij wijze van een 1Rm van 20 a 25 kg meer hebben.

Ik heb in mijn twintiger / dertiger jaren veel met Bodyweight getraind, daar had ik al enigszins Vvm aan over gehouden (misschien dat dat wat invloed heeft).
Iig denk ik dat Chest size en one rep max niet samen hangen.

Er zijn altijd uitzondering, maar de regel is toch wel big bench = big chest. Als iemand zijn hele leven bb benchpress als basis in zijn training neemt en na jaren nog steeds een max heeft van 60kg, is het zeer onwaarschijnlijk dat deze persoon een ontwikkelde chest heeft. Je moet het relatief bekijken. Hoe hoger jouw bench, hoe groter de kans op dikkere pecs is. Pec ontwikkeling en bench gains hangen met elkaar samen, simple as that.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Mr S. Herman zei dat bb benchpress overrated is en db press superieur is. In het filmpje wordt wetenschappelijk onderbouwt dat bb benchpress een zeer effectieve chest oefening is. De effectiviteit van beide is persoonsgebonden, maar 1 is niet superieur aan de ander.



Er zijn altijd uitzondering, maar de regel is toch wel big bench = big chest. Als iemand zijn hele leven bb benchpress als basis in zijn training neemt en na jaren nog steeds een max heeft van 60kg, is het zeer onwaarschijnlijk dat deze persoon een ontwikkelde chest heeft. Je moet het relatief bekijken. Hoe hoger jouw bench, hoe groter de kans op dikkere pecs is. Pec ontwikkeling en bench gains hangen met elkaar samen, simple as that.

Okay, true.
Door de bank genomen kan je dit stellen ja, weliswaar kun je er ook de fout mee in gaan.
 
Als 1 van de 1,6 miljoen volgers van fitness youtuber Scott Herman kwam ik in een filmpje dat hij vandaag heeft gepost een bewering tegen die ik nogal dubieus vind. Namelijk dat de (barbell) bench press overrated is voor spiergroei en je beter de dumbbell bench press kunt doen. Zijn argumenten:
1. Grotere ROM (mee eens)
2. Meer instabiliteit (niet geheel mee eens)

Hij stelt zelfs: "The more instability you can introduce into an exercise, the better. This is because your body has to recruite more muscle fibers...". Als je deze redenering letterlijk neemt waarom dan niet gaan squatten op een bosu ball?

Ik ben benieuwd wat de kenners hiervan vinden? Is het niet ook zo, dat je met de barbell bench press een hogere spierspanning hebt omdat je simpelweg zwaarder kunt gaan dan met dumbbells?

Omdat dat belachelijk gevaarlijk is???
 
Is Scott Herman zelf ook niet behoorlijk overrated?
 
Er zijn altijd uitzondering, maar de regel is toch wel big bench = big chest. Als iemand zijn hele leven bb benchpress als basis in zijn training neemt en na jaren nog steeds een max heeft van 60kg, is het zeer onwaarschijnlijk dat deze persoon een ontwikkelde chest heeft. Je moet het relatief bekijken. Hoe hoger jouw bench, hoe groter de kans op dikkere pecs is. Pec ontwikkeling en bench gains hangen met elkaar samen, simple as that.

Dat heeft niet echt met bankdrukken te maken. Als iemand veel spiermassa heeft zal deze doorgaans veel gewicht kunnen drukken. Al heeft die persoon heel zijn leven alleen maar met dumbells getraind dan zal 1rm op bench geen 50 kg zijn.
 
Dat heeft niet echt met bankdrukken te maken. Als iemand veel spiermassa heeft zal deze doorgaans veel gewicht kunnen drukken. Al heeft die persoon heel zijn leven alleen maar met dumbells getraind dan zal 1rm op bench geen 50 kg zijn.

Klopt enerzijds wel wat je zegt, maar de krachttoename in BBP zal wel significant minder zijn als je alleen met dumbells traint, dan wanneer je altijd BBP doet. Trek het door naar been-training: tuurlijk zullen leg presses en hack squats je benen sterker en groter maken, maar je zal nooit net zo sterk zijn in squats als diegenen die regelmatig squatten.
 
Klopt enerzijds wel wat je zegt, maar de krachttoename in BBP zal wel significant minder zijn als je alleen met dumbells traint, dan wanneer je altijd BBP doet. Trek het door naar been-training: tuurlijk zullen leg presses en hack squats je benen sterker en groter maken, maar je zal nooit net zo sterk zijn in squats als diegenen die regelmatig squatten.

Ben blij dat jij reageert. Want had geen eens zin om er op in te gaan. Het is zo logisch allemaal.
 
Scott herman ziet eruit als een beginner hij traint al harstikke lang en heeft mis een ffmi van 23.
Begrijp me niet verkeerd je ziet wel dat hij een goed fysiek heeft maar hij is geen autoriteit.
 
Scott herman ziet eruit als een beginner hij traint al harstikke lang en heeft mis een ffmi van 23.
Begrijp me niet verkeerd je ziet wel dat hij een goed fysiek heeft maar hij is geen autoriteit.
Klinkt een beetje alsof je wilt zeggen dat je meer waarde zou hechten aan zijn woorden als hij er imposanter uit zou zien...
 
Ach dan is de benchpress weer overrated, dan weer de squat en dan is barbell curl weer niet zo goed als de incline db curl.
Je moet toch ergens je vlog of artikel mee vol lullen. De normale benchpress is zowiezo een superoefening om makkelijk mee op te bouwen en pakt ook veel makkelijker dan het in positie gooien van zware dumbbells.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven