Fitness Seller

Seated Row > ROM te kort ?

Bezoekers in dit topic

C6DL

Cool Novice
Lid geworden
14 jan 2015
Berichten
194
Waardering
11
Lengte
1m89
Massa
85kg
Vetpercentage
13%
Van de rug oefeningen pak ik de seated row het minst graag, omdat ik deze weinig voel werken in me rug.
Ik voer de oefening uit zoals dit filmpje:

Houd me rug recht, borst naar voren en ga tijdens de negatieve beweging niet te veel mee naar voren.
Bij bv een DB row heb ik veel meer het idee dat ik aan het werk ben, omdat meer kan "halen".

Voor me gevoel wil ik bij een seated nog veel verder naar achter met het naar me toe halen.
Met de seated row lukt dat niet omdat je op een gegeven moment tegen je lichaam aanzit.
Ik gebruik de (small) grip uit de video.

Is dit meer iets tussen me oren? of is de rom bij een seated row echt korter?
 
Probeer eens helemaal te strekken, zoals Arnold dat vroeger deed.
Dus niet perse hard cheaten door flink momentum te gebruiken, maar je lats helemaal strekken met de excentrische beweging.
 
Een bredere greep geeft een grotere ROM

proxy.php?image=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FYKAeU55CkVk%2Fmaxresdefault.jpg
 
Een bredere greep geeft een grotere ROM

proxy.php?image=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FYKAeU55CkVk%2Fmaxresdefault.jpg

Deze dan met de ellebogen zoveel mogelijk naar binnen? Of hoe moet ik dat zien?

Herken TS zijn punt wel, ookal probeer ik deze zo goed mogelijk uit te voeren.
 
Ik heb dat ook alleen met one arm rows, die zijn echt heerlijk en zitten in iedere rugtraining die ik doe. ik strek mijn arm helemaal uit en 'draai' dan naar binnen.
 
Ik heb dat ook alleen met one arm rows, die zijn echt heerlijk en zitten in iedere rugtraining die ik doe. ik strek mijn arm helemaal uit en 'draai' dan naar binnen.

Wat bedoel je nou?
Dat je met one arm seated / standing row hem beter voel?
Die mening deel ik ja.. ook dan kun je veel beter de contractie doen.
Alleen het gewicht kan dan minder hoog (bij een staande row) omdat je nog in balans moet blijven.
 
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Je kan ook 2 losse handvaten er aan doen, dan kan je verder je handen naar achter doen. Bij breed heb ik het idee dat mijn rom kleiner is omdat mijn armen schuin naar buiten gaan en dus minder naar voren kunnen. Ook met retractie kom ik minder ver.
g-2038_1.jpg

2 x
 
Rows zijn sowieso minder goed voor de ontwikkeling van je rug dan pull ups of chin-ups. Als je deze oefeningen doet, zal je sowieso meer activatie krijgen van je rug!
 
Rows zijn sowieso minder goed voor de ontwikkeling van je rug dan pull ups of chin-ups. Als je deze oefeningen doet, zal je sowieso meer activatie krijgen van je rug!

Why not both
 

Als je pull ups/ chins ups goed doet, hebben rows zo'n kleine prikkel voor je rugspieren dat ze alleen maar verzuring veroorzaken en geen significante trainingsprikkel meer hebben voor je rug.
(Lees: je heb meer verzuring zonder dat je eiwitsynthese toeneemt)

Dit is functioneel gezien, als je rows een lekkere oefening vindt, doe dan lekker rows;)
 
Als je pull ups/ chins ups goed doet, hebben rows zo'n kleine prikkel voor je rugspieren dat ze alleen maar verzuring veroorzaken en geen significante trainingsprikkel meer hebben voor je rug.
(Lees: je heb meer verzuring zonder dat je eiwitsynthese toeneemt)


Met de vriendelijke groet van je spinal erectors, rhomboids, traps en rear deltoids?
 
3 Reasons rows are an inferior exercise for your lats

C6DL wilt een betere ontwikkeling van de rug (verbeter me als ik er naast zit).
Als je een betere rug wil, zijn er geschiktere oefeningen dan rows.

Wil je de spieren die je noemt trainen, zijn er nog steeds betere oefeningen dan rows
Wat een onzin weer, wat zou jij (jij bent de expert natuurlijk) dan aanraden voor de rug als je alle rows buiten beschouwing houdt?
 
Wat een onzin weer, wat zou jij (jij bent de expert natuurlijk) dan aanraden voor de rug als je alle rows buiten beschouwing houdt?

Dat zijn jouw woorden. Laten we het lekker on topic houden ;)

C6DL, pak anders een keer een lang touw in plaats van een stang, daar zal je al een grotere rom mee kunnen halen
 
Als je pull ups/ chins ups goed doet, hebben rows zo'n kleine prikkel voor je rugspieren dat ze alleen maar verzuring veroorzaken en geen significante trainingsprikkel meer hebben voor je rug.
(Lees: je heb meer verzuring zonder dat je eiwitsynthese toeneemt)

Dit is functioneel gezien, als je rows een lekkere oefening vindt, doe dan lekker rows;)

Dit heb ik nog nooit gelezen :roflol:. Ik zou mij toch eens verder verdiepen in de trainingswetenschap bro!
 
Dit heb ik nog nooit gelezen :roflol:. Ik zou mij toch eens verder verdiepen in de trainingswetenschap bro!

Dit gaat op als je rows na de pull/chin ups doet. Want je vergroot de metabole schade op je rugspieren.

Alleen al biomechanisch is een gesloten keten oefening beter dan een open keten. Dus als je pullups en of chinups goed doet haal je daarmee veruit de grootste spieractivatie. Alle andere oefeningen zijn geïsoleerder en zullen dus over het algemeen een minder effect hebben op het toenemen van je eiwitsynthese.


Off topic, geef eens een zinnig advies dan wel antwoord. Komt vrij weinig contructiefs uit...
 
Laatst bewerkt:
Alleen al biomechanisch is een gesloten keten oefening beter dan een open keten. Dus als je pullups en of chinups goed doet haal je daarmee veruit de grootste spieractivatie. Alle andere oefeningen zijn geïsoleerder en zullen dus over het algemeen een minder effect hebben op het toenemen van je eiwitsynthese.

Off topic, geef eens een zinnig advies dan wel antwoord. Komt vrij weinig contructiefs uit...


Waarom zou je dan nog pullups doen?
Gewoon alleen deadliften en klaar.
 
Back
Naar boven