XXL Nutrition

Serieuze vraag mbt b&c gezondheid

Bezoekers in dit topic

Frederik Herts

Cool Novice
Lid geworden
8 sep 2018
Berichten
175
Waardering
62
Beste leden,

ik ga mijn vraag kort proberen te houden. Ik train al vanaf mijn 16e, ben nu 23 en kuur vanaf mijn 19e. Altijd goed verlopen, geen sides ondervonden tot dusver met geen enkele kuur. Sinds dien blast en cruise ik ook. Hanteer altijd time on= time off. Laat al vanaf het begin altijd hcg meelopen op 2xpw 500iu ook in de cruise (175mg test pw). Kuren bouwen wat op in mg in de jaren natuurlijk maar ga nooit grammen zetten.

Gezien deze sport echt mijn hoofd hobby is en ik het niet wil laten vallen en liefste door blijf ontwikkelen ben ik dit van plan te blijven doen tot een verstandige leeftijd (dus geen 70 ofzo haha!).

NU DE VRAAG!: hoe schadelijk is dit lange blasten en cruisen nou echt? Het on en off gaan met kuren lijkt me imo niet gezonder. Maar hoe staat dit in verhouding met de normale niet kurende mens die bijv wel ‘ongezond’ eet en eens wat drinkt in het weekend (zoals de meeste leven)? Ik kom nu steeds meer tot de realisatie dat ik we graag oud wil worden. Maar heb niet zo’n voorstelling van hoe schadelijk dit dus is op de langetermijn tov een normaal persoon? Zijn hier studies van?

voor de mensen met kennis hiervan, wat zijn nou in een notendop de grootste gevaren hiervan? Ik ken wel de algemene dingen zoals een vergroot hart (wat volgensmij bij krachtsporters sowiso opspeelt ook al ben je natty) en dat soort dingen. Maar heb graag de feiten op een rijtje om echt eens te gaan beslissen wat ik in de toekomst wil

Een klein beetje extra risico is oke, dat neem je met roken oid ook. Maar wil niet mezelf on big risk zetten.

kijk uit naar serieus reacties dus erg bedankt!
 
Schadelijker dan on/off gaan, al is het verschillend per persoon.

Is zo niks over te zeggen.

Hoe vaak laat je je bloedwaarden testen? Daarnaast zijn er ook privé klinieken (in Duitsland in elk geval) waar je je hele lichaam kunt laten checken. Kost wel wat, maar gezondheid is niet te koop lijkt me.
Dat klinkt top! Kun jij mij deze evt via pb toesturen? Onwijs bedankt!
 
Gezond is het niet, maar er zijn wel veel factoren die bepalend zijn in wat voor mate het ongezond is.
 
Voorop gesteld dat ik mezelf niet zie kuren, dat zou door kunnen klinken in mijn antwoord, vind ik het onderwerp gezond leven en risico's wel interessant.

Maar hoe staat dit in verhouding met de normale niet kurende mens die bijv wel ‘ongezond’ eet en eens wat drinkt in het weekend (zoals de meeste leven)? Ik kom nu steeds meer tot de realisatie dat ik we graag oud wil worden.
Dit komt op mij over als een valse tegenstelling, het is niet zo zwart/wit. Er zijn niet-kurende mensen die heel gezond leven en/of het ongezonde eten en drinken behoorlijk weten te beperken. Al weten we inmiddels dat een gezonde dosis alcohol niet bestaat. Ook zijn er mensen die wel kuren/AAS/weetikveel die op festivals of feestjes weleens een pilletje oid nemen, misschien roken ze ook wel. Nu zouden sommige drugs niet, of niet veel slechter, hoeven te zijn dan andere genotsmiddelen, maar je weet nooit zeker wat er allemaal inzit. Geen idee in hoeverre dat is met kuren.

Wat is ongezond eten, bodybuilders die vrijwel iedere dag hetzelfde eten, vaak heel veel eten, is ook niet gezond?
Ik ken wel de algemene dingen zoals een vergroot hart (wat volgensmij bij krachtsporters sowiso opspeelt ook al ben je natty) en dat soort dingen.
Is dit niet voornamelijk bij duursport? Volgens mij hoef je hier niet zo heel bezorgd om te zijn, misschien als je alleen een dikkere hartspier hebt, zonder vergroting van de kamers?
Een klein beetje extra risico is oke, dat neem je met roken oid ook. Maar wil niet mezelf on big risk zetten.
Roken is imho niet "een klein beetje extra risico".

Zelfs voor sporten en bewegen geldt dat er al vrij snel een punt is waar meer, harder of zwaarder niet noodzakelijk beter is.

Een leven helemaal zonder risico lijkt me ook dodelijk saai, dat jij probeert ze bewust te kiezen lijkt een goed alternatief.
 
Beste leden,

ik ga mijn vraag kort proberen te houden. Ik train al vanaf mijn 16e, ben nu 23 en kuur vanaf mijn 19e. Altijd goed verlopen, geen sides ondervonden tot dusver met geen enkele kuur. Sinds dien blast en cruise ik ook. Hanteer altijd time on= time off. Laat al vanaf het begin altijd hcg meelopen op 2xpw 500iu ook in de cruise (175mg test pw). Kuren bouwen wat op in mg in de jaren natuurlijk maar ga nooit grammen zetten.

Gezien deze sport echt mijn hoofd hobby is en ik het niet wil laten vallen en liefste door blijf ontwikkelen ben ik dit van plan te blijven doen tot een verstandige leeftijd (dus geen 70 ofzo haha!).

NU DE VRAAG!: hoe schadelijk is dit lange blasten en cruisen nou echt? Het on en off gaan met kuren lijkt me imo niet gezonder. Maar hoe staat dit in verhouding met de normale niet kurende mens die bijv wel ‘ongezond’ eet en eens wat drinkt in het weekend (zoals de meeste leven)? Ik kom nu steeds meer tot de realisatie dat ik we graag oud wil worden. Maar heb niet zo’n voorstelling van hoe schadelijk dit dus is op de langetermijn tov een normaal persoon? Zijn hier studies van?

voor de mensen met kennis hiervan, wat zijn nou in een notendop de grootste gevaren hiervan? Ik ken wel de algemene dingen zoals een vergroot hart (wat volgensmij bij krachtsporters sowiso opspeelt ook al ben je natty) en dat soort dingen. Maar heb graag de feiten op een rijtje om echt eens te gaan beslissen wat ik in de toekomst wil

Een klein beetje extra risico is oke, dat neem je met roken oid ook. Maar wil niet mezelf on big risk zetten.

kijk uit naar serieus reacties dus erg bedankt!
Is meestal afhankelijk van wat je gebruikt, hoeveel je gebruikt en hoelang je het gebruikt. Wil je het zo safe mogelijk spelen dan zou ik geen orals gebruiken en alleen maar test zetten. En daarbij natuurlijk de nodige supplementen nemen voor je hart, (eventueel)lever, lipiden en eventueel je bloeddruk.

Qua voeding zou ik zo min mogelijk verzadige vetten nuttigen en voor de rest gewoon overall gezond eten eten.
 
Een pre- scan voor je gezondheid schijnt niet zo veel zin te hebben. Stel je laat volgende week zo'n dure scan doen, en je bent gezond. Wat zegt dat over je gezondheid voor volgend jaar ? Of wat je wel of niet gaat ontwikkelen.
Ze zullen ook geen garanties geven.
 
Een pre- scan voor je gezondheid schijnt niet zo veel zin te hebben. Stel je laat volgende week zo'n dure scan doen, en je bent gezond. Wat zegt dat over je gezondheid voor volgend jaar ? Of wat je wel of niet gaat ontwikkelen.
Ze zullen ook geen garanties geven.
Het kan een referentie zijn in welke mate je bent hersteld na een kuur of een periode on. Het zegt dus niets over de toekomst, maar in de toekomst zegt het wel wat over nu :)
 
Gezondheid is niet te koop. Hoe zou jij je gezondheid dan monitoren?
Gezond leven, sportkeuring en naar de dokter gaan als ik het niet vertrouw. Zo doe ik het nu.

Ik begrijp het bloedonderzoek, als start en later als referentie, maar zou liever een arts of kliniek van begin tot eind mee laten kijken.
Een aantal jaren geleden lieten zich een aantal jongens van de sportschool, begeleiden door een Duitse sportarts. Dat zou ik prefereren.
Verder zoals Thomas aangeeft.
Ik bewaar het nog tot later... als ik 70 of misschien rond de 60 ben. Ligt eraan hoe ik mij dan voel. En hoe ik eruitzie of het zin heeft zeg maar.

Vroeg beginnen en vroeg eindigen met kuren schijnt ook te kunnen en goed te werken. Daar ben ik 30 jaar te laat mee. Als je jong bent schijnt je lichaam er beter op te te reageren met minder risico's dan later.
 
Gezond leven, sportkeuring en naar de dokter gaan als ik het niet vertrouw. Zo doe ik het nu.
Dat lijkt me inderdaad meer dan genoeg voor iemand die zichzelf niet wekelijks injecteert met AAS. Doe je dit wel is het toch wel een ander verhaal lijkt me.
 
Een ct scan voor aderverkalking.
 
Een ct scan voor aderverkalking.
Sterk af te raden op zijn leeftijd (ik neem aan dat je op de geleverde coronaire-arteriële-calcium [CAC]-score doelt). Die is praktisch altijd 0 bij mensen onder de 40, ook als je jaren lang hebt lopen roken en een abo bij de McDonalds had. Stralingsbelasting voor niks zo'n CT-scan. Voegt zeker op jongere leeftijd niks toe bovenop het bloedbeeld en bloeddrukmeting.
 
Bij langdurig kuren: Tweemaal jaarlijks hematocriet, cholesterol, nier- en leverfunctie meten aan de hand van een bloedtest, eenmaal per jaar urinetest voor detectie van eiwitten, eenmaal per jaar echo van het hart, en regelmatig je bloeddruk meten. Dan heb je de belangrijkste risicofactoren van AAS-gebruik wel in beeld. Overige beeldvorming ga je vooral vals-positieven mee vinden als er geen verdere indicatie is en in het geval van een CT onnodige stralingsblootstelling.
 
Beste leden,

ik ga mijn vraag kort proberen te houden. Ik train al vanaf mijn 16e, ben nu 23 en kuur vanaf mijn 19e. Altijd goed verlopen, geen sides ondervonden tot dusver met geen enkele kuur. Sinds dien blast en cruise ik ook. Hanteer altijd time on= time off. Laat al vanaf het begin altijd hcg meelopen op 2xpw 500iu ook in de cruise (175mg test pw). Kuren bouwen wat op in mg in de jaren natuurlijk maar ga nooit grammen zetten.

Gezien deze sport echt mijn hoofd hobby is en ik het niet wil laten vallen en liefste door blijf ontwikkelen ben ik dit van plan te blijven doen tot een verstandige leeftijd (dus geen 70 ofzo haha!).

NU DE VRAAG!: hoe schadelijk is dit lange blasten en cruisen nou echt? Het on en off gaan met kuren lijkt me imo niet gezonder. Maar hoe staat dit in verhouding met de normale niet kurende mens die bijv wel ‘ongezond’ eet en eens wat drinkt in het weekend (zoals de meeste leven)? Ik kom nu steeds meer tot de realisatie dat ik we graag oud wil worden. Maar heb niet zo’n voorstelling van hoe schadelijk dit dus is op de langetermijn tov een normaal persoon? Zijn hier studies van?

voor de mensen met kennis hiervan, wat zijn nou in een notendop de grootste gevaren hiervan? Ik ken wel de algemene dingen zoals een vergroot hart (wat volgensmij bij krachtsporters sowiso opspeelt ook al ben je natty) en dat soort dingen. Maar heb graag de feiten op een rijtje om echt eens te gaan beslissen wat ik in de toekomst wil

Een klein beetje extra risico is oke, dat neem je met roken oid ook. Maar wil niet mezelf on big risk zetten.

kijk uit naar serieus reacties dus erg bedankt!
Als je roken als een klein beetje extra risico beschouwt dan hoef je je niet druk te maken om AAS-gebruik :roflol:
 
Bij langdurig kuren: Tweemaal jaarlijks hematocriet, cholesterol, nier- en leverfunctie meten aan de hand van een bloedtest, eenmaal per jaar urinetest voor detectie van eiwitten, eenmaal per jaar echo van het hart, en regelmatig je bloeddruk meten. Dan heb je de belangrijkste risicofactoren van AAS-gebruik wel in beeld. Overige beeldvorming ga je vooral vals-positieven mee vinden als er geen verdere indicatie is en in het geval van een CT onnodige stralingsblootstelling.
En wat betreft bloeddonoren? Volgens die ene trt studie had het vrij weinig zin.
 
En wat betreft bloeddonoren? Volgens die ene trt studie had het vrij weinig zin.
Is waarschijnlijk bij veel kuurders inderdaad niet genoeg om het hematocriet verlaagd te houden. Normaliter is het met zo'n 6 weken ook wel weer op het oude niveau, en bloeddoneren mag je (als ik me niet vergis), maar 5x per jaar. Je kunt dan overwegen om vaker een aderlating te doen in samenspraak met een arts, je dosering te verlagen (al moet die dan meestal wel sterk omlaag), af te zien van kuren, of het verhoogde risico accepteren en zorgen dat je voor de rest dan geen verhoogd risico hebt op trombose. In principe heb je, ook met een hoog hematocrietniveau, nog steeds een heel laag risico op trombose als je wat jonger bent (en dus geen andere risicofactoren ervoor hebt).

Het is dan natuurlijk wel zo dat je, in elk geval die paar weken, een wat lager hematocriet hebt iedere keer.
 
Is waarschijnlijk bij veel kuurders inderdaad niet genoeg om het hematocriet verlaagd te houden. Normaliter is het met zo'n 6 weken ook wel weer op het oude niveau, en bloeddoneren mag je (als ik me niet vergis), maar 5x per jaar. Je kunt dan overwegen om vaker een aderlating te doen in samenspraak met een arts, je dosering te verlagen (al moet die dan meestal wel sterk omlaag), af te zien van kuren, of het verhoogde risico accepteren en zorgen dat je voor de rest dan geen verhoogd risico hebt op trombose. In principe heb je, ook met een hoog hematocrietniveau, nog steeds een heel laag risico op trombose als je wat jonger bent (en dus geen andere risicofactoren ervoor hebt).

Het is dan natuurlijk wel zo dat je, in elk geval die paar weken, een wat lager hematocriet hebt iedere keer.
Bij hoeveel HB/HT heb je een verhoogde kans op trombose? Ik heb wel eens een 2-3 dagen na donatie een bloedtest laten doen en toen was mijn HT net op het randje. HB is altijd wel in range. Dat was overigens tijdens een cruise, dus tijdens blasten zal het denk ik helemaal rampzalig zijn.

En is het overigens ook zo dat die waarden na een tijdje normaliseren? Of blijven die stijgen als je niet doneert?
 
Bij hoeveel HB/HT heb je een verhoogde kans op trombose? Ik heb wel eens een 2-3 dagen na donatie een bloedtest laten doen en toen was mijn HT net op het randje. HB is altijd wel in range. Dat was overigens tijdens een cruise, dus tijdens blasten zal het denk ik helemaal rampzalig zijn.

En is het overigens ook zo dat die waarden na een tijdje normaliseren? Of blijven die stijgen als je niet doneert?
Is een glijdende schaal. Voor elke stijging van 5%-punt is er een 33% hogere kans op veneuze trombose. In zekere zin heb je, hoewel binnen de referentiewaarden, al in de buurt van de bovengrens een verhoogd risico (bijv. 50% vs 45%). Dit moet natuurlijk wel een beetje in perspectief geplaatst worden: de absolute kans is heel laag. 33% meer kans op iets wat al vrij zeldzaam is is nog steeds vrij zeldzaam. Dit wordt relevanter zodra je ouder bent (boven de 40) en/of andere risicofactoren hebt (bijv. roken, hoge bloeddruk, enz.). De hematocrietstijging door AAS is ook sterker bij ouderen t.o.v. jongeren.

Het normaliseert na zo'n 4 maanden. Misschien dat het daarna nog een procentpuntje kan toenemen, maar dat is het zo'n beetje wel. Ook lijkt het effect van de AAS-dosering af te vlakken rond de 500 mg testosteronenanthaat wekelijks. Dus of je nu 2000 mg of 1000 mg wekelijks neemt zal, wat dat betreft, niet echt uitmaken.

Anekdotisch: ik heb van nature een hoog hematocriet (schommelt tussen de 50 en 53%). Huisarts (en internist) vonden dat geen waarde die behandeling nodig had.

Edit: ik baseer me overigens op deze studie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2817030/. Hij is verre van perfect, maar er is in elk geval gecorrigeerd op enkele risicofactoren zoals leeftijd, BMI en roken. Er is helaas niet zulke hele goede data hierover.
 
Laatst bewerkt:
Vroeg beginnen en vroeg eindigen met kuren schijnt ook te kunnen en goed te werken. Daar ben ik 30 jaar te laat mee. Als je jong bent schijnt je lichaam er beter op te te reageren met minder risico's dan later.

Ken jij in jouw omgeving kuurders van vroeger die er nu nog redelijk bij lopen?
De personen die ik ken (in de 50 nu), zijn na het kuren (20 jaar terug) ook gestopt met trainen en zijn in verhouding ook ouder geworden dan de gemiddelde 50'er. Alsof ze helemaal uitgeleefd zijn, oude kop erop werkt ook niet mee.
Ik heb wel veel WWE worstelaars gevolgd die eenmaal gestopt, zo snel oud worden dat de voorsprong die ze hadden van kuren alleen maar averechts lijkt te werken als de 50 of 60 eenmaal wordt aangetikt.

Ik ken verder geen kuurders die er ooit mee gestopt zijn en nog wel gewoon doortrainen, benieuwd of dat verschil had gemaakt.
 
Sterk af te raden op zijn leeftijd (ik neem aan dat je op de geleverde coronaire-arteriële-calcium [CAC]-score doelt). Die is praktisch altijd 0 bij mensen onder de 40, ook als je jaren lang hebt lopen roken en een abo bij de McDonalds had. Stralingsbelasting voor niks zo'n CT-scan. Voegt zeker op jongere leeftijd niks toe bovenop het bloedbeeld en bloeddrukmeting.
Weer wat geleerd, was eigenlijk ook meer een vraag :)
 
Back
Naar boven