MuscleMeat

Sets spiergroepen.

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
september 2019 begonnen, moet ik er wel bij zeggen dat eerste 1,5 maand - 2 maanden aankloten was, zonder dat ik wist wat ik deed + hele lange tijd voeding niet op orde (eiwitinname etc)

squat op een gegeven moment moeten stoppen ivm blessure knie, dat wou ik net weer op pakken voor corona, maar helaas. Heb dus benen niet intensief kunnen trainen.

Deadlift nog niet aan toegekomen, bang voor verkeerde houding .. slecht, weet ik, maar moet me er maar overheen zetten.

bench op zijn hoogst 60-65 KG tussen 3-5 reps.
Dus op de grote drie (dus op kracht) kan je nog heel veel gaan winnen, ik zou gewoon 3x per week FB doen, ga je meer aan hebben of dat je nu al op massa focust

Ik las ook dat je 3 dagen te weinig vind maar je lichaam heeft nu eenmaal rust nodig ook, eenmaal je hoger in gewicht begint te gaan ga je blij zijn dat je een dagje rust hebt, bij mij zijn de gewichten alles behalve indeukwekken en ben soms al blij dat er een dagje rust volgt na training
 
Ze worden indirect behoorlijk gehit, zou het geen half-half noemen. Ik doe zelf bijna nooit specifiek iets voor armen.
Armen gaan bij iederen "minder" snel omdat het gewoon een ontzettend kleine spiergroep is.

Doe een keer een paar setjes triceps en biceps in de week en je zit echt geramd qua workload voor je armen.

Ja, ik denk sowieso dat ik behoorlijk overtraind heb voor corona, dus andere aanpak hierna gaat het sowieso worden. Bedankt!
 
Dus op de grote drie (dus op kracht) kan je nog heel veel gaan winnen, ik zou gewoon 3x per week FB doen, ga je meer aan hebben of dat je nu al op massa focust

Ik las ook dat je 3 dagen te weinig vind maar je lichaam heeft nu eenmaal rust nodig ook, eenmaal je hoger in gewicht begint te gaan ga je blij zijn dat je een dagje rust hebt, bij mij zijn de gewichten alles behalve indeukwekken en ben soms al blij dat er een dagje rust volgt na training

Het klopt dat er kwa kracht nog heel veel winst te behalen valt. Ik weet alleen niet of fullbody gaat werken bij mij, niet dat ik daar niet mee vooruit zal gaan, maar vraag mij af of ik bijvoorbeeld begin met de squat dan nog volle 100 procent kan geven voor de oefening erna. Idem dito voor Bench press en dan nog schouders gaan doen. Hield deze dingen tot nu toe redelijk goed uit elkaar.
 
Dan kies je voor een UB/LB schema en ga je 4 keer per week trainen.
 
Dan kies je voor een UB/LB schema en ga je 4 keer per week trainen.

In eerste instantie ging het ook om de vraag ‘hoeveel sets per spiergroep’ al zijn tips zeer zeker welkom!
 
In eerste instantie ging het ook om de vraag ‘hoeveel sets per spiergroep’ al zijn tips zeer zeker welkom!

Dat is van verschillende zaken afhankelijk:
- Hoe vaak train je de spiergroep? (frequentie per week)
- Hoe groot is de spiergroep? (=bepalende factor voor het aantal benodigde oefeningen)
- Hoeveel oefeningen doe je dan voor de spiergroep.

Aangezien de antwoorden heel erg kunnen verschillen, zal ook de vraag "hoeveel sets per week per spiergroep" heel variabel kunnen zijn.

2 vuistregels staan wel redelijk vast en die zijn:
1. Het benodigde aantal effectieve sets per oefening.
Doorgaans is dat 3-5 (werk)sets, die nodig zijn om het maximale uit de oefening te halen

2. Het aantal totaal aantal verschillende oefeningen per spiergroep in een schema.
- Kleine spiergroepen (biceps, triceps, kuiten, onderarmen) 2-4
- Middelgrote spiergroepen (borst, schouders) 3-5
- Grote spiergroepen (bovenbenen, rug) 5-7

Ik zal de borst -een middelgrote spiergroep- als eerste voorbeeld-spiergroep nemen.

2x per week in een LB/UB split
3 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 6 oefeningen per week X 3-5 sets = 18-30 werksets.


Voor een kleine spier zoals de biceps ziet dat er weer anders uit.
2x per week in een LB/UB split
1 a 2 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 2-4 oefeningen per week X 3-5 sets = 6-20 werksets.



En voor een uitgebreid spiergebied zoals de rug en benen ziet het plaatje er weer anders uit:
2x per week in een LB/UB split
5 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 10 oefeningen per week X 3-5 sets = 30-50 werksets.
 
Laatst bewerkt:
Dat is van verschillende zaken afhankelijk:
- Hoe vaak train je de spiergroep? (frequentie per week)
- Hoe groot is de spiergroep? (=bepalende factor voor het aantal benodigde oefeningen)
- Hoeveel oefeningen doe je dan voor de spiergroep.

Aangezien de antwoorden heel erg kunnen verschillen, zal ook de vraag "hoeveel sets per week per spiergroep" heel variabel kunnen zijn.

2 vuistregels staan wel redelijk vast en die zijn:
1. Het benodigde aantal effectieve sets per oefening.
Doorgaans is dat 3-5 (werk)sets, die nodig zijn om het maximale uit de oefening te halen

2. Het aantal totaal aantal verschillende oefeningen per spiergroep in een schema.
- Kleine spiergroepen (biceps, triceps, kuiten, onderarmen) 2-4
- Middelgrote spiergroepen (borst, schouders) 3-5
- Grote spiergroepen (bovenbenen, rug) 5-7

Ik zal de borst -een middelgrote spiergroep- als eerste voorbeeld-spiergroep nemen.

2x per week in een LB/UB split
3 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 6 oefeningen per week X 3-5 sets = 18-30 werksets.


Voor een kleine spier zoals de biceps ziet dat er weer anders uit.
2x per week in een LB/UB split
1 a 2 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 2-4 oefeningen per week X 3-5 sets = 6-20 werksets.



En voor een uitgebreid spiergebied zoals de rug en benen ziet het plaatje er weer anders uit:
2x per week in een LB/UB split
5 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 10 oefeningen per week X 3-5 sets = 30-50 werksets.

Top, hier kan ik wat mee. Dankjewel!

Meeste spiergroepen worden inderdaad 2x per week aangepakt. Zal hierboven genoemde een beetje gaan aanhouden.
 
Dat is van verschillende zaken afhankelijk:
- Hoe vaak train je de spiergroep? (frequentie per week)
- Hoe groot is de spiergroep? (=bepalende factor voor het aantal benodigde oefeningen)
- Hoeveel oefeningen doe je dan voor de spiergroep.

Aangezien de antwoorden heel erg kunnen verschillen, zal ook de vraag "hoeveel sets per week per spiergroep" heel variabel kunnen zijn.

2 vuistregels staan wel redelijk vast en die zijn:
1. Het benodigde aantal effectieve sets per oefening.
Doorgaans is dat 3-5 (werk)sets, die nodig zijn om het maximale uit de oefening te halen

2. Het aantal totaal aantal verschillende oefeningen per spiergroep in een schema.
- Kleine spiergroepen (biceps, triceps, kuiten, onderarmen) 2-4
- Middelgrote spiergroepen (borst, schouders) 3-5
- Grote spiergroepen (bovenbenen, rug) 5-7

Ik zal de borst -een middelgrote spiergroep- als eerste voorbeeld-spiergroep nemen.

2x per week in een LB/UB split
3 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 6 oefeningen per week X 3-5 sets = 18-30 werksets.


Voor een kleine spier zoals de biceps ziet dat er weer anders uit.
2x per week in een LB/UB split
1 a 2 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 2-4 oefeningen per week X 3-5 sets = 6-20 werksets.



En voor een uitgebreid spiergebied zoals de rug en benen ziet het plaatje er weer anders uit:
2x per week in een LB/UB split
5 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 10 oefeningen per week X 3-5 sets = 30-50 werksets.

Beste harpep,

Ik kan jouw input altijd erg waarderen. Zo ook de bovenstaande. Ik heb hier wel enkele vragen over en hoop dat je deze wilt beantwoorden. Ultieme karma uiteraard☺

Je schrijft in je richtlijnen dat je een upper lower split hanteert waarbij de grote spiergroepen (benen en rug) 5 oefeningen per training met 3 tot 5 sets, middelgroot 3 oefeningen 3 tot 5 sets, kleine spiergroepen 2 oefeningen 3 tot 5 sets. Als ik uit ga van de minimale hoeveelheid sets, kom je voor een upperbodytraining op ongeveer 36 tot 42 sets uit in een training. Klopt dit? Hoe lang ben je dan wel niet bezig met zo'n training?

Zou je eens een voorbeeld kunnen geven van zo'n upperbody training?
 
Beste harpep,

Ik kan jouw input altijd erg waarderen. Zo ook de bovenstaande. Ik heb hier wel enkele vragen over en hoop dat je deze wilt beantwoorden. Ultieme karma uiteraard☺

Je schrijft in je richtlijnen dat je een upper lower split hanteert waarbij de grote spiergroepen (benen en rug) 5 oefeningen per training met 3 tot 5 sets, middelgroot 3 oefeningen 3 tot 5 sets, kleine spiergroepen 2 oefeningen 3 tot 5 sets. Als ik uit ga van de minimale hoeveelheid sets, kom je voor een upperbodytraining op ongeveer 36 tot 42 sets uit in een training. Klopt dit? Hoe lang ben je dan wel niet bezig met zo'n training?

Zou je eens een voorbeeld kunnen geven van zo'n upperbody training?
Je spreid het aantal sets over de week niet in één training en dan nog wat tel je als echte werksets.
 
Je spreid het aantal sets over de week niet in één training en dan nog wat tel je als echte werksets.
@ klopt dat dacht ik ook en zo doe ik het zelf ook. Ik lees alleen dat harpep een upper lower schema adviseert waarbij hij in zijn richtlijnen per training spreekt. Bijvoorbeeld voor een middelgrote spiergroep schrijft hij in zijn post:


2x per week in een LB/UB split
3 oefeningen per training
3-5 sets per oefening
= 6 oefeningen per week X 3-5 sets = 18-30 werksets.

Dus ik ben benieuwd hoe een dag , zeker upperbody eruit komt te zien
 
Laatst bewerkt:
Beste harpep,

Ik kan jouw input altijd erg waarderen. Zo ook de bovenstaande. Ik heb hier wel enkele vragen over en hoop dat je deze wilt beantwoorden. Ultieme karma uiteraard☺

Je schrijft in je richtlijnen dat je een upper lower split hanteert waarbij de grote spiergroepen (benen en rug) 5 oefeningen per training met 3 tot 5 sets, middelgroot 3 oefeningen 3 tot 5 sets, kleine spiergroepen 2 oefeningen 3 tot 5 sets. Als ik uit ga van de minimale hoeveelheid sets, kom je voor een upperbodytraining op ongeveer 36 tot 42 sets uit in een training. Klopt dit? Hoe lang ben je dan wel niet bezig met zo'n training?

Zou je eens een voorbeeld kunnen geven van zo'n upperbody training?

UB voorbeeld

Bench press 3x8
Flyes (eventueel lichte incline van 20-25 graden) 3x12
Dips 3x8
Wide grip pullups 3x8
Bent rows 3x8
Medium grip chins 3x8
face pulls 3x12
OH press 3 x8
Lateral raises 3x12

Met deze 9 oefeningen wordt de lading wel heel goed gedekt.
Waar de richtlijnen die ik geef verder geen rekening mee houden zijn overlap, waardoor een training vaak compacter wordt.
Dips bijvoorbeeld trainen zowel de pecs als de triceps en ook de schouders doen hard mee.
Chins (onderhands) pakken lats en biceps hard aan.
Optioneel kun je dan nog 1 a 2 setjes biceps en triceps doen, want meer is echt niet nodig na o.a. de dips en chins.

Curls (kies maar een variatie) 1 a 2 sets x 12
Triceps extensions, bijvoorbeeld behind the head (liggend, met dumbels of EZ bar ) 1 a 2 sets x 12

Uiteindelijk kom je ergens rond de 30 sets uit voor een training, iets wat je zonder problemen in een uur kunt doen.
(mits je voldoende geconditioneerd bent)
 
UB voorbeeld

Bench press 3x8
Flyes (eventueel lichte incline van 20-25 graden) 3x12
Dips 3x8
Wide grip pullups 3x8
Bent rows 3x8
Medium grip chins 3x8
face pulls 3x12
OH press 3 x8
Lateral raises 3x12

Met deze 9 oefeningen wordt de lading wel heel goed gedekt.
Waar de richtlijnen die ik geef verder geen rekening mee houden zijn overlap, waardoor een training vaak compacter wordt.
Dips bijvoorbeeld trainen zowel de pecs als de triceps en ook de schouders doen hard mee.
Chins (onderhands) pakken lats en biceps hard aan.
Optioneel kun je dan nog 1 a 2 setjes biceps en triceps doen, want meer is echt niet nodig na o.a. de dips en chins.

Curls (kies maar een variatie) 1 a 2 sets x 12
Triceps extensions, bijvoorbeeld behind the head (liggend, met dumbels of EZ bar ) 1 a 2 sets x 12

Uiteindelijk kom je ergens rond de 30 sets uit voor een training, iets wat je zonder problemen in een uur kunt doen.
(mits je voldoende geconditioneerd bent)

harpep : Dank je wel om het inzichtelijk te maken. Geeft mij een goed idee qua indeling specifiek voor upperbody. Heb een hele tijd 6x per week push pull legs gedaan met hoog volume maar merk dat het me op begint te breken...daarom vandaag begonnen met upper lower 4x per week....wendler op main oefeningen. Moet alleen mijn angst overwinnen. Enkele jaren terug een forse blessure door deadline opgelopen....Dus nu weer rustig bouwen...

Ps. Vroeger was er een karma knop onder bij de posts ....waar is die gebleven ..
 
Laatst bewerkt:
Nu hier weer leven in geblazen is, kan ik wat input vragen over mijn gemaakte schema.

Goed schema of niet:

Maandag

Pull


Seated Rows 4 x..

Rear delt 4 x..

Pull ups 4 x ..

Dumbell shrugs 3x..

Latt pulldown 4 x..

Dumbell Bicepp curl twist 3x

Hammer curls 3x..

BUIK

Dinsdag

Push


Bench press 3x..

Flyes/pec flyes 3x…

Incline bench press/flat bench dumbell press 3 x..

Dumbell Schoulder press 3 x..

Side raises 3x..

3x.. tricep pushdown

3x.. Tricep extension



Woensdag

Legs


Squats 4x..

Leg press 4x..

Leg curls 4x..

Leg extension 4x..

Calf fraise/kuit oefening 4x..

BUIK

DONDERDAG RUST



Vrijdag

Pull


Seated rows 4x..

Pull ups 4x..

Latt pull down 4x…

Dumbell shrugs 3x..

Barbell bicep curls 3x..

Cable one hand bicep curl 3x..

BUIK



Zaterdag

Push


Bench press 3x..

Dumbell press 3x..

Dumbell flyes/cable flyes 3x..

Dumbell shoulder press/machine shoulder press 3x..

Side raises dumbell/machine 3x..

One hand tricep pushdown 4x..

BUIK

LET NIET OP BENAMINGEN! Hang overal een eigen naam aan, wss klopt de helft niet.
 
Nu hier weer leven in geblazen is, kan ik wat input vragen over mijn gemaakte schema.

Goed schema of niet:

Maandag

Pull


Seated Rows 4 x..

Rear delt 4 x..

Pull ups 4 x ..

Dumbell shrugs 3x..

Latt pulldown 4 x..

Dumbell Bicepp curl twist 3x

Hammer curls 3x..

BUIK

Dinsdag

Push


Bench press 3x..

Flyes/pec flyes 3x…

Incline bench press/flat bench dumbell press 3 x..

Dumbell Schoulder press 3 x..

Side raises 3x..

3x.. tricep pushdown

3x.. Tricep extension



Woensdag

Legs


Squats 4x..

Leg press 4x..

Leg curls 4x..

Leg extension 4x..

Calf fraise/kuit oefening 4x..

BUIK

DONDERDAG RUST



Vrijdag

Pull


Seated rows 4x..

Pull ups 4x..

Latt pull down 4x…

Dumbell shrugs 3x..

Barbell bicep curls 3x..

Cable one hand bicep curl 3x..

BUIK



Zaterdag

Push


Bench press 3x..

Dumbell press 3x..

Dumbell flyes/cable flyes 3x..

Dumbell shoulder press/machine shoulder press 3x..

Side raises dumbell/machine 3x..

One hand tricep pushdown 4x..

BUIK

LET NIET OP BENAMINGEN! Hang overal een eigen naam aan, wss klopt de helft niet.
Waarom maar 1x benen? Doe dan PPLPPL over 5 dagen zodat het steeds doorschuift.
 
Waarom maar 1x benen? Doe dan PPLPPL over 5 dagen zodat het steeds doorschuift.

Ik zou niet weten hoe ik dit er nog ingepropt krijg, zonder dat het te veel wordt. Waar staat PPLPPL voor? sorry niet zo thuis in de termen..
 
Ik zou niet weten hoe ik dit er nog ingepropt krijg, zonder dat het te veel wordt. Waar staat PPLPPL voor? sorry niet zo thuis in de termen..
Wat je nu doet is ppl alleen jij skipt die laatste l van leggs.

Push
Pull
Leggs
 
Wat je nu doet is ppl alleen jij skipt die laatste l van leggs.



Push
Pull
Leggs

Aha, snap m! Ja doorschuiven in de zin van, dat er niet echt een structuur in zit van op de dagen wat je traint. ma pull, di push,woe leggs,do rust vrij, pull, za push, ma leggs di push, woe pull, do rust, vrijd leggs, zaterdag push// pull etc.. zoiets?

Denk overigens dat dit beter is hoor, maar persoonlijk echt geen voorstander van.. komt een beetje autisme om de hoek kijken
 
Aha, snap m! Ja doorschuiven in de zin van, dat er niet echt een structuur in zit van op de dagen wat je traint. ma pull, di push,woe leggs,do rust vrij, pull, za push, ma leggs di push, woe pull, do rust, vrijd leggs, zaterdag push// pull etc.. zoiets?

Denk overigens dat dit beter is hoor, maar persoonlijk echt geen voorstander van.. komt een beetje autisme om de hoek kijken
Ik snap niet wat je bedoeld met autisme komt om de hoek kijken een echte autist houd gewoon ppl rust ppl aan.
 
Ik doe voor de grote bodyparts 2x per week tussen de 20 en 30 sets per training. Werkt goed voor mij
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven