XXL Nutrition

Shake, 1 uur van te voren of meteen na training????????????? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TrainingFreak

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 feb 2003
Berichten
1.024
Waardering
4
Shake, 1 uur van te voren of meteen na training?????????????

voor spiermassa, leg even uit wat ik moet doen
 
Hoe bedoel je of?

Je kunt en voor en na de training een shake nemen. Na de training moet je het zeker doen.
 
meteen na de training om mag het ook 45 min later
 
Zo snel mogelijk na de training: koolhydraten + eiwit (dextrose + whey).
 
Inderdaad. binnen 30 minuten erna iig. Dan staan je spiercellen nog volledig open om alles op te slokken, en kan je direct ook je cortisol drukken.
 
Meteen na je training moet je eiwitten nemen om te herstellen, net voor
Je training neem je koolhydraten om tijdens je training te herstellen. :burger:
 
Originally posted by Big Steve
Meteen na je training moet je eiwitten nemen om te herstellen, net voor
Je training neem je koolhydraten om tijdens je training te herstellen. :burger:


meteen na je training zijn koolhydraten toch meer een must dan eiwiten. ik neem een half uur na mijn postworkout-shake (weightgainer) en goede eiwitrijke maaltijd. Ik meen dat je eerst je glycogeen voorraad met koolhydraten moet aanvullen waardoor eiwitten beter worden opgenomen.
 
Zoiets stond ook op die ene ergonics site. Dat eiwitten averechts werken als je ze meteen neemt. En dat je eerst kh nodig hebt.
 
Originally posted by TrainingFreak
Shake, 1 uur van te voren of meteen na training?????????????

voor spiermassa, leg even uit wat ik moet doen

Ik weet wat hij bedoelt.. Als je ervan uitgaat dat je na je training eiwitten nodig hebt.. Dan neem je ze tijdens je training, want hoe lang duurt het voor de eiwitten zijn omgezet naar lichaamseigen eiwitten?? En dan nog eens naar aminozuren??
 
Een shakie nemen NA de training, dus met Whey + Dextrose in melk ( evt nog creatine als je het gebruikt ).

Tip: Gebruik ook kaneel in je shake, het verhoogt je insuline piek.
 
Uhm... sommigen moeten op hun budget letten. (ik iig)

Ik doe alleen na mijn training dus. Of kan ik dan beter 50-50 doen? Het aantal whey dat ik gebruik na de training splitsen en een deel al consumeren tijdens/voor de training?
 
Re: Re: Shake, 1 uur van te voren of meteen na training?????????????

Originally posted by Bracke


Ik weet wat hij bedoelt.. Als je ervan uitgaat dat je na je training eiwitten nodig hebt.. Dan neem je ze tijdens je training, want hoe lang duurt het voor de eiwitten zijn omgezet naar lichaamseigen eiwitten?? En dan nog eens naar aminozuren??
Eerst even een kleine simplistische uitleg:
Je hebt in je lichaam een plaats waar aminozuren(eiwitten) zijn opgeslagen. Op deze plaats ligt altijd ongeveer 100 gram opgeslagen. Je spieren vragen het meest naar eiwit wanneer ze 'kapot' worden gemaakt(training). Uit de opslagplaats zal nu dus aminozuren gehaald en naar de spieren vervoerd worden. Deze opslagplaats raakt nu leger, terwijl hij altijd vol moet blijven. Dit wordt geregeld door eiwit(spier) uit het lichaam hiervoor te gebruiken en de opslagplaats aan te vullen.
Je kunt het zo zien: mond > lever <> opslagplaats <> spieren. Tijdens een training met gewichten zullen vooral de spieren om meer aminozuren vragen, deze worden uit de opslagplaats ontrokken. Tijdens bijvoorbeeld een lange cardiosessie zal de lever(glycogeen) leeg raken en aminozuren vragen voor energie. Mede hierdoor dat sportmensen meer eiwit nodig hebben en dat bijv. marathonlopers hun eigen spieren verbranden. Onthoud dat de opslagplaats altijd ongeveer even vol is.

Nu naar je vraag:
Het is dus belangrijk dat vooral na je training je spieren voldoende eiwitten krijgen. Je kunt dit regelen door:
- voor je training eiwit te eten, zodat deze wordt opgenomen na je training(is wel moeilijk te meten).
- door na je training een snel eiwit(whey) te eten.
Eigenlijk zijn deze methodes in dat opzicht dus weinig verschillend. Bij beide methodes zul je wel altijd na de 'aminozuur opname' wel weer moeten aanvullen om te voorkomen dat de opslagplaats aminozuren uit de spieren gaat ontrekken.
Kies je nu voor eiwit voor de training, zal je ook weer erna eiwit moeten eten.
Kies je voor whey na de training, zul je binnen een uur weer eiwit moeten eten.
Je moet dus altijd zorgen voor eiwit na de training. Wil je nu helemaal op veilig spelen dan kies je voor beide. Eigenlijk hoeft alleen het eiwit na je training uit een shake te bestaan(whey). De rest kun je ook gewoon aanvullen met vast voedsel.
 
Erg bedankt, een mooi antwoord op mn vraag. Kan je spijtig genoeg geen karma geven "You must spread your Karma around before giving it to burn again. " Heb je laatst nog gegeven.. Zal het onthouden, bedankt burn..
 
Originally posted by Bracke
Erg bedankt, een mooi antwoord op mn vraag. Kan je spijtig genoeg geen karma geven "You must spread your Karma around before giving it to burn again. " Heb je laatst nog gegeven.. Zal het onthouden, bedankt burn..

Lol, no prob.
 
Back
Naar boven