XXL Nutrition

shake als vervanging van vlees/vis

Bezoekers in dit topic

patjer1

Cool Novice
15 jaar lid
Waardering
0
hallo,

ik eet al een 15 jaar geen vlees meer, wel vis en ei. Nu komt onderhand de vis langs mijn oren uit en heb ik gedacht aan terug kip te eten en geen vis meer..nu dit zal nog wel even duren alvorens ik dit besluit neem :-) Om ethische redenen weliswaar.
Nu dacht ik om vis/vlees te vervangen door een shake; wei of gemengd...wat denken jullie hiervan? Kostprijs is misschien hoger, beetje eenzijdig misschien, maar BW toch zeker zo goed of niet??
En als ik besluit terug kip te eten kan ik nog afwisselen..

ja, is een goede vervanging, eet ook bonen en peulvruchten, zoals kikker- groene spliterwten.

Heel erg eenzijdig idd. En het is ook sowieso beter om je eiwitten uit 'heel' voedsel te krijgen maar als je toch aan je eiwitjes wilt komen is het een optie.

Een shake is nooit zo goed als vaste eiwitbronnen. Vlees, vis en zuivel verteren trager, waardoor eiwit langer beschikbaar is voor aminozuren. Basseer je schema dus altijd op vast voedsel en supplementeer met shakes. Als je iets beu bent, probeer dan eens een ander gerecht, doe er wat vetarme saus bij, wa kruiden enz. Maar basseer je niet op shakes want het is duur en ook niet niet ideaal.

Wat jinxx zegt, shake is eigenlijk alleen noodzakelijk voor na de training. 's ochtends bij het opstaan kan ook zeker goed zijn (verschillen de meningen over). Maar voor de rest is het toch echt het beste je eiwitten uit normaal voedsel te halen.

wat betreft het vlees: is het misschien een idee om zo af en toe wat vlees van de biologische boer te halen? die beesten hebben tenminste een goed leven gehad. Is misschien wel wat prijzig...

Ik neem aan dat het je om de eiwitten gaat: magere kwark is ook een goede eiwitbron, en wat denk je van quorn en tahoe (tonijn)?

Ik eet zelf ook al meer dan 15 jaar geen vlees meer (wel vis, quorn, zuivel). Net als jij ga ik naar wat meer afwisseling verlangen omdat ik zoooooveeeeeeel meer eiwit gebruik tegenwoordig (sinds ik train). Sinds kort eet ik dan ook af en toe kipfilet, en ik moet zeggen: het bevalt me prima, al moet ik me wel steeds over iets heen zetten. Maar bij mij blijft het erin hoor.
Andere vleessoorten moet ik niet aan denken en overweeg ik ook niet.
Probeer het eens...

als je prijs per gram eiwit vergelijkt is shake niet zo duur denk ik. Combineer je nu een shake van wei/caseine met bijvoorbeeld aardappelen en groenten, zou dit eiwit dan snelller verteerd zijn dan bij aardappel, groenten en kip? Gecombineerd over 5-6-7 maaltijden denk ik niet dat een shake slecht is omwille van de opnamesnelheid aangezien ik er meerdere zou nemen. En het kwaliteit van de eiwitten is bij een shake toch hoger niet??

patjer1 zei:
als je prijs per gram eiwit vergelijkt is shake niet zo duur denk ik. Combineer je nu een shake van wei/caseine met bijvoorbeeld aardappelen en groenten, zou dit eiwit dan snelller verteerd zijn dan bij aardappel, groenten en kip? Gecombineerd over 5-6-7 maaltijden denk ik niet dat een shake slecht is omwille van de opnamesnelheid aangezien ik er meerdere zou nemen. En het kwaliteit van de eiwitten is bij een shake toch hoger niet??
Whey is zeker duurder. Casseine en albumine shakes in de meeste gevallen ook. En aardappelen of elke andere koolhydraatbron combineren haalt niet zoveel uit. Uiteindelijk gaat het erom dat de eiwitbron zelf niet brokkerig is maar vloeibaar, waardoor deze de maag sneller verlaat. Een shake is je maag al uit binnen het uur, dus elk uur eten als je een beetje een continu vertering wil. Waarom denk je dat bb in competitie ook vast voedsel boven shakes prefereren? Het is veel beter voor spiergroei. Wat de kwaliteit van het eiwit aangaat: bij elke dierlijke bron is die zeker zo goed als bij om het even welke shake, dus dat is een onzin argument. Ik begrijp het niet hoor, wissel gewoon eens wat af in voeding, dan word je het toch niet beu?

admin zei:
Whey is zeker duurder. Casseine en albumine shakes in de meeste gevallen ook. En aardappelen of elke andere koolhydraatbron combineren haalt niet zoveel uit. Uiteindelijk gaat het erom dat de eiwitbron zelf niet brokkerig is maar vloeibaar, waardoor deze de maag sneller verlaat. Een shake is je maag al uit binnen het uur, dus elk uur eten als je een beetje een continu vertering wil. Waarom denk je dat bb in competitie ook vast voedsel boven shakes prefereren? Het is veel beter voor spiergroei. Wat de kwaliteit van het eiwit aangaat: bij elke dierlijke bron is die zeker zo goed als bij om het even welke shake, dus dat is een onzin argument. Ik begrijp het niet hoor, wissel gewoon eens wat af in voeding, dan word je het toch niet beu?

Aangezien ik enkel vis eet, ben ik het toch al aardig beu hoor, vandaar dat ik overweeg kip te eten ...
Krijg dikwijls een opgeblazen gevoel na een shake, ook weer niet met vast voedsel.
Kwark is toch ook niet echt "vast" voedsel of wel??

PEULVRUCHTEN bevatten best aardige hoeveelheden eiwitten als je tenminste combineert met granen en geen moeite mee hebt met de verteerbaarheid.
Dit combineren met noten en je hebt ook een fatsoenlijke hoeveelheid vet gescoord.. eh, pinda's ZIJN peulvruchten dus ik bedoel echt NOTEN en zaden.
En dan zijn er nog altijd eieren.. de meest fantastische, veelzijdig inzetbare eiwitbron die er is..
Vergeet die onzin over cholesterol bla bla...gewoon eigeel eten.. maar wel heel houden , niet laten oxyderen!

Ik verbaas me af en toe echt hoe eenzijdig zelfs vegetariërs kunnen eten... kijk eens de eiwittabellen door en zo.. ook kaas is een fantastische eiwitbron.

Maar dan moet je die rare ideeën over lage vet% in voeding we laten vallen.. optimaal voor bulken is toch wel 40-30-30 KEV. Iets meer K voor ecto's iets minder K voor endo's.

Enne.. ja , kip kan inderdaad.. maar je kan toch ook wat andere vissoorten nemen, voor je van je geloof valt?
Ik ben zelf ooit katholiek vegetariër geweest (zo'n typje als jij nu bent, dus wel viseter) maar vind dit geen argument om er mee te stoppen.
Ik ben er mee gestopt omdat ik besloot dat de mens van nature geen vegetariër is. Wil niet zeggen, dat ik veel sympathie heb voor principiële vegetariërs (zelf deed ik het uitsluitend om gezondheidsredenen)

Espi

patjer1 zei:
Aangezien ik enkel vis eet, ben ik het toch al aardig beu hoor, vandaar dat ik overweeg kip te eten ...
Krijg dikwijls een opgeblazen gevoel na een shake, ook weer niet met vast voedsel.
Kwark is toch ook niet echt "vast" voedsel of wel??
Kwark is een complete eiwitbron, die langzaam verteerd. Met vast bedoel ik eigenlijk; niet drinkbaar.

Maar idd met kip kan je 1001 dingen doen, en ze zijn allemaal wel eens lekker. Vis is heel gezond, en kan dmv wat afwisselen ook lekker worden. En wat dacht je van eieren, gekookt of gebakken, altijd wel lekker. Zorg er gewoon voor dat je niet in een sleur komt van elke dag, elke week, elke maand dezelfde maaltijden. Normaal gezien is het dan goed vol te houden. En natuurlijk kan je ook eiwitten halen uit plantaardig voedsel, maar dan moet je veel meer combineren en meer eten om aan dezelfde hoeveelheden eiwit te geraken.

Beperk je shakes tot ' s ochtends, na de training en desnoods nog 1 gedurende de dag, meer zou ik echt niet doen.

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven