MuscleMeat

Shift to 'hybrid athlete' (BB + running)

Bezoekers in dit topic

beter op mijn ademhalingsritme gelet en kon bijna tot het eind drie passen in- en drie passen uitademen.
Tip
Een totaal oneven aantal tellen, het uitademen één tel langer dan het inademenen. Anders begin je steeds met dezelfde kant aan.
 
Tip
Een totaal oneven aantal tellen, het uitademen één tel langer dan het inademenen. Anders begin je steeds met dezelfde kant aan.
En waar komt deze wijsheid vandaan?
 
En waar komt deze wijsheid vandaan?
Vaak weet ik nog wel bij wie of welk kanaal ik dit gevonden heb, maar ik kom niet verder dan ooit ergens op het internet gelezen, gehoord, gezien en zelf goede ervaringen mee. Met evenveel passen in of uit heb ik zelf ook geen negatieve ervaringen.
 
 
Die 12k/p.u. is dat jouw nog onder je omslagpunt ?
Ga je ooit nog wedstrijdjes lopen?
 
Training week 6/2024:

dagkrachttraininghardlopen
ma 05-02-24upper body
di 06-02-24loopband: 50' @ 11.0 km/u
wo 07-02-24lower body
do 08-02-24loopband: 50' @ 11.2 km/u
vr 09-02-24upper body
za 10-02-24weg: 8.83 km in 44:35, 11.9 km/u
zo 11-02-24lower body

Tweede looptraining op de weg ging beter dan de eerste, een week geleden. Nu beter op mijn ademhalingsritme gelet en kon bijna tot het eind drie passen in- en drie passen uitademen. Vorige week moest ik dit ritme al eerder loslaten en het voelde ook zwaarder.

Eens kijken of ik dit ritme vast kan houden; 4x kracht en 3x lopen per week.
Ik let niet echt op mijn ademhaling, zal ook wel komen omdat ik beginner ben. Bij mij gaat het op gevoel en aan de hartslag te zien gaat het redelijk. Voor mij is het ook hobby om 2x pw 12-14km ronde te lopen. ~5:40-5:20 per minuut. ligt er aan welk parcours.
 
Ik let niet echt op mijn ademhaling, zal ook wel komen omdat ik beginner ben. Bij mij gaat het op gevoel en aan de hartslag te zien gaat het redelijk. Voor mij is het ook hobby om 2x pw 12-14km ronde te lopen. ~5:40-5:20 per minuut. ligt er aan welk parcours.
Rond mijn 40ste heb ik een paar jaar getraind in groep 1 van de afdeling wegatletiek van Haag Atletiek. Niemand lette daar op de ademhaling.
 
Die 12k/p.u. is dat nog onder je omslagpunt ?
Ja, gevoelsmatig is dit nog (ruim) onder mijn omslagpunt (ik heb enige ervaring met dit begrip als wielrenner). Als ik in februari nog steeds loop, ga ik zo'n fancy sporthorloge aanschaffen, dan kan ik er meer over zeggen.

Ga je ooit nog wedstrijdjes lopen?
Misschien wel. Ligt eraan of ik het leuk blijf vinden en blessurevrij kan blijven.
 
Ik let niet echt op mijn ademhaling, zal ook wel komen omdat ik beginner ben. Bij mij gaat het op gevoel en aan de hartslag te zien gaat het redelijk. Voor mij is het ook hobby om 2x pw 12-14km ronde te lopen. ~5:40-5:20 per minuut. ligt er aan welk parcours.
Jarenlang heb ik ook zonder gelopen en dat ging eigenlijk prima.

Als je 2x per week die tijd loopt bij jouw gewicht is dat sneller dan menig andere hobbyist van dat gewicht, al helemaal bij die lengte. :thumb:
 
Training week 7/2024:

dagkrachttraininghardlopen
ma 12-02-24upper body
di 13-02-24loopband: 50' @ 11.4 km/u
wo 14-02-24
do 15-02-24lower bodyloopband: 30', 15% helling, 6.0 km/u
vr 16-02-24upper bodyloopband: 32', 15% helling, 6.0 km/u
za 17-02-24lower bodyloopband: 34', 15% helling, 6.0 km/u
zo 18-02-24upper bodyloopband: 36', 15% helling, 6.0 km/u

Vorige week zaterdag buitenkant linker enkel licht overbelast tijdens buiten hardlopen. Dinsdag op de loopband was een lichte irritatie continu aanwezig, maar het werd niet erger, en ik kon de training toch voltooien. Daarna besloten het hardlopen toch even te stoppen om de boel goed te laten herstellen en als alternatieve cardio een stevig wandeltempo op de steilste helling op de loopband aan te houden, om zo de enkel wat te ontzien. Dus ja, blessurevrij hardlopen blijft een behoorlijke uitdaging...
 
Lekker wandellen is ook goed. Op dit tempo goed te doen voor revalidatie
 
Lekker wandellen is ook goed. Op dit tempo goed te doen voor revalidatie
Zeker, maar OP kennende ligt ook hier weer het gevaar van steeds meer: steeds sneller, steeds grotere helling, steeds meer tijd en steeds meer dagen per week, net zo lang totdat dit ook problemen geeft.

En dan komt het door "alleen maar een beetje wandelen".

Liever houdt hij zich aan de "hippe versie" zonder uitbreidingen.
 
Zeker, maar OP kennende ligt ook hier weer het gevaar van steeds meer: steeds sneller, steeds grotere helling, steeds meer tijd, net zo lang totdat dit ook problemen geeft.

En dan komt het door "alleen maar een beetje wandelen".
Tja
 
Met wandelen spreek je je spieren op een heel andere manier aan dan met rennen, dus ook daarmee beter niet te hard van stapel lopen. Zo ben ik laatst met enkele collega's voor een stevige wandeling gegaan. Ik wandel best veel en na de wandeling (10? km) vertelde een collega dat het behoorlijk wat van haar vroeg. Diezelfde collega rent fluitend rondjes om me heen met hardlopen.

Als je het rustig aan doet (niet teveel afstand, snelheid, helling of extra gewicht), dan is het juist goed voor je doorbloeding en herstel
 
Met wandelen spreek je je spieren op een heel andere manier aan dan met rennen, dus ook daarmee beter niet te hard van stapel lopen. Zo ben ik laatst met enkele collega's voor een stevige wandeling gegaan. Ik wandel best veel en na de wandeling (10? km) vertelde een collega dat het behoorlijk wat van haar vroeg. Diezelfde collega rent fluitend rondjes om me heen met hardlopen.

Als je het rustig aan doet (niet teveel afstand, snelheid, helling of extra gewicht), dan is het juist goed voor je doorbloeding en herstel
Je hebt haar gewoon uitgeput, zonder dat ze het door had
 
Back
Naar boven