XXL Nutrition

Shocking principles (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by tiger903
met failure bedoel ik failure op de positieve beweging, je hebt echter nog genoeg energie (ook al doet het verdomde pijn) voor de negatieve en statische beweging. Jij moet toch ook weten 3XL dat de negatieve beweging (contract against stretch) zorgt voor misschien nog wel de meeste spiergroei. Dus partial reps en static hold, evenals forced reps, assisted negatives en vooral het concentreren op de negatieve beweging (dus eigenlijk weerstand geven bij het naar beneden gaan van het gewicht) zijn uitermate belangrijke onderdelen. Maar goed jij bent de kenner en ik waarschijnlijk nog niet (maar doe me best, weet je...)

ben ik niet echt mee akkoord... hoe komt het dan dat powerlifters en gewichtheffers verschrikkelijk veel massa kunnen hebben, zelfs al hebben ze totaal geen aandacht voor het eccentrisch deel van een oefening?

ik zou wel willen weten waar je je info van hebt :) het enige wat ik weet is dat negatieve reps de kans op spierpijn verhoogt.
 
Ik ben zelf ook van mening dat het eccentrische verhaal zwaar overdreven is

George Elder (doet al jaren onderzoek naar verschillende belastingstijden zoals 2-1-2, 1-1-2, 2-1-4, enz) schrijft bv

"Objective research has proven that concentrating on eccentric contractions (negatives) primarily makes a lifter better at doeing eccentric contractions. They do not induce very greatconcentric-phase strength improvement the claims that have been made"

en

"The onlythingleft to consider is the effect eccentric contractions have on muscle growth.

Ther is strong evidence that eccntric training methods actualy tear muscle cells. This cellular destruction must ultimately result in adaptive responses that rebuild the damaged tissues. There is proof that this actually occurs, but the muscular growth that takes placeis primrily directed at enhancing the affected muscles 'eccentric load-bearing capabilities' . The actual increase in muscle cross-sectional areas that eccentric training modalities elicit is not very profound, so I would not advice to much concentration on this training methodology if size gains are the goal"


Sorry voor eventuele typefouten, maar ik type dit over uit een publikatie (dus geen sleur&pleur :D )

Komt ook nog mijn eigen ervarin bij dat eccentrisch gerichte training (langer als 2 sec zakken) op de langere duur erg belastend voor je gewrichten word.


Tiger: voor mij betekend failure, echt het absolute uiterst (dus zowel pos als neg). De vraag was gewoon gericht op wat jij bedoelde, niet als een op of aanmerking
 
Een kerel bij mij op de sportschool deed tijdens zijn wedstrijdvoorbereiding iedere dag giant sets.

Koos 4 oefening voor een spiergroep uit, (deed 2 spiergroepen per dag) en deed van elke oefening een set direct achter elkaar, dan 1 minuut rust, en dan weer overal een set van, en dan nog een keer.

Werd 1e op de Gelderse kampioenschappen boven de 90 kg.
 
Originally posted by RichardV
Een kerel bij mij op de sportschool deed tijdens zijn wedstrijdvoorbereiding iedere dag giant sets.

Koos 4 oefening voor een spiergroep uit, (deed 2 spiergroepen per dag) en deed van elke oefening een set direct achter elkaar, dan 1 minuut rust, en dan weer overal een set van, en dan nog een keer.

Werd 1e op de Gelderse kampioenschappen boven de 90 kg.

hmmz ken het principe...

Maar ja dan pak je de beginoefeningen vooral goed en daarna tsja wordt het veel minder, dus dan moet je de belangrijkste oefeningen vooraan doen..

Maar was die kerel naturel?

2 spiergroepen per dag??
 
Originally posted by nilsjei1234


hmmz ken het principe...

Maar ja dan pak je de beginoefeningen vooral goed en daarna tsja wordt het veel minder, dus dan moet je de belangrijkste oefeningen vooraan doen..

Maar was die kerel naturel?

2 spiergroepen per dag??

Hij pakte alles ongeveer op 50-65% van zijn normale gewichten.
Je pakt toch elke oefening in je eerste giantset, dus naar mijn mening verwaarloos je geen 1 oefening.

Was iets langer als 1.70 m en woog toch ver boven de 90 kg (schat rond de 4% bf). Niet echt naturel.

Hij had toen de Gelderse gewonnen, 1995 of 1996 en in de bladen stond dat hij een goede kans had om de Holland te winnen. Maar hij is naar de Gelderse helemaal gestopt.
 
Originally posted by 3XL
NA failure valt er niets meer uit te voeren, daarom het het failure
Failure op de complete rep, een halve rep lukt daarna nog wel. Soms ook met verminderd gewicht maar dan is het uiteraard iets anders...
 
IK denk dat je giantsets ed over moet laten aan BB die in wedstrijd voorbereidingsfase zitten, of die ondersteund trainen

Zijn niet echt technieken waarop je als natural groeit. Ik zou ze zeker niet aan een beginner aanraden omdat die meestal nog niet genoeg concentratie op kan brengen om 4 of meer oefeningen gefocused en met genoeg intensiteit uit te voeren (hell ik train meer als 20 jaar en ik heb er soms nog problemen mee)
 
Originally posted by 3XL
IK denk dat je giantsets ed over moet laten aan BB die in wedstrijd voorbereidingsfase zitten, of die ondersteund trainen

Zijn niet echt technieken waarop je als natural groeit. Ik zou ze zeker niet aan een beginner aanraden omdat die meestal nog niet genoeg concentratie op kan brengen om 4 of meer oefeningen gefocused en met genoeg intensiteit uit te voeren (hell ik train meer als 20 jaar en ik heb er soms nog problemen mee)

Ben ik het helemaal mee eens!
 
Is het niet zo dat de discussie die wij nu voeren eigenlijk gaat over het halen van de laatste 5% spiergroei die genetisch voor jouw mogelijk is. M.a.w. is het eigenlijk maar gelul in de marge. Eccentrisch, statisch etcetera lees ik op de site van www.abcbodybuilding.com, een vent die gek is van supersets (kijk eens naar zijn hardcore schema's). Mag ik concluderen dat het volgende gewoon het beste is:

1 goede compound oefeningen en isolatieoefeningen 1, max. 2 per week en dit regelmatig varieren
2 een goed schema
3 goede voeding
4 veel rust
5 en af en toe de zaak eens prikkelen (voor die laatste 5%)

Of zijn de schema's op de bovengenoemde site, die barsten van de shocking principles, echte aanraders?
 
Originally posted by tiger903
Is het niet zo dat de discussie die wij nu voeren eigenlijk gaat over het halen van de laatste 5% spiergroei die genetisch voor jouw mogelijk is. M.a.w. is het eigenlijk maar gelul in de marge. Eccentrisch, statisch etcetera lees ik op de site van www.abcbodybuilding.com, een vent die gek is van supersets (kijk eens naar zijn hardcore schema's). Mag ik concluderen dat het volgende gewoon het beste is:

1 goede compound oefeningen en isolatieoefeningen 1, max. 2 per week en dit regelmatig varieren
2 een goed schema
3 goede voeding
4 veel rust
5 en af en toe de zaak eens prikkelen (voor die laatste 5%)

Of zijn de schema's op de bovengenoemde site, die barsten van de shocking principles, echte aanraders?

Het lijkt mij dat die 5 punten normaal voldoende zijn, en dat je die hardcore schemas pas gebruikt als je op een dood punt zit.
 
Het zijn niet voor niets "shock" schema's.

Als je dit constant doet dan geeft het geen "shock"
 
ja, maar vergeet nou die naam shocking eens. Waarom zou het frequent toepassen van deze principes (ik heb er nu al zo'n 30 op een lijstje staan) nou niet kunnen leiden tot zeer goede resultaten. Ik bedoel, we trainen allemaal min of meer op dezelfde manier (in hoofdlijnen bedoel ik). Als we nu allemaal trainen met veel nadruk op die principes dan zou dat de normale manier zijn en dan zou je op de wijze waarop we nu trainen de spieren kunnen shocken (kunnen jullie het nog volgen, ik niet meer). Of leidt deze manier van trainen te snel naar overbelasting, schade aan gewrichten etc. Ben hier echt benieuwd naar!
 
Originally posted by tiger903
ja, maar vergeet nou die naam shocking eens. Waarom zou het frequent toepassen van deze principes (ik heb er nu al zo'n 30 op een lijstje staan) nou niet kunnen leiden tot zeer goede resultaten. Ik bedoel, we trainen allemaal min of meer op dezelfde manier (in hoofdlijnen bedoel ik). Als we nu allemaal trainen met veel nadruk op die principes dan zou dat de normale manier zijn en dan zou je op de wijze waarop we nu trainen de spieren kunnen shocken (kunnen jullie het nog volgen, ik niet meer). Of leidt deze manier van trainen te snel naar overbelasting, schade aan gewrichten etc. Ben hier echt benieuwd naar!

hmmz ik weet niet :D
moet je w8en tot 3xl ofzo komt..

die heeft er wel verstand van
 
Originally posted by nilsjei1234


hmmz ik weet niet :D
moet je w8en tot 3xl ofzo komt..

die heeft er wel verstand van

3xl weet er idd wel het eea vanaf, en hij zal waarschijnlijk zeggen dat je zwaar aan het overtrainen bent als je deze principes continue zou toepassen.

Zo'n principe kan je toepassen als je op een plateau zit, of als je je lichaam een keer een extra opflikker wilt geven, maar continue is gewoon te intensief.
 
eigenlijk niets meer aan toe te voegen
 
Je kan lichaam gewoon niet constant aan deze technieken blootstellen. Algelang je conditie en ervaring 1-3 weken voor een natural en maximaal 6wkn voor iemand die ondersteunt, maar dat is echt wel het matje.
 
Originally posted by 3XL
Je kan lichaam gewoon niet constant aan deze technieken blootstellen. Algelang je conditie en ervaring 1-3 weken voor een natural en maximaal 6wkn voor iemand die ondersteunt, maar dat is echt wel het matje.

hmmz oke maar sommigen naturels herstellen ook sneller..

Ik heb trouwens gehoord van een methode waarbij je je supercompensatie tijd kunt bepalen ofzo met centimeters ofzo..

weet je hier meer van 3xl?
 
Ja, en ik weet ook precies waar dat vandaan komt.

Ikzelf heb een tijd geleden ergens gepost, dat ik door regelmaat en ervaring bij mezelf kan meten waneer een spier voldoende hersteld is

Als je meet dan kan je ruwweg fases maken
Koud, pomp, compensatie

voorbeeld:

Als ik een spier koud meet dan is deze 50cm, en direct na het trainen 52cm (pomp). Als je nu regelmatig meet zie je dat de spier in eerste instantie vaak "kleiner" word als dat hij in eerste (spierglycogeen verhaal) bv 49cm. Dit is het moment dat compensatie begint. Ik train een spier dus niet eerder als dat hij minimaal weer z'n oude formaat heeft (liefst wat later vanwege supercompensatie).

Op die manier ben ik er voor mezelf achter wat mijn rust moet zijn. Maar dit geld aleen als je een bepaalde regelmaat in je training/voeding hebt.


Het verhaal is daarna een beetje een eigen leven gaan leiden. Ik denk niet dat je als beginner of als er nog geen regelmaat in je training/voeding zit hier echt gebruik van moet maken (bv tussendoor junken en je spieren blazen op voordat ze voldoende gerust zijn)

Dus je kan het proberen, maar hou het niet als wet aan.
 
Originally posted by 3XL
Ja, en ik weet ook precies waar dat vandaan komt.

Ikzelf heb een tijd geleden ergens gepost, dat ik door regelmaat en ervaring bij mezelf kan meten waneer een spier voldoende hersteld is

Als je meet dan kan je ruwweg fases maken
Koud, pomp, compensatie

voorbeeld:

Als ik een spier koud meet dan is deze 50cm, en direct na het trainen 52cm (pomp). Als je nu regelmatig meet zie je dat de spier in eerste instantie vaak "kleiner" word als dat hij in eerste (spierglycogeen verhaal) bv 49cm. Dit is het moment dat compensatie begint. Ik train een spier dus niet eerder als dat hij minimaal weer z'n oude formaat heeft (liefst wat later vanwege supercompensatie).

Op die manier ben ik er voor mezelf achter wat mijn rust moet zijn. Maar dit geld aleen als je een bepaalde regelmaat in je training/voeding hebt.


Het verhaal is daarna een beetje een eigen leven gaan leiden. Ik denk niet dat je als beginner of als er nog geen regelmaat in je training/voeding zit hier echt gebruik van moet maken (bv tussendoor junken en je spieren blazen op voordat ze voldoende gerust zijn)

Dus je kan het proberen, maar hou het niet als wet aan.


hmm ik denk dat ik alles nog niet duidelijk genoeg voor elkaar heb dus wacht nog maar even met zoiets..
 
Back
Naar boven