MuscleMeat

Shocktherapie (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Ging eens snuffelen in wat fitness/BB tijdschriften en wat zien ik: een artikel in Flex Online over hoe je sterker wordt door je spieren steeds de schrik van hun leven te bezorgen..
Start op:

[Link niet meer beschikbaar]

Nou kreeg ik laatst kritiek van een begeleider op de sportschool dat ik constant mijn trainingsschema verander.. dat doe ik niet om de spieren te shockeren maar om een 'optimale' training te bereiken.

Ik was begonnen met Body-for-Life waarbij je om de andere dag boven- en onderlichaam traint, dus 3x in 2 weken (ma-wo-vr). Dat viel niet te combineren met spinning op zaterdag.. ik was dan te gesloopt van benentraining op vrijdag. Direct na benen op dezelfde dag kan/kon wel.
Bovendien deed ik keto-dieet en moest dus eigenlijk ook nog eens een reeks depletie-oefeningen doen op zat.

Afijn, ik ga dus over op een ander schema, maar kwam steeds dingen tegen die me niet bevielen, bijv. ander aantal reps, meer sets, triceps en en rug op 1 dag doen ivm spierpijn, ipv op ma-di-do-za trainen op ma-di-vr-za.. dan weer dat ik voor benen op krachtuithoudingsvermogen wil trainen ivm te zwakke armpjes (deadlift, front raise).. afijn, de lijst is eindeloos..
Nu ben ik eindelijk redelijk tevreden over mijn te verwachten routine de komende maand en lees ik DIT!

Sjonge... dus ik was juist niet fout bezig!

ff kijken.. waar kan ik gaan variëren
- aantal hh per set (laag - middel - hoog)
- trainingsdag, bijv. ipv benen altijd op maandag (na carboloading) nu eens borst op maandag en dan weer rug, dan varieert de rusttijd ook per spiergroep
- volgorde oefeningen.. bijv, wat ik las dat je db flyes kunt doen VOOR bankdrukken.. dwz. dus de isolatie-oefeningen VOOR de compound oef.. (las dat iemand hier dat ook deed..)

Het duizelt me nu al van de mogelijkheden.. hier ben ik wel even zoet mee.. ik zie al hele schema's voor me waarin ik dus een roulatieschema heb waarin deze 3 principes steeds weer anders worden toegepast.

Ben ik gestoord als ik dat zo wil doen of juist slim bezig???

Control/planfreak Espi
 
Klinkt heel logisch, en buiten mezelf denk ik dat er hier nog veel zijn die op deze manier trainen.
Je moet wel je lichaam de kans geven te 'herstellen' van de shock, dus niet elke week een nieuw schema, maar ik verander om de 3 maand wel altijd iets. Het type oefening voor een bepaalde spiergroep, het aantal herhalingen, de lengte, de dagen waarop ik train, ... en als je dat goed doet merk je dat je eerst een maand spierpijn hebt van de veranderde oefeningen en dat het na 3 maand echt wel wat te vlot lijkt te gaan -
=> tijd voor verandering!

Ik zou het je zeker aanraden!
 
Eh, ik had wel over cycli (meso/macro) gehoord en dat je om de 12 weken je schema eigenlijk moest omgooien , maar dat je dat elke week anders kon doen (wat ik dus na de wijziging van mijn BFL ging doen) en dat dat niet erg is, was nieuw voor me..
Dus elke week (of 2 weken) rouleren qua hoeveelheid reps/set of oefeningsvolgorde of dag van de week waarin je die training doet... of de uitvoeringssnelheid (explosief, heel traag, ene kant snel, andere hyper traag, etc.). De lijst is eindeloos... ben je nog wel een paar jaar zoet mee :D.
 
Verandering op zich is goed, maar als je te vaak en te veel verander zal je nooit leren wat wel en wat niet werkt.

Iemand die langer traint en daardoor "geleerd" heeft wat voor hem werkt en hoe het te gebruiken kan wel regelmatig veranderingen aanbrebgn. Maar als je nog niet zo lang traint en dit nog niet weet zou ik toch minmaal 4wkn bij 1 schema blijven

Je kan dus 1 macrocycle maken van 6mnd, die bestaat uit 5-6 mesocycles van 4-5 weken waarbinnen je je microcycles opzet. Met de macro- en mesocycles kan je varieren, maar de microcycle niet
 
Laatst bewerkt:
Bovendien als je teveel en te snel veranderd kan je nooit je progressie meten.
 
Jawel. ik noteer aantal hh en het gewicht en daarmee bereken ik het volume van een set en alle sets samen geven het totaalvolume van die oefening. Het is niet helemaal het zelfde, maar zolang het (totaal)volume vooruitgaat is er sprake van vooruitgang.
Is logies zou Cruijff zeggen.. het boeit me niet zo dat er een zigzag patroon in zit.. ik ben met name aan het denken geslagen omdat ik bij dit ketodieet op zaterdag aan het carboloaden sla en dan meestal op maandag beresterk ben (eh, relatief gezien dan natuurlijk) en in de loop van de week steeds zwakker wordt door gebrek aan glycogeen en slaapgebrek..

Ik heb al heel wat ideetjes voor leuke variaties volgend jaar en een ervan is het uitvoeren van oef voor rug, borst en benen 3x per week in variërende intensiteit en dan de rest op de 4e dag, dwz. shouders, triceps, biceps, abs en kuiten).
En dus steeds 1 dag verder naar voren schuiven.. ach, het zijn maar ideetjes..

Wispelturige Espi
 
Waarom een vraag stellen als de antwoorden je totaal niet interesseren. Zal wel een bijeffect van het ketodieet zijn.



"maar zolang het (totaal)volume vooruitgaat is er sprake van vooruitgang.

NEE totaal verkeerd geredeneerd

Je kan de totaal belasting alleen maar als conclusie nemen als je dezelfde uitgangspunten blijft hanteren, zodra je set en reps-ranges gaat veranderen klopt het niet meer

Bij training is 100*1 niet gelijk aan 1*100
 
OK, OK, OK.. ben een beetje wispelturig aangelegd :tong:

Niet gelijk kwaad worden..
Het is nu eenmaal zo dat als persoon A iets zegt, er iets zinnigs in zit, en dan zegt persoon B iets anders en dat klinkt ook zinnig, maar laat dat nu een volkomen andere zienswijze zijn.
In de praktijk.. ik ben net met KT begonnen, ben tegelijk aan het lijnen en heb verder het doel volgend jaar errug goed te kunnen fietsen. Dat laatste hoort dus mijn primaire doelstelling te zijn. Om goed te kunnen fietsen is een laag gewicht belangrijk. Dus een efficiënt spiergebruik. Dan is een BB-trainingsmethode niet direct het handigste middel.
Wat in Flex Online aanbevolen wordt, daar weet ik dus niet van of het gericht is op het winnen van kracht (powerlifter) of het winnen van spiermassa (BB). Het is in ieder geval niet het uithoudingsvermogen (cardio) :tong:

Afijn, ik vind het altijd leuk om te zien dat iemand een wat speelsere benadering heeft van de zaken.
Ja, vooruitgang zo meten zal wel moeilijker zijn.. maar dan doe je toch eens in de zoveel tijd een 1RM, toch? Een benchmark heet zoiets , was het niet?

Voorlopig ben ik geneigd om het doel kracht te laten prevaleren bij het bovenlichaam (wil geen massa, moet ik allemaal meeslepen bergop) en kracht plus uithouding bij de benen. Maar uithouding zal ik ook kunnen realiseren bij spinning en andere vormen van fietsen.. tenminste dat is de voorlopige conclusie die ik nu trek.

Maar daar ging het hier niet om.. ik vond het gewoon een geinig principe, die shocktherapie!

Espi
 
Hee, hallo.. waarom reageert bijna niemand op deze m.i. toch wel interessante trainingsopvatting?
Overigens hadden Spike en ik een apartje over de snelste methode om 1,5x lichaamsgewicht te kunnen heffen bij de squat (sumo-sT) .
Hij beval me aan om, dus idd te variëren met aantal sets en reps.
Vanochtend (27-12) kreeg ik via de wet. discussielijst Supertraining een zo'n lijst voor ogen, bedoeld voor compound oef
week 1: 3x3 reps
week 2: 5x5 reps
week 3: 5-4-3-2-1 reps
week 4: 10-8-6 reps

Bij mij zijn de compound oef voor benen of lijf, waar armen bij te pas komen gecompromitteerd. Immers, leg press op 4x170 kg, squat op 4x70 kg nu.
Stiff-legged DL op 4x40/45 kg, leg curl op 4x60 kg..

Maar ja, als je voor db curl 4x 10kg (20 kg totaal) al tot falen gaat.. evenals voor bankdrukken met 3x32,5 kg?
Dan vraag ik me wel af hoe nuttig compound oef zijn voor iemand met zo'n onbalans tussen de lichaamsdelen (boven/beneden), afgezien van de squat dan.. waar ik alleen de rug hoef te gebruiken.
 
Waarom zo weinig interesse?
Ach, de meeste hier trainen vooral voor massa en hebben hun optimale sets en oefeningenreeks al gevonden... Bovendien weet zo ongeveer iedereen wel al dat je niet eeuwig hetzelfde moet doen maar af en toe afwisselen.

Vind het wel leuk om te zien hoe enthousiast je altijd bent, espi :p ...
 
Mijn basisschema is altijd meestal voor een maand of drie hetzelfde, maar ik varieer altijd met verschillende volgordes.

Ik doe wel altijd eerst samengestelde oefeningen, daarna isolatie. Maar wel altijd een andere mix. Ik probeer gewoon altijd zoveel mogelijk spierpijn te krijgen (ik weet dat spierpijn geen indicatie voor spiergroei is, maar ik vind het gewoon lekker om vier dagen spierpijn in een spiergroep te hebben).
 
Originally posted by Big Byron
Waarom zo weinig interesse?
Ach, de meeste hier trainen vooral voor massa en hebben hun optimale sets en oefeningenreeks al gevonden... Bovendien weet zo ongeveer iedereen wel al dat je niet eeuwig hetzelfde moet doen maar af en toe afwisselen.

Vind het wel leuk om te zien hoe enthousiast je altijd bent, espi :p ...

Blijkbaar bestaat er geen 'optimale' sets en oefeningenreeks, maar zou je dus net zoals Johny (of Johnny?) hieronder schrijft steeds variaties aan moeten brengen om maximale inspanning te hebben..

Tja, ik ben nu eenmaal zeer (ook wetenschappelijk) nieuwsgierig aangelegd. Bovendien bevalt KT me ineens wel goed. Ik was er niet zo kapot van toen ik het nog deed op de manier van 'elke keer dezelfde oefeningen met apparaten en dan 3x15 reps' . Nu ik resultaat zie, smaakt dat naar meer.
Het is ook wel goed dat ik niet het hele jaar door KT ga doen. KT in de winter (sept-feb voluit, mrt-aug onderhoud) en fietsen in de zomer (feb-sept). Verdiepen in BB heeft me veel bijgeleerd over voeding. Dat hoop ik ook bij het randonneursgebeuren te gaan gebruiken.. met name dus dat ik dan door de week meer eiwitten en vetten ga eten en tracht in het weekend een niet te grote caloriedeficiëntie te creëren (at netto veels te weinig tijdens toertochten en zeker tijdens lange brevetten van meer dan 300 km die ik op mijn tandvlees/lees vetvoorraad uitreed).

Maar nogmaals, het is interessant te zien dat mijn gezoek en naar een optimale set-rep combinatie en daardoor continue wijzigingen dus blijkbaar nuttig was ook..

Espi
 
ik weet niet of de methode die ik gebruik de goede is hoor. Maar heb meestal na een traininkje veel spierpijn (vooral borst-benen-triceps-voor en achterkant schouders) maar de spierpijn in mijn rug is altijd ver te zoeken. Dit vind ik dan toch wel vreemd dus daarom probeer ik mijn rug zo veel mogelijk te shockeren om die "lekkere spierpijn" te krijgen.
 
Back
Naar boven