AndroidHealthClinic

Shoulder impingement.

Bezoekers in dit topic

R.juicy

Cool Novice
Lid geworden
10 feb 2022
Berichten
125
Waardering
64
Lengte
1m84
Massa
88kg
Vetpercentage
14%
Na een wanhopige poging om mijn bench press te verhogen heb ik een Smolov jr cycle (trainingsprogramma) proberen draaien..
Schema waarin je rond de 36 reps total (6x6 , 5x7 4x8 & 3x10) per trainingsdag. 4 keer per week op een RPE 6-8 probeert uit te voeren.

Het programma is dan ook echt powerlifting en egocentrisch gebaseerd want er zitten verder geen stabilisatie oefeningen en ik wou het gewoon proberen omdat er veel goede feedbacks van waren desondanks een aantal injurie posts.

Well guess what, i got injured.

Eerst dacht ik aan rotator cuff tear maar blijkbaar is het een shoulder impingement. Mijn bewegingsmogelijkheden zijn vrij goed maar dit zal toch een "zware" injury zijn.

Heel wat oefeningen heb ik uit het schema gehaald omdat mijn schouder daarbij kleine pijnsteken geeft.. nog niets extreems maar zelf al zonder gewicht is bevoorbeeld naar iets reachen of een wide grip pull up opzetten ( nog zonder optrekken) al "pijnlijk".

Uit schoulder impingement tests zo videos waar ik uit kan afleiden wat het precies is, tear/ impingement / overbelasting etc. Kom ik telkens bij impingement uit. Een ostheopaat of sportdokter heb ik nog niet gecontacteerd maar mijn dokter zegt dat ik 6 weken niet kan sporten en dat herstel mogelijks 3 tot 6 maanden zal duren.

Ik doe nu wat volgens enkele experts op internet goed is voor mijn injury.. met resistance bands of kleine gewichtjes , scarecrows, face pulls lateral raises maar volledig tot boven het hoofd. Same met front raises.. en hoge reps (30-45 alles). Elleboog tegen zijkant buik en met band stretchen tot mijn elleboog bijna van zichzelf zich zijwaarts trekt.

Daarbovenop train ik benen rug biceps en triceps nog. Benen enkel machines waarbij schouders niet aangeraakt worden leg press leg extensions leg curls. Probeer handen niet te gebruiken aangezien ik mijn schouder zo ook kan belasten.

Rug enkel oefeningen die oke bleken volgens internet research : shoulder width pull ups, neutral grip pull downs
Biceps enkel controlled hammer curls of reverse curls

En triceps Dumbell skull crushers, cable kickbacks (enige oefening die soms licht pijn doet)

Verder voel ik tijdens deze trainingen niets van mijn schouder, ook neem ik een onstekingsremmende stof (feldene), en 2 x 25min per dag ijszak op de schouder..

Nu de vraag. Kan ik volgens jullie zo doorgaan of raad je iets anders aan,
Kan ik zo herstellen of zal dit juist niet of te traag gebeuren als je het vergelijkt met platte rust.

Reken wel dat met platte rust ik waarschijnlijk heel wat "gains" en motivatie zal kwijtspelen en ik het niet erg vind om bv 6 weken langer te recoveren op deze manier dan 3 maanden niets doen..
 
Laatst bewerkt:
Bump
 
Enkel de feldene lf beide?
 
Enkel de feldene lf beide?
De ijszak bevordert helemaal niets, meestal leg je ijs ergens op tegen een zwelling, weet niet wat jouw gedachte gang hierachter is?
 
De ijszak bevordert helemaal niets, meestal leg je ijs ergens op tegen een zwelling, weet niet wat jouw gedachte gang hierachter is?
Om de zwelling te verminderen zodat de zwelling niet voor meer ontsteking (verhoogde druk op de knelling) zorgt die dan terug voor zwelling zorgt..

Mijn schouders doen wel degelijk een aantal uur minder pijn na een ijszak.
 
Enkel de feldene lf beide?
Beide niet.


Verder weet ik er allemaal niks van en neem ik aan dat je bij een blessure fysiek onderzocht en behandeld moet worden door iemand die er serieus verstand van heeft, eventueel met MRI om zeker te zien wat de schade is.
 
Oke, bedankt voor de studie.
Was nochtans aangeraden door mijn huisdokter. Zal hiervoor een expert raadplegen.

Wist niet dat het counterproductive was
 
Volgens mij heb ik ook last gehad van shoulder impingement. Was een kwestie van veel overhead presses, naast de belasting van andere oefeningen, en daarna upright rows doen. Heb het alleen niet laten onderzoeken, dus weet het niet 100% zeker. Ook is de ene schouder(impingement) de andere niet, maar misschien heb je hier iets aan;

Wat mij heeft geholpen was m’n schouders een week of drie helemaal niet trainen en daarna beginnen met de dumbbell high pull, uitgevoerd als in de filmpjes van Athlean. Dat voelde voor mij beter dan facepulls, W raises etc.

Persoonlijk sliep ik op m’n schouder, en heb zoveel mogelijk geprobeerd om in een andere houding te slapen.

Ondertussen heb ik zelf wel door kunnen gaan met benchen, maar of dat voor jou gaat werken betwijfel ik. Hoewel ik m’n schouder tijdens de opwarming serieus voelde, had ik geen pijn wanneer ik met de weerstand trainde. Dat lukte door m’n borst goed (niet overdreven) omhoog te drukken wanneer het gewicht op de stang zat en een goed barbell path te volgen.
 
Volgens mij heb ik ook last gehad van shoulder impingement. Was een kwestie van veel overhead presses, naast de belasting van andere oefeningen, en daarna upright rows doen. Heb het alleen niet laten onderzoeken, dus weet het niet 100% zeker. Ook is de ene schouder(impingement) de andere niet, maar misschien heb je hier iets aan;

Wat mij heeft geholpen was m’n schouders een week of drie helemaal niet trainen en daarna beginnen met de dumbbell high pull, uitgevoerd als in de filmpjes van Athlean. Dat voelde voor mij beter dan facepulls, W raises etc.

Persoonlijk sliep ik op m’n schouder, en heb zoveel mogelijk geprobeerd om in een andere houding te slapen.

Ondertussen heb ik zelf wel door kunnen gaan met benchen, maar of dat voor jou gaat werken betwijfel ik. Hoewel ik m’n schouder tijdens de opwarming serieus voelde, had ik geen pijn wanneer ik met de weerstand trainde. Dat lukte door m’n borst goed (niet overdreven) omhoog te drukken wanneer het gewicht op de stang zat en een goed barbell path te volgen.
Met jouw manier van trainen kan je sowieso wachten op blessures
 
Beide niet.


Verder weet ik er allemaal niks van en neem ik aan dat je bij een blessure fysiek onderzocht en behandeld moet worden door iemand die er serieus verstand van heeft, eventueel met MRI om zeker te zien wat de schade is.

Kan het ook zijn dat ijs in dit geval wel helpt? Bij impingement kan er volgens mij sprake zijn van een contraproductief reflex, waarbij het schouderweefsel zwelt vanwege irritatie van de zwelling. Ik kan mezelf zo voorstellen dat koeling in dit proces een bijdrage kan leveren die anders is dan bijvoorbeeld de zwelling van een verstuikte enkel.
 
Net het gehele artikel gelezen en vergeleken en ga stoppen met de pijnstillers & icepacks.

Normaal gezien ging ik woensdag naar de dokter die mogelijks cortisone zou inspuiten in combinatie met een week rust maar na het lezen van het artikel kan ik mij niet inbeelden dat het mij goed zal doen.

Daarbovenop had ik al bij een aantal reddit users gelezen dat dat soort therapie, cortisone en rust vaak nadelig was voor de pezen.

Ik ga gewoon door met de trainingen.
 
Net het gehele artikel gelezen en vergeleken en ga stoppen met de pijnstillers & icepacks.

Normaal gezien ging ik woensdag naar de dokter die mogelijks cortisone zou inspuiten in combinatie met een week rust maar na het lezen van het artikel kan ik mij niet inbeelden dat het mij goed zal doen.

Daarbovenop had ik al bij een aantal reddit users gelezen dat dat soort therapie, cortisone en rust vaak nadelig was voor de pezen.

Ik ga gewoon door met de trainingen.
Heb je deze zinsnede ook gelezen: “inflammation can occur without healing”? Zou dat ook het geval kunnen zijn in je schouder? En zo ja, zou de daaruit volgende zwelling en beweging weer voor nieuwe schade en ontsteking kunnen zorgen doordat het opgesloten zit? Misschien kan je lichaam hier wel wat hulp bij gebruiken. Het is geen enkel waar een grote bult op kan groeien..

Ik weet niet of je de achtergrond van de reddit users kent, en ik wil niet zeggen dat je dokter alles weet, maar je dokter heeft er wel voor gestudeerd.

Zelf heb ik het antwoord ook niet voor je. Wat je dokter je heeft voorgeschreven komt alleen wel logisch op me over.
 
Ja heb ik gelezen ook het stuk waarin staat dat 2-4 keer ijs maximaal 20minuten maar meest beneficial 10-15min de eerste 2-3 dagen wel kan helpen maar verder geen enkel bewijs is dat het helpt.

Onsteking is nodig voor herstel. Ik dacht dat dat niet nodig was, waardoor ik dus onnodig vaak NSAID's heb genomen.

Ook is mijn dokter maar een gewone huisdokter die volgens mij en zoals bij vele huisdokters, niet echt genoeg kennis hebben over sportblessures zoals deze.. merendeel van mijn dokter zijn klanten zijn overgewicht en hebben een zwak lichaam door een slechte dieet en zwakke levenstijl..

Ik vraag naar doorverwijzing naar een sportdokter, ostheopaat of dergelijke.
 
Ook is mijn dokter maar een gewone huisdokter die volgens mij en zoals bij vele huisdokters, niet echt genoeg kennis hebben over sportblessures zoals deze.. merendeel van mijn dokter zijn klanten zijn overgewicht en hebben een zwak lichaam door een slechte dieet en zwakke levenstijl..
Heb zelf 2 huisartsen in mijn privé omgeving en als ik met vragen zit rondom sportblessures zeggen ze ook altijd: "niet mijn vakgebied, die mensen stuur ik door naar een fysio o.i.d."
 
Ja heb ik gelezen ook het stuk waarin staat dat 2-4 keer ijs maximaal 20minuten maar meest beneficial 10-15min de eerste 2-3 dagen wel kan helpen maar verder geen enkel bewijs is dat het helpt.

Onsteking is nodig voor herstel. Ik dacht dat dat niet nodig was, waardoor ik dus onnodig vaak NSAID's heb genomen.

Ook is mijn dokter maar een gewone huisdokter die volgens mij en zoals bij vele huisdokters, niet echt genoeg kennis hebben over sportblessures zoals deze.. merendeel van mijn dokter zijn klanten zijn overgewicht en hebben een zwak lichaam door een slechte dieet en zwakke levenstijl..

Ik vraag naar doorverwijzing naar een sportdokter, ostheopaat of dergelijke.
Ontsteking is idd nodig voor herstel. Edit: Dat een ontsteking zich kan voordoen zonder herstel is waar de schoen in mijn beleving wringt.

Een gewone huisdokter weet toch veel meer over geneeskunde dan een gewone forumgebruiker (uitzonderingen daargelaten). Het lijkt me ieder geval verstandig van je dat je even verder gaat kijken...
 
Ontsteking is idd nodig voor herstel. Een gewone huisdokter weet toch veel meer over geneeskunde dan een gewone forumgebruiker (uitzonderingen daargelaten). Het lijkt me ieder geval verstandig van je dat je even verder gaat kijken...

Klopt ga ik je niet in tegenspreken maar ik kan enkel meedelen in hun gevoel en ervaringen dat je eigenlijk niet bij een huisdokter moet zijn over zoiets..
 
Volgens mij heb ik ook last gehad van shoulder impingement. Was een kwestie van veel overhead presses, naast de belasting van andere oefeningen, en daarna upright rows doen. Heb het alleen niet laten onderzoeken, dus weet het niet 100% zeker. Ook is de ene schouder(impingement) de andere niet, maar misschien heb je hier iets aan;

Wat mij heeft geholpen was m’n schouders een week of drie helemaal niet trainen en daarna beginnen met de dumbbell high pull, uitgevoerd als in de filmpjes van Athlean. Dat voelde voor mij beter dan facepulls, W raises etc.

Persoonlijk sliep ik op m’n schouder, en heb zoveel mogelijk geprobeerd om in een andere houding te slapen.

Ondertussen heb ik zelf wel door kunnen gaan met benchen, maar of dat voor jou gaat werken betwijfel ik. Hoewel ik m’n schouder tijdens de opwarming serieus voelde, had ik geen pijn wanneer ik met de weerstand trainde. Dat lukte door m’n borst goed (niet overdreven) omhoog te drukken wanneer het gewicht op de stang zat en een goed barbell path te volgen.
Als je van overhead presses je schouder verneukt doe je toch iets verkeerd, upright rows kan je doen mits je het heel langzaam opbouwt en extreem goed uitvoerd (zelfs dan moet je aanvoelen of jij het kan).
 
En als daar nu net de oorzaak zit?

Zijn aangepaste trainingen vind eigenlijk geen hinder van de schouder.. das meer in het dagelijks leven bij werken.

Maar klopt dat kan indd de oorzaak zijn en zal ik bespreken met de persoon waar ik naar doorverwezen wordt.. enkel duurt dat wel lang
 
Back
Naar boven