MuscleMeat

Shoulder Press - dumbbells of barbell?

Bezoekers in dit topic

RaceRookie

Huge Freak
Lid geworden
20 jan 2017
Berichten
9.272
Waardering
10.198
Lengte
1m78
Massa
72kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo mede lichaamkneders. ;)

Wat is in jullie optiek de beste manier (bang for buck) voor de shoulder press? Zittend of staand? Met dumbbells of barbell?

Ik voer hem nu zittend uit (geen helling, zo recht mogelijk) met dumbbells. Gaat voor mijn gevoel iets moeilijker dan met barbell maar volgens mij is dit effectiever. Zit ik er helemaal naast of am I on to something? :)

Staand heb ik de neiging om op mijn tenen te gaan staan, ik kan die neiging maar moeilijk onderdrukken en daardoor niet helemaal concentreren op mijn mind-muscle connectie. Vandaar de zittende variant.
 
Voor mij werkte zittend met de barbell vroeger goed,beter dan dumbbells.Vanwege schouderproblemen doe ik ze nu enkel nog met dumbbells.
 
Voor mij werkte zittend met de barbell vroeger goed,beter dan dumbbells.Vanwege schouderproblemen doe ik ze nu enkel nog met dumbbells.
werkte beter - als in: meer gains en power of minder pijn en problemen?
 
werkte beter - als in: meer gains en power of minder pijn en problemen?

Of ik er echt meer massa mee won dan met dumbbells kan ik niet zeggen. Ik deed ze beiden. Maar met de barbell voelde ik de schouder beter werken dan met dumbbells.

Beter voelen wil natuurlijk niet zeggen meer massa winst.

De beweging met dumbbells voelde dan wel gezonder aan dan met de baar.

En nu sinds 3 schouderoperaties geen barbell meer voor de schouders of de borst.
 
Staand met een barbell. Je voorlopige doel zou minimaal bw moeten zijn.

Reden: Je pakt goed je mid en rear delt met de standing press zelf je traps moeten werken. De front krijgt al genoeg werk uit de benchpress.
Bovendien kun je na je Squatsessie gewoon blijven staan in het squatrek.
 
Ik heb net de link van Robke78 gelezen en daar komt uit:
Dumbbell: meer activatie in alle drie de heads van de schouder tegenover de barbell
Barbell: meer activatie van de biceps en triceps dan de dumbbell.
Staand: vergt meer stabiliteit dan zittend.
Zittend: hogere 1RM

Dus het beste voor de schouder activatie is staand met dumbbells.
 
Barbell boven je hoofd = baas.
 
Staand met een barbell. Je voorlopige doel zou minimaal bw moeten zijn.

Reden: Je pakt goed je mid en rear delt met de standing press zelf je traps moeten werken. De front krijgt al genoeg werk uit de benchpress.
Bovendien kun je na je Squatsessie gewoon blijven staan in het squatrek.
Ik pak nu max 5x 25kg dumbbells, met barbell is dat gewicht hoger dan 2x de dumbbells. Ik kan dus zwaarder met de barbell. Lijkt me dus dat de dumbbells meer power vergen en waarschijnlijk meer de stabilisatoren activeren?
 
Bro science to the max hier, maar vooruit:

Voor een naturel is meer gewicht, meer spiergroei. Je lichaam wil zich aanpassen (om te overleven), hoe groter het 'gevaar' hoe sneller je lichaam zich zal aanpassen.
 
Bro science to the max hier, maar vooruit:

Voor een naturel is meer gewicht, meer spiergroei. Je lichaam wil zich aanpassen (om te overleven), hoe groter het 'gevaar' hoe sneller je lichaam zich zal aanpassen.
Dus trainen onder gunpoint. ;)
Snap je bro science punt, maar of mijn lichaam dat zo opvat? :)
 
Jazeker. Als een man vroeger niet snel genoeg was kreeg je niets te eten of werd jezelf opgegeten. Hij moest zich wél aanpassen en sterker worden. Of als hij een speer niet ver genoeg kon werpen, hij moest wél sterker worden. etc.
 
Jazeker. Als een man vroeger niet snel genoeg was kreeg je niets te eten of werd jezelf opgegeten. Hij moest zich wél aanpassen en sterker worden. Of als hij een speer niet ver genoeg kon werpen, hij moest wél sterker worden. etc.
Daarom gingen er vroeger ook een heleboel mensen dood. :) Het lichaam past zich wel aan, maar niet uit angst. Wel door herhalende belasting.
 
Jazeker. Als een man vroeger niet snel genoeg was kreeg je niets te eten of werd jezelf opgegeten. Hij moest zich wél aanpassen en sterker worden. Of als hij een speer niet ver genoeg kon werpen, hij moest wél sterker worden. etc.

En hoe deden ze dat toen,dat sterker worden?
 
staand overbelast je meer. natuurlijk ligt dat er ook aan hoeveel kg je pakt
 
En hoe deden ze dat toen,dat sterker worden?
Zoals tegenwoordig ook de mensen die zwaar lichamelijk werk doen sterker worden dan de gemiddelde desk jockey. :)
 
Jazeker. Als een man vroeger niet snel genoeg was kreeg je niets te eten of werd jezelf opgegeten. Hij moest zich wél aanpassen en sterker worden. Of als hij een speer niet ver genoeg kon werpen, hij moest wél sterker worden. etc.
Een lichaam denkt niet, het reageert. Tenminste: dat denk ik ;) ;)
 
Back
Naar boven