MuscleMeat

SI gewrichg hypermobiel L5/S1 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

en kan jij verklaren waarom die spier "overspannen" is geraakt? Het lijkt erop dat hij de iliopsoas bedoeld. Mijn ervaring is dat een gespannen spier vaak een reactie is op iets anders, houd dit in je achterhoofd wanneer je korte pijnverlichting ervaart en de klachten vervolgens steeds weer even hard terugkomen.
 
en kan jij verklaren waarom die spier "overspannen" is geraakt? Het lijkt erop dat hij de iliopsoas bedoeld. Mijn ervaring is dat een gespannen spier vaak een reactie is op iets anders, houd dit in je achterhoofd wanneer je korte pijnverlichting ervaart en de klachten vervolgens steeds weer even hard terugkomen.

Hij wijd het voorlopig aan een verkeerde houding.
Het enig dat ik nog kan bedenken is een wrat dat ik sinds een jaar heb op mijn linker voet.
De eerste 6 maanden dacht ik dat die wel ging vanzelf weggaan.
Sinds 6 maanden ben ik die aan het behandelen(wegvriezen ging niet goed) met produkt en ik denk dat ze nu sinds dit weekend voorgoed weg is (kwam steeds terug).

Die stond midden in de voorste loopkussentjes met veel pijn tijdens het stappen als gevolg.
Op de duur ga je die voet automatisch ontzien (meer op de buitenkant voet stappen, voorkant voet van de grond houden bij het stilstaan) met als gevolg meer spanning in de linker lies/buikspieren.
Mischien dat daar de oorzaak wel ligt...
Maar goed, ik ben geen therapeut dus ik weet het ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Bij bekkenfysio langsgeweest.
Resultaat; overspannen bekkenbodem.
Spanning in rust 3x de normale waarde.

Nu is de vraag of die overspannen iliopoas het gevolg is van de bekkenbodem dat overspannen is OF dat die overspannen bekkendbodem het resultaat is van die overspannen iliopsoas.

De klachten zitten altijd links, zowel in de iliopsoas als in de bekkenbodem. Bij stretchen linkse iliopsoas en lichte druk in de lies ook pijn in bekkenbodem (onderkant bil).
 
Heb ondertussen ook inzage gekregen in het verslag van de nmr van mijn rug die een half jaar geleden genomen is.

- tekens van discartrose op de onderste drie lumbale niveau's met signaaldaling van de discus op de T2 gewogen reeks door dehydratatie.

- op niveau L3-L4 en L4-L5 is er een minimale posterieure discusbulging met focaal discreet meer uitgesproken rechts paramediaan.

- De discusdehydratatie is het meest uitgesproken op niveau L5-S1 waar de tussenwervelruimte bivendien discreet vernauwd voorkomt. Ook op dit niveau is er een lichtgradige posterieure discusbulging. Evenwel vermoeden van een gesuperponeerd fijn scheurtje posterieur links paramediaan in de annulus fibrosus. De discusbulging is op deze plaats discreet meer uitgesproken en reikt mogelijk net aan de radix van de uittredende linker S1 zenuwwortel.

- Bewaarde diameter van het spinale kanaal. Ook de foramina komen vrij voor.


Fysio heeft 9 weken iliopsoas zitten behandelen zonder resultaat.
Iemand enige verdere suggesties?
Ik weet ook niet meer welke richting ik uit moet en mijn huisarts evenmin.
 
Een hypermobiel SI gewricht. Waarom niet?

Klachten die je weergeeft horen eerder bij je L5-S1.

Dit dus.

Wat heb je ondertussen van thuisprogramma gekregen?
 
Dit dus.

Wat heb je ondertussen van thuisprogramma gekregen?

Idd je zat er volledig op Gymz.
Het enige dat ik doe is oefening voor de bilspieren:
- buiklig en linkerbeen opheffen 4x 40 keer
- ruglig, voeten op swiss ball leggen en 4x 2 min brugje maken.

Voor de rest niks. Enkel klein beetje iliopsoas rekken, maar dat mag ik niet te veel doen.
En natuurlijk aan mijn bureau met mooie rechte rug zitten alhoewel dit alleen maar de klachten doen verergeren. Ik voel me beter als ik mijn houding regelmatig wissel.

---------- Toegevoegd om 23:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:09 ----------

Dit dus.

Wat heb je ondertussen van thuisprogramma gekregen?

Kunt u me verder helpen met gerichte oefeningen?
Is een swiss ball goed of is dat te onstabiel bij rugproblemen?

Welke oefeningen zou u me aanraden en hoeveel en hoe frequent per dag?
 
Moeilijk om zo'n dingen aan te raden zonder je onderzocht te hebben.

Goede therapeut zoeken (niet 1 die blijft behandelen op SI).

Doorgedreven stabilisatie-training (lage rug en bekken) lijkt hier ook op zijn plaats.
 
Moeilijk om zo'n dingen aan te raden zonder je onderzocht te hebben.

Goede therapeut zoeken (niet 1 die blijft behandelen op SI).

Doorgedreven stabilisatie-training (lage rug en bekken) lijkt hier ook op zijn plaats.

Als ik de resultaten van de nmr doorgeef aan een deftige kine zou het dan onmiddelijk duidelijk moeten zijn dat deze de L5-S1 problemen zou moeten behandelen of is dat niet altijd even duidelijk?
Want mijn orthopeed en huisarts zeggen letterlijk dat er niets aan de hand is. Dus loop ik maar wat rond te lopen naar therapeuten met mijn klachten die zelf dan niet goed weten wat er aan de hand is en dan zoals mijn vorige therapeut het maar op de iliopsoas gooien.

Het is pas nu dat ik dat verslag heb gekregen en dat ik zie dat hier blijkbaar wel in staat dat er blijkbaar wel problemen zijn.
 
Punt is dat een goede fysio niet de beeldvorm resultaten behandelt maar het klinisch probleem.

Langs de andere kant zijn de klachten die je weergeeft wel typisch uit L5-S1.

Aangezien hij al 8 weken aan het klooien is op die iliopsoas zonder resultaat, kan hij best eens wat anders proberen.

Doorgedreven maar opgebouwde core stability is sowieso aan de orde.
 
Punt is dat een goede fysio niet de beeldvorm resultaten behandelt maar het klinisch probleem.

Langs de andere kant zijn de klachten die je weergeeft wel typisch uit L5-S1.

Aangezien hij al 8 weken aan het klooien is op die iliopsoas zonder resultaat, kan hij best eens wat anders proberen.

Doorgedreven maar opgebouwde core stability is sowieso aan de orde.

Volgens mij heeft hij niet veel zin om verder te behandelen.
Hij gaf te kennen dat hij vond dat we al veel vooruitgang geboekt hadden en dat hij een verslag ging opmaken voor de orthopeed.
Diezelfde die me vertelde dat er niks mis is met mijn rug.
Nou goed zo blijf je doorklooien natuurlijk.

Als ik het verslag heb post ik het wel ééns.
Volgende week is bij de neuroloog langs en zien wat die ervan zegt.
 
Probeer anders is een orthomanueel arts, ik woon in Utrecht en die heeft mij erg goed geholpen.
 
Probeer anders is een orthomanueel arts, ik woon in Utrecht en die heeft mij erg goed geholpen.

Ik ben van Belgiė dus dat is niet echt een optie voor me.
Othomanueel arts dat kennen wij hier niet.
ik denk dat dat hetzelfde is als een orthopeed hier in België.
Aanstaande donderdag moet ik bij de neuroloog zijn.
Als die man me niet met de juiste mensen in contact kan brengen dan ga ik met mijn dossier is naar mijn vorige huisarts.
Dat is wel op 30 min rijden van hier telkens, maar die was veel bekwamer dan mijn huidige.
 
Ik ben van Belgiė dus dat is niet echt een optie voor me. Othomanueel arts dat kennen wij hier niet. ik denk dat dat hetzelfde is als een orthopeed hier in België. Aanstaande donderdag moet ik bij de neuroloog zijn. Als die man me niet met de juiste mensen in contact kan brengen dan ga ik met mijn dossier is naar mijn vorige huisarts. Dat is wel op 30 min rijden van hier telkens, maar die was veel bekwamer dan mijn huidige.

Ok, of een Chiropractor. Heb je die wel in belgie?
 
Ok, of een Chiropractor. Heb je die wel in belgie?

Een chiropractor kennen we hier wel.
Maar de meesten raden dat af, waarom weet ik ook niet juist.

Ik ga zoals Gymz me aanraad een goede therapeut zoeken en vragen voor een goed opbouwend core stability programma.

Mijn kine gaf me na wat heen en weer gemail te kennen dat hij de L5 S1 problemen wil aanpakken dus ik ga effe aankijken wat zijn behandelingsplan is.
 
Vandaag bij de neuroloog geweest, deze zegt dan weer dat mijn rug helemaal in orde is.
Wat tests zitten doen, emg genomen.
Hij houdt het op piriformis syndroom.
Moet afspraak bij pijnkliniek maken en injectie in de piriformis laten zetten om te zien of de pijn weggaat.
 
succes met je traject in de pijnkliniek, jammer dat je geen goede manueel therapeut hebt weten te vinden :(. Komt niet vaak voor dat ik positieve trajecten zie van de pijnpoli.
 
succes met je traject in de pijnkliniek, jammer dat je geen goede manueel therapeut hebt weten te vinden :(. Komt niet vaak voor dat ik positieve trajecten zie van de pijnpoli.

Ik ben niet van zin om daar onder behandeling te gaan. Maar het zou wel goed zijn moest daarmee de pijn tijdelijk weggaan, dan weet ik tenminste dat het ook echt de piriformis is die alle ellende veroorzaakt en dan kan ik daar op verder werken bij een manueel therapeut.
 
Back
Naar boven