Skeletbouw vastgelegd ?

Discussie in 'Wetenschap' gestart door Blaahaat, 15 jun 2006.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. Blaahaat

Blaahaat Dutch Bodybuilder Topic Starter

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Ik weet niet of dit de juiste sectie is om mijn vraag in te posten. Als dit verkeerd is kan iemand dit dan verplaatsen?

Ik vroeg me af of je skeletbouw vastgelegd is? Is er iets dat je kunt doen voor je volgroeid bent om je skeletbouw aan te passen? Kun je bijvoorbeeld later een bredere skeletbouw krijgen door op jonge leeftijd meer te eten?

Misschien een stomme vraag, maar misschien weet iemand hier een antwoord op?

2. Big-T

Big-T Administrator Admin Founder - R.I.P.

Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Vooral onder invloed van genen en hormonen veranderd de skeletbouw, bot sterkte en dikte. De lengte-breedte van skelet/bot wordt bepaald in de pubertijd, kortere mensen hebben meer oestrogeen gehad in het lichaam en minder testosteron en groeihormoon. Hoe sneller testosteron aromatiseerd, hoe sneller je uitgegroeid bent. De dikte van bot kan echter na de pubertijd toenemen, en de densiteit kan na 25-30j bijna alleen afnemen. Je kan dit proces wel tegengaan door krachttraining.

Om op je vraag in te gaan: botten kunnen dus in densiteit toenemen (sterker worden) door invloed van training, en in dikte (niet veel), maar niet in lengte zodra je uitgegroeid bent.

Het is best mogelijk dat door meer te eten tijdens pubertijd (maar vooral gezonder en evenwichtiger: lees geen alcohol, drugs, sigaretten etc) je bot later sterker en dikker zal zijn. Echter, over hoe lang je zal worden heb je tijdens de pubertijd niets te zeggen, dat is dus bepaald door hormonen en genen.

PS: Ter info: als je zou gaan kuren tijdens je pubertijd heb je een grote kans dat je later kleiner zal worden, doordat testosteron meer aromatiseerd en oestrogeen de botplaatsjes sneller afsluit. Men geeft kinderen die niet zo goed groeien daarom tijdens die jaren groeihormoon soms aangevuld met anavar en aromataze blockers.

3. Blaahaat

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Dus als je traint voor je uitgegroeid bent kunnen ze in dikte toenemen? Of kan dit ook als je al uitgegroeid bent?

En dikte, bedoel je daarmee dan bv bredere schouders of dikkere armen?

En als je in je lengte (bijna) uitgegroeid bent. Wrd je skelet dan nog breder (vanzelf)? Ik bedoel dus of je eerst in lengte groeit en dan in breedte of gaat dit tegelijk?

4. Big-T

Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Vooral densiteit, dikte ligt voor een heel groot deel genetisch al vast. gezonde levenswijze helpt wel. En dikte kan idd zowel voor als na variabel zijn. Maar de meeste groei heb je vóór het einde van de pubertijd (tot 20-21j). Verwacht dus niet dat je door training heel veel kan veranderen aan de lichaamsbouw, een ecto word nooit geen meso of endo.

Nee, dikte is dikker bot. Brede schouders heeft eerder te maken met hoe groot romp en sleutelbeen zijn. Mensen met dikkere botten hebben wel vaak ook bredere armen en benen.

Nauwelijks, het gebeurd vooral gelijktijdig.

5. martie

martie Ripped Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    kan je mbv groeihormonen in de puberteit je botten al laten groeien dan?

6. Big-T

Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Als je extra GH zou nemen tijdens pubertijd wordt je langer op voorwaarde dat oestrogeen niet sneller stijgt... breedte hangt ook van testosteron en genen af.

7. Blaahaat

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Dus testosteron nemen terwijl je groeit zou een breder skelet opleveren?

8. Big-T

Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Nee joh... als je groeit heb je zelf volop test aanmaak en mag je helemaal niet kuren! Doet men bij mensen die groeistoornissen hebben ofzo.

9. jair16

jair16 Advanced Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    205
    Lengte:
    1m79
    Massa:
    111kg
    Vetpercentage:
    13%
    wat moet je met een breder skelet..?train lekker dn word je ook breed

10. Bosna Animal

Bosna Animal Dutch Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    als je eem breeder skelet hebt zie je er ook breder uit (als je niet traint) en als je dan wel traint dan zie je er nog breeder en beter uit dus het heeft wel een voordeel.

11. Panharing

Panharing Advanced Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Wat als je ledematen als een ecto hebt. Geen smalle schouders van een ecto, alleen wel paar sprieten als benen onderaan. M'n benen zijn in verhouding met m'n schouders en bovenlichaam gewoon niet goed, terwijl ik m'n benen gewoon goed pak 3x per week, full squats, 20 minuten per training. Voordat ik met trainen begon waren m'n benen al uit verhouding met m'n bovenlichaam. DAT is pas ****ed. :mad:

12. Blaahaat

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Pfff, wat als je een ecto bent die makkelijk vet aankomt ? ;)

13. manofsteel

manofsteel Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    33
    Geslacht:
    Man
    Dan ben je de lul

14. Blaahaat

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Dat dacht ik ook ja :)

Heb een ecto gestel maar kom toch makkelijk spier/vet bij ??? . Mss ben ik een mutant :rolleyes:

15. Big-T

Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    De somatotypes zijn gewoon de 'zuivere vormen' van lichaamstypes om een basis definitie te hebben. Het is niet zo dat we dit zwart wit moeten opdelen in de praktijk, men kan bepaalde punten herkennen en zo een cijfer geven per type, wanneer je bij een bepaald type het hoogste cijfer hebt dan ben je voornamelijk dat type, wat niet wil zeggen dat je geen kenmerken kan hebben van andere types.

Veel mensen denken trouwens onterecht dat ze grotendeels ecto zijn: als je makkelijk spier/vet bijkomt, en je hebt normale botten, dan ben je bijvoorbeeld 30% ecto en 50% meso en 20% endo. Dat kan gezien worden als een meso met ecto en endo kenmerken.

16. Junipero

Junipero Ripped Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    36
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m79
    Massa:
    85kg
    Dan schat ik dat ik 40% ecto en 60% meso ben ofzo... Can't create any fat :D

17. Outer

Outer Ripped Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    9
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Massa:
    92kg
    Vetpercentage:
    16%
    Wel is het me opgevallen dat meeste gasten van 40 grotere onderarmen en handen hebben, tov van twintigers.

18. Big-T

Leuk Bevonden:
    3.222
    Geslacht:
    Man
    Handen blijven onder invloed van groeihormoon heel je leven doorgroeien, neus en oren ook.

19. Exige

Exige Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Goed punt, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Mijn onderarmen zijn ten opzichte van iemand die 10 jaar ouder is een stuk kleiner. (Note to self: Harder trainen!!!)

20. boerenkool

boerenkool Freaky Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Het is mogelijk om operatief botten (een stukje) te laten verlengen of verkorten...

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie