MuscleMeat

skinny-fat beginner en vraagtekens rondom voeding en kcal. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

mr3000

Cool Novice
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
49
Waardering
15
Lengte
1m78
Massa
73kg
Vetpercentage
17%
Goedemorgen allen,

Nieuw op dit forum en nieuw in de wereld van Fitness. Al leek / lijkt een "bodybuild" forum wat ver van mijn bed show lijkt het me toch de juiste plek voor mijn vraag.
In kort, zoek ik naar wat bevestiging of kritische nood op mijn huidige aanpak, en gevoelsmatig is mijn huidige kcal budget erg laag, maar misschien is het te verklaren.

Ik heb een zittend beroep, ik durf mijzelf wel skinny-fat te noemen. Smalle borst, zie nog steeds mijn ribben onder mn borst en boven mijn buikstreek, maar wel een klein buikje en love-handles ;-)
35 jaar, inmiddels 72,8kg, 178cm en volgens mijn tanita weegschaal die ik dagelijks gebruik fluctueert mijn vet percentage tussen de 19 en 21%.
Ik heb afgelopen jaar 1x per week beetje hiit gedaan, maar ook geregeld afgezegd en 2 /3 weken niet gegaan door welke reden dan ook.
Verder dus geen ervaring dus kan wel zeggen dat spiermassa 0,0 was.

Ben nu 4,5 maand bezig zat om een kcal budget van 2500 met vooral focus om lekker te gaan sporten met dumbells en een bankje.
Denk aan, lunges, goblet squad, flat bench chest press, narrow bench press, push-ups, bend-over rows, hammer en bicep curls, tricep kick-backs.

Begon op 75.4kg en in 2.5 maand was ik 80,5 kg, Schrok mij rot en vond echt mijzelf te dik worden. Idee was om eerst wat massa aan te komen zodat het afvallen makkelijker / logischer zou zijn.
Nu zit ik op een kcal budget van 1950kcal. Train 4x per week een dik uur, ben inmiddels in 2 maanden afgevallen naar 72,5.

Eet vooral veel kip, zilvervlies rijst, wokgroente, onbijt met eieren en kipfilet, na training shake met 40g whey isolaat. Elke dag wel een eitwit reep.
Trek zuivel niet heel top dus vandaar haal ik zoveel mogelijk uit kip shakes en bars. om aan 130 / 140g eiwit per dag te komen.

Zit erg in dubio, enerzijds wil ik massa maken, en lekker progressief door met mn trainingen. (merk dat ik voorheen welke training wel 1kg er bij kon doen maar blijf nu best wel stil staan qua kracht toename)
Eet eerder 1700 / 1800 kcal (met wel 100% aan mijn eiwit doel) dan 1850 en val gemiddeld per week nog zo'n 600 gram per week af.
alle calculaties die ik doe is mijn onderhoud 2500 kcal, en zou ik 2200 moeten doen om te cutten. maar ik zit dus veel veel lager en zo snel val ik nu niet meer af, ben dus als de dood om dalijk richting de 2000 / 2100 te gaan.
En eigelijk zou ik liever <15% willen voor ik weer ga eten. Kortom big-time dubio. Wat is de meest logische approach.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou persoonlijk eens een half jaar op je onderhoud gaan eten en hard trainen. Aangezien je nog kunt profiteren van de periode van het beginner zijn, zul je wellicht wat spiermassa kweken en tegelijk wat vet kunnen verliezen.
 
Ik heb hetzelfde, ik ga nu even op onderhoud zitten en daarna weer bulken. Beperk je calorie overschot.
 
Maar dat is het dus. Ik zit dus echt nog op 18+ Vet. En bijna al het overschot daarvan zit rondom
Buik en lovehandles. Liefst wil ik dat allemaal
Kwijt om
Langzaam te gaan met klein overschot om gedurende herfst / winter zoveel mogelijk progressie te maken. Rond maart zit ik dat precies op 1 jaar en wil dan weer gaat cutten.

maar ik twijfel of dat de slimste aanpak is. Volgens mij ben ik nu sowieso nog 2 maanden bezig om dit weg te krijgen. Terwijl ik ook op onderhoud kan gaan zitten en al flink meer kan opbouwen.

Dilemma’s 😂🤓
 
Waarom eet je 1600 terwijl je doel 2000-2200 is?
 
Nee doel is nu 1850 maar val heel minimaal 400/500 gram per week af.
 
Smalle borst, zie nog steeds mijn ribben onder mn borst en boven mijn buikstreek
Waarom zou je nog meer afvallen?

Waarschijnlijk komt je skinny fat look door een gebrek aan spiermassa. Zodra je borst en schouders wat meer volume krijgen, oogt het ook al anders.
 
Daar ben ik mee begonnen. Maar kreeg toen zo’n pens. Dat mijn vrouw zelfs zij dit kan echt niet meer haha. Toen maar gaan afvallen. Die ribben en smalle borst had ik altijd al wel.
 
33 jaar, inmiddels 71,8kg, 178cm
We hebben dezelfde leeftijd. Ik ben 3 centimeter kleiner en weeg 3 kilo meer. Vetpercentage zo’n 15% atm. Ik kan me niet voorstellen dat je echt zo’n pens hebt dat je vrouw zegt dat het niet meer kan. En anders is het dus echt een gebrek aan spiermassa en zul je moeten gaan bouwen in plaats van nog dunner worden.

Wellicht een foto plaatsen zonder hoofd, dan is het ook makkelijker beoordelen.
 
We hebben dezelfde leeftijd. Ik ben 3 centimeter kleiner en weeg 3 kilo meer. Vetpercentage zo’n 15% atm. Ik kan me niet voorstellen dat je echt zo’n pens hebt dat je vrouw zegt dat het niet meer kan. En anders is het dus echt een gebrek aan spiermassa en zul je moeten gaan bouwen in plaats van nog dunner worden.

Wellicht een foto plaatsen zonder hoofd, dan is het ook makkelijker beoordelen.

bij deze zie bijlage. Het is gewoon best een massa aan slap dril vet rond buik, zij en borst.
 
Je valt 500-600 gram per week af.... dat is snel en veel en zeker op dit al redelijk lage gewicht en met zo weinig spiermassa.

Wat ik op je foto zie is minimale spiermassa. Ik zou eerder net onder onderhoud gaan eten en fatsoenlijk gaan trainen. Dus niet richten op afvallen. Als je je nu richt op nog meer afvallen bij zo weinig spiermassa zal het verschil alleen maar groter lijken en je meer richting skiny fat gaan.
 
bij deze zie bijlage. Het is gewoon best een massa aan slap dril vet rond buik, zij en borst.
Oke. Ik snap je gevoel idd. Mijn startpunt was ongeveer gelijk, misschien nog hoger qua vetpercentage. Achteraf gezien was ik liever begonnen met een half jaartje op onderhoud i.p.v. cutten.

Ik zou niet cutten/afvallen, aangezien je dan deze look als het ware gaat versterken. Armen en borstomvang worden kleiner en het vet rondom je middel blijft het langst. Dat demotiveert ook weer, lijkt me. Zodra je meer spiermassa hebt, krijgt je lichaam ook een andere, sportievere vorm.
 
Helder advies dank daarvoor.
train nu 4x per week. Net niet tot falen. Maar wordt niet meer sterker merk ik. Althans in Squad nog wel maar dat doe ik nog niet zo lang. Rest staat redelijk stil.. dus is fatsoenlijk trainen nog een opmerking ik mijn huidige training.

doe elke dag full body met 2x per week squad / deadlift maar op de andere dagen dingen als lunges.
Bij nadruk chest doe ik bench, dB chestpress, incline enz. Op de been dagen voornamelijk wat isolaties arm triceps enz.
 
Helder advies dank daarvoor.
train nu 4x per week. Net niet tot falen. Maar wordt niet meer sterker merk ik. Althans in Squad nog wel maar dat doe ik nog niet zo lang. Rest staat redelijk stil.. dus is fatsoenlijk trainen nog een opmerking ik mijn huidige training.

doe elke dag full body met 2x per week squad / deadlift maar op de andere dagen dingen als lunges.
Bij nadruk chest doe ik bench, dB chestpress, incline enz. Op de been dagen voornamelijk wat isolaties arm triceps enz.
Suggestie:
Bij 4x pw: UB/LB, zie schema A user B
Of 3x pw: FB, zie schema post van Starx, denk aan SL of GSLP

Vraag:
Hoe is het met je cardio conditie?

Succes!
 
Het is al geen fullbody meer als je chest en been dagen hebt.

Sowieso met fullbody om de dag trainen. Dus altijd 1 rustdag ertussen.
 
Train om de dag. En het is meer een nadruk dan chest / been dagen. Maar snap je punt.

cardio doe ik niet. Probeer veel te wandelen.That’s all ;-) als jullie zeggen net onder onderhoud even 300 kcal toevoegen kijken hoe dat gaat?
 
Train om de dag. En het is meer een nadruk dan chest / been dagen. Maar snap je punt.

cardio doe ik niet. Probeer veel te wandelen.That’s all ;-) als jullie zeggen net onder onderhoud even 300 kcal toevoegen kijken hoe dat gaat?

Stronglifts volgen voor 12 weken.
Cardio is niet nodig, gewoon op onderhoud gaan eten. Niet te moeilijk denken.
 
cardio doe ik niet. Probeer veel te wandelen.
Dat is waarschijnlijk voldoende, ik vroeg het omdat je met je werk weinig zult bewegen en iets van basisconditie kan helpen bij het herstel tijdens de training en iets van bewegen het herstel van de training kan bevorderen.
Cardio is niet nodig,
Jammer, dat gevloek.
 
Back
Naar boven