MuscleMeat

Sl 5x5 & conditietraining

Bezoekers in dit topic

Astra27

Novice
Lid geworden
13 sep 2015
Berichten
18
Waardering
2
Ben al een tijdje bezig met krachttraining en aangezien dit wegens een blessure op een laag pitje staat, wil ik me al ik weer voluit kan gaan eens richten op wat anders.
Normaal ga ik 4 keer per week en gebruik een splitschema omdat dit mij het best ligt. Alleen qua gewicht merk ik weinig vooruitgang. Om eens wat anders te proberen heb ik wat speurwerk gedaan.
Hierbij lijkt me de stronglift 5*5 een uitdaging. Hierbij gaat het puur op een zo goed mogelijke krachtopbouw. Heb een app gedownload ivm de vooruitgang.
Heeft iemand deze trainingsmethode al een toegepast? Merkte je duidelijk vooruitgang?
Wat ik me wel afvraag is waarom de Squat elke training? Benen hebben meer rust nodig dacht ik. En klopt het dat de deadlift 1*5 uitgevoerd moet worden? Zo ja waarom deze 1 keer?
Veel vragen, maar een goed begin....... Je snapt in wel

Is deze training te combineren met conditietraining? Bv hardlopen ,crosstrainer of bv mountain climbers/burpees enz. 5*5 vergt minder tijd en wil daarna wat extra tijd inplannen om de conditie op te bouwen.
Veel leesvoer en nog meer vragen. Ik zie graag de reacties tegemoet!
 
Waarom hebben de benen meer rust nodig?
 
3 keer per week benen trainen lijkt me veel. Dacht dat er 72 uur tussen moet zitten.
 
Je beenspieren verschillen hierbij niet van bijvoorbeeld je pecs. Als beginner kun je ze zeker wel 3x per week trainen:)
 
5*5 vergt minder tijd

Hier vergis je je wellicht in. De trainingen worden naar mate je vordert zwaarder en duren langer. Ik had op een bepaald moment geen energie meer over om ernaast nog iets anders te doen.

Als de website van SL staat alle info/antwoorden op de vragen die je hebt.

Ik vond het in ieder geval een fijn schema en leuk om te doen. De app is inderdaad erg handig.
 
ik doe dat nu 2 weken, bij de squat heb ik het gewicht verlaagt omdat ik eerst 1x per week swuatte en nu dus 3x . en ik zakte niet helemaal parralell en dat doe ik nu wel vandaar. dus ik kan nog niks zeggen over de squat.

de benchpress is wel ietsjes omhoog gegaan (2,5kg) terwijl ik lang vastzat

maar 2 weken is nog te kort om iets te zeggen.

laat maar weten of je progressie boekt met kracht en wat je ervaring is ik ben ook benieuwd
 
Ik ben net begonnen met sl. Begin best laag gezien waar ik was, maar valt mooi samen met deload en herstellen van blessures.

schema is in ieder geval lekker snel klaar, ook met assistance. Cardio zou ik een beetje doen, maar niet te veel. Kun je beter doen op je rustdagen.
 
Top. Bedankt voor de reacties. Lijkt er inderdaad op dat ik me vergis in de tijd. Meer rust tussen de setjes is ook belangrijk denk ik. Zit momenteel nog met een been in het gips. Nog 2.5 week en dan zit dat erop gelukkig. Kan niet wachten tot het zover is .
 
het is me gelukt om de benchpress +5kg te verhogen in de 3de week met de sl 5x5 schema. ik denk dat het wel werkt
 
Vooruitgang ga je zeker nog hebben als je voldoende eet, anders zal het wat trager gaan of jezelf harder nog moeten pushen. Heb gedurende een paar jaar getraind zonder voldoende voeding en het verschil merk je wel.

Als je 3x squat per week gebruik je benen, die je ook weer gebruikt bij de deadlift. Dat zal wel deels de reden zijn, waarom je maar 1 set moet doen. Deadlifts en zeker als je zwaar gaat vergen nog meer van je centraal zenuwstelsel dan squats. In het begin ga je daar geen last van hebben, maar zelf zou ik persoonlijk niet kiezen voor 3x week squats, enkel in een beginnersniveau. Ik squat 1x week en mijn benen hebben ten minste 3 a 4 dagen zeker nodig qua herstel.

Nu gekoppeld aan conditietraining. Persoonlijk zou ik dan minder squats doen zodanig je ruimte biedt om te kunnen lopen of iets anders. Zeker als je dit op een goed niveau wil blijven doen. Rust blijft belangrijk. Less is more ;)
 
Back
Naar boven