AndroidHealthClinic

SL na blessure

Bezoekers in dit topic

BJJ87

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
28 jul 2018
Berichten
622
Waardering
849
Lengte
1m82
Massa
83kg
Heb voor mijn operatie reeds een log gehad maar ga die dus niet verder zetten.

Even voorstellen, ben 33 jaar, ik ben vorig jaar in mei geopereerd aan een hernia ter hoogte L5-S1, bij het wakker worden op recovery voelde ik dezelfde pijn x10, week later opnieuw een scan en blijkbaar had ik na de operatie onmiddelijk een nieuwe hernia gekregen (vermoedelijk tijdens het verbedden).
Dus opnieuw onder het mes, daarna een lange revalidatie doorlopen waarbij ik 3-4x per week bij sportkine ging, herstel is niet verlopen als ik gehoopt had tot ik beslist heb om opnieuw met losse gewichten te starten en veel te stretchen/yoga.

Nu ben ik sinds februari langzaam aan weer aan het trainen, eerst tijdje in een gym getraind maar toch besloten om weer alles te kopen om thuis te kunnen trainen, had dit voor mijn operatie ook maar heb alles verkocht in een depressieve bui...

Ik volg nu een soort aangepaste vorm van stronglifts waarbij ik sumo DL doe ipv conventionele en de squats 3x5 ipv 5x5
Sinds donderdag besloten om toch weer back squats te doen ipv de front squats die ik eerst deed, ga zeer langzaam gaan wat gewicht betreft bij deze

Ben jammer genoeg na mijn operatie van 82kg terug naar 98kg gegaan, zat niet goed in mijn hoofd en ben beginnen eten, en veel.
Nu ook weer een voedingsschema dat ik voor 90% strikt volg en zit nu op 92/93kg dus dit komt ook weer goed.

Mijn hoofddoel is sterker worden zodat mijn rug beter beschermd is in de toekomst en hoop om toch ooit in het algemeen sterk te zijn, uiterlijk is niet super belangrijk maar mag wel wat vet minder aan hangen :D

Is geen indrukwekkende log om te volgen maar wie weet is het nuttig voor iemand.

Training vandaag:

Squats
3x5x25kg (was makkelijk en pijnvrij)

OHP
5x5x30kg (ging relatief vlot maar voel dat ik heel geconcentreerd moet zijn om mijn core te blijven aanspannen)

Sumo DL
1x5x50kg (easy)

Grip training
CoC trainer 2x10
CoC #1 3x5
CoC #1.5 2x2 (1/3 mm van sluiten verwijderd)
 
Succes!
(en doe een beetje voorzichtig hee :) )
 
Succes!
(en doe een beetje voorzichtig hee :) )
Zeker, enige oefening waar ik toch wat schrik blijf hebben is de squat, waarschijnlijk zit het meer in mijn hoofd...
Probeer ook niet super diep te gaan want dan heb ik toch wat butt wink, ga nu tot mijn bovenbeen net niet horizontaal is (mobiliteit suckt :D)
 
Zeker, enige oefening waar ik toch wat schrik blijf hebben is de squat, waarschijnlijk zit het meer in mijn hoofd...
Probeer ook niet super diep te gaan want dan heb ik toch wat butt wink, ga nu tot mijn bovenbeen net niet horizontaal is (mobiliteit suckt :D)
Gebruik je een belt bij de squat?
 
Laatst bewerkt:
Nee, heb er ook al aan gedacht maar gaat dit niet juist contraproductief werken?
Of dit bij jou het geval gaat zijn daar heb ik te weinig kennis voor om een goed antwoord op te geven :) Bij mij (maar ik heb geen hernia voor zover ik weet) voelt het bij zwaardere squat sets wel een stuk beter aan.
 
De mannen van Barbell Medicine hebben goede artikelen over rehab en pijn. Ik zou eens wat van hun artikelen lezen, staan veel wijsheden in.

 
Of dit bij jou het geval gaat zijn daar heb ik te weinig kennis voor om een goed antwoord op te geven :) Bij mij (maar ik heb geen hernia voor zover ik weet) voelt het bij zwaardere squat sets wel een stuk beter aan.
Ik vraag me gewoon af als je “te vroeg” naar een belt gaat je dan niet het risico neemt dat je minder op je vorm gaat letten, moet het misschien gewoon eens proberen
 
Ik vraag me gewoon af als je “te vroeg” naar een belt gaat je dan niet het risico neemt dat je minder op je vorm gaat letten, moet het misschien gewoon eens proberen
Ik heb niet het gevoel dat het al de spanning van de core afhaalt, ik vermoed dat deze nog steeds goed en stevig mee getraind word.
 
Squat
3x5x27.5kg (ging makkelijk en pijnvrij, filmpje onderaan dus tips zijn welkom)

Bench press
5x5x50kg (ging vlot, reden dat deze relatief hoog is in verglijking met de rest is omdat ik deze nooit heb moeten overslaan)

Bent over row
5x5x37.5kg (deze doe ik van op de safeties, ging vlot)

Grip
CoC trainer 2x10
CoC #1 3x5
CoC #1.5 1x2 (nog 1mm te gaan)

Weet dat deze dieper moet maar voelt beter aan voor mijn rug op deze diepte, tips zijn natuurlijk altijd welkom
 
Squat
3x5x30kg (ging beter dan vorige keer, iets rechter kunnen blijven en ze zien en voelen beter)

OHP
5x5x32,5kg

Sumo DL
1x5x55kg

Grip
CoC trainer 2x10
CoC #1 3x5 (begint makkelijker te voelen)
CoC #1.5 1x2 (nog steeds net niet dicht)

 
Laatst bewerkt:
Niet echt uitgerust en voelde mij niet 100% maar toch begonnen

Squat
3x5x32.5kg (ging relatief makkelijker, heb mezelf wel moeten dwingen om geconcentreerd te blijven)

Bench press
5x5x52.5kg (net zoals verwacht voelde dit zwaar aan, slechte dag zeker)

BOR
5x5x40kg (ging ten opzichte van vorige oefeningen zeer vlot)

Grip
CoC trainer 2x10
CoC #1 3x5
CoC #1.5 2x1
Ging al moeilijk van bij de opwarming met de trainer dus #1 en 1.5 waren al helemaal niet leuk

Blij dat ik de training niet geskipped heb maar leuk is anders, hopelijk dinsdag beter
 
Squat
3x5x35kg

OHP
5x5x35kg (laatste 2sets voelden zwaar aan, deze oefening suckt dan ook :D, pijnlijk steekje in voorarm tijdens laatste rep)

Sumo DL
1x5x60kg

Grip
CoC trainer 2x10
CoC #1 1x5
Gestopt met dat mijn voorarm nog wat tegen werkte, ondertussen voelt het wel weer ok aan
 
Laatst bewerkt:
Squat
3x5x37.5kg (ging goed, was wel wat stijf aan de zijkant van mijn heupen, periformis? Eerste sessie met de romaleos dus nog wat wennen)

Bench press
5x5x55kg (ging vlot, enkel bij laatste set klein beetje spanning kwijt geraakt maar toch kunnen herpakken)

BOR
5x5x42.5kg

Grip
Enkel links getrained aangezien ik nog wat last heb aan mijn rechterhand van vorige keer, niets erg maar wil het niet erger maken.
CoC trainer 2x10
CoC #1 3x5
CoC #1.5 1x2 (1e keer slechts een haartje verwijdert van dicht)
 
Piriformis zit niet echt aan de zijkant van je heupen, maar meer in de zone van je gluteus maximus ~ en de zone waarin je ook meestal de initiële radiculaire pijn ondervindt bij een aandoening van de N. Ischiadicus. Maar ik zou de zaken waarvan je last hebt minder proberen te benoemen. Als je te veel benoemt, analyseert, ... dan ge je meer 'awareness' creëren omtrent pijn. En laat dat nu net zijn wat pijn in de hand werkt. (Bron, eerste master kine)

Ik merk ook wel bij jou dat je duidelijk heel veel bezig bent met diagnoses, benoemen, ... en misschien is het ook een goede oefening voor jou om dat minder te doen? Tenzij iets langer aanhoudt dan 2 a 3 weken zou ik er niet te veel aandacht aan schenken. Wel opletten natuurlijk, maar het menselijk lichaam kan wel wat hebben.

Ik heb zelf ook ooit (vermoedelijk) een discus-bulging op L5/S1 gehad, gelukkig ben ik daar vanaf. Gelukkig lossen de meeste discus-pathologieën vanzelf op :)

Squats zien er goed uit trouwens, diepte is overrated ;)
 
Piriformis zit niet echt aan de zijkant van je heupen, maar meer in de zone van je gluteus maximus ~ en de zone waarin je ook meestal de initiële radiculaire pijn ondervindt bij een aandoening van de N. Ischiadicus. Maar ik zou de zaken waarvan je last hebt minder proberen te benoemen. Als je te veel benoemt, analyseert, ... dan ge je meer 'awareness' creëren omtrent pijn. En laat dat nu net zijn wat pijn in de hand werkt. (Bron, eerste master kine)

Ik merk ook wel bij jou dat je duidelijk heel veel bezig bent met diagnoses, benoemen, ... en misschien is het ook een goede oefening voor jou om dat minder te doen? Tenzij iets langer aanhoudt dan 2 a 3 weken zou ik er niet te veel aandacht aan schenken. Wel opletten natuurlijk, maar het menselijk lichaam kan wel wat hebben.

Ik heb zelf ook ooit (vermoedelijk) een discus-bulging op L5/S1 gehad, gelukkig ben ik daar vanaf. Gelukkig lossen de meeste discus-pathologieën vanzelf op :)

Squats zien er goed uit trouwens, diepte is overrated ;)
Ja de angst is toch nog een beetje aanwezig nu en dan, maar ga jouw tips zeker ter harte nemen, ik besef wel dat het over analyseren van “pijntjes” niet goed kan zijn

Probleem was bij mij dat ik het gevoel en krachts in mijn linker been begon te verliezen, ging me anders waarschijnlijk niet laten opereren hebben
 
Squat

Opwarming

5x20kg
5x20kg
4x25kg
3x30kg
2x35kg

Werksets
5x40kg
5x40kg
5x40kg

Ging zeer goed, had 10 minuten mijn heupen en rug wat gestretched vooraf en ga dit standaard beginnen doen. Zou eventueel naar 5x5 willen, gewoon doen of gewicht verlagen?

OHP

Opwarming
5x20kg
5x20kg
4x25kg
3x30kg
2x35kg

Werksets
5x37.5kg
5x37.5kg
5x37.5kg
5x37.5kg
5x37.5kg

Eerste 3 sets 3minuten pauze, laatste 2 naar 5minuten pauze gegaan en het verdict is dat ik langere pauze moet nemen bij deze (kut)oefening :D

Sumo DL

Opwarming
4x50kg
3x55kg
2x60kg

Werksets
5x65kg

Zou graag weer gewone deadlifts doen maar twijfel hoe, moet ik de sumo deadlift laten vallen, elke training wisselen tussen gewoon en sumo of gewoon verder doen zoals ik bezig ben? En hou ik het gewicht hetzelfde als ik gewone DL doe of verminderen?

Grip

CoC trainer 2x10
CoC #1 3x5
 
Laatst bewerkt:
Squat

Opwarming
5x20kg
4x30kg
3x35kg
2x40kg

Werksets
5x42.5kg
5x42.5kg
5x42.5kg

Easy

Bench press

Opwarming

10x20kg
4x30kg
3x40kg
2x50kg

Werksets
5x57.5kg
5x57.5kg
5x57.5kg
5x57.5kg
5x57.5kg

Begint zwaarder te worden, vooral eerste 2 sets

BOR

Opwarming
10x20kg
4x30kg
3x35kg
2x40kg

Werksets
5x45kg
5x45kg
5x45kg
5x45kg
5x45kg

Relatief vlot

Grip

CoC trainer 2x10
CoC #1 3x5
CoC #1.5 1x2 (links 2x volleding dicht, rechts moet ook lukken maar heb chalk nodig denk ik, gripper verplaatst zich een beetje tijdens het dichtduwen)
 
Laatst bewerkt:
Squat

Ging zeer goed, had 10 minuten mijn heupen en rug wat gestretched vooraf en ga dit standaard beginnen doen. Zou eventueel naar 5x5 willen, gewoon doen of gewicht verlagen?

Sumo DL

Zou graag weer gewone deadlifts doen maar twijfel hoe, moet ik de sumo deadlift laten vallen, elke training wisselen tussen gewoon en sumo of gewoon verder doen zoals ik bezig ben? En hou ik het gewicht hetzelfde als ik gewone DL doe of verminderen?

Squat: ik denk dat je gerust naar 5x5 kan gaan. 3x5x40kg ging duidelijk wel goed, alsook 3x5x42.5 (een stijging in volume van 7,5kg).
Wat voel je als je hogere gewichten hanteert?

Sumo/Conv
Probeer eens 3W conventioneel - eerste training eens aftasten waar die 1RM ligt en op basis daarvan je werksets opstellen :)
Evalueer hoe het voelt, en probeer dit zo veel mogelijk positief te evalueren (tenzij je echt ergens last van krijgt).

Een leuke stretch vind ik de rounded back deadlift ~ zelfs na rugpathologieën.
Youtube video.
Let wel op voor neurale prikkeling (maar dit zal je wel direct merken).
 
Squat: ik denk dat je gerust naar 5x5 kan gaan. 3x5x40kg ging duidelijk wel goed, alsook 3x5x42.5 (een stijging in volume van 7,5kg).
Wat voel je als je hogere gewichten hanteert?

Sumo/Conv
Probeer eens 3W conventioneel - eerste training eens aftasten waar die 1RM ligt en op basis daarvan je werksets opstellen :)
Evalueer hoe het voelt, en probeer dit zo veel mogelijk positief te evalueren (tenzij je echt ergens last van krijgt).

Een leuke stretch vind ik de rounded back deadlift ~ zelfs na rugpathologieën.
Youtube video.
Let wel op voor neurale prikkeling (maar dit zal je wel direct merken).
Volgende training inderdaad 5x5 squaten, ben toch redelijk zeker dat ik veel zwaarder kan gaan maar bouw liever langzaam op.

Wel nog niet met hoger gewicht getest

Vrees wat mijn 1RM op deadlift betreft dat ik niet genoeg gewichten heb thuis en aangezien nu alles overal uitverkocht is :D
Ik bekijk eens hoe ik het kan doen

Ga het filmpje eens bekijken, ben op zich niet bang om mijn rug in “rare” posities te stretchen, heb het gevoel dat de angst steeds minder aan het worden is, uw tips van de vorige keer wat analyseren van pijntjes etc betreft aan het proberen opvolgen :thumb:
 
Back
Naar boven