XXL Nutrition

Slaap voor spier herstel (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Het zit nogal erg in me hoofd dat ik goed MOET slapen omdat ik anders niet mijn gewenste resultaten kan behalen
Wat kan helpen is om stipt 11.00u in bed te kruipen en gaan liggen tot 07.00u. Geen telefoon geen boek helemaal niks, gewoon liggen en chillen en een ritme erin forceren. Ook door te liggen rust je een beetje uit, maar vooral dat ritme. Vooral die vaste tijd qua opstaan word vanaf je 25ste steeds belangrijker. Als ik maar 1 a 2 dagen meer dan 30min afwijk van het opstaan dan voel ik mij al helemaal ruk.

Overdag een dutje van max 30min is ook niet erg. Dus een feestje waar het 2 uur is geworden en ik sta max 07.30u op en pak wel een extra dutje ter compensatie. Ritme in de war sturen kost langer van te herstellen dan 1 nacht te weinig slapen.

Yoga Nidra als je het minder spierspanning wilt voelen en het zweverige een beetje aankunt. Het leent het doel, maar 'voel je billen loslaten' met een zweverig stemmetje kan too much zijn voor sommigen :D het kan wel helpen te leren hoe je minder met je gedachten maalt in bed
 
Hahaha, slaap stress... Hoor je wel vaker hoor.
Ooit overwogen om ergens in de avond 15min tijd vrij te maken voor een korte meditatie? Geeft veel mentale rust, helpt vaak ook wel met slapen en het zou je best kunnen helpen om van je "slaapstress" af te komen.
Ik heb wel eerder gemediteerd en ik weet in wat voor rustig en vredige mindset je dan kan terecht komen als je dit juist doet.

Als ik in de ochtend 2/3 uur voor mijn wekker wakker wordt is de drang echter te hoog om weer te slapen dan meditatie ook niet meer helpt. Ik heb al heel wat hulpmiddelen gebruikt om dit probleem te voorkomen, van de gordijnen vervangen in de slaapkamer tot aan meerdere pilletjes oxazempam en temazepam. Helaas blijkt niks te helpen.

Nu heb ik binnenkort 2 week vakantie en hoop ik doordat mijn gedachte niet zoveel meer bezig is met slaap (doordat ik mijn wekker niet hoef te zetten) ik dan na die tijd er minder last van heb.
 
Pammetjez moet je ook afblijven, net als zopiclon etc, daar wordt het alleen maar erger van.

50mg Zink citraat wil ook wel eens helpen uurtje voor je gaat slapen
 
  • Like
Waarderingen: C5
De kunst is denk ik om je gedachte van " ik moet nu slapen anders ben ik fckd" om te buigen naar " het boeit geen fck, zelfs als ik nu helemaal niet slaap". Dan komt die ontspanning vanzelf.

Je word gewoon bespeeld door je eigen brein.

Had ook enorm slechte slaap. Wat bij mij hielp was glycine en stoppen met caffeine. Nu is mijn slaap echt geweldig.

Ik had vooral een hekel aan al die dingen doen : mediteren , warm bad , lampje lekker vroeg uit. Geen schermtijd. En dan merken dat ik nog steeds slecht sliep. Dat doet je geen goed. Verleg die focus van het goed moeten slapen.

Toen dat bij mij klikte ging ik opeens 8+ uur maken. En kan ik zelfs smiddags nog wegdoezelen als de tijd dat toelaat.

Als je achterliggende problemen dusdanig heftig zijn, dan die eerst aanpakken.
 
Dag groeimaten,
Ik heb een vraagje over slaap.

Laatste aantal weken slaap ik heel slecht. Dit varieert van 4 tot 7 uur slaap. De oorzak van mijn slaapproblemen ligt wat ingewikkelder en daar ga ik jullie dan ook niet mee lastig vallen.

Als ik 7 uur slaap voel ik mij over de hele dag gezien opzich wel prima. Maar wanneer ik onder de 6 ga zitten voel ik mij overdag op werk echt een zoutzak. Ik sport altijd na werk. Nu vraag ik mij of het wel goed is om te gaan sporten met maar 5 uur slaap bijvoorbeeld. Kan ik dan wel genoeg herstellen voor de volgende training?

Mentaal kan ik het opbrengen om met een scoopie op keihard te gaan pompen. Op dat moment voel ik me ook niet moe want die gedachten zet ik dan totaal uit me hoofd.

Wat raden jullie aan? Ik weet dat veel mensen zeggen dat ze maar 6 uur slaap nodig hebben etc, maar wat is nou voor spierherstel het beste? Kan ik dan beter af en toe een dagje overslaan?

Nog wat extra informatie:
Ik sport ongv 6 dagen per week. (Push,Pull,legs,rust) enz.
Ik ben 24 jaar oud.
Ik train naturel

Als er nog vragen zijn, stel die dan gerust.
Ik zie de reacties graag tegemoet.
Alvast bedankt.
Stoppen met PWO. En in plaats daarvan een PWO maaltijd nemen. In principe als je je herstel niet wilt beïnvloeden door (slecht slapen etc) kan je beter vanaf 14.00 uur geen cafeïne nemen. Het duurt gigantisch lang voordat de stimulantia uit je lichaam is. Overigens hoef je niet te merken dat je slecht slaap, maar je REM slaap zal beïnvloed worden door cafeïne. Wat resulteert in slecht slapen, en slecht slapen is weer slecht voor je herstel.

Misschien kan je proberen melatonine te nemen, begin dan eerst met 3mg. Half uur of een uur van te voren innemen voor het slapen gaan. Zou ook kunnen helpen.
 
30 per maand lees ik, daar koop je na een jaar al een goede Polar voor en na 1,5 jaar een Garmin Fenix. Subscriptions... :D
Ja, niet echt goedkoop nee 😬 Vind het vooral fijn dat je deze 24/7 kan dragen (oplader schuif je erop) en dat t veel uitrekent qua herstel en optimale belasting. Maar volgens mij doet Polar dat laatste idd ook

Vind hem zelf fijn, maar is idd niet de eerste die ik een ander zou aanraden
 
Ja, niet echt goedkoop nee 😬 Vind het vooral fijn dat je deze 24/7 kan dragen (oplader schuif je erop) en dat t veel uitrekent qua herstel en optimale belasting. Maar volgens mij doet Polar dat laatste idd ook

Vind hem zelf fijn, maar is idd niet de eerste die ik een ander zou aanraden
Als de maker gefocust is op sport dan zijn de meeste watches wel goed. Diegene van telefoonmakers vind ik meestal maar halfbakken oplossingen.
 
Back
Naar boven