AndroidHealthClinic

Slaap voor spier herstel

Bezoekers in dit topic

C5

Novice
Lid geworden
3 aug 2022
Berichten
11
Waardering
2
Lengte
1m86
Massa
94kg
Vetpercentage
12%
Dag groeimaten,
Ik heb een vraagje over slaap.

Laatste aantal weken slaap ik heel slecht. Dit varieert van 4 tot 7 uur slaap. De oorzak van mijn slaapproblemen ligt wat ingewikkelder en daar ga ik jullie dan ook niet mee lastig vallen.

Als ik 7 uur slaap voel ik mij over de hele dag gezien opzich wel prima. Maar wanneer ik onder de 6 ga zitten voel ik mij overdag op werk echt een zoutzak. Ik sport altijd na werk. Nu vraag ik mij of het wel goed is om te gaan sporten met maar 5 uur slaap bijvoorbeeld. Kan ik dan wel genoeg herstellen voor de volgende training?

Mentaal kan ik het opbrengen om met een scoopie op keihard te gaan pompen. Op dat moment voel ik me ook niet moe want die gedachten zet ik dan totaal uit me hoofd.

Wat raden jullie aan? Ik weet dat veel mensen zeggen dat ze maar 6 uur slaap nodig hebben etc, maar wat is nou voor spierherstel het beste? Kan ik dan beter af en toe een dagje overslaan?

Nog wat extra informatie:
Ik sport ongv 6 dagen per week. (Push,Pull,legs,rust) enz.
Ik ben 24 jaar oud.
Ik train naturel

Als er nog vragen zijn, stel die dan gerust.
Ik zie de reacties graag tegemoet.
Alvast bedankt.
 
zolang je geen spierpijn meer heb op de dag dat je voor de 2e keer die week die spiergroep traint en je gewoon progressie blijft maken is het een go. maar als je nog spierpijn hebt en geen progressie meer boekt kan je beter een deload pakken of de training verschuiven ja.

Maar ik zal wel wat aan je slaap problemen gaan doen ;)
 
Zorgt sporten er niet voor dat je beter slaapt? Dieper enzo?
 
Je bent niet de enige waarbij later op de dag, begin avond, trainen voor slaapproblemen zorgt.
 
Je bent niet de enige waarbij later op de dag, begin avond, trainen voor slaapproblemen zorgt.
Voor mij persoonlijk: krachttraining na het avondeten = super onrustig, slecht en met geluk 5 uur slapen. Zelfs zonder PWO of cafeïne of wat voor stims dan ook.
Cardio daarentegen... Stukkie rennen in de avond en ik slaap geweldig.
 
Laatste aantal weken slaap ik heel slecht. Dit varieert van 4 tot 7 uur slaap. De oorzak van mijn slaapproblemen ligt wat ingewikkelder en daar ga ik jullie dan ook niet mee lastig vallen.
lezen jullie niet?

Je bent niet de enige waarbij later op de dag, begin avond, trainen voor slaapproblemen zorgt.

Voor mij persoonlijk: krachttraining na het avondeten = super onrustig, slecht en met geluk 5 uur slapen. Zelfs zonder PWO of cafeïne of wat voor stims dan ook.
Cardio daarentegen... Stukkie rennen in de avond en ik slaap geweldig.
 
Dag groeimaten,
Ik heb een vraagje over slaap.

Laatste aantal weken slaap ik heel slecht. Dit varieert van 4 tot 7 uur slaap. De oorzak van mijn slaapproblemen ligt wat ingewikkelder en daar ga ik jullie dan ook niet mee lastig vallen.

Als ik 7 uur slaap voel ik mij over de hele dag gezien opzich wel prima. Maar wanneer ik onder de 6 ga zitten voel ik mij overdag op werk echt een zoutzak. Ik sport altijd na werk. Nu vraag ik mij of het wel goed is om te gaan sporten met maar 5 uur slaap bijvoorbeeld. Kan ik dan wel genoeg herstellen voor de volgende training?

Mentaal kan ik het opbrengen om met een scoopie op keihard te gaan pompen. Op dat moment voel ik me ook niet moe want die gedachten zet ik dan totaal uit me hoofd.

Wat raden jullie aan? Ik weet dat veel mensen zeggen dat ze maar 6 uur slaap nodig hebben etc, maar wat is nou voor spierherstel het beste? Kan ik dan beter af en toe een dagje overslaan?

Nog wat extra informatie:
Ik sport ongv 6 dagen per week. (Push,Pull,legs,rust) enz.
Ik ben 24 jaar oud.
Ik train naturel

Als er nog vragen zijn, stel die dan gerust.
Ik zie de reacties graag tegemoet.
Alvast bedankt.

Hoeveel slaap je -in uren uitgedrukt- nodig hebt is niet persé de belangrijkste factor om je druk over te maken.
Het gaat namelijk in de eerste instantie om de kwaliteit van de slaap.

Met kwaliteit bedoel ik de diepte van de slaap en het voldoende lang doorlopen van alle noodzakelijke slaapfasen.
Voor spierherstel is met name de delta-slaap fase enorm belangrijk.


Je kunt in principe keurig volgens het boekje 7 a 8 uur slapen, als deze deltafase niet behaald wordt of tekort is dit eigenlijk nog steeds tekort.
Je zult dat mogelijk merken met herstel en vooruitgang.
Daarentegen kan 6 uur dus ook voldoende zijn, wanneer je voldoende diep slaapt en ook de REM fase lang genoeg is.

Kortom, het is vooral belangrijk dat je slaapkwaliteit voldoende is en op de 2e plaats pas de kwantiteit van de slaap.
Ik zou in jou geval daarom toch de koe bij de horens vatten en de oorzaken van je slaapproblemen proberen aan te pakken.
 
zolang je geen spierpijn meer heb op de dag dat je voor de 2e keer die week die spiergroep traint en je gewoon progressie blijft maken is het een go. maar als je nog spierpijn hebt en geen progressie meer boekt kan je beter een deload pakken of de training verschuiven ja.

Maar ik zal wel wat aan je slaap problemen gaan d
zolang je geen spierpijn meer heb op de dag dat je voor de 2e keer die week die spiergroep traint en je gewoon progressie blijft maken is het een go. maar als je nog spierpijn hebt en geen progressie meer boekt kan je beter een deload pakken of de training verschuiven ja.

Maar ik zal wel wat aan je slaap problemen gaan doen ;)
Bedankt voor je bericht.
Spierpijn
Zorgt sporten er niet voor dat je beter slaapt? Dieper enzo?
Helaas niet. Als ik heel erg moe ben, is dit geen garantie voor een goeie slaap. Ik kan zelfs af en toe moeilijk slapen als ik de nacht ervoor misschien wel maar 4 uur heb geslapen.
 
lezen jullie niet?

Mijn slaapproblemen hebben inderdaad niks te maken met mijn trainingen die later op de dag plaats vinden. Ik sport al een tijdje, dit is voorheen ook nooit een probleem geweest.
 
Hoeveel slaap je -in uren uitgedrukt- nodig hebt is niet persé de belangrijkste factor om je druk over te maken.
Het gaat namelijk in de eerste instantie om de kwaliteit van de slaap.

Met kwaliteit bedoel ik de diepte van de slaap en het voldoende lang doorlopen van alle noodzakelijke slaapfasen.
Voor spierherstel is met name de delta-slaap fase enorm belangrijk.


Je kunt in principe keurig volgens het boekje 7 a 8 uur slapen, als deze deltafase niet behaald wordt of tekort is dit eigenlijk nog steeds tekort.
Je zult dat mogelijk merken met herstel en vooruitgang.
Daarentegen kan 6 uur dus ook voldoende zijn, wanneer je voldoende diep slaapt en ook de REM fase lang genoeg is.

Kortom, het is vooral belangrijk dat je slaapkwaliteit voldoende is en op de 2e plaats pas de kwantiteit van de slaap.
Ik zou in jou geval daarom toch de koe bij de horens vatten en de oorzaken van je slaapproblemen proberen aan te pakken.
Bedankt voor je bericht.
Is dit meetbaar op een of andere manier? Wanneer de REM slaap lang genoeg is? Ik ben op werk namelijk altijd nog erg moe. Maar in de sportschool en ook daarna voel ik mij prima.
 
Pwo maakt het er dan ook niet beter op
Het probleem is ook niet persé het in slaap vallen maar ook het veel te vroeg wakker worden zonder aanleiding.
 
De oorzak van mijn slaapproblemen ligt wat ingewikkelder en daar ga ik jullie dan ook niet mee lastig vallen.

veel te vroeg wakker worden zonder aanleiding.
In je 1e post zeg je dat er wel een aanleiding is.

Wat raden jullie aan?
Ik heb zelf ook fases gehad in mijn leven dat ik door stress/familiesituaties amper sliep. Wat ik altijd aanhield waren een paar dingen:
1- Heb ik zin om te trainen? Ja, dan ga ik. Eigenlijk niet? Dan bleef ik thuis. (Deze gebruikte ik wel voornamelijk als mijn slaap onder de 4u gemiddeld zat)
2- Voel ik me ongelofelijk slecht herstelt (spierpijn, stijf, pijn in spieren)? Zo ja, bleef ik ook thuis.
3- Gaan mijn prestaties achteruit in de gym? Ging ik minder dagen trainen.
4- Voelde ik me constant moe? Pakte ik 1 weekje weg van de gym om te focussen op het verminderen van de stress.
Het is en blijft toch altijd maatwerk en het beste werkt in mijn ervaring: Luisteren naar je eigen lichaam.
Doet alles pijn, ben je moe en wegen de gewichten opeens meer dan je gewend bent? Dan is het tijd om wat gas te minderen.
Gaan je prestaties goed, heb je zin om te trainen, hoef je geen belachelijke hoeveelheden stims weg te werken om je te motiveren en voel je je opzich wel prima. Vond ik meestal dat ik gewoon kon gaan trainen.
 
Bedankt voor je bericht.
Is dit meetbaar op een of andere manier? Wanneer de REM slaap lang genoeg is? Ik ben op werk namelijk altijd nog erg moe. Maar in de sportschool en ook daarna voel ik mij prima.
Meeste horloges meten dat wel, denk ik
Screenshot_2022-08-03-13-18-06-93_93cc9118216c4cb0a6ec77d7f26fc3f3.jpg Screenshot_2022-08-03-13-17-50-64_93cc9118216c4cb0a6ec77d7f26fc3f3.jpg

Screenshot_2022-08-03-13-17-43-24_93cc9118216c4cb0a6ec77d7f26fc3f3.jpg Screenshot_2022-08-03-13-19-33-27_93cc9118216c4cb0a6ec77d7f26fc3f3.jpg

Het probleem is ook niet persé het in slaap vallen maar ook het veel te vroeg wakker worden zonder aanleiding.
Helder!
 
Mogelijk antwoord op je vraag: als je slecht recovered door het niet hebben van diepe slaap dan zal je de volgende training beter je best moeten doen om je targets te halen. Als je meer je best moet doen zul je vervolgens nog harder moeten herstellen en als dit weer niet lukt raakt je extra snel oververmoeid. De visueze cirkel. Oververmoeid == tijd voor deload

Je probleem: de zoutzak
De oplossing: begint bij slaap en als je hier een specifieke oorzaak hebt waarover we het niet gaan hebben dan houdt het ook hier op.

Je weet dan iig dat je extra snel overmoeid raakt door je slaap EN doordat je extra hard gaat pompen om dat weer te compenseren.
 
In je 1e post zeg je dat er wel een aanleiding is.


Ik heb zelf ook fases gehad in mijn leven dat ik door stress/familiesituaties amper sliep. Wat ik altijd aanhield waren een paar dingen:
1- Heb ik zin om te trainen? Ja, dan ga ik. Eigenlijk niet? Dan bleef ik thuis. (Deze gebruikte ik wel voornamelijk als mijn slaap onder de 4u gemiddeld zat)
2- Voel ik me ongelofelijk slecht herstelt (spierpijn, stijf, pijn in spieren)? Zo ja, bleef ik ook thuis.
3- Gaan mijn prestaties achteruit in de gym? Ging ik minder dagen trainen.
4- Voelde ik me constant moe? Pakte ik 1 weekje weg van de gym om te focussen op het verminderen van de stress.
Het is en blijft toch altijd maatwerk en het beste werkt in mijn ervaring: Luisteren naar je eigen lichaam.
Doet alles pijn, ben je moe en wegen de gewichten opeens meer dan je gewend bent? Dan is het tijd om wat gas te minderen.
Gaan je prestaties goed, heb je zin om te trainen, hoef je geen belachelijke hoeveelheden stims weg te werken om je te motiveren en voel je je opzich wel prima. Vond ik meestal dat ik gewoon kon gaan trainen.
Bedankt voor je bericht.
Er is
In je 1e post zeg je dat er wel een aanleiding is.


Ik heb zelf ook fases gehad in mijn leven dat ik door stress/familiesituaties amper sliep. Wat ik altijd aanhield waren een paar dingen:
1- Heb ik zin om te trainen? Ja, dan ga ik. Eigenlijk niet? Dan bleef ik thuis. (Deze gebruikte ik wel voornamelijk als mijn slaap onder de 4u gemiddeld zat)
2- Voel ik me ongelofelijk slecht herstelt (spierpijn, stijf, pijn in spieren)? Zo ja, bleef ik ook thuis.
3- Gaan mijn prestaties achteruit in de gym? Ging ik minder dagen trainen.
4- Voelde ik me constant moe? Pakte ik 1 weekje weg van de gym om te focussen op het verminderen van de stress.
Het is en blijft toch altijd maatwerk en het beste werkt in mijn ervaring: Luisteren naar je eigen lichaam.
Doet alles pijn, ben je moe en wegen de gewichten opeens meer dan je gewend bent? Dan is het tijd om wat gas te minderen.
Gaan je prestaties goed, heb je zin om te trainen, hoef je geen belachelijke hoeveelheden stims weg te werken om je te motiveren en voel je je opzich wel prima. Vond ik meestal dat ik gewoon kon gaan trainen.
dank voor je bericht.

Er is uiteraard een oorzaak voor mijn problemen maar deze is bij mij ook niet heel erg duidelijk.

Het zit nogal erg in me hoofd dat ik goed MOET slapen omdat ik anders niet mijn gewenste resultaten kan behalen. Hierdoor schiet ik sochtends veel te vroeg in een soort “paniek” modus waardoor ik niet meer in slaap val. Maar waar dit ooit is ontstaan en wat de reden daarvan is dat dit nu opeens gebeurt weet ik niet.

Ik probeer inderdaad altijd goed te luisteren naar mijn lichaam maar ook dit vindt ik erg lastig.
 
Mijn slaapproblemen hebben inderdaad niks te maken met mijn trainingen die later op de dag plaats vinden. Ik sport al een tijdje, dit is voorheen ook nooit een probleem geweest.
Maar het helpt ook niet mee in het verbeteren van.

Ga op je rechterzij liggen, breng je ademhaling naar je buik en houd je ogen gewoon dicht. Zorg dat je niet gespannen bent van training of stress, maar wel vermoeid van activiteiten overdag.
Ga liggen in een goed geluchte kamer, en zorgt dat het niet te warm is. (ik slaap al weken onder alleen een laken) zorg ook voor goede beluchting gedurende de nacht.
 
  • Like
Waarderingen: C5
Bedankt voor je bericht.
Is dit meetbaar op een of andere manier? Wanneer de REM slaap lang genoeg is? Ik ben op werk namelijk altijd nog erg moe. Maar in de sportschool en ook daarna voel ik mij prima.

Jazeker, het makkelijkst is om contact op te nemen met een slaapcentrum.
 
  • Like
Waarderingen: C5
Het zit nogal erg in me hoofd dat ik goed MOET slapen omdat ik anders niet mijn gewenste resultaten kan behalen. Hierdoor schiet ik sochtends veel te vroeg in een soort “paniek” modus waardoor ik niet meer in slaap val. Maar waar dit ooit is ontstaan en wat de reden daarvan is dat dit nu opeens gebeurt weet ik niet.
Hahaha, slaap stress... Hoor je wel vaker hoor.
Ooit overwogen om ergens in de avond 15min tijd vrij te maken voor een korte meditatie? Geeft veel mentale rust, helpt vaak ook wel met slapen en het zou je best kunnen helpen om van je "slaapstress" af te komen.
 
Back
Naar boven