AndroidHealthClinic

Slaap

Bezoekers in dit topic

Ik heb 3mg per tablet. Slaap als een os. Vanochtend 2 minuten voor de wekker klaarwakker.
Heeft dit nadelige effecten op lange termijn? En waar vind je dit?
 
Ik ga eens valeriaan proberen icm slaapcursus technieken.
 
Heeft dit nadelige effecten op lange termijn? En waar vind je dit?

Melatonine kan geen kwaad. Het is wat je hersens aan gaan maken zodra je ogen zons ondergang registreren. Naarmate je ouder wordt maak je steeds minder aan. Tevens in de late uren voor de tv of andere schermen zitten werken het ook tegen.
Ploegendienst vanzelfsprekend. Als je overdag moet slapen omdat je snachts moet werken maak je het ook amper aan.

De hoeveelheid melatonine die je aanmaakt bepaalt ook de hoeveel groeihormoon die je tijdens je slaap aanmaakt. Vandaar dat het supplementeren ervan de kwaliteit van je slaap kan verhogen. Helaas merkt niet iedereen dit. Sommige mensen kunnen overdag duf zijn van melatonine supplementeren. Duf zijn is de enigste (bekende) bijwerking.

Grappig, ook mijn ideale dosering ligt rond de 3mg. In theorie is de aangeraden dosering minimaal 0,5 mg en maximaal 5 mg.
 
Ik slaap al jaren slecht en ik maak gains. Dus 0,0 zal wel niet.

Maar het zal je herstel en gains zeker negatief beinvloeden + het feit dat als je zeer slecht slaapt je training niet optimaal zal zijn.

En op hoog niveau waar elke gram spier telt zal het zeker niet goed zijn.

Gebruik nu sinds gisteren Z-Core PM van MusclePharm, maar die 3 gram Melatonine en ZMA zorgen er nog niet voor dat ik nu 8 uur in een diepe slaap raak.....Maar als ik hier lees dat je ook zonder veel slaap gains kan maken, dan moet ik mij maar niet zo druk maken denk ik ;)

Wat ik vaak doe is bij mijn caseine shake voor het naar bed gaan 60-70 gram Brinta erbij gooien met 500 ml magere melk, maar ik krijg nu zo het vermoeden dat dat misschien mijn nachtrust opbreekt vanwege de langzame koolhydraten (energie) die in Brinta zitten?

Misschien alleen maar een uur voor het slapen de Z-Core PM innemen en 30 minuten later een caseine shake.
 
Gebruik nu sinds gisteren Z-Core PM van MusclePharm, maar die 3 gram Melatonine en ZMA zorgen er nog niet voor dat ik nu 8 uur in een diepe slaap raak.....Maar als ik hier lees dat je ook zonder veel slaap gains kan maken, dan moet ik mij maar niet zo druk maken denk ik ;)

Wat ik vaak doe is bij mijn caseine shake voor het naar bed gaan 60-70 gram Brinta erbij gooien met 500 ml magere melk, maar ik krijg nu zo het vermoeden dat dat misschien mijn nachtrust opbreekt vanwege de langzame koolhydraten (energie) die in Brinta zitten?

Misschien alleen maar een uur voor het slapen de Z-Core PM innemen en 30 minuten later een caseine shake.

Geloof ik niet. Tenzij je je echt ziek eet voor het slapen gaan en wakker wordt van de misselijkheid :)
 
melatonine doet sws niks aan de duur van je slaap. alleen de kwaliteit.

veel eten en drinken voor het slapen gaan wordt je tussendoor wakker van... althans ik wel.. zij het niet om te pissen dan wel met hevige dorst.

uhm ik zie vaak ZMA langskomen in dit soort topics.. maar wat is nou de meerwaarde daarvan als het om slapen gaat ??? :
 
melatonine doet sws niks aan de duur van je slaap. alleen de kwaliteit.

veel eten en drinken voor het slapen gaan wordt je tussendoor wakker van... althans ik wel.. zij het niet om te pissen dan wel met hevige dorst.

uhm ik zie vaak ZMA langskomen in dit soort topics.. maar wat is nou de meerwaarde daarvan als het om slapen gaat ??? :

Melatonine zou je moeten helpen met in slaap vallen.
 
Melatonine zou je moeten helpen met in slaap vallen.

Owja de inslaaptijd verkorten inderdaad. dat werkt in mijn geval ook niet. Inslaap tijd is vooral afhankelijk van wat er in je hoofd nog afspeelt.
 
Owja de inslaaptijd verkorten inderdaad. dat werkt in mijn geval ook niet. Inslaap tijd is vooral afhankelijk van wat er in je hoofd nog afspeelt.
Er zijn veel meer factoren. Lichaamstemperatuur, hartslag, lichtvochtigheid, lichtinval, slaaphouding, hormoonbalans zijn een paar belangrijke bijvoorbeeld. Melatonine verkort inderdaad de inslaaptijd omdat het effect heeft op (een aantal van) bovenstaande factoren. Zal voor velen een verlichting zijn. Bij mij van 30-60min naar 15-30 min.
Je claim: "inslaaptijd is vooral afhankelijk van wat er in je hoofd nog afspeelt" ben ik het dus compleet mee oneens.
 
Daar ben ik een beetje jaloers op.

Mijn inslaaptijd is verhoogt van circa 30 minuten (ongeveer) naar ruim 2 uur terwijl mijn melatonine gebruik onveranderd blijft. De afgelopen maand dan. De factor is mij gelukkig bekend en heeft inderdaad te maken met o.a. hartslag en lichaamstemperatuur. Al zijn dat meer gevolgen van...... :)
 
Er zijn veel meer factoren. Lichaamstemperatuur, hartslag, lichtvochtigheid, lichtinval, slaaphouding, hormoonbalans zijn een paar belangrijke bijvoorbeeld. Melatonine verkort inderdaad de inslaaptijd omdat het effect heeft op (een aantal van) bovenstaande factoren. Zal voor velen een verlichting zijn. Bij mij van 30-60min naar 15-30 min.
Je claim: "inslaaptijd is vooral afhankelijk van wat er in je hoofd nog afspeelt" ben ik het dus compleet mee oneens.

Dit is bij mij een een zeer belangrijke factor. Is ook iets wat ik heb moeten afleren. Aan van alles en nog wat denken.

Dan heb ik het niet over problemen die spelen. Maar ik lag dan nog aan van alles te denken. Onbenullige zaken.

Er spelen natuurlijk ook andere dingen mee. zoals hormonaal,temperatuur (mag niet te warm zijn) moet pikdonker zijn voor mij,geluiden...

Maar bij mij zijn volgens mij regelmaat en niet denken aan vanalles en nog wat de belangrijkste oorzaken van het wakker liggen.
 
Daar ben ik een beetje jaloers op.

Mijn inslaaptijd is verhoogt van circa 30 minuten (ongeveer) naar ruim 2 uur terwijl mijn melatonine gebruik onveranderd blijft. De afgelopen maand dan. De factor is mij gelukkig bekend en heeft inderdaad te maken met o.a. hartslag en lichaamstemperatuur. Al zijn dat meer gevolgen van...... :)
Ik zou je aanraden eens te stoppen met melatonine.
 
Daar ben ik een beetje jaloers op.

Mijn inslaaptijd is verhoogt van circa 30 minuten (ongeveer) naar ruim 2 uur terwijl mijn melatonine gebruik onveranderd blijft. De afgelopen maand dan. De factor is mij gelukkig bekend en heeft inderdaad te maken met o.a. hartslag en lichaamstemperatuur. Al zijn dat meer gevolgen van...... :)

Hier een inslaaptijd van minstenS 1uur. 1 uur voor de wekker afgaat wakker liggen en tss in nog eens 1 a 2 x wakker worden met minstens 15 minuten alvorens terug in te slapen.
Max 5 uur per nacht slaap en dan nog in stukken. 3uur of minder valt ook voor. Heel soms zelfs niks slaap.

Als ik alle tips en tricks van de slaapcursus toepas dan val ik binnen het kwartier in slaap en slaap ik meestal door tot de wekker. en heb ik 7uur slaap aan 1 stuk. Niet optimaal maar een hele verbetering tov hoe het anders is.

Probleem is dat dit een proces van minstens 10 weken is. Als je afwijkt van je dan opgebouwde patroon is het om zeep en moet je opnieuw beginnen. En die 10 weken is steeds een hel.
 
Ik hoor vrij vaak collega's van mij klagen over slaap. Veelal mensen boven de 40/50. Dan slapen ze 4 uurtjes per dag, of worden steeds tu ssendoor wakker of kunnen niet inslapen. En het zijn allemaal mensen die zich in de wakkere uren vrij druk maken, nog in ploegen werken dus geen regelmaat. Slecht eten, sommige slechte hygiene.
 
Dit is bij mij een een zeer belangrijke factor. Is ook iets wat ik heb moeten afleren. Aan van alles en nog wat denken.

Dan heb ik het niet over problemen die spelen. Maar ik lag dan nog aan van alles te denken. Onbenullige zaken.

Er spelen natuurlijk ook andere dingen mee. zoals hormonaal,temperatuur (mag niet te warm zijn) moet pikdonker zijn voor mij,geluiden...

Maar bij mij zijn volgens mij regelmaat en niet denken aan vanalles en nog wat de belangrijkste oorzaken van het wakker liggen.
Draai de vergelijking eens om. Waarom is het zo dat je rusteloos bent en overal aan denkt? Er zal zeker een factor in je hormoonhuishouding zitten. Had jij ook niet een lage testosteronwaarde? Heeft ook invloed op je slaap.
 
Draai de vergelijking eens om. Waarom is het zo dat je rusteloos bent en overal aan denkt? Er zal zeker een factor in je hormoonhuishouding zitten. Had jij ook niet een lage testosteronwaarde? Heeft ook invloed op je slaap.

Hoe ziet jouw dag eruit, doordeweeks ? En 'drukke' periodes ?
 
Draai de vergelijking eens om. Waarom is het zo dat je rusteloos bent en overal aan denkt? Er zal zeker een factor in je hormoonhuishouding zitten. Had jij ook niet een lage testosteronwaarde? Heeft ook invloed op je slaap.

Dat heb ik ja. Maar als ik de tips en tricks van de slaapcursus volg dan lukt het slapen wel. En mn test gehalte zal dan niet gestegen zijn. Ik zeg niet dat de lage test niet mee speelt zeker niet.

Waarom ik zo rusteloos ben geen idee. Het is niet dat ik geldproblemen of andere problemen heb. Gewoon denken over een boek dat ik gelezen heb,wat ik morgen nog moet halen in de winkel onbelangrijke zaken dus.

Heb dit slaapprobleem zeker al 24jaar. Het kan zijn dat ik door stress vroeger (examens ofzo) zo in een slecht slaappatroon ben geraakt en ookal is de stress weg dat je wel in dat patroon blijft steken volgens de mensen van de slaapkliniek. Kunnen natuurlijk ook andere zaken zijn. Ben niet van kop tot teen onderzocht daar.
Dus wat de echte oorzaak was/ is weet ik niet.

Ik weet wel dat de slaapcursus werkt.

Mijn test zat laatste meting nog steeds heel laag. Binnen de waardes maar echt op de limiet.
En dan is het natuurlijk "normaal" en kom je sowieso niet in aanmerking voor trt en in Belgie staan ze echt nog achter in zulke zaken.
Zal het maar moeten doen met die lage waardes.
 
Back
Naar boven