AndroidHealthClinic

Slaapproblemen

Bezoekers in dit topic

SOLORUNNER

Novice
20 jaar lid
Waardering
0
Mijn probleem is als volgt:

Of ik nou wel of niet dezelfde dag getrained heb en hoe kapot ik soms ook ben ik kan vaak gewoon maar niet in slaap komen. Als ik eenmaal in slaap ben dan kan ik rustig 12 uurtjes door maffen ( wat er weer vaak niet inzit omdat ik moet werken ),
dus het probleem zit hem er echt in om inteslapen ( he wat klinkt dat vies :D )

Dus nu is mijn vraag heeft iemand tips waardoor je sneller in slaapt valt?

Praat me er niet van.. ik heb afgelopen zomer weer een hele week bijna niet kunnen slapen omdat ik zo kapot was van het bergen beklimmen per fiets.
In 2001 heeft het zelfs 2 weken geduurd.

Helaas is alcohol geen oplossing.. je slaapt wellicht sneller in, maar je wordt ook eerder wakker (oa. om te plassen) en vervolgens kom je weer niet in slaap.
In Noorwegen was de alcohol sowieso te duur en helaas kon de hier al vaak vermelde melatonine niet zonder recept gekocht worden. Ik heb er onlangs nog in een apotheek hier naar gevraagd en ik geloof dat het in NL wel zonder recept verkrijgbaar is..
In Noorwegen viel het nog mee, uiteindelijk sliep ik vaak nog wel omdat ik niet gestresst raakte van het niet kunnen slapen en dus toch uit rustte. Erger was het bij Parijs-Brest toen ik van de stress ook al een week van te voren slecht sliep en ook te vroeg wakker werd. Tegen beter weten in heb ik me de twee dagen van te voren geprobeerd in slaap te brengen met resp 1 heupflesje port (?%) en calvados (40%). Dat lukte dus voor geen meter...

Espi

jawel, maar dan moet je er wel aan kunnen komen en in Noorwegen kon je er zonder recept niet aankomen, ook niet aan de melatonine pillen die in NL vrij verkrijgbaar schijnen te zijn.
Voor Frankrijk was ik het vergeten

Wel jongens ik had hetzelfde probleem !
Nu heb ik 'Nachtrust' vh kruidvat met oa Valeriaan extract in , 2 tabletten een uurtje voor het slapengaan en slapen zal je !

ik kreeg eerst altijd Sopricon van de doc,
hij ligte ook toe dat het een ligt inslapertje is en zorgt dat je je nodige slaap krijgt.
iig wel goed dingetje ;)

Hallo,

Ik heb vroeger ook heel veel last van slaapproblemen gehad en nu nog af en toe. Ik heb toen een tip gekregen van een oud leraar.

ga in bed liggen met je handen langs je lichaam, zorg dat je helemaal ontspannen bent. dan begin je met eerst je Linker voet aan te spannen 2a3 seconden dan laat je dit weer los en ontspan je een paar seconde daarna span je je linker en rechter voet aan en ga zo maar door totdat je je hele lichaam hebt gehad.

Dit was en is voor mij nog steeds een goede oefening om in slaap te komen. Ik hoop dat je er ook iets aan hebt. het is ieder geval te proberen he.

groetjes

Ik zorg er altijd voor om niet te veel te bewegen voor ik ga slapen.
Als ik vroeger druk bezig was met iets, trainen of zenders bouwen en ik ging daarna direct naar bed, dan sliep ik de eerste 2 `a 3 uur niet.
Je hersenen zijn dan nl. nog druk in de weer.

Ik train s' avonds en zorg er nu voor dat ik om 20:30 uur klaar ben of eerder.
Ik ga ff rustig zitten en doe de tv aan.
Met een warme mok chocolademelk zit ik dan onderuitgezakt naar tv te kijken.
Meestal een oninterresant programma.:yawn:
Op een gegeven moment voel je dat je klaar bent om te slapen.
Dan zet ik een rustig easy listening md'tje op en draai het volume tot zeer zacht.
Binnen een kwartier ben ik in dromenland.

er zijn een paar dingen die je best wel en niet doet

niet doen;
-TV voor het slapen gaan
-inspanning voor het slapengaan
-op voorhand al "weten" dat je toch niet kan slapen
-als je dan toch niet kan slapen blijven liggen, en beginnen ronddraaien. Sta op en ga ff naar het wc en lees een magazine, wederom geen TV!
-lig niet te piekeren over van-alles-en-nog-wat, probeer je hoofd "leeg" te maken
-ga niet slapen als je je niet moe voelt, probeer wel op je nomale uur op te staan!

wel doen;
-zorg ervoor dat je overdag voldoende beweging krijgt
-creer een routine rond het slapengaan, wassen, tanden poetsen...
-warme melk helpt echt
-zorg ervoor dat je kamer 100% duister is! het minste licht zal het inslapen al sterk bemoeilijken!
-zorg ervoor dat je slaapkamer niet te warm (ong. 18°C) is en dat ze goed verlucht is
-zorg voor een goede matras en kopkussen
-maak je bed eens op, niks dat zo comfortabel ligt als een pas opgemaakt bed
-probeer "storende" geluiden buiten te houden, lukt dit niet kan je best zelf voor een monotoon geluid zorgen (ventilator, aico,...)

dat is zowat alles waar ik momenteel aan kan denken

als dit nog niet afdoende is kan je ontspanningstechnieken (meditatie) proberen, van slaappillen blijf je beter af...

Wijze raad bart !
Voor een keertje ben ik 100% akkoord met je :)
Onder slaappillen bedoel je dan wel enkel de zwaardere dingen(zoals oa melatonine enzo) he ?
Die Valeriaan lijkt me echt niet veel kwaad te kunnen

Ah er zijn dus meer woelende mensen.. ;)

Op een gegeven moment als je zo naar het plafond ligt te staren en je even bedenkt hoelaat je naar bed bent gegaan, hoelang je nu al wakker ligt en hoe weinig uurtjes je nog maar te slapen hebt schiet de stress erin en dan slaap je helemaal niet meer.

Hoorde ook nog van een collega dat chocomelk van Cacao poeder
( zelf gemaakte chocomelk dus, [ poeder gewoon te halen bij AH ofzow, 2 eetlepens daarvan in een mok met warme melk en nagelang wat suiker toevoegen] )
zeer goed werkt, dit lijkt mij gezonder dan de voorgeproduceerde chocomelk of 'Nesquick'.

Het is wel goed om wat alternatieven te horen want van de diehard slaappillen blijf ik liever zo lang mogelijk af, alhoewel ik niets heb tegen die homeopathische middeltjes

Laatst bewerkt:
Bij nader inzien vind ik dit zelfs de post vh jaar bart :)
Het valt op dat als er 1 van zen mag-niet's aanwezig is je idd slecht zal inslapen/slapen

SOLORUNNER zei:
Op een gegeven moment als je zo naar het plafond ligt te staren en je even bedenkt hoelaat je naar bed bent gegaan, hoelang je nu al wakker ligt en hoe weinig uurtjes je nog maar te slapen hebt schiet de stress erin en dan slaap je helemaal niet meer.

uiteindelijk maakt het voor je lichaam niet zoveel uit of je nu slaapt of stilligt, vind dit altijd een gerusstellende gedachte. Met als gevolg dat je terug wat onstpannen geraakt waardoor je sneller in slaap valt...

:)

Moen zei:
Voor een keertje ben ik 100% akkoord met je

wie had dat ooit durven denken?! :D

Vaak is het spanning,teminste dat was bij mijn moeder wel het geval.
Ook gaan veel mensen nadenken over dingen wanneer ze in hun bed liggen en eindigen vaak in piekeren,dus slapen niet snel in.
Simpel weg omdat je hersenactiviteit te groot is.

Zelf heb ik er nog nooit problemen mee gehad,ik slaap al binnen 5 min als ik op bed ga.En slaap ook super vast!
Ben een keer van een stapelbed afgesodemietert en sliep door tot de volgende ochtend,was ff waar de **** ben ik...ach ja. :D

bart82 zei:
uiteindelijk maakt het voor je lichaam niet zoveel uit of je nu slaapt of stilligt, vind dit altijd een gerusstellende gedachte. Met als gevolg dat je terug wat onstpannen geraakt waardoor je sneller in slaap valt...

misschien gekke vraag maar wat zal ongeveer het verschil zijn ( in procenten )

stilliggen is 80 % van slapen ? ( sja hoe moet je dat anders uitdrukken :D )

SOLORUNNER zei:
misschien gekke vraag maar wat zal ongeveer het verschil zijn ( in procenten )

stilliggen is 80 % van slapen ? ( sja hoe moet je dat anders uitdrukken :D )

voor je spieren zal het verschil zelfs praktisch verwaarloosbaar zijn, als je lichaam z'n rust maar krijgt.

Ja ok, maar je bent geestelijk wel een wrak als je de hele nacht wakker ligt! Wel een goede post hoor Bartje! :)

Ik had zelf eerst ook veel slaap problemen. En bij mij heeft het beste geholpen:

ritme in je leven!

Klinkt misschien wat raar, maar als je een tijdje lang elke dag om 7 of half 8 op staat, werkt/school, trained en veel eet dan slaap je denk ik toch wel. Ik had vroeger altijd dat ik dan in bed lag en vooral als ik die nacht weinig uren had om te slapen kon ik niet in slaap komen. Dan dacht ik: damn Rob, over 5 uur moet je r uit, je moet nu écht eens gaan slapen. En dan lukt het niet. Sinds ik lange tijd elke dag vroeg op sta slaap ik als een baby.

Maarja, als je dan niet kan slapen, dan pak ik altijd warme melk met een paar schepjes honing. Eventueel wat eten of zo.

Een blowtje wil altijd ook wel goed helpen, maar als BB'er kun je dat beter laten :)

Suc6 m8!

ook niet onbelangrijk: hoe ziet hje slaapritme eruit in t weekend?

als je slaapt slapa je dan ook goed?

overdag moe?

als je problemen hebt om in slaap te komen is zoweizo niet verstandig om overdag te gaan dutten he:)

15 tips voor een goede nachtrust

Net zoals eten en drinken is het slapen een eerste levensbehoefte van alle levende wezens. Het slapen is iets natuurlijks wat we moeten laten gebeuren wanneer we ons moe voelen, dus niet door middel van allerlei medicatie hoewel het in sommige gevallen natuurlijk niet anders kan.
Diana's Droomwereld heeft een aantal regels voor een goede nachtrust voor u op een rijtje gezet:

1. Het belangrijkste is om naar uw lichaam te luisteren. Wanneer u moe bent ga dan slapen en forceer alles niet. De meeste volwassenen hebben zo'n 7,5 tot 8 uur slaap per nacht nodig. Kinderen en tieners hebben zelfs meer slaap nodig. Een goede nachtrust krijgt u door aan één stuk door te slapen zonder onderbrekingen.

2. Regelmaat is ook zeer belangrijk. Wanneer u op een bepaald tijdstip elke avond naar bed gaat bevorderd dat uw biologische klok en u zult ook zien dat wanneer u een bepaalde regelmaat aanhoudt u overdag ook veel meer alert bent.

3. Gebruik het bed alleen voor het slapen en voor de coïtus, maar niet voor het lezen van tijdschriften, boeken of andere zaken. Wanneer u naar bed gaat, laat uw lichaam dan langzaam tot rust komen totdat u vanzelf in slaap valt.

4. Ga vroeg naar bed. Vroeg wil zeggen voor middernacht. Veel mensen krijgen na middernacht een "opleving" waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen.

5. Zorg dat er geen apparaten in de slaapkamer staan waarop u de tijd kunt aflezen. Geen klokken, geen wekkers, geen horloges. Wanneer u midden in de nacht wakker wordt is het beter om weer in slaap te vallen wanneer u de tijd niet kunt zien.
dit heb ik zelf ook gemerkt..scheelt echt

6. Neem geen middagdutjes of avonddutjes en probeer om niet in slaap te doezelen wanneer u televisie kijkt of wanneer u een boek aan het lezen bent tegen bedtijd. Dit kan namelijk uw nachtrust niet ten goede komen.

7. Doe geen (sport) oefeningen vlak voor het slapen gaan, hierdoor kunt u moeilijker in slaap komen. Wanneer u een paar uur voordat u naar bed gaat wat aan lichamelijke beweging doet, dan kan dit juist uw nachtrust weer ten goede komen.

8. Wanneer u in bed ligt probeer dan te voorkomen dat u gaat liggen nadenken en peinzen over bepaalde zaken. Wanneer dit toch een eigenschap van u is, neem dan een paar uur voordat u gaat slapen even de tijd om de dingen te overdenken die u normaal in bed zou overdenken.

9. Voorkom teveel eten en drinken vlak voordat u gaat slapen. Wanneer u toch wat trek heeft neem dan liever wat yoghurt, kaas of een appel. Teveel drinken doet u 's nachts wakker worden met een volle blaas.

10. Cafeïne en roken zijn ook twee boosdoeners. Het wordt niet alleen moeilijker om in slaap te vallen, maar ook om in slaap te blijven.

11. Een warm bad voor het slapen gaan kan wonderen doen. Het helpt u te relaxen zodat u makkelijk in slaap kan vallen. Een zacht achtergrondmuziekje kan ook wonderen doen.

12. Zorg dat uw slaapkamer slaapvriendelijk is. Een donkere kamer doet wonderen. Wanneer u veel in nachtdiensten werkt is het raadzaam om niet lichtdoorlatende gordijnen in de slaapkamer op te hangen.

13. Zorg voor een rustige omgeving waar u zich thuis voelt.

14. De slaapkamer moet niet te warm zijn, maar ook niet te koud.

15. Zorg voor een goed matras en kussen. Dit kan echt wonderen verrichten ten opzichte van uw nachtrust.

[Link niet meer beschikbaar]

Je geen zorgen proberen te maken helpt zeker. Op vakantie maakte ik me er niet zo druk om, dat ik niet sliep, ik hoefde de volgende dag toch niet per sé vroeg weg.. gevolg was dat ik ondanks de geringe slaap me toch uitgerust kon voelen omdat ik ontspande.
In Frankrijk was dat niet zo, ik zat continu met stress gedachtes over wat ik nog allemaal moest doen, etc.. en rustte zo niet uit.

Espi

Terug
Naar boven