Wateen is een hobby-astronome, dus dat zit wel snor..
Maar Oli, ik zou de raad opvolgen van Kale. Doe een zware training in de avond... zeker géén aerobics, want daar word je hyper van... gewoon zware KT.
Bouw je slaapmiddelen langzaam af...
En bedenk, het is niet erg om af en toe een nacht door te halen.. dat doe ik ook vaak, meestal achter de pc of met een boek in bed (vroeger).
Raak niet in paniek als je niet kunt slapen, pak een boek, niet TE spannend en ga lezen in bed met een klein lampje erbij. Een kennis van me doet dat altijd en laat rustig het licht branden. De meest slaapverwekkende boeken zijn studieboeken en boeken in een taal, die je niet goed beheerst...
Wat ook helpt, is een warm bad of warme douche, dat ontspant.
'n Natuurlijk slaapmiddel zit in passievrucht. Ik heb ook bij de drogist een slaapmiddel gezien op basis van passievruchtenbloemen... iedereen in Brazilië aan wie ik vertelde passievruchten bij het ontbijt te eten met suiker erop riep daarop onmiddellijk dat ik dat juist 's avonds voor het slapen gaan moest eten omdat je er zo lekker van kunt slapen...
Wat niet helpt, is alcohol. Ik heb zelf eig. bijna nooit last van slapeloosheid, behalve als ik hyper ben van spinning zoals nu. Ik ga vrijdagavond 3 uur spinnen en wil dat za-ochtend weer doen. Mijn grootste zorg is, dat ik niet kan slapen van de adrenaline/endorfines...
In Frankrijk heb ik tijdens de 100-cols tocht de eerste 2 weken last van slapeloosheid gehad wegens geluidsoverlast van mijn bonkend hart... alcohol blijkt wel geschikt om ermee in slaap te vallen, maar je wordt er ook weer eerder van wakker..
Beker warme melk wil ook helpen, daar zitten wat slaapverwekkende stoffen in (geldt dat niet ook voor kaas?)
Maar eerlijk gezegd, vind ik het wel grappig dat je last van slapeloosheid hebt, ik geniet enorm van je creativiteit!
Espi