MuscleMeat

Slapen

Bezoekers in dit topic

RobbieH

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
5 nov 2002
Berichten
865
Waardering
0
Tijdens je slaap groei je het meest.
Maar te lang slapen is ook weer niet goed.
Hoe zit het nou precies met slapen?
Hoe lang is het beste?
En is het misschien een goed idee om een extra dutje te doen???? Bijv smiddags.


???
 
Voor iedereen verschillend, ene heeft maar enkele uurtjes nodig andere heeft heel wat meer nodig.
Ga uit van een gemiddelde rond 8 -9 uur dan zit je meestal goed en wijzig naar eigen behoefte.
Rond de middag kan, maar echt veel haalt het volgens mij niet uit.
 
Zien mij hier op het werk al een uurtje mijn ogen dichtdoen:D .
Ik slaap gem. tussen 6-7 uur.
Is voor mijn voldoende.
Merk wel als ik een rustweek inlas, ik veel meer slaap.
 
Er is ooit een onderzoek geweest waar ze een clubje mensen ergens op de aardbol pleurde waar het echt maar een paar uurtjes donker was, ze konden daar doen en laten wat ze wilden. Ze hadden echter geen beschikking over techniek, dus geen internet, tv, radio whatever. Ze konden op geen enkele manier de tijd bepalen. Ze konden wel wat spelletjes doen, of dingen knutselen enzo dus echt vervelen hoefden ze niet. Na een paar dagen bleek dat iedereen ongeveer 10 uur sliep per dag/nacht, daar uit leidden de onderzoekers af dat het lichaam 10 uur slaap optimaal vind...

Maar dit heb ik een paar jaar geleden ergens in een kijk gelezen.
 
ik slaap ook hooguit 6 a 7 uur en groei goed. tis gewoon per persoon verschillend. als ik 8 a 9 uur slaap kom ik me bed helemaal niet meer uit. wor ik alleen maar duffer van.
 
Originally posted by frietbakker
Er is ooit een onderzoek geweest waar ze een clubje mensen ergens op de aardbol pleurde waar het echt maar een paar uurtjes donker was, ze konden daar doen en laten wat ze wilden. Ze hadden echter geen beschikking over techniek, dus geen internet, tv, radio whatever. Ze konden op geen enkele manier de tijd bepalen. Ze konden wel wat spelletjes doen, of dingen knutselen enzo dus echt vervelen hoefden ze niet. Na een paar dagen bleek dat iedereen ongeveer 10 uur sliep per dag/nacht, daar uit leidden de onderzoekers af dat het lichaam 10 uur slaap optimaal vind...

Maar dit heb ik een paar jaar geleden ergens in een kijk gelezen.

Ik denk dat die mensen gewoon langer slaapten omdat ze toch niet echt wat te doen hadden.
En op een gegeven moment ben je toch catabool bezig???
Lang slapen zou dan toch niet goed zijn???
Ik heb 7 a 8 uur slaap per dag nodig, ik merk het best goed als ik slaap tekort kom.
 
Ik zeg ook niet dat het perse bevordlijk hoeft te zijn voor je spiergroei, maar het kan wel weer voordelig zijn voor je neurosysteem ofzo. Of iets anders dus. Maar als zeg 8 mensen allemaal 10 uur slapen achter elkaar, op andere tijdstippen dus op tijdstippen dat ze willen slapen dan is dat toch nauwelijks toeval te noemen.....
 
Originally posted by frietbakker
Er is ooit een onderzoek geweest waar ze een clubje mensen ergens op de aardbol pleurde waar het echt maar een paar uurtjes donker was, ze konden daar doen en laten wat ze wilden. Ze hadden echter geen beschikking over techniek, dus geen internet, tv, radio whatever. Ze konden op geen enkele manier de tijd bepalen. Ze konden wel wat spelletjes doen, of dingen knutselen enzo dus echt vervelen hoefden ze niet. Na een paar dagen bleek dat iedereen ongeveer 10 uur sliep per dag/nacht, daar uit leidden de onderzoekers af dat het lichaam 10 uur slaap optimaal vind...

Maar dit heb ik een paar jaar geleden ergens in een kijk gelezen.
Ik zou die 2 uur extra (10 i.p.v. 8 uur slaap) gebruiken om een zonnewijzer te maken, dan zou ik weten hoe laat het was, en dan zou ik ook weten wanneer het bedtijd was ;)
 
Mijn slaaprecord heb ik gevestigd na een enerverende jongerenbijeenkomst in Rusland waar van 's nachts slapen niet zo veel kwam (van bij kampvuur zingen en zo wel)
Nou, ik nam de boot van Helsinki naar Travemünde en dat duurde dus ongeveer 24 uur. Ik ga om 22 uur naar bed in een slaaphut die pikkedonker is. Word om 2 of 3 uur 's nachts even wakker, ga plassen en weer slapen.
Toen ik opnieuw wakker werd zag ik mensen in mijn kamer bezig in te pakken. Ik vroeg ze waarom ze dat deden.. We zijn er al! Huh? Bleek ik tot 16 uur 's middags doorgeslapen te hebben.. in totaal dus 18-2 = 16 uur van de wereld geweest :D.
Dat was in 1995.. de volgende dag reed ik 's nachts door en heb voor het eerst achter elkaar 400 km gereden in 40 uur (wel met volledige vakantie-uitrusting). Mijn fietsmaatje, die net Parijs-Brest had gereden, pakte me bij wijze van spreken in het nekvel en heeft vanaf toen niet gestopt me zover te krijgen ook eens zoiets te proberen..
Mijn niet-slaaprecord ligt overigens rond de 72 uur..

Meestal slaap ik rond 7-8 uur. Ben ik hyper van spinning, dan is 6 uur voldoende.. doe ik een week of meer niets aan sport, dan is 8 uur nog niet genoeg en heb ik 's middags ook slaap, tenzij ik per sé vroeg op moet, maar dan ben ik geradbraakt.
Die slaap hangt ook zeer sterk samen met de hoeveelheid KH die ik naar binnen heb gewerkt. Sinds ik een ketodieet doe, ben ik bijna niet meer slaperig, muv het weekend wanneer ik KH vreet.

Greetz

Espi
 
met dat keto krijg je toch weinig KH naar binnen? dan zou et kloppen, want van veel KH krijg je meer slaap
 
Slapen is mijn grote probleem, ik heb er pillen voor nodig...
 
slapen

fantastische hobby.

12 uur vaak in vakanties :D
 
Is hier iemand die ervaring heeft met het afbouwen en stoppen van slaapmedicatie??
 
Ik denk dat het mede door die pillen is dat ik een beetje geflipt begin te worden....
 
ik merk et aan je topics in chat en concersatie :D

maarre... tis idd verslavend die medicatie. ik zou gewoon andere dingen proberen zoals warme melk of ga wat later trainen, dat als je thuis komt nog ff gaat eten en dan gaat slapen.
 
Originally posted by wateengedoe2

Ik zou die 2 uur extra (10 i.p.v. 8 uur slaap) gebruiken om een zonnewijzer te maken, dan zou ik weten hoe laat het was, en dan zou ik ook weten wanneer het bedtijd was ;)

Moet je wel weten hoe laat de zon opgaat! en hoeveel uur die op is! :p
 
Wateen is een hobby-astronome, dus dat zit wel snor..

Maar Oli, ik zou de raad opvolgen van Kale. Doe een zware training in de avond... zeker géén aerobics, want daar word je hyper van... gewoon zware KT.
Bouw je slaapmiddelen langzaam af...
En bedenk, het is niet erg om af en toe een nacht door te halen.. dat doe ik ook vaak, meestal achter de pc of met een boek in bed (vroeger).
Raak niet in paniek als je niet kunt slapen, pak een boek, niet TE spannend en ga lezen in bed met een klein lampje erbij. Een kennis van me doet dat altijd en laat rustig het licht branden. De meest slaapverwekkende boeken zijn studieboeken en boeken in een taal, die je niet goed beheerst...

Wat ook helpt, is een warm bad of warme douche, dat ontspant.
'n Natuurlijk slaapmiddel zit in passievrucht. Ik heb ook bij de drogist een slaapmiddel gezien op basis van passievruchtenbloemen... iedereen in Brazilië aan wie ik vertelde passievruchten bij het ontbijt te eten met suiker erop riep daarop onmiddellijk dat ik dat juist 's avonds voor het slapen gaan moest eten omdat je er zo lekker van kunt slapen...

Wat niet helpt, is alcohol. Ik heb zelf eig. bijna nooit last van slapeloosheid, behalve als ik hyper ben van spinning zoals nu. Ik ga vrijdagavond 3 uur spinnen en wil dat za-ochtend weer doen. Mijn grootste zorg is, dat ik niet kan slapen van de adrenaline/endorfines...
In Frankrijk heb ik tijdens de 100-cols tocht de eerste 2 weken last van slapeloosheid gehad wegens geluidsoverlast van mijn bonkend hart... alcohol blijkt wel geschikt om ermee in slaap te vallen, maar je wordt er ook weer eerder van wakker..

Beker warme melk wil ook helpen, daar zitten wat slaapverwekkende stoffen in (geldt dat niet ook voor kaas?)

Maar eerlijk gezegd, vind ik het wel grappig dat je last van slapeloosheid hebt, ik geniet enorm van je creativiteit!

Espi
 
Ik hoef gelukkig niet vaak vroeg naar school, doordeweeks slaap ik ongeveer zo een 9/10 uur. In vakanties/weekenden (vooral de zondagen) is 13/14 uur slaap helemaal niet uitzonderlijk voor mij... Ik word 's nachts ook vrijwel nooit wakker
 
Ik sliep eerst gemiddeld zo'n 4/5 uur en had er genoeg aan, enkel later begon ik voort in slaap te vallen smiddags, s'avonds terwijl ik normaal aan de paar uurtjes genoeg had. Ik heb moeite om in slaap te komen dus vind ik het erg vreemd dat ik daar last van had. Op een gegeven moment slaagde ik erin van me werk af thuis te zijn, meteen gegeten en daarna in slaap gevallen tot de volgende morgen. Ik snap er niks van het slapen betreft.
 
Hmm is er iets in je dieet veranderd of doe je andere soorten trainingen? Stress op het werk?
Evt. geluidsoverlast?
KH zijn bij mij de boosdoener dus.. en gebrek aan intensieve cardio

Espi
 
Back
Naar boven