Fitness Seller

slecht schema?? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

roel23

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
10 nov 2002
Berichten
5
Waardering
0
Ik lees hier op het forum altijd over schema's waarbij elke spiergroep maar 1 keer per week wordt getraint!.

mijn schema ziet er echter zo uit:

maandag: borst/schouders/buik
dinsdag: biceps/triceps/benen
woensdag: rustdag
donderdag: borst/schouders
vrijdag : biceps/triceps/rug

elke spiergroep heeft dus minimaal 48 uur rust, is dat genoeg of moet je echt een week rust per spiergroep hebben??


alvast bedankt voor de reacties!!
 
Ikzelf behaal betere resultaten als ik elke spiergroep
maar 1x per week train.
 
Er zijn heel wat mensen die elke spiergroep 2 keer per week trainen. Als je kijkt hoe ze trainen zie je snel hoe het komt dat ze elke spiergroep 2 keer kunnen aanpakken. Ze trainen niet intensief genoeg... Ik vroeg eens aan iemand: kan je het zelfde gewicht drukken, de tweede training (bv. borst) later op de week.... Ja, zei hij... soms meer. Ik was geschrokken en dacht hij wel een erg goede aanleg moest hebben. Moest ik mijn borst later die week aanpakken, kan ik met moeite nog 60 kilo drukken ... terwijl ik de eerste training vlot 80kg druk... Maar ik train hard, kort, en intensief. Ik pers er elke rep uit, en train altijd tot failure...
Die kerel waar ik het over had was heel wat breder dan mij... maar ik heb hem al lang voorbij gestoken. :D Hij is jaloers en zegt dat ik aan de as zit. Ik ontken het natuurlijk en verkondig hoe de wondermiddelen glutamine en creatine werken... :rolleyes:
 
LIGT DUS EEN BEETJE AAN DE PERSOON ZELF EN AAN DE INTENSIEVITEIT VAN DE TRAINING BEGRIJP IK.
WANT IK DACHT DAT DE GYM WAAR IK TRAIN DE ENIGSTE IN HEEL NEDERLAND WAS WAAR EEN SPIERGROEP 2 KEER PER WEEK WORDT GETRAINT (NIET IEDEREEN, MAAR ZO'N BEETJE DE HELFT) NA HET LEZEN VAN JULLIE SCHEMA'S:)
 
Ik zie dus dat je borst 2 keer p/w pakt maar rug maar 1 keer. schouders pak je ook 2 keer en dat is snel te veel voor schouders of je moet echt splitsen op voorkant en achterkant. Zelf pak is mijn schema
Dag 1 Borst/triceps
Dag 2 schouders
Dag 3 rust
Dag 4 Rug/Biceps
Dag 5 Benen
Dag 6 of rust of ik begin weer bij borst
Dag 7 of Borst als ik ervoor rust hebt gehad.

Buik pak ik er vaak tussendoor

Zo zit er net geen week tussen maar een dag of 5. Dit vind ik lekker trainen en zo loop ik meestal tussen alle drukke dagen door. Bv Maandag is bij ons een echte Borst dag iedereen gaat bankdrukken etc en je moet steeds wachten. Op deze manier verspringt mijn borst dag per week.

Ik vind 2 keer in de week na 48 uur weer een spier pakken te kort. of je moet zwaar aan de AS zitten dan herstel je sneller en makkelijker.

succes
 
Laatst bewerkt:
thanks diver2000

ik zal eens een tijdje overstappen op je schema, over in ieder geval mijn schema een beetje aanpassen, ik laat wel horen of ik ermee vooruit ga.

greetz roel
 
Roel, wat me meteen opvalt is wat driver ook al zegt, er zit geen verhouding in de spiergroepen die je traind. Rug 1x bvb.

Verder het volgende. Je pakt met je schema ELKE dag je triceps mee...k*t dus! :finger: Daarbij ishet zo dat je benen combineerd met armen. Dit kan nooit productief zijn, is namelijk veel te veel. Tenzij je natuurlijk niet hard traind en niet veel wilt bereiken, maar daar ga ik niet van uit...
 
Bovendien gebruik je verschillende spiergroepen ook tijden het trainen tijdens andere spiergroepen. Als je split er zo uit ziet:

Borst/Biceps
Benen/Schouders
Rug/Triceps

Dan train jij je biceps, triceps en shouders 2x in de week, biceps tijdens je biceps en rug training, schouders tijden je schouder en borst training en triceps tijdens triceps training en borst training. Dus als jij je trainnig er al op toe splitst dat je alles 2x traint dan zou je ze waarschijnlijk nog meer trainen.....
 
ik train ook al mijn spiergroepen twee x per week en echt hard...normaal gesprokken is de spier dan ook al geheel hersteld en kan ik hetzelfd of soms meer gewicht gebruiken....is de spier nog vermoeit (spierpijn) sla ik hem natuurlijk een x'tje over

dus ik denk dat dat voor ieder apart is en je zelf wel aan je lichaam merkt of je ze nu een of twee x per week moet aanpakken
 
Je lichaam herstelt eerst. dat is als je spierpijn voelt. daarna gaat hij zich verdedigen tegen de oefening. Nu groeit je spier maar heb je geen spierpijn meer. Als je nu weer gaat trainen zal je dus de groei stoppen en weer de spier beschadigen en zal hij weer pijn gaan doen, herstellen en weer proberen om te groeien. Waarschijnlijk train je nog kort en herstel je sneller. ik merk nu na 10 jaar dat je lichaam harder werkt om te herstellen en dan is 2 keer per week teveel.

greetz
 
ik heb het me allemaal nog eens bedacht en ik denk toch dat ik nog een tijdje 2 keer blijf aanhouden, ben ook nog niet zo erg lang bezig, als ik merk dat ik niet voldoende vooruitga kan ik altijd nog over stappen op 1 keer per week, ik zal wel een aantal van jullie tips meenemen in het schema.

bedankt!!
 
Originally posted by roel23
ik heb het me allemaal nog eens bedacht en ik denk toch dat ik nog een tijdje 2 keer blijf aanhouden, ben ook nog niet zo erg lang bezig, als ik merk dat ik niet voldoende vooruitga kan ik altijd nog over stappen op 1 keer per week, ik zal wel een aantal van jullie tips meenemen in het schema.

bedankt!!

Idd. in het begin heb je nog niet de kracht om je spieren zo uit te putten, dat je zo lang hoeft te rusten. Naar mate je verder komt, heb je steeds meer hersteltijd nodig.

Er zijn zelfs professionals die overwegen om een spiergroep 1 keer in de 1 1/2 week of 2 weken te trainen.
 
Back
Naar boven