XXL Nutrition

Slecht slapen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Pieter318

Cool Novice
Lid geworden
25 sep 2016
Berichten
150
Waardering
97
Lengte
1m87
Massa
103kg
Vetpercentage
16%
Moguh allemaal,

Bij deze wil ik er toch even een topic over aanmaken want niets schijnt meer te helpen.

Sinds een jaar ongeveer wordt ik meerdere keren per nacht wakker. Vroeger meestal een keer rond 04:00 snachts, maar inmiddels meestal wel zo’n 3 keer.

Ik dacht altijd dat dit door stress kwam maar nu tijdens de quarantaine heb ik echt niets om me druk om te maken en het probleem blijft spelen.

Mijn routine voor bed ziet er ongeveer zo uit. Om half 10 savonds drink ik nog een flinke liter water zodat m’n vochtbalans goed is. Dan eet ik rond 10 uur een halve kilo kwark met 3 scoops whey en 70 gram nootjes + wat fruit. Om 11 uur spring ik nog even snel de douche in, neem ik m’n supplementen (zinc, omega 3, creatine en D3) en meestal lig ik dan rond kwart over 11 in bed.

Inslapen kost me echt geen moeite. Ik denk dat als ik rond 23;15 in bed lig, ik meestal rond 23;20 wel slaap. Maar dan komt t, rond 2:00 snachts wordt ik wakker. Vaak slaap ik dan snel weer in maar vannacht lag ik tot 4:00 wakker. Dan ga ik weer pitten en rond half 6 wordt ik weer even wakker. Meestal om de 2/3 uur wordt ik wakker en het vreemde is dat ik niet eens nachtmerries heb of moet pissen, gewoon echt zonder reden.

Omdat ik vrij weinig heb nu in quarantaine blijf ik dan meestal tot een uur of 12 liggen in de hoop dat ik toch “mn 8 uur slaap haal”. Maar hierdoor is t percentage dat ik slaap in de slaapkamer echt 60% geworden. Drama

Ik heb alles geprobeerd, kamer kouder maken. Oordopjes indoen.Anderhalf uur voor het slapen niets meer drinken. Een to do list maken zodat ik me nergens meer druk om maak Etc. Niets schijnt te werken

Vroeger sliep ik gewoon in rond 23:00 en werd ik sochtends om 8 uur wakker door de wekker, wat heerlijk was dat zeg. Kan iemand mij helpen? Slapen begint echt iets heel vervelends te worden op deze manier.

groetjes,

pietertje proteine
 
Wordt je moe wakker?

Lees hier even. Je slaap bestaat uit slaapcycli.

Het is eigenlijk heel normaal dat je een paar x op een nacht wakker wordt. Vaak gebeurt dit "half bewust" en slaap je door. Op het moment dat je er echt op gaat letten wordt je je pas bewust dat je steeds even wakker bent. Vaak als mensen er echt over na gaan denken gaan ze zich ongerust maken.

Dus wordt je niet moe wakker, heb je er geen echte klachten van behalve dat je denkt "shit ik slaap niet meer door". Dan zou ik proberen het wat losser te laten. De stress maakt alleen maar dat je je er druk om maakt en er steeds meer op gaat letten.
 
Valeriaan kan misschien wat ondersteuning geven.
 
Wordt je moe wakker?

Ik wordt niet echt moe wakker en heb ook niet het idee dat m’n gains er onder hebben geleden afgelopen tijd.
Het is meer mentaal, je weet dat je vaak bent wakker geworden of wakker hebt gelegen en dan associeer je alles wat iets moeilijker gaat ineens met die slechte nacht.

Omdat ik nu dus ook elke dag pas rond 11 uur op sta maak ik korte dagen van 12/13 uur. Zou het kunnen dat ik daardoor minder moe ben en dus minder diep slaap? Ondanks dat ik wel snel inslaap natuurlijk.
 
Valeriaan kan misschien wat ondersteuning geven.
Ik geloof niet dat dit gaat helpen, melatonine en al die zooi doet ook weinig voor mij omdat het probleem niet bij inslapen maar bij doorslapen ligt. Bovendien sliep ik vroeger ook perfect zonder. Denk dat er iets anders speelt maar heb geen idee wat..
 
Wat Marina zegt. Mensen die slecht slapen weten precies hoe laat ze wakker zijn. Ik werk onregelmatig en slaap soms op het werk. Dan slaap ik minder goed.
Uiteindelijk maakt mij dit niet uit, ik ga slapen als ik moe ben, dat is soms s'middags even op de bank. Verder probeer ik meer dan 8 uur in bed te liggen. Als ik echt wakker ben in bed, dan ben ik blijkbaar uitgerust en ga ik uit bed. Afgelopen nacht 10 uur gemaakt, het regende vanmorgen, dus...
 
Zou me er ook niet te druk over maken want dan creëer je een vicieuze cirkel. Zelf slaap ik pas na een paar uur en hoe meer ik me daarop fixeer hoe later het inslapen komt. Steevast word ik net in de eerste remslaap wakker van een nachtmerrie badend in het zweet. De geest is sterker dan je denkt en vaak is slaap een verwerkingsproces van wat je in de dag hebt ervaren. Ook onbewuste stress kan meespelen.
 
Eens met de eerdere comments.

Wellicht helpt het om een half uurtje een boek te lezen voor je slaapt? Gewoon om je hoofd wat rust te geven. Van lezen word je sowieso niet dommer dus dat is mooi meegenomen ;)
 
Bedankt voor de reacties, dat stelt me gerust! Dat lezen kan ik wel proberen, laat over een weekje wel weten of ik al verschil merk.
 
Moet je niet plassen?
Nee man, ik doe anderhalf uur voor het slapen niets meer drinken. Dan wordt ik daar in ieder geval niet wakker van.

denk inderdaad dat het iets mentaals is, ik ga me proberen er wat minder druk om te maken. Slaap is ook niet alles ;)
 
Kamp al jaren met hetzelfde probleem. Ieder soort medicatie al voorgeschreven gehad. Wat mij helpt;

1. Mindset; ga jezelf niet liggen opfokken dat je wakker ligt en miss te weinig slaapt pakt. Ik denk maar zo, als m’n lichaam nu niet wilt, so be it. Des te makkelijker gaat t de volgende dag (maar vermijd dan powernaps).

2. je slaapkamer is je SLAAPkamer. Geen tv kijken, mobiel gebruiken oid. Je hersenen moeten die kamer associëren met rusten.

3. verwijder iedere mogelijke vorm van tijdsweergave zoals een wekkerradio, telefoon etc.Zonder besef van tijd gaat het een stuk makkelijker. Uiteraard, heb je een wekker nodig? Leg hem bij je voeteneinde met de klok faced down.

en anders een bezoekje aan de HA. Ik kwam er na 27j achter dat ik adhd/add heb. Ik was dat ventje wat achter in de klas lag te slapen. Maar zoals nu, en normaliter, beginnen m’n hersens van hot naar her te springen wanneer ik rust vind.

laatste “vreemde” tip; zet een ventilator oid met een constant geluid aan. Niet zozeer direct op je gericht tot je dood vriest, maar een constant geluid kan je tot rust brengen omdat je hierdoor niet waakzaam of schrikwekkende bent voor onverwachte geluiden
 
Heb ik ook last van de laatste tijd, wakker worden met zweet op het voorhoofd, en juist op dat moment slaan de gedachten op hol, uiteindelijk val ik in slaap door slaaptekort. Even kijken hoe het deze nacht gaat verlopen, ik ben de hele dag al half slaperig, bewust niet wezen liggen, zo meteen gaat hier iig het licht uit.
 
Probeer de ademhalingstechniek van Wim Hof is voor je gaat slapen, bij mij werkt dat soms. Ik heb ook perioden dat ik moeilijk in slaap kom en snachts vaak wakker wordt :(

 
Nog iets anders,drink en eet niks meer na 19:00,gebruik je gsm niet in de slaapkamer en supplementeer met magnesium.
 
Wat Marina heeft geschreven is gewoon on point, jezelf er niet mee bezig houden, dit keer was ik te moe om te bedenken waarom ik weer wakker werd :p
 
Nog iets anders,drink en eet niks meer na 19:00,gebruik je gsm niet in de slaapkamer en supplementeer met magnesium.
Waarom zou je niet mogen eten na 19:00? Een goed gekozen maaltijd kan je slaap juist erg bevorderen.

@TS
Dat je niet naar de wc hoeft in de nacht, liter water en halve kilo vocht van de kwark wat je naar binnen werkt.
Je geeft aan dat je rond 23:15 in bed ligt en soms tot 12u blijft liggen om je 8u slaap te halen. Hoelang lig je wakker in de nacht en zit er verschil in de momenten?
Houd in je achterhoofd dat de 8 uur slaap een getal is. Het zegt vrij weinig over je slaapkwaliteit an zich.

Wat ik wel uit je verhaal haal, is dat je je ritme hebt aangepast omdat je tijdelijk door de quarantaine niets hebt. Al eens geprobeerd om je oude ritme gewoon door te trekken zoals je gewend bent? Mocht het een tijdelijke quarantaine zijn, ga ik er van uit dat je daar nu uit bent. Is je slaap ondertussen al weer zoals je gewend was?
 
Nog iets anders,drink en eet niks meer na 19:00,gebruik je gsm niet in de slaapkamer en supplementeer met magnesium.
Tussen 19.00 en 23.00u is echt belachelijk lang. Dan lig je al gauw wakker van de honger lijkt me :roflol:
 
Tussen 19.00 en 23.00u is echt belachelijk lang. Dan lig je al gauw wakker van de honger lijkt me :roflol:
Dat dat ik ook. Eet altijd een ommesletje voor het slapen gaan anders word ik helemaal wakker met hongerklop
 
Back
Naar boven