XXL Nutrition

Slechte fysio (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

nick7203

Cool Novice
Lid geworden
11 okt 2018
Berichten
179
Waardering
17
Lengte
1m74
Massa
53kg
Hallo,

Ik heb schouders die naar voren staan en ga hiervoor naar de fysio. Ik doe het 5x5 schema en wat extra opdrachten zoals push ups pull ups chin ups en sit ups. Mijn fysio raad mij aan om het trainen van mijn borstspieren te minderen en ik moet gaan planken, seated cable row en de one arm row (zagen) ik ben het vertrouwen in mijn fysio een beetje kwijtgeraakt na de volgende paar zinnen:
1: je hebt geen oefeningen voor je benen want squatten is voor je billen.
2: pull ups zijn vooral voor je armen
3: push ups zijn vooral voor je schouders
Ik wil zijn advies graag even laten controleren omdat ik het gevoel heb dat hij niet heel ervaren is.
 
Als je schouder naar voren staan kun je het beste row oefeningen doen. Daarnaast kun je voor chest, isolatie oefeningen doen.
Zo kun je voor een betere houding zorgen

Daarnaast heeft je fysio het op alle 3 de punten mis
 
Ik weet dat de fysio het op die 3 punten mis heeft, daarom ben ik hier ook. Ik doe nu Bench press en push ups voor mijn borst, moet ik dit minderen?
 
Ga maar snel weg bij de fysio en voeg naast rows ook gewoon 2x per week facepulls aan je schema toe. Verder is het ook een kwestie van goed op je houding letten.
 
Het klopt wel als je schouders naar voren staan dat aangerade wordt om je borst minder te trainen en je rug meer. Bij krachtsporters zie je wel vaker dat als de nadruk op BP en borst ligt dat schouders meer naar boren gaan staan omdat je borst voor kan gaan lopen. KAN zeg ik hier maar hoeft niet.
Je kan het ook interpreteren als je rug beter/meer trainen ;)

1. Squat spreekt je volledige benen aan. Nadruk op quadriceps maar ook glutes en hams
2. Veel mensen doen chin ups of voeren pull ups niet goed uit waardoor de biceps meer doen dan de lats. Vaak zie je mensen niet tot deadhang komen en houden ze de armen licht gebogen tijdens pull ups... dan doen biceps meer dan de lats. Dus bij een goed uitgevoerde pull up heeft je fysio ongelijk. Maar je ziet maar weinig mensen ze echt 100% goed uitvoeren.
3. push up hangt ook af van uitvoering en hoe je je handen plaatst.. dicht bij elkaar of verder uit elkaar. Ook hier zie je vaak weer slechte uitvoering....

Ik denk ook wel dat sommige fysio's vaak mensen zien die oefeningen juist verkeerd uitvoeren. En daardoor al snel dit soort dingen zeggen. Een echte goede fysio die ook van krachtsport afweet zal dit zeker niet zo kort door de bocht zeggen.
Dus je hebt gewoon een fysio die geen ervaring heeft met krachtsport... Dus zoek gewoon een ervaren fysio en versterk je rug met rows en doe voor je schouders facepulls.
 
De fysio heeft gezegd niet zoveel van sport te weten want hij is geen sportfysio... Ik heb nog een afspraak bij hem en dan zoek ik als het nodig is een ander. Moet ik mijn bench press wel blijven doen maar met een lager gewicht of een tijdje helemaal niet?
 
Dit is hoe mijn schema er nu uit ziet. De eerste 3 oefeningen zijn van het 5x5 schema (voor schema b gelden andere oefeningen van het 5x5 schema) en de rest heb ik zelf of met de fysio toegevoegd.

Screenshot_20190114-195457.jpg


Screenshot_20190114-195504.jpg
 
Alles in 1 training?? 11 oefeningen?

Waarom pull ups en ook nog chin ups?
 
Ik heb op het forum het advies gekregen om deze te doen omdat ik ze nu nog kan leren.
 
A way to much in 1 schema , je beperken tot 5 x 5 met dips en triceps extensions OF dumbell curl & pull ups
 
Kan ik me niet beter richten op compound oefeningen? Is planken eigenlijk echt nodig om mijn schouderprobleem op te lossen?
 
Nee planken voor je schouders is niet nodig. Wellicht dat reverse planks je kunnen helpen.
 
Ik heb op het forum het advies gekregen om deze te doen omdat ik ze nu nog kan leren.
Het zou kunnen dat je het advies niet helemaal goed hebt begrepen, of alle adviezen tegelijk hebt proberen op te volgen. Je bent er in het verleden namelijk ook al op geattendeerd dat je rustperiode tussen je 5x5 sets veel te kort is.

Training A
Squat 5x5 (1,5 minuten rust tussen de set, minimaal vergeet je warm up sets niet)
OHP 5x5 (idem)
Deadlift 1x5 (idem)
push ups en pull ups

Training B
Squat 5x5 (idem)
BP 5x5 (idem)
Pendlay Row 5x5 (idem)
push ups en chin ups

Laten we voorlopig stellen dat je fysio mogelijk een punt heeft met de oefeningen die hij je aanbeveelt, deze zou je dan in plaats van de schuingedrukte extra's kunnen doen. Dus doe gewoon die twee roei oefeningen en de plank.

Die plank kan je ook buiten de sportschool doen, 's ochtends en/of 's avonds.

Als je toch nog pull ups of chins zou willen doen* zou je dit in de rust van je squats kunnen doen.

Succes!

*Ik vind dat je dit altijd zou moeten willen.
 
Laatst bewerkt:
ik moest hiervoor ook veel roeien en endo en exo rotaties doen. Wel op de juiste manier uit voeren.
 
Kan ik me niet beter richten op compound oefeningen? Is planken eigenlijk echt nodig om mijn schouderprobleem op te lossen?
Misschien laat ie je wel planken omdat je slechte houding mede voortkomt uit een zwakke "core" of zoiets, vraag het hem eens.

Edit: De fysio die mij heeft begeleid na een niet sportherelateerde schouderblessure liet me ook planks doen!
En dit was was wel een fysio die een sportachtergrond heeft en ervaring met sportfysiotherapie.
 
Laatst bewerkt:
Oké ik zal mijn schema hierop aanpassen.
 
Ik heb mijn schema aangepast. De oefingen die tussen het 5x5 schema staan doe ik in de rust.

Screenshot_20190115-130304.jpg


Screenshot_20190115-130312.jpg
 
Ik heb mijn schema aangepast. De oefingen die tussen het 5x5 schema staan doe ik in de rust.
Je bent niet sterk, en je bent niet ervaren. Waarom denk je dat je in staat bent zelf te programmeren?
 
Ik wil push ups en pull ups blijven doen omdat ik dat vaak op het forum aangeraden krijg met de reden dat ik nu nog licht ben en ze makkelijk kan oefenen.
 
Back
Naar boven