Fitness Seller

Slim ontbijt langeduursport

  • Topic starter Wim_H
  • Startdatum
  • Reacties 19
  • Weergaven 813
  • Volgers 10

Bezoekers in dit topic

Wim_H

Cool Novice
Lid geworden
5 jan 2020
Berichten
135
Waardering
358
Lengte
1m78
Massa
79kg
Vetpercentage
10%
Hoyhoy,

Speciaal vraagje.
Ik ben op zoek naar maaltijden of ideeën die ik kan eten als ontbijt net voor een lange fietstocht (150 a 200km).
Moet iets zijn waar je niet te winderig van wordt, noch veel naar de wc moet lopen.
Ik kreeg laatst de hint: pannenkoeken met stroop.
Mensen met ervaring in lange fietstochten of ultraruns?
 
Wielrennen en hardlopen maakt nogal verschil is mijn ervaring. Voor hardlopen moet je veel kritischer zijn qua voeding voor de training. Voor de lange fietstochten kun je beter al de dag ervoor beginnen met veel koolhydraten te nemen. 1-2 uur voor de training ook koolhydraatrijk, desnoods licht verteerbaar mocht je anders problemen krijgen met de vertering.

Pannenkoeken met stroop is prima!
 
Pannenkoeken en dan goed receptje waarbij je wat extra vezels en granen toe voegt. :)
 
Wielrennen en hardlopen maakt nogal verschil is mijn ervaring. Voor hardlopen moet je veel kritischer zijn qua voeding voor de training. Voor de lange fietstochten kun je beter al de dag ervoor beginnen met veel koolhydraten te nemen. 1-2 uur voor de training ook koolhydraatrijk, desnoods licht verteerbaar mocht je anders problemen krijgen met de vertering.
Heb idd gelezen over carbstacking. Dat dat reeds kan van dagen vooraf. Maar ik ga het houden bij de dag ervoor smiddags en savonds een lekker bordje pasta te eten.
Heb je hints naar voedingsmiddelen ? Of toch gewoon mijn havermout met wat extra honing en een pannenkoek ?
 
Je kan een combinatie van havermout en bloem nemen om pannenkoeken van te bakken.
Een andere optie is mug cake ervan maken.

Of iets met rijstebloem ... das ook altijd wel snel qua opname (bambix oid).

Rijstwafels (vult voor geen drol maar goed) met honing of stroop en dan een trage KH bron erbij.

Maar denk ook eens aa krentebollen of mueslibollen met zoet beleg. Is eenvoudig en simpel.

Je kan ook zelf bananenbrood maken. Snelle van de banaan en op basis van haver oid. Eventueel aanvullen met rozijnen en dergelijke.
 
Heb idd gelezen over carbstacking. Dat dat reeds kan van dagen vooraf. Maar ik ga het houden bij de dag ervoor smiddags en savonds een lekker bordje pasta te eten.
Heb je hints naar voedingsmiddelen ? Of toch gewoon mijn havermout met wat extra honing en een pannenkoek ?
Hiermee zit je wel goed. Ga vooral niet experimenteren met nieuwe voedingsmiddelen die je niet gewend bent, want dat kan juist problemen geven met de spijsvertering. Krentenbrood is ook een goeie.
 
Laatst bewerkt:
Je kan een combinatie van havermout en bloem nemen om pannenkoeken van te bakken.
Een andere optie is mug cake ervan maken.

Of iets met rijstebloem ... das ook altijd wel snel qua opname (bambix oid).

Rijstwafels (vult voor geen drol maar goed) met honing of stroop en dan een trage KH bron erbij.

Maar denk ook eens aa krentebollen of mueslibollen met zoet beleg. Is eenvoudig en simpel.

Je kan ook zelf bananenbrood maken. Snelle van de banaan en op basis van haver oid. Eventueel aanvullen met rozijnen en dergelijke.
Zitten een paar goeje tussen! Thanks
 
Voor zo'n afstand zul je ook wel trainen en dat is het moment om uit te zoeken wat voor jou werkt. In elk geval niet iets nieuws uitproberen. En eten en drinken tijdens het fietsen. Ook dat moet je zelf even uitzoeken.
Ik vind pasta ook prima, en tijdens het fietsen sportvoeding, maar ontbijt koek vind ik ook lekker en lijkt ook te werken.
 
Wielrennen en hardlopen maakt nogal verschil is mijn ervaring. Voor hardlopen moet je veel kritischer zijn qua voeding voor de training. Voor de lange fietstochten kun je beter al de dag ervoor beginnen met veel koolhydraten te nemen. 1-2 uur voor de training ook koolhydraatrijk, desnoods licht verteerbaar mocht je anders problemen krijgen met de vertering.

Pannenkoeken met stroop is prima!
Hoe kom je hierbij? Of bedoel je dat het verkeerd kan vallen? Genoeg lopers die fasted kunnen lopen en het is zeer persoonlijk.
 
Voor lange tochten eet ik vaak de avond ervoor veel pasta. En voor ontbijt pannenkoeken, wit brood, ontbijtkoek. Vooral ook licht verteerbare dingen met niet te veel vezels.

Tijdens het fietsen veel snelle suikers. En ik vind cluster dextrin ook wel een interessante optie, maar nog niet geprobeerd.
 
Of bedoel je dat het verkeerd kan vallen?
Dit dus. In mijn hardloopperiode een paar keer gehad dat ik halverwege een duurloop de bosjes in moest schieten omdat de aandrang te groot werd. Met wielrennen nooit last van gehad.
 
Ik zou in ieder geval gaan carbstacken een dag van te voren en in de ochtend een goed stevig ontbijt nemen. Voor onderweg kun je eventueel protein repen nemen als makkelijke snack. Dat is wat ik doe als ik zo ver fiets.
 
Hoyhoy,

Speciaal vraagje.
Ik ben op zoek naar maaltijden of ideeën die ik kan eten als ontbijt net voor een lange fietstocht (150 a 200km).
Moet iets zijn waar je niet te winderig van wordt, noch veel naar de wc moet lopen.
Ik kreeg laatst de hint: pannenkoeken met stroop.
Mensen met ervaring in lange fietstochten of ultraruns?
Dus... koolhydraten met koolhydraten? :P Je lichaam weet niet wat een pannenkoek is, of wat stroop is. Je lichaam weet alleen wanneer die iets moet opnemen en hoe snel.

Qua gemak denk ik dat whey met oatspoeder of rijstpoeder het makkelijkste is wat je mee kunt nemen in een paar poederboxen.
 
Dus... koolhydraten met koolhydraten? :P Je lichaam weet niet wat een pannenkoek is, of wat stroop is. Je lichaam weet alleen wanneer die iets moet opnemen en hoe snel.

Qua gemak denk ik dat whey met oatspoeder of rijstpoeder het makkelijkste is wat je mee kunt nemen in een paar poederboxen.
Ik ben vooral op zoek naar iets lekkers (mss iets origineels waar ikzelf nog niet aan gedacht had) waardoor ik niet de hele dag winden moet van laten of actieve darmen heb/naar toilet moet lopen
 
Ik snap 'm! Is moeilijk te zeggen, iedereen krijgt van andere dingen weer "actieve darmen" :D

Als ik uit het niets ineens een stuk meer carbs neem dan ik normaal doe dan worden ze ook ineens heel actief :roflol:
 
Havermout,melk,olijfolie en whey. Werkt voor mij. Ik rijd dagelijks 1u15 a 1u30 smorgens op de fiets en zelfde savonds.
 
Niet alleen het aantal km’s maar ook intensiteit spelen een rol. Ik eet voor een 5-7 uur rit gewoon heel fors vooraf; havermout/whey pannekoeken, kwark met crusli en fruit, krentebollen etc.
Tijdens de rit ligt het aan het parcours en de intensiteit. Bij een zware inspanning iedere 45-60 min suikers. Tijdens een standaard lange duurrit een heel stuk minder (tot 2 a 2.5 uur niks) anders iedere 1.5 uur iets (reep/banaan/snelle jelle).
Tip: in je bidons kun je een oplossing maken van fructose en maltodextrine met een mespuntje zout. Ook weer extra kcals die in verhouding zijn voor snelle opnamen.
 
Vooral voldoende carbs, complex en snel. Daarnaast ook wat zouten ivm vocht verlies. Dus bijvoorbeeld krentenbollen met oude kaas en roomboter. Ook lekker voor onderweg.

gewoon heel goed eten, voldoende. Ik zelf eet voor een lange dag vooral voldoende (wit) stokbrood want dat doet mijn darmen goed. Maar kies we altijd voor eiwitten en vet erbij, zodat het wat langzamer wordt opgenomen. Als je de dag ervoor goed hebt gegeten dan krijg je minder snel een echte dip. Van pannenkoeken ga ik toch echt onderweg Kans maken op een ‘Tom du moulinnetje’.

voor onderweg heb ik altijd wat snelle suikers voor nood en verder gewoon wat krwntbollen kaas, banaantje, voldoende water bij me.

als het warm weer is heb je wel echt wat zouten nodig.
 
Thanks voor alle tips !
Onderweg heb ik isostar en water. Er zijn bevoorradingen waar ik stroopkoeken en bananen meepik. Dus onderweg zit goed.
Ik zal het ontbijt bij melk , krentenbollen met kaas en honing en een kleinere portie havermout met banaan en blauwe besjes houden.
 
Back
Naar boven