Fitness Seller

Slow cut of lean bulk + Heavy cut (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

PeterLimbeek

Novice
Lid geworden
26 okt 2021
Berichten
4
Waardering
1
Lengte
1m86
Massa
100kg
Vetpercentage
30%
Hallo allemaal,



Ik kijk al geruime tijd van alles af op dit forum, maar heb nu voor het eerst een vraag waar ik voor mijn gevoel niet een eenduidig antwoord op kan krijgen, dus ik richt me tot jullie voor advies!

Allereerst even een beetje een situatieomschrijving:

Ik heb eigenlijk mijn hele leven al overgewicht gehad, maar me daar nooit heel druk om gemaakt (kon normaal functioneren, 2x per week voetbal trainen + wedstrijd was geen probleem etc.). In de afgelopen jaren heb ik het echter nogal laten verslonzen en ben ik gestopt met sporten en steeds meer en ongezonder gaan eten, tot ik op bijna 120 kg zat. In mei ’21 besloot ik om daar wat aan te gaan doen, en ben ik in eerste instantie op mijn voeding gaan letten, en in oktober ben ik ook aan een hardloopcursus en het StrongLift 5x5 programma begonnen.

Rond de jaarwisseling (toen de gyms gesloten werden) ben ik eens voor de spiegel gaan staan en ik voelde me met mijn 95kg (-25 van origineel) erg klein. Ik denk dat je als je wat dikker bent dat je denkt dat je daaronder wat spier hebt zitten, maar op het moment dat je afvalt kom je erachter dat dat vies tegenvalt.

Ik ben in die periode gaan bulken (ik weet het, had ik nooit moeten doen), liet het hardlopen vallen en ben me gaan focussen op de gym met een 6 daags PPLPPL-schema met Progressive Overload. Dit had een positieve invloed op mijn 5R en 1R maxen, maar einde van het verhaal zat ik opeens weer op 110kg (Augustus 2021).

Ik ben de afgelopen maanden weer wat afgevallen (100kg) en denk dat ik heb geleerd van mijn fouten, maar ik twijfel erg hoe nu verder: Je leest overal dat het nagenoeg onmogelijk is om spiermassa op te bouwen in een kcal-deficit, maar ik heb het gevoel dat dat tot nu toe (mogelijk ook omdat ik in de newbie-gains fase zat) redelijk goed ging.

Ik eet nu gemiddeld ongeveer 2500kcal per dag 40/30/30 macro split, redelijk clean met hier en daar een cheatmeal/dag zonder ver boven die 2500 uit te schieten. Dit in combinatie met het 6x per week sporten en een stappendoel van gem 10.000 p/dag resulteert in een gewichtsverlies van 0.6/0.7 kg per week over de afgelopen 3 maanden.

Om even een beetje een beeld te geven van waar ik nu sta strength-wise, tijdens het trainen werk ik op moment van schrijven met een 1x5 140kg deadlift, 5x5 70 kg bench, 5x5 100kg squat, 5x5 75kg Barbell Row en 5x5 50kg OHP (en nog een heleboel accesoires maar ik denk dat dit een aardig beeld geeft).

Het is mijn doel om begin volgende zomer (1 Juni) 85 kg te wegen, met een zo gunstig mogelijke lichaams-compositie. Met het tempo waarop ik nu en al eerder in het verleden ben afgevallen is dat prima te halen, maar nu is mijn vraag:

Raden jullie aan om door te gaan zoals ik nu bezig ben: Langzaam afvallen en ondertussen proberen om spiermassa op te bouwen, of zou het voordeliger uitpakken als ik wat meer met 1 of 2 grote cuts probeer te werken en dat combineer met een lean-bulk?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Ik denk idd dat je beter af zult zijn met een diepe cut. Eenmaal je goed lean bent kan je gewoon langer bulken zonder dat je lichaamscompositie na 4 weken bulk al helemaal omzeep is. Hoe zie je er nu uit?

Nu moet je je wel afvragen in welke mate je op dit moment nog 'jokers' achter de hand hebt om een diepe cut succesvol te maken. Je zit al drie maanden in een deficiet icm 10k stappen en 6 trainingen per week. Misschien kan je even terug op onderhoud gaan om wat vermoeidheid van je af te schudden, wat meer motivatie op te bouwen en een ruw 'gameplan' samen te stellen.
 
Ik denk idd dat je beter af zult zijn met een diepe cut. Eenmaal je goed lean bent kan je gewoon langer bulken zonder dat je lichaamscompositie na 4 weken bulk al helemaal omzeep is. Hoe zie je er nu uit?

Nu moet je je wel afvragen in welke mate je op dit moment nog 'jokers' achter de hand hebt om een diepe cut succesvol te maken. Je zit al drie maanden in een deficiet icm 10k stappen en 6 trainingen per week. Misschien kan je even terug op onderhoud gaan om wat vermoeidheid van je af te schudden, wat meer motivatie op te bouwen en een ruw 'gameplan' samen te stellen.

Bedankt voor je reactie! Ik ben met een jaar trainen en 100kg echt nog wel redelijk dik (muffin top nog ruim aanwezig, ik lijk het grootste deel van mijn vet helaas op mijn buik te dragen) maar je ziet vooral op armen en schouders dat daar nu wat meer defenitie komt. Kan morgen evt wel wat foto's maken als je advies daarvan afhangt.

Ik heb op dit moment weinig moeite om me aan die stappen en het aantal trainingen te houden, maar merkte in het verleden dat wanneer ik mijn kcal verder terug schroef, ik moeite heb met 100% functioneren op mijn werk en sneller geneigd ben tot cheats, waardoor ik netto niet heel veel minder kcal binnenkrijg. Dat had ook deels te maken met de angst dat ik daarmee niet het kleine beetje gains dat ik gemaakt heb weer kwijt wil raken.
 
Bedankt voor je reactie! Ik ben met een jaar trainen en 100kg echt nog wel redelijk dik (muffin top nog ruim aanwezig, ik lijk het grootste deel van mijn vet helaas op mijn buik te dragen) maar je ziet vooral op armen en schouders dat daar nu wat meer defenitie komt. Kan morgen evt wel wat foto's maken als je advies daarvan afhangt.

Ik heb op dit moment weinig moeite om me aan die stappen en het aantal trainingen te houden, maar merkte in het verleden dat wanneer ik mijn kcal verder terug schroef, ik moeite heb met 100% functioneren op mijn werk en sneller geneigd ben tot cheats, waardoor ik netto niet heel veel minder kcal binnenkrijg. Dat had ook deels te maken met de angst dat ik daarmee niet het kleine beetje gains dat ik gemaakt heb weer kwijt wil raken.
Een foto hoeft niet per se. De muffin top die nog goed aanwezig is verklapt dat er, wil je goed lean ogen, er toch wel nog wat af moet.

Ik denk dat je mbt fysieke activiteit al veel doet en er daar bij wijze van spreken minder te winnen valt dan je voeding.

Welk werk doe je? Uiteindelijk gaat het inderdaad een invloed hebben op jouw functioneren maar dat zou pas op het einde mogen zijn wanneer je doel in zicht is.

Je kan misschien je macro’s/voedingspatroon aanpassen naar een dat hoger in koolhydraten is en lager in vetten met hetzelfde (of zelf al iets lager) aantal calorieën. De koolhydraten zullen je trainingen en functioneren verbeteren/onderhouden terwijl je meer volume kunt eten en mogelijks minder honger hebt.


Je bent nu zo’n 7,5kg in 12 weken afgevallen als ik het goed heb?

Ik denk oprecht dat je baat gaat hebben aan een deload en/of onderhoud periode waar je even je activiteit verminderd en je calorieën verhoogd om nadien terug te zakken.
 
Back
Naar boven