- Lid geworden
- 31 aug 2004
- Berichten
- 13.160
- Waardering
- 52
Ook goedkope auto duurder door slurptax
door onze verslaggevers
DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer is gisteren akkoord gegaan met invoering van een zogeheten slurptax op zeer onzuinige auto's.
De invoering van deze nieuwe belasting op vervuilende wagens per 1 februari volgend jaar heeft echter een dramatisch effect op de prijzen van onze heilige koe, zo blijkt uit berekeningen van De Telegraaf. Niet alleen de bekende dikke suv's en snelle sportwagens zijn de klos, maar ook voor een groot aantal modellen in de (nu nog) betaalbare klasse zal behoorlijk dieper in de buidel moeten worden getast.
In het Belastingplan 2008 stelt staatssecretaris De Jager (Financiën) voor zowel auto's met een benzinemotor als met een dieselkrachtbron een CO2-norm vast, waarboven extra belasting gaat worden geheven.
Norm
Voor benzinemotoren is een maximum van 232 g/km CO2 (kooldioxide) bepaald, terwijl voor de zuinigere diesels een maximum van 192 g/km is vastgesteld. Vanaf 2010 wordt die norm aangescherpt tot respectievelijk 222 g/km en 184 g/km.
Mogelijk komt de Tweede Kamer zelfs met een nog verdere aanscherping. De Jager gaf al aan mogelijk de milieulabels los te willen laten en helemaal over te stappen op belasten naar CO2-uitstoot, zodat alleen de absolute uitstoot belast wordt. Dat zal komend najaar duidelijk moeten worden.
In de plannen die er nu liggen worden auto's die méér uitstoten 'beboet' met een bedrag van 110 euro per gram te veel geproduceerde CO2. "Geldklopperij", oordeelde VVD-Kamerlid Johan Remkes.
Prima als dure tereinwagens, sportwagens en SUV's duurder worden, hoewel die de schatkist nu al tienduizen euro's opleveren. Wat ik alleen zo jammer vind is dat korting voor zuinige auto's er niet of nauwelijks inzit. Kleine auto's, zijn door hun lage gewicht van nature al zuinig en nemen weinig ruimte in, maar daar krijg je geen euro korting voor, die korting krijg je alleen als je een Prius of andere dure wagen koopt, zodat het de overheid niet teveel pijn in de beurs doet. Dat terwijl het verbruik van een Prius en een Smart of Polo nauwelijks verschilt.