AndroidHealthClinic

Slurptax een feit

Bezoekers in dit topic

Zelda

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
31 aug 2004
Berichten
13.160
Waardering
52
Ook goedkope auto duurder door slurptax
door onze verslaggevers
DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer is gisteren akkoord gegaan met invoering van een zogeheten slurptax op zeer onzuinige auto's.

De invoering van deze nieuwe belasting op vervuilende wagens per 1 februari volgend jaar heeft echter een dramatisch effect op de prijzen van onze heilige koe, zo blijkt uit berekeningen van De Telegraaf. Niet alleen de bekende dikke suv's en snelle sportwagens zijn de klos, maar ook voor een groot aantal modellen in de (nu nog) betaalbare klasse zal behoorlijk dieper in de buidel moeten worden getast.

In het Belastingplan 2008 stelt staatssecretaris De Jager (Financiën) voor zowel auto's met een benzinemotor als met een dieselkrachtbron een CO2-norm vast, waarboven extra belasting gaat worden geheven.

Norm


Voor benzinemotoren is een maximum van 232 g/km CO2 (kooldioxide) bepaald, terwijl voor de zuinigere diesels een maximum van 192 g/km is vastgesteld. Vanaf 2010 wordt die norm aangescherpt tot respectievelijk 222 g/km en 184 g/km.

Mogelijk komt de Tweede Kamer zelfs met een nog verdere aanscherping. De Jager gaf al aan mogelijk de milieulabels los te willen laten en helemaal over te stappen op belasten naar CO2-uitstoot, zodat alleen de absolute uitstoot belast wordt. Dat zal komend najaar duidelijk moeten worden.

In de plannen die er nu liggen worden auto's die méér uitstoten 'beboet' met een bedrag van 110 euro per gram te veel geproduceerde CO2. "Geldklopperij", oordeelde VVD-Kamerlid Johan Remkes.

Prima als dure tereinwagens, sportwagens en SUV's duurder worden, hoewel die de schatkist nu al tienduizen euro's opleveren. Wat ik alleen zo jammer vind is dat korting voor zuinige auto's er niet of nauwelijks inzit. Kleine auto's, zijn door hun lage gewicht van nature al zuinig en nemen weinig ruimte in, maar daar krijg je geen euro korting voor, die korting krijg je alleen als je een Prius of andere dure wagen koopt, zodat het de overheid niet teveel pijn in de beurs doet. Dat terwijl het verbruik van een Prius en een Smart of Polo nauwelijks verschilt. :rolleyes:
 
Yeps, de melkkoe van vadertje staat wordt weer verder uitgezogen. Grote klasse, laat de automobilist maar betalen hoor!
 
Precies, iedereen heeft een auto nodig dus dat is lekker makkelijk vangen..
 
Niet alleen de bekende dikke suv's en snelle sportwagens zijn de klos, maar ook voor een groot aantal modellen in de (nu nog) betaalbare klasse zal behoorlijk dieper in de buidel moeten worden getast.

110 euro per g/km :eek:

dan zullen een hoop mensen hun autootje in moeten gaan leveren. hm edit valt misschien wel mee :p toch loopt dat snel op als je een btje sportwagen hebt :p
 
Laatst bewerkt:
Rijd zakelijk dus heb dara geen last van.
Maar verhoging bijtelling en dergelijke wel natuurlijk.
 
Daar verzinnen ze wel wat op RichardV. Geloof me.. .dat komt helemaal goed in dit land :roflol: Ach ja Nederland wilt weer het braafste jongetje spelen. Knijp die bevolking maar uit. De rest van Europa kijkt lachend toe
 
110 euro/g lijkt me sterk, dat zou betekenen dat een overschrijding van 1% je al 250 euro kost.
 
We betalen nog niet genoeg belasting, nu dat nog. Maar kijk eens met wat voor wagens de ministers rondgereden worden, allemaal dure zware bakken. Incl chauffeur. Wat kost dat allemaal? Dat ze maar eens 'bezuinigen' op de lonen van die gasten, en dat geld in de schatkist storten, dan zijn er geen tekorten meer.
 
We betalen nog niet genoeg belasting, nu dat nog. Maar kijk eens met wat voor wagens de ministers rondgereden worden, allemaal dure zware bakken. Incl chauffeur. Wat kost dat allemaal? Dat ze maar eens 'bezuinigen' op de lonen van die gasten, en dat geld in de schatkist storten, dan zijn er geen tekorten meer.

Ja, beetje hypocriet inderdaad.:rolleyes: Geloof dat die hansworst van een balkenende in een dikke 7 serie wordt rondgecruist..:eek:
 
Idd, bpm gaat er dan wel af (hoop ik dan maar) en hupla direct weer een melkkoe. Komt er niet genoeg geld binnen ach dan schroeven we de normering direct toch weer omlaag.
 
Ja, beetje hypocriet inderdaad.:rolleyes: Geloof dat die hansworst van een balkenende in een dikke 7 serie wordt rondgecruist..:eek:

Dat zijn geen normale auto's maar gepantserde. Zou ook wel een beetje knullig zijn als ie in een Volkswagen Passat 1.6 werd rondgereden nietwaar? Om maar te zwijgen over de slagingskans van een aanslag.
 
hahaha die bpm gaat er niet af dat is een zoethoudertje voor de belastingen die ze nu extra invoeren en als het zo ver is dat de bpm er af zou moeten gaan doen ze dat niet let maar eens op.....
 
god oh god die bossert weer, heb die gast nooit gemogen...misschien omdat die links is, en dan krijg je dit soort rare dingen
 
Dat zijn geen normale auto's maar gepantserde. Zou ook wel een beetje knullig zijn als ie in een Volkswagen Passat 1.6 werd rondgereden nietwaar? Om maar te zwijgen over de slagingskans van een aanslag.

Heb je wel gelijk in. Daar had ik nog niet over nagedacht. Toch wordt ook een gedeputeerde in een 535D rondgereden.. Ik neem aan dat ze niet zover gaan om die te pantseren? En waarom zo'n dikke motor? Met een 2 liter diesel zijn ze vlot zat.. Ik snap je punt wat Balkenende betreft maar voor "lagere" politici lijkt me het toch overbodige luxe..
 
Gaat helemaal nergens over, vind ik. Maja, er iets aan doen, kun je wel vergeten. Alles wat die geiten in het kabinet verzinnen, moeten we maar slikken.
 
Heb je wel gelijk in. Daar had ik nog niet over nagedacht. Toch wordt ook een gedeputeerde in een 535D rondgereden.. Ik neem aan dat ze niet zover gaan om die te pantseren? En waarom zo'n dikke motor? Met een 2 liter diesel zijn ze vlot zat.. Ik snap je punt wat Balkenende betreft maar voor "lagere" politici lijkt me het toch overbodige luxe..

Een dikke motor heb je wel nodig om al het pantser te verplaatsen. Er zijn meer gepantserde auto's dan je zou denken.
 
Motorrijden krijgt steeds meer voordelen :cool:
 
De fiets is zo gek nog niet.
 
Kabinet heeft alleen niet door dat ze een branche naar de klote helpen. uiteraard hebben die mensen die zulke auto's kopen geld genoeg maar als middenklas auto's duizenden euro's duurder worden zal dat zeker zn weerslag hebben.
Ze kunnen beter besparen op onzinnige subsidies en kunstprojectjes.
 
Back
Naar boven