AndroidHealthClinic

Smartwatches voor sport en training

Bezoekers in dit topic

Newton

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
465
Waardering
50
Lengte
1m79
Massa
73kg
Hallo, tegenwoordig zie je heel wat mensen met een smartwatch.
Je kan dit ook synchroniseren met een smartphone.

Zijn er mensen hier die zo’n smartwatch tijdens hun training gebruiken?
Is het een goede aanvulling of meer een gadget?
 
Het kan een goede aanvulling zijn voor tijdens het trainen.
Zelf heb ik de Galaxy Watch 4. Tijdens het trainen houd ik vooral mijn hartslag bij en zet ik tussen de sets een timer.
 
Interessant. Ik ben hierover beginnen nadenken sinds ik de conditie app op mijn iPhone gebruik. Ik vind het motiverend om dagelijks een cardio doelstelling te halen.Maar het is niet echt acuraat omdat enkel wandelen wordt meegerekend en niet fietsen of intensief trainen. Daarvoor heb je een Apple watch nodig. Het is de prijs die me tot nu toe tegenhoud.
Het zou wel leuk zijn te weten hoeveel calorien ik werkelijk verbruik, hartslag etc..
 
Hallo, tegenwoordig zie je heel wat mensen met een smartwatch.
Je kan dit ook synchroniseren met een smartphone.

Zijn er mensen hier die zo’n smartwatch tijdens hun training gebruiken?
Is het een goede aanvulling of meer een gadget?
Nee, omdat het maar globaal iets is. Kan het zo niet terugvinden, maar de metingen onderling verschillen best veel(niet accuraat). Voor mij de aankoop niet waard en het nut van dit bijhouden.
Zou nog liever met een saturatiemeter bijhouden, waar je ook niet veel aan hebt als het niet medische noodzaak is
 
Volg!

Zelf ervaring met de polar M400 en M600. Toen overgestapt op de Apple Watch 5 in 2020 en nu het goedkoopste model Apple Watch.

Voordeel van polar was dat ik kon zien wat mijn totale calorie verbruik was, dat mis ik nu bij de Apple Watch. Ik maakte de overstap omdat de batterij zeer slecht was van Polar, ik werkte destijds in de beveiliging waar ik de hele dag liep.

Wat ik ook mis aan de Apple Watch is dat je je herstelduur kan zien na de training.

Met het mooie weer fiets ik nu vaak, het is fijn dat de trainingen automatisch worden geplaatst in Strava. Ook houdt Apple mijn conditie bij (VO2max).

De Apple Watch leg ik nu ‘s avonds voor het sporten op de lader en draag ik ook ‘s nachts om mijn slaap bij te houden. In de ochtend leg ik hem even op de lader zodat hij met 100% begint.

Tijdens de training vind ik het zelf wel handig om te zien tot hoe hoog m’n hartslag komt tijdens de setjes en zie ik ook wanneer ik genoeg rust heb tussen de sets (ik hanteer 100 spm).
Bij cardio probeer ik te intervallen en wat meer op conditie te trainen.
 
Dan breid je de functionaliteit eigenlijk uit door er extra apps op te zetten.
Momenteel heb ik een gewone analoge horloge. Een Swatch die ik in 1986 gekregen had. Ik had deze getest met een nieuwe batterij en deze werkt nog steeds.
Deze is natuurlijk niet gemaakt om je conditie te analyseren...
Misschien wanneer dit horloge stuk gaat maar eens een smartwatch overwegen. Of wanneer het batterijtje leeg is.
De accu van een smartwatch lijkt me wel de achillespees. Om de 1 of 2 dagen opladen.
 
Ik heb geen smartwatch, wel een fitbit charge 5. Je moet je gewoon bewust zijn dat alle zaken die zo'n toestel heeft zoals calorieën, stappen, hartslag, zoneminuten, slaap, stress, herstelniveau,... niet super accuraat zijn, maar meer dienen als een indicatie.
Ook de batterij gaat een hele tijd mee, bij mijn dagelijkse douche laadt hij een tiental minuten of een kwartier op, en daarmee staat hij bijna altijd op 100%.
Is het een must? Zeker niet.
Is het een leuk dingetje om bezig te zijn met je gezondheid en de data errond? Ja.
 
Heb zelf de garmin tactix delta.
Prijzig horloge maar als je hem veel gebruikt wel ze geld waard.
Ook onverwoestbaar of iig lijkt erop, gebruik hem met cardio natuurlijk i.c.m garmin hartslagband voor om de chest.
Zit zelf ook te kijken om daarnaast nog een whoop4.0 aan te schaffen om op deze manier over nog meer informatie te beschikken.
Maar goed je kan het allemaal zo gek maken als je zelf wilt.

Edit de batterij van mijn horloge gaat minimaal 1 week mee bij intensief gebruik.
 
Ik heb Polar M430, kun je als duursporter niet missen.
 
Ik heb een garmin 255 music. Heel content van maar dan vooral voor mijn cardio. Krachttraining registeer ik maar weinig meerwaarde
 
Nu een jaartje de Fitbit Charge 5 en werkt ideaal. Geeft me persoonlijk meer motivatie om stappen te halen.
 
Dankjewel voor jullie reacties.
Met zo'n Apple watch ga ik toch maar wat wachten. Het geeft dan wel meer functionaliteit aan de Apple conditie app en dat is in mijn geval erg motiverend, maar aangezien het enkel om te sporten is, vind ik zo'n Apple watch te duur. Ook maar 18 uur gebruik per lading valt tegen. Waarschijnlijk zit er een krachtige computer in die veel verbruikt :)
Sparen en uitkijken voor een goedkoper alternatief of wachten tot de prijzen flink dalen :)
 
Het hangt echt af van wat je wilt. Wil je een zuiver loophorloge met goede gps is de forerunner reeks van garmin een aanrader (in verschillende budgetten)
Qua stappenteller/basishartslag zijn de fitbits goed.
 
Eigenlijk was ik op zoek naar een mogelijkheid om de conditie app op mijn iPhone volledig te gebruiken. M.a.w. ook de calorieën tellen wanneer ik fiets bijvoorbeeld. Of voor in de gym, want daar neem ik mijn smartphone niet mee. Misschien is zo'n fitbit dan wel een oplossing om dit enkel te doen met een horloge en zonder de smartphone app.
 
Eigenlijk was ik op zoek naar een mogelijkheid om de conditie app op mijn iPhone volledig te gebruiken. M.a.w. ook de calorieën tellen wanneer ik fiets bijvoorbeeld. Of voor in de gym, want daar neem ik mijn smartphone niet mee. Misschien is zo'n fitbit dan wel een oplossing om dit enkel te doen met een horloge en zonder de smartphone app.
Dat Kcals tellen is niet exact wat ik al zei, wel leuke Tool. er is meer voor nodig dan je gewicht, lengte en beweging om dit te kunnen beoordelen
 
Ik weet ook niet hoe goed zo trackers, die geen apple zijn, werken met iphone.
 
De laatste tijd was ik heel erg gefocused op deze condiitie app, die was echt wel motiverend in het begin, maar na dit topic ben ik er ook wat anders over beginnen denken.
Een smartwatch vind ik nog steeds interessant, maar ik ga er toch niet voor kiezen vanwege volgende redenen.
- te duur
- regelmatig opladen
- niet zo accuraat
- Het lijkt er ook op dat fabrikanten de conditie app gebruiken om je de indruk te geven dat je HUN smartwatch nodig hebt

De fitness tracker zoals fitbit lijkt me inderdaad een betere optie omdat het me net om gezondheid en sport te doen is.

Vraagje: vroeger gebruikte ik een Polar tracker horloge, maar voor je hartslag had je een speciale riem nodig die je rond je borst moest bevestigen. Is dit nog steeds het geval bij de huidige trackers of wordt dit gemeten met de pols?
 
tegenwoordig kunnen de meeste dit rond de pols. Mijn vorige fitbit alvast ook.
Bij garmin heb je de keuze. mijn huidig horloge doet dit ook rond de pols maar kan ook gecombineerd worden met borstriem. Rond de borst is nog steeds nauwkeuriger maar voor normaal gebruik is rond de pols zeker ok.

Ivm met je vorige reply:
- prijs is persoonlijk. Gelet op het intensief gebruik vond ik het waar voor zijn geld
- mijn horloge wordt dagelijks gebruikt (kracht, cardiosessies, paardentrainingen, wandelingen enz). Deze moet 1x week, max 2x week opgeladen worden. Op een dik uur is dat in orde. Valt dus best mee vind ik.
- accuraat: een garmin sporthorloge is veel accurater dan een tracker (qua gps en hartslag). Bovendien is de garmin veel uitgebreider op gebied van gezondheid (zaken zoals HRV, zuurstof enz die bijgehouden worden). Heb testen gezien van lopers op youtube die een professionele VO2max meting lieten doen en dit scheelde niet veel met de garmin. vrij accuraat dus.
- Elk merk probeert uiteraard zijn eigen materiaal te verkopen. Het is maar wat je zelf wilt en belangrijk vindt.

Ik vond mijn fitbit goed als basis voor mijn stappen te tellen. Met terug stevig te beginnen lopen en in voorbereiding te gaan voor een marathon ben ik blij overgestapt te zijn naar Garmin.
 
Wat betreft de prijs bedoelde ik eigenlijk dat de prijs van een Apple watch erg duur is wanneer je maar iets eenvoudig nodig hebt: hartslag, calorieën, afstand, stappen, tijd, ... zo'n dingen. Een Apple watch begint vanaf 250 euro. Dat is een beetje te veel voor mij.
 
Die Apple watch heeft toch niet eens een batterij die het 24u uithoudt?
 
Back
Naar boven