AndroidHealthClinic

smeuig verhaal over ontspoorde Nederlandse bb'er

Bezoekers in dit topic

Zen

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
30 dec 2003
Berichten
16
Waardering
0
Weet niet of dit het juiste forumplekje is.. In ieder geval volgt een sappig verhaal uit het AD van vandaag. Enjoy!!
====

Bodybuilder gek en gevaarlijk door drank en pillen
Door Bob van 't Klooster

In de jaren 80 reed hij in een Jaguar door Amsterdam. Vorige week stak hij buschauffeur Heiko Stel neer omdat hij geen geld had voor een strippenkaart. Wat ging er mis met bodybuilder René H.?

Geen Paniek, de film uit 1974 is in sommige videotheken nog te huur. Een komedie met Rijk de Gooyer en Johnny Kraaikamp sr.

René H. figureert in de film als imposante uitsmijter van een bordeel. Op de achtergrond zie je de Surinaamse spierbundel sjouwen met kirrende hoertjes. In het echte leven is René dan eigenaar van de Amsterdamse sportschool Your Physics, een begrip in Amsterdam.

Met zijn imposante lijf en donkere uiterlijk is hij een opvallende verschijning. Hij hangt rond in het artistieke en criminele circuit, is een tijdje bevriend met Rijk de Gooyer en tennismaatjes met Heineken-ontvoerders Cor van Hout en Willem Holleeder, toen nog kleine penose. ,,René was een geziene figuur'', zegt Jan Janssen, eigenaar van een sportschool op het Rokin in Amsterdam. Ruim 35 jaar geleden verkocht hij Your Physics, de eerste bodybuildingschool van Nederland, aan René.

,,Ik heb veel mannen in mijn leven zien trainen, maar weinigen zo hard als hij dat kon. Enorme discipline, geldingsdrang, keihard voor zichzelf. Dat was wel te zien aan zijn lijf.'' Het bodybuildingwereldje in Europa was klein. Begin jaren 70 traint René een paar keer in Duitsland met Arnold Schwarzenegger. ,,René vertelt een hoop onzinverhalen'', zegt Rob Wagter, een oude sportkennis. ,,Maar het klopt dat hij wel eens met Arnold trainde.''

Begin jaren 80 verkocht René zijn bodybuildingschool en begon sportscholen in Alkmaar en Heerhugowaard. Ze gingen steeds failliet. ,,René kon niet met geld omgaan'', zegt Wagter. ,,Anders was hij nu gevuld geweest.'' Geld was er namelijk in overvloed. Hij trouwde een rijke vrouw, die hem vele honderdduizenden guldens schonk. Daarnaast verdiende hij geld als souteneur. Op de Zeedijk in Amsterdam had hij vrouwen aan het werk. Een vrouw met wie hij later trouwde, zette hij achter het raam. ,,Zij heeft honderdduizenden guldens voor hem verdiend'', zegt Wagter.

,,Hij kon heel erg veel van een vrouw houden'', zegt zijn zus Maud (66). ,,Zo veel, dat ze dingen voor hem deden die een vrouw niet zou moeten doen. De hoer spelen en zo. Het was verschrikkelijk hoe hij ze behandelende. Nog geen lippenstift mochten ze voor zichzelf hebben. Hij was ongelofelijk sterk en imposant en kon je zo aankijken dat veel vrouwen ook wel erg bang voor hem moeten zijn geweest.''

Het geld spendeerde hij onder meer aan dure auto's. Hij reed een Jaguar, had Mercedessen en motoren. Ook ging veel geld op aan zakelijke projecten met erg onbetrouwbare zakenpartners. Zijn zus Maud verloor het nauwe contact met hem toen ze zich na de oorlog aansloot bij de Jehova's getuigen. ,,Heeft hij mij nooit vergeven'', zegt Maud ,,We zijn toen uit elkaar gegroeid.''

René verklaarde tegen een vriend dat hij de breuk met zijn zus nooit te boven is gekomen. ,,Zij waren met zijn tweeën'', zegt de kennis, ,,en donkere mensen waren er toen niet veel.'' Een aantal jaren geleden zocht René weer contact met zijn zus. ,,Hij was bezig een boek te schrijven'', zegt ze. ,,Ik heb nog een manuscript liggen. Hij vroeg mij of ik dat wilde uittikken. Maar het is volstrekt onbegrijpelijk.''

Ze is geschokt als ze hoort dat haar broer de buschauffeur in Zaandam heeft neergestoken. Volgens haar komt het door het bodybuilden dat hij de weg is kwijtgeraakt. ,,Hij heeft in zijn leven enorm veel troep geslikt om zo'n lijf te krijgen'', zegt ze ,,Wij hebben altijd gedacht dat hij door de anabolen gek is geworden.''

Begin jaren 90 komt aan zijn luxe leven een einde. Zijn huwelijk loopt weer stuk en de stoppen slaan door. René is dan al flink verslaafd, aan speed en coke. ,,De speed heeft hem gek gemaakt'', zegt zijn ex-vriendin Olga Fürst. ,,En hij drinkt als een waanzinnige, dat heeft hij zijn hele leven gedaan.'' Als René dronk, gingen er meteen twee flessen jenever doorheen, zegt zijn zus. ,,Een normaal mens zou allang dood zijn geweest, maar hij is zó sterk.''

René glijdt meer en meer af. Begin jaren 90 steekt hij in Heerhugowaard zijn huis van binnen in de fik, gooit meubels door de ramen. Hij wordt opgenomen in het psychiatrisch ziekenhuis in Schagen. Ongeveer twee jaar wordt hij daar behandeld. Dan, genezen verklaard, komt hij in een opvang voor onbehuisden van het Leger des Heils in Zaandam. Jarenlang houdt hij zich keurig aan de regels, slikt op tijd zijn medicijnen tegen psychoses.

Wegens zijn goede gedrag helpt stichting Netwerk hem in april 2002 aan een appartement in de Zaanse wijk Poelenburg. Met de bedoeling dat hij daar in de anonimiteit verder leeft van een uitkering. Hij lijkt tot rust gekomen, traint in de sportschool, gaat op dieet, krijgt een nieuwe vriendin.

Maar het loopt verkeerd. René maakt ruzie met de Turkse buren, steekt banden lek van auto's. Net 63 jaar geworden, begint hij hand- en spandiensten te verrichten in het drugswereldje. Buurtbewoners zeggen dat hij in zijn rode Opel bolletjesslikkers ophaalde van Schiphol en hoeren regelde. ,,En ook begon hij mij te slaan'', zegt Olga. ,,Ik zag hem langzaam veranderen van een aardige man in een beest.''

Op 13 februari 2003 zet hij Zaandijk op stelten. Vermond, met een fleece-trui met capuchon, een dikke regenjas, een zonnebril en een paar messen loopt hij door de winkelstraat, bedreigt winkeliers en beledigt twee stadswachten. Twee maanden wordt hij opgenomen in psychiatrisch ziekenhuis Duin en Bosch in Castricum. Weer vrij, begint René coke te gebruiken. ,,Elke dag lag er een bolletje coke in zijn postvakje'', zegt Olga. Daar neergelegd door de dealers die zijn kelderbox huren om uitgepoepte cokebolletjes te verdelen over kleinere verpakkingen.

René raakt meer en meer verward en depressief en schrijft eindeloze brieven aan buurtagent Alex, zijn ex-vriendin Olga, willekeurige buurtbewoners en de plaatselijke sigarenboer. Op straat vertelt hij over zijn briefwisseling met zijn vriend Arnold, de gouverneur van Californië. En hij verhaalt over een compleet verzonnen leven als Vietnam-veteraan. Dat hij als 8-jarig jongetje werd verkocht aan een Amerikaan en op 18-jarige leeftijd naar Vietnam moest.

,,Allemaal complete onzin'', zegt zijn zus. ,,We zijn gewoon samen opgevoed in Amsterdam. Het enige dat klopt, is dat onze moeder hem te veel heeft verwend.'' Zijn vader verliet het gezin bij het uitbreken van de oorlog.

Twee dagen voor René buschauffeur Heiko Stel neersteekt en het openbaar vervoer in de Zaanstreek een dag stil komt te liggen omdat de buschauffeurs staken, ontmoet hij de 42-jarige ex-crimineel Peter op de Dam in Amsterdam, waar de junks hun pillen kopen. René biedt daar zijn kalmeringsmiddelen - Oxazepam - aan, in ruil voor coke. Peter is net drie dagen vrij man, hij heeft 14 jaar gevangenisstraf achter de rug. ,,Het leek mij eerst best een aardige gozer'', zegt Peter.

Hij rijdt die middag met René terug naar Zaandam. René vertelt over zijn verschrikkelijke avonturen in Vietnam. In zijn appartement laat hij twee foto's zien van een Vietnamese vrouw. ,,Bij haar had hij een kind gehad, zei hij Tot in detail kreeg ik te horen hoe die vrouw en dat kind voor zijn ogen werden vermoord.'' René laat Peter ook brieven zien van zijn goede vriend Arnold. Op de enveloppen staat als afzender geschreven A. Swartzenegger. ,,Ik vond dat al vreemd natuurlijk.''

Zondagochtend, Peter is net wakker, komt René met poep op zijn gezicht gesmeerd de kamer binnen. ,,En maar roepen dat hij een moedervlek had. Toen haalde hij zijn kunstgebit uit zijn mond, smeerde dat ook onder de poep en stopte dat ding terug in zijn mond. Toen begreep ik dat hij knettergek was. Ik ben zo snel mogelijk weggegaan.''

De psychiatrische instellingen waar René H. in de afgelopen jaren zat, zijn laatste huisarts, het Leger des Heils en de gemeente Zaandam willen om redenen van privacy niets zeggen over hun contact met René H.
 
Weet iemand meer over hem??
 
Zen zei:
Weet iemand meer over hem??

hij lijkt me gek... :D

maareuh denk dat z'n problemen niet echt een gevolg zijn van z'n roidgebruik of carriere als bodybuilder, lijkt me eerder een ontspoorde verslaafde.
 
ik vind het toch best tragisch, ook al was het misschien een bitch.
 
Zen zei:
... Een vrouw met wie hij later trouwde, zette hij achter het raam. ,,Zij heeft honderdduizenden guldens voor hem verdiend'', zegt Wagter...

Dat is pas een echte P.I.M.P.! ;)
 
haha A. Swartzenegger :roflol:

Zeker een pimp die kerel, hij had t toen goed voor elkaar :D
 
Hhehe, lijp verhaal,

weet iemand ook hoe die film heet ?


grtz
 
Ik ben benieuwd hoe die gast eruit zag..
 
niet zoals die 49 cent
 
who is 49 cent ???

geen 50 cent ?
 
Ja ben veelste moe om door te denken hoor..
 
damn raar verhaal.... rare vent ook... hij was zo toegewijd aan zn sport maar dan wel coke en alcohol gebruiken? .. wat een toewijding aan zn sport zeg :rolleyes:

enuuhh.. hij kan arnold's achternaam niet eens goed spellen :)
denk dat we dit verhaaltje met een korreltje zout zullen moeten nemen. imo
 
hoe heet die film?
 
KaLe zei:
hoe heet die film?


Zen zei:
Geen Paniek, de film uit 1974 is in sommige videotheken nog te huur. Een komedie met Rijk de Gooyer en Johnny Kraaikamp sr.

en uit 1973:)
maar hij was enkel figurant he, tot dat die tijdje terug dus wel een hoofdrol had:D

René H. figureert in de film als imposante uitsmijter van een bordeel

[Abeelding niet meer beschikbaar]

bijnaam: de Thai. en iedereen was doodsbang voor die vent en niet zonder reden. hij had meerdere mensen met de dood bedreigd en mishandeld
hij stond idd echt bekend als een mafkees. was op hart van nederland dat die mensen met de dood bedreigde en die ex van m liet zien dat die een sluipgang in zn huishad ...dat nergens op leek:D
 
Korte info over de film:


"Geen paniek"

Als Johonny uit de gevangenis komt staat zij kameraad Rijk al klaar met een wereld plan. Het beginnen van een klussen bedrijf voor het startkapitaal kloppen ze bij tante Toetje aan. Het kussen bedrijf heef dankzij Johonnys gouden handen een vliegende start. Maar dan krijgt tante Toetje problemen omdat haar "schoonheidssalon" het pand uit moet. Een met het humoristische niveau van een gemiddelde Bassie en Adriaan aflevering...
 
Back
Naar boven