AndroidHealthClinic

Smith machine, oh yes i went there. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Foxyice

Cool Novice
Lid geworden
6 aug 2019
Berichten
220
Waardering
139
Lengte
1m87
Massa
90kg
Vetpercentage
15%
Na een tijdje op dit forum aanwezig te zijn valt me al op dat veel mensen echt een haat hebben voor de smith machine en dat deze zogezegd 'voor watjes is'
Het volgende is puur theoretische speculatie:

Nee, het bouwt geen balans op bij oefeningen en je gebruikt je core een stuk minder, daardoor mis je de stabiliteit van de free weights.
Maar ik denk dat er zeker ook voordelen uit te halen zijn:

Overhead press; argueably de beste oefening voor grote schouders, maar je haalt de stress van de onderrug door te gaan zitten en plaatst meer focus op je schouders.
(Vooral na bijvoorbeeld een deadlift sessie, waar je spinal erectors al flink belast worden)
Makkelijker te overloaden, alsnog een goede carry over naar andere schouder oefeningen.

Reverse grip bench press;
Vaak worden borst en triceps in dezelfde workout gepropt, de barbell bench press is een geweldige compound met veel carry over maar in dezelfde workout reverse grip bench press voor je triceps doen gaat een stuk lastiger als je bench press dichterbij je %1RPM zat. Met de smith machine is makkelijker unracken, minder belastend voor je polsen en je kan meer de focus leggen op je triceps om nog even lekker te overloaden of high volume setjes te knallen.

Behind the back shrugs;
Dezelfde voordelen als de barbell versie alleen kan je nu wat verder leunen en goed de focus leggen op je traps en schouders zonder bang te zijn dat je je evenwicht verliest.

Correct me if i'm wrong, maar ik denk dat er genoeg opties zijn waar de smith machine wel een betere optie is.
 
Overhead press; argueably de beste oefening voor grote schouders, maar je haalt de stress van de onderrug door te gaan zitten en plaatst meer focus op je schouders.
(Vooral na bijvoorbeeld een deadlift sessie, waar je spinal erectors al flink belast worden)
Makkelijker te overloaden, alsnog een goede carry over naar andere schouder oefeningen.
Als je goed braced maakt het echt geen drol uit of je eerst squats of deadlifts hebt gedaan. Een OHP zou ik persoonlijk altijd staande doen en sowieso niet zittend in een smith machine. Ten eerste omdat je bar path gewoon beter is (zowel door het zitten als de gefixeerde stang is dit niet optimaal) en omdat je staand met een losse bar gewoon meer spieren aanspreekt. De enige uitzondering vind ik de Z-press (die is altijd zittend), maar vraagt nog meer stabiliserend vermogen.

Reverse grip bench press;
Vaak worden borst en triceps in dezelfde workout gepropt, de barbell bench press is een geweldige compound met veel carry over maar in dezelfde workout reverse grip bench press voor je triceps doen gaat een stuk lastiger als je bench press dichterbij je %1RPM zat. Met de smith machine is makkelijker unracken, minder belastend voor je polsen en je kan meer de focus leggen op je triceps om nog even lekker te overloaden of high volume setjes te knallen.
Dit geloof ik best. Maar een close grip bench of een JM press zijn ook prima tricep bouwers waar je echt geen smith machine voor nodig hebt.

Behind the back shrugs;
Dezelfde voordelen als de barbell versie alleen kan je nu wat verder leunen en goed de focus leggen op je traps en schouders zonder bang te zijn dat je je evenwicht verliest.
Behind the back shrugs zijn sowieso een verschrikking. T-bar shrugs en trap bar shrugs zijn wel superieur imho.
 
Overhead press; argueably de beste oefening voor grote schouders, maar je haalt de stress van de onderrug door te gaan zitten
Daar twijfel ik eerlijk gezegd aan. Bij de meeste onder ons betekent een rechte rug aanhouden een rug met een natuurlijke holling onderin. Wat mensen echter vaak doen is de onderrug tegen de rugleuning aanduwen, eigenlijk forceer je daarmee de onderrug in een onnatuurlijke houding. Dit gaat vervolgens gepaard met een gewicht boven het hoofd dat niet prettig hoeft uit te pakken voor de wervels. Als je ze dan per se zittend wilt doen, doe het dan zonder rugleuning.
 
Waar ik de Smith perfect voor vindt:
- one arm shrugs

Waar je over kunt debatteren onder bepaalde omstandigheden:
- front squat
 
Mijn delts spreken voor zich :dunno:
 
Ik heb geen “hekel” aan de Smirth je moet je alleen goed beseffen dat het geen 1 op 1 vervanger is voor vrij gewicht.

Wat die seated press betreft, alle zittende OH presses zijn belastender voor de rug dan staande versie’s dus ook de Smith variant..

Bij de Sith rev.press heb ik juist de ervaring dat unracken en presses lastiger is (er is geen horizontale verplaatsing waardoor je je lichaam aan moet gaan passen ipv de beweging)
 
Bij de Sith rev.press heb ik juist de ervaring dat unracken en presses lastiger is (er is geen horizontale verplaatsing waardoor je je lichaam aan moet gaan passen ipv de beweging)
Goed punt. Wanneer trainees moeite hebben met het terugdraaien van de barbell om te (un)racken, en dan niet meer op de meest gunstige positie ten opzichte van de barbell zitten.
 
1 leg (r)dl
 
LoveIt en dan straps als handsvatten!
Genoeg mensen met bv. schouder immobiliteit die op deze manier toch front squats zouden kunnen doen.
 
Ik vind hip thusts in de Smith ook fijn. Minder focus op stabiliseren van de grote barbell en je kan uiteraard veel sneller plussen in gewicht.
 
Ik heb geen “hekel” aan de Smirth je moet je alleen goed beseffen dat het geen 1 op 1 vervanger is voor vrij gewicht.

Wat die seated press betreft, alle zittende OH presses zijn belastender voor de rug dan staande versie’s dus ook de Smith variant..

Bij de Sith rev.press heb ik juist de ervaring dat unracken en presses lastiger is (er is geen horizontale verplaatsing waardoor je je lichaam aan moet gaan passen ipv de beweging)
Het is ook echt geen vervanger, maar voor sommige gevallen zou ik het echt wel snappen waarom je hem zou gebruiken.
Niet om lullig te doen voor de gebruikers, maar vooral voor de natuurlijke sporters onder ons is het vaak makkelijker bepaalde spieren zo aan te pakken?

Je kunt alsnog lekker OHP staand doen, maar bijvoorbeeld in mijn geval doe ik deze 2 keer per week en dan zou ik zeker kunnen afwisselen.

Het doel van mijn post was meer dat ik vind dat de smith machine teveel shit krijgt terwijl je hem prima in sommige gevallen kan gebruiken.
Ik heb altijd gedacht dat de smith vreselijk is en dat ik er ten alle tijden weg moest blijven, terwijl dat helemaal niet zo erg is.
 
Niet om lullig te doen voor de gebruikers, maar vooral voor de natuurlijke sporters onder ons is het vaak makkelijker bepaalde spieren zo aan te pakken?
Ik begrijp deze zin niet goed. Wil je 'm anders opschrijven?
 
Ik begrijp deze zin niet goed. Wil je 'm anders opschrijven?
Ik bedoelde ermee dat ik bijvoorbeeld na een heavy deadlift al redelijk wat rugactie heb gehad en dat ik blij ben dat ik even kan zitten.
Soms zie ik mensen in mijn sportschool die uren achter elkaar blijven knallen..
 
Ik bedoelde ermee dat ik bijvoorbeeld na een heavy deadlift al redelijk wat rugactie heb gehad en dat ik blij ben dat ik even kan zitten.
Soms zie ik mensen in mijn sportschool die uren achter elkaar blijven knallen..
Ik denk dat het in het algemeen onverstandig is om jezelf te vergelijken met anderen. Jouw voorbeeld hoeft niets te betekenen, ik heb lang (>400 dgn) elke dag trainingen gedaan waarbij ik elke dag gemaxed heb op twee compounds als naturel. En dan ook nog fasen met een tweede training op dezelfde dag. Herstelvermogen is tot op zekere hoogte te trainen als naturel zijnde, al zal het nooit zo goed zijn als iemand die bepaalde anabolica tot zich neemt. Splits werden pas echt volop populair toen ook de anabolica populair werden. Geen toeval als je het mij vraagt. Maar dit is een andere discussie.
 
maar vooral voor de natuurlijke sporters onder ons is het vaak makkelijker bepaalde spieren zo aan te pakken?

Ik zou niet weten wat wat het wel/niet gebruiken van bepaalde apparatuur met het wel/niet gebruik van ondersteunende middelen van doen heeft???
 
Wat die seated press betreft, alle zittende OH presses zijn belastender voor de rug dan staande versie’s dus ook de Smith variant..

Dit inderdaad. Ik zou geen enkele zittende press doen buiten de zydrunas press, maar ik zie niet zo 1-2-3 het nut voor een gemiddeld iemand om een zydrunas press te doen
 
maar ik zie niet zo 1-2-3 het nut voor een gemiddeld iemand om een zydrunas press te doen

Om een DBB challenge winnaar te worden!!!!!




:D
 
Shrugs doe ik standaard in de Smith.
Bij gebrek aan een goede Calf Machine, wil ik dit ook nog weleens in de Smith doen.
Verder doe ik sporadisch zoiets als Incline Bench Press (of BOR) in de Smith, aangezien ik weleens een Meadows-schema heb gevolgd waar dit in stond. Bij gebrek aan een Hack of V-Squat kan de Smith ook een uitkomst bieden.
Ik zie geen reden om een hekel te hebben aan de Smith, maar zou de compounds hier niet (standaard) en raad wel af de basics/compounds in de Smith jezelf aan te leren.
 
Altijd wel een fan van de smith geweest. Als toevoeging/variant op oefeningen als je vast ergens vast loopt.

Schouder press oefeningen, kan in mijn uppie gewoon geen dumbbells van 40kg de lucht in krijgen waar ik de oefening mee zou willen doen, heb niemand om aan te geven.
Staand shoulder press geeft mij rugklachten. In de smith kan ik de oefening met gestrekte armen beginnen, zittend zonder rugklachten te krijgen. Ideale oplossing.

Bench in schuine positie is ook een fijne variant in de smith, fijner dan losse bar met afhalen. Kan er veel zwaarder mee gaan. Prima als tijdelijke 2e oefening van de dag naast normaal benchen.
Squat soms als afwisseling hack squat of leg press.

Shrugs vind ik dan wel weer kut voor de polsen omdat je met een zwaar gewicht moet gaan draaien, vind het geen fijne beweging.
Voor de rest gebruik ik hem niet.
 
Back
Naar boven