Fitness Seller

Smith machine vergeleken met losse gewichten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

CQ_Demolisher

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
19 jan 2003
Berichten
3.267
Waardering
1
ik vraag me af als ik 70 kilo losse barbell stang doe, en een maat van mij 70 kilo op smith, tillen wij dan hetzelfde?
ik vind van niet, aangezien ik een losse stang til die moeilijker te hanteren is, en ook nog eens gestabiliseerd moet worden..

mijn maat vindt van wel..
opinies?
 
Nee natuurlijk niet, bij een stang gebruik je ook andere spieren om de stang recht te houden, vandaar dus ook dat het zwaarder is.

Verder is imho de ene aparaat niet met het andere te vergelijken, 80 kilo op een smith is misschien meer gewicht dan de 80 kilo op een stang.

Zo kan ik op een apparaat 80 kilo bankdrukken en op een smith apparaat maar 60 kilo en met losse stangen nog minder waarschijnlijk.

Ga trouwens voortaan proberen alleen nog maar Dumbbells te gebruiken :) minder gewicht maar wel effectiever.
 
CQ_Demolisher zei:

Je moet gewoon niet op de Smith drukken, tenminste als je je schouders wil sparen.
Sommige Smith machines zijn goed 'gesmeerd' waardoor de stang makkelijk omhoog gaat, anderen gaan minder 'smooth'.
Maar bij mij scheelt het toch wel een kilo of 10-15.
 
RendezVous zei:
Ga trouwens voortaan proberen alleen nog maar Dumbbells te gebruiken :) minder gewicht maar wel effectiever.

Waarom zijn dumbbells effectiever?
 
Moet dit trouwens niet naar een andere forum ? heeft niet veel met voeding te maken :D
 
geloof het of niet maar ik kan minder drukken op een smith machine... bij die smith die ze bij ons hebben heb ik echt het gevoel dat ik meer tegen de baan van de machine aan het drukken ben dan dat ik het gewicht druk.
 
Vince zei:
Je moet gewoon niet op de Smith drukken, tenminste als je je schouders wil sparen.
Sommige Smith machines zijn goed 'gesmeerd' waardoor de stang makkelijk omhoog gaat, anderen gaan minder 'smooth'.
Maar bij mij scheelt het toch wel een kilo of 10-15.

schouders gaan er kapot aan?

leg is uit?
 
aapie80 zei:
schouders gaan er kapot aan?

leg is uit?
staat toch prima in zijn post uitgelegd joh?
je kan toch voorstellen dat je schouders+rotator cuff genaaid worden als je stroef of met schokken omhoog gaat aangezien de smith niet proper geolied is...
 
denk niet dat dat echt schadelijk is voor je rotators, minder effectief dat wel, maar schadelijk... nee
 
CQ_Demolisher zei:
staat toch prima in zijn post uitgelegd joh?
je kan toch voorstellen dat je schouders+rotator cuff genaaid worden als je stroef of met schokken omhoog gaat aangezien de smith niet proper geolied is...

OoO zo..
 
Mijn voorkeur gaat zeker niet uit naar de smith-machine..

Waarom ?? omdat je ten eerste bij een losse halter ook de coördinatie moet verzorgen.. en dit op den duur een betere techniek opleverd.. dus meer gevoel in de oefening en dus een kwalitatief betere herhaling dus meer training...

en ten tweede.. als je de bewegingsbaan gaat bekijken van nagenoeg elke oefening je zult zien dat je nooit in 1 rechte lijn beweegt...(gewrichten ed) een smith-machine kent wel maar 1 baan .. dus mijn inziens ben je de beweging aan het forceren wat nooit goed kan zijn op de lange termijn...

Het enige doel v/d smith-machine is in mijn ogen om de spieren dmv pompen lekker moe te maken.. met licht gewicht dus maar niet om piek belastingen mee te creeren
 
CQ_Demolisher zei:
ik vraag me af als ik 70 kilo losse barbell stang doe, en een maat van mij 70 kilo op smith, tillen wij dan hetzelfde?
ik vind van niet, aangezien ik een losse stang til die moeilijker te hanteren is, en ook nog eens gestabiliseerd moet worden..

mijn maat vindt van wel..
opinies?
Naast de stabilisator factor die hier al is besproken, moet je ook niet vergeten dat een Smith machine een counter gewicht heeft.
Unlock de stang op een Smith maar eens en gooi hem in de lucht en kijk dan hoe langzaam hij naar beneden komt en hoeveel kracht het je heeft gekost om hem omhoog te gooien.

Doe nu hetzelfde eens met een losse stang (als de sportschoolhouder niet kijkt en de muziek keihard staat, zodat niemand de klap hoort natuurlijk. Ik stel me niet aansprakelijk voor verloren lidmaatschap)
 
Laatst bewerkt:
bestoldschool zei:
Naast de stabilisator factor die hier al is besproken, moet je ook niet vergeten dat een Smith machine een counter gewicht heeft.
Unlock de stang op een Smith maar eens en gooi hem in de lucht en kijk dan hoe langzaam hij naar beneden komt en hoeveel kracht het je heeft gekost om hem omhoog te gooien.

Doe nu hetzelfde eens met een losse stang (als de sportschoolhouder niet kijkt en de muziek keihard staat, zodat niemand de klap hoort natuurlijk. Ik stel me niet aansprakelijk voor verloren lidmaatschap)
is dat negatief?
ik bedoel op negatieve deel van beweging extra verzet van de stang kan toch ook positief zijn?
 
RendezVous zei:
Ga trouwens voortaan proberen alleen nog maar Dumbbells te gebruiken :) minder gewicht maar wel effectiever.

Als dat zo is, waarom traint dan niet iedereen met dumbbells?
Jij vind het 1 fijner en effectiever, een ander kiest weer voor de Barbel en weer ene ander voor een machine. Is toch voornamelijk eigen voorkeur en gewenning.
 
bestoldschool zei:
Naast de stabilisator factor die hier al is besproken, moet je ook niet vergeten dat een Smith machine een counter gewicht heeft.
Unlock de stang op een Smith maar eens en gooi hem in de lucht en kijk dan hoe langzaam hij naar beneden komt en hoeveel kracht het je heeft gekost om hem omhoog te gooien.

Doe nu hetzelfde eens met een losse stang (als de sportschoolhouder niet kijkt en de muziek keihard staat, zodat niemand de klap hoort natuurlijk. Ik stel me niet aansprakelijk voor verloren lidmaatschap)

ligt ook aan het type smith machine.. bij ons dondert ie echt even snel naar beneden als een losse stang :)
 
Je kunt meestal het countergewicht stellen hoe zwaar je wilt.
 
Back
Naar boven