XXL Nutrition

smith squat = exit

Bezoekers in dit topic

Om aan te sluiten bij Marina: ik had twee jaar geleden een dubbele hernia en ben in eerste instantie gaan trainen voor revalidatie. Squatten en DL heeft mijn rug juist enorm sterk gemaakt. Maar iedere rugpijn (en oorzaak) is anders natuurlijk... Wel blijf ik ook wel voorzichtig en laat me regelmatig controleren op mijn houding en gebruik ik een belt vanaf 80 kg.
 
Dat wil ik niet elke training. Squat is niet heilig voor mij, mijn rug wel hoe goed het ook voelt om te doen: ik wil het risico uitsluiten.

Ik weet dat het geld als heiligschennis maar ik wil hem er toch uit.

In dat geval moet je je eigenlijk niet in de sportschool begeven. Alle oefeningen zijn potentieel riskant en squats of deadlifts zijn niet meer of minder riskant dan andere oefeningen. Hier op het forum loopt iemand rond die enkele hernia's heeft opgelopen bij legpresses. Ga je die er nu ook uitgooien?

Leer jezelf gewoon de juiste techniek aan en dan is er niets aan de hand.
 
Om aan te sluiten bij Marina: ik had twee jaar geleden een dubbele hernia en ben in eerste instantie gaan trainen voor revalidatie. Squatten en DL heeft mijn rug juist enorm sterk gemaakt. Maar iedere rugpijn (en oorzaak) is anders natuurlijk... Wel blijf ik ook wel voorzichtig en laat me regelmatig controleren op mijn houding en gebruik ik een belt vanaf 80 kg.

Waarvoor gebruik je de belt?
 
  • Like
Waarderingen: LM
Train je je rug wel? Door die spieren te versterken nemen veel rugklachten al af

Had ook vaak pijn in mijn onderrug na het baren van kinderen en juist het trainen van mijn (onder) rug heeft die klachten volledig weggenomen
 
Omdat ik met de belt mijn rug ontlast, ben ik niet steeds afgeleid en verleg ik de kracht meer naar mijn benen. Maar ik train niet alleen met belt, anders wordt mijn rug/core juist lui.
 
In het verleden ook vaak onderrug klachten gehad, en heb ook een zittend beroep.
Ik moet zeggen dat correct squatten juist alle klachten verholpen hebben, nooit een smith squat gedaan, altijd geleerd dat deze slecht zijn.
In de eerste instantie begonnen met hack squat en lichte back squats om de techniek beter te leren.
Bij hogere gewichten vind ik het wel fijner om een riem te gebruiken overigens, heb daarvoor een powerlift riem van Fortex.
Genoeg info op dit forum over correcte vorm van de squat en correct gebruik van de riem.
 
Omdat ik met de belt mijn rug ontlast, ben ik niet steeds afgeleid en verleg ik de kracht meer naar mijn benen. Maar ik train niet alleen met belt, anders wordt mijn rug/core juist lui.

Bedoel je dan dat jij je vorm verliest voorbij de 80kg? En welke riem heb je?
 
"rugpijn" is iets dusdanig complex... Probeer verschillende types warm ups (en stretches) voor je leg workout en kijk of dit de workout prettiger maakt. Ik heb jaren lang rugproblemen gehad. Ik begin nu simpelweg met glute bridge variaties voor mijn legworkout en scheelt alles.
 
Het zal deels aan de techniek liggen, deels aan beenlengte verschil dat ik heb, en deels aan mijn algehele core strenght.

zodra mijn core sterker is ben ik wel van plan om de squat erin te mixen. Maar dan moet ik een hele tijd zonder zeurende rug core strenght oefeningen gedaan hebben om op dat punt te komen.
Train je je rug wel? Door die spieren te versterken nemen veel rugklachten al af

Had ook vaak pijn in mijn onderrug na het baren van kinderen en juist het trainen van mijn (onder) rug heeft die klachten volledig weggenomen
jazeker, alleen me onderrug niet. Ben ik nu wel mee begonnen idd en zal rustig aan licht squat werk gaan doen wanneer me core in orde is.
 
Bedoel je dan dat jij je vorm verliest voorbij de 80kg? En welke riem heb je?

Mijn vorm is niet afhankelijk vd belt: mijn manier van spiergebruik en aandacht wel. Vergelijk het met het met stokjes of bestek eten: het kan allebei, beide zorgt voor eten in je mond, maar je gebruikt het anders. Eén is niet perse slechter dan het andere. Momenteel gebruik ik een basic leren riem van XXL: later met wedstrijden zal het een andere worden. Werkt voor mij prima.
 
Back
Naar boven