XXL Nutrition

smith squat = exit

Bezoekers in dit topic

Als ik erover nadenk zal de techniek vrijwel zeker de oorzaak zijn. Maar om bovenstaand genoemde reden zoek ik een alternatief
 
Ik heb een geschiedenis met onderrug klachten. Nu heb ik de laatste tijd de squat weer toegevoegd (smith) maar na elke training voel ik dagen lang me onderrug.
Techniek is goed, welicht is de smith gewoon geen goed apparaat voor de squat (geforceerde bewegingslijn ofzo)

Ik wip de squat er dus helemaal uit, en vervang hem door 3 andere oefeningen. Daarbij wil ik het liefst ook geen lunges doen.

eraf: smith squat

+ Leg Press
+ Prone Leg Curls
+ seated leg curls

Nog tips / aanmerkingen?
?
 
Niet, is een aan name die 100% fout zal zijn denk ik
assumption is the mother of all fuck ups :)

Beter ga je terug het squatrack in en zorg je dat iemand je helpt bij het in orde maken van je techniek.

Je kan gaan legpressen maar daarmee train je minder efficient.
 
Heb je je squat wel eens gefilmd?
 
assumption is the mother of all fuck ups :)

Beter ga je terug het squatrack in en zorg je dat iemand je helpt bij het in orde maken van je techniek.

Je kan gaan legpressen maar daarmee train je minder efficient.
Dat wil ik niet elke training. Squat is niet heilig voor mij, mijn rug wel hoe goed het ook voelt om te doen: ik wil het risico uitsluiten.

Ik weet dat het geld als heiligschennis maar ik wil hem er toch uit.
 
Squats zijn goed, maar elke oefening is vervangbaar. Het moet alleen niet zo zijn dat je je oefening uitkiest op basis van waar je gebreken liggen, want dan blijven de gebreken bestaan.

Ook bij andere oefeningen moet je op je techniek letten, en bij elke oefening kan je geblesseerd raken.
 
  • Like
Waarderingen: LM
Door een nekhernia en rugproblemen heb ik lang niet kunnen squatten en DL en. Maar ik moet zeggen dat ik het gewoon weer heb opgepakt en dat het eigenlijk de pijn juist minder heeft gemaakt. Mits inderdaad een goede techniek.

Ook al kan je het niet elke keer checken oid. Je kan wel een keer vragen in de gym om hulp bij je techniek oid. Het kan je allicht wat helpen. Squats zijn inderdaad niet heilig maar wel een goede oefening. Split squat is ook een goede en lunges ook. Doe je walking lunges dan kan je met de grote van je passen ook nadruk leggen op hamstring of quads.

Heb je veel last van je onderrug doe dan ook juist versterkende oefeningen voor je onderrug. Back extensions en core stability.
 
Door een nekhernia en rugproblemen heb ik lang niet kunnen squatten en DL en. Maar ik moet zeggen dat ik het gewoon weer heb opgepakt en dat het eigenlijk de pijn juist minder heeft gemaakt. Mits inderdaad een goede techniek.

Ook al kan je het niet elke keer checken oid. Je kan wel een keer vragen in de gym om hulp bij je techniek oid. Het kan je allicht wat helpen. Squats zijn inderdaad niet heilig maar wel een goede oefening. Split squat is ook een goede en lunges ook. Doe je walking lunges dan kan je met de grote van je passen ook nadruk leggen op hamstring of quads.

Heb je veel last van je onderrug doe dan ook juist versterkende oefeningen voor je onderrug. Back extensions en core stability.
Ga ik nu ook zeker doen. Wellicht in een later stadium squats weer voorzichtig oppakken maar eerst de boel versterken
 
Misschien eerst eens focus op verstevigen core zonder zware belasting in de vorm van squats.
Probeer planken, toe's to bar en dat soort bodyweight oefeningen.
Als je core goed aanvoelt dan weer beginnen met squats.
 
Ik heb naast direct core werk ook veel baat gehad bij anti-rotatie core oefeningen. Van een simpele palloff press tot single leg kettlebell deadlifts en kettlebell squats waarbij je 1 kant van het lichaam laad met de kettlebell. Ook dingen als landmine 180s of farmers walk met 1 farmer (of zware kettlebell of dumbell) zijn fijn.
 
Momenteel last van een zeurende onderrug, dus pak alles licht aan en bouw het op.

Dit wil ik doen met de volgende oefeningen, en deze routine doe ik 2x per week om te starten. Als het goed gaat 3x per week. Wellicht zijn er mensen met betere oefeningen en/of suggesties:

  • cat/cow stretch 6 herhalingen
  • ellbow plank 2x60 seconden
  • forearm sideplank 2x 60 seconden
  • reversed plank 2x 60 seconden
 
Kijk eens naar core stability training met swiss ball.
 
Enige wat ik in de smith doe betreft benen zijn split squats, dus met 1 been.
De rechte baan maakt het dan wel fijn, geen last van de rug door het lichte gewicht en toch zwaar je benen kunnen pakken.

Verder gebruik ik de smith nog voor schouder drukken en dat was het. Ook daarbij maakt de rechte baan weinig uit.
 
Nee geen belt
persoonlijk merk ik vrij veel verschil als ik met belt train.
Hierdoor meer bewustwording van de spanning die m'n core nodig heeft.
Sinds ik met belt train geen verschoven tussenwervelschijf en dat soort ongein meer gehad.
 
persoonlijk merk ik vrij veel verschil als ik met belt train.
Hierdoor meer bewustwording van de spanning die m'n core nodig heeft.
Sinds ik met belt train geen verschoven tussenwervelschijf en dat soort ongein meer gehad.
Een belt kan een vals gevoel van 'veilig' geven
 
Dat zeker. niet ineens de stang vol gooien en denk ah dat kan wel.
Daarom dat stukje bewustwording ;)
Ts kan zich beter eerst focussen op zijn vorm, gaat met een riem weinig verschil maken.
 
Back
Naar boven